Slovenski poduzetnik koji je na čelu danas najveće regionalne tvrtke za prodaju jahti više od pola života je u nautici, s kojom je prošao lijepa i zahtjevna vremena, tijekom godina stvarajući i šireći raznovrsnu jahting ponudu za svoje klijente
MennYacht Group najveća je regionalna tvrtka za prodaju jahti, poslovno vezana uz talijansku grupaciju Ferretti, a njihov posao danas uz prodaju čini niz kompatibilnih djelatnosti. Najveći dio tvrtke namijenjen je tehničkoj podršci klijentima kroz jedinstvenu mrežu servisa na cijelom Jadranu. Tu su i usluge potpunog menadžmenta i čartera, te prodaja gumenjaka Technohull i Williams, čineći MennYacht zaokruženom jahting kompanijom.
Matjaž Murko: Vizija razvoja MennYachta

To odražava viziju njezina predsjednika Matjaža Murka, koji je od početaka na čelu tvrtke i koji je prošle godine proslavio dva velika jubileja – trideset godina MennYachta i svoj šezdeseti rođendan.
Nema poznavatelja nautike koji na sajmovima nije sreo Matjaža, suprugu Darju, sina Žigu i njegov poveći tim suradnika, pa nismo mogli odabrati boljeg sugovornika za razgovor o nautici kakva je nekad bila, ali i kakva će biti u budućnosti.
Tri desetljeća na jahting sceni

GODINA 2024. BILA JE VELIKA GODINA ZA VAS, MENNYACHT JE PROSLAVIO 30 GODINA, A VI 60 GODINA. KAKO STE DOŠLI U KONTAKT S NAUTIKOM OPĆENITO?
Još dok je moja supruga Darja radila u Kompasu, 1987. godine, imao sam obrt za čišćenje čarter jedrilica, jer je jedna flota bila u Portorožu. Znam puno stvari raditi, pa sam se bavio i animacijom i voditeljstvom. Na primjer, znalo je doći po tisuću ljudi na evente i događaje u Portorožu koje sam vodio i animirao goste. Danas također radim animaciju, ali za jahte kao ultimativne premium proizvode.
JE LI VAM DOSTA JAHTI?
Niti blizu, ne možeš me zaustaviti, ja sam non-stop samo u tome.
Od skromnih početaka do regionalnog lidera
MOŽETE LI KAZATI KAKO JE VAŠA TVRTKA ZAPOČELA, PRIJE TRI DESETLJEĆA?
Počeli smo samo s Pershingom, 1994. Oni nisu bili niti u jednoj grupaciji, to je bila mala manufaktura gdje su radili 12 do 16 brodova godišnje, ali i neke modele od 60 i 70 stopa, što je bilo dosta veliko. Pershing je već tada imao model od 70 stopa s plinskom turbinom, što je bila ludnica. Kao i danas, Pershing je bio specijaliziran za Arnesone (površinski pogon) i to je bio naš najveći doživljaj. Kada smo došli na probnu vožnju, prvi put smo probali što to Arneson uopće jest, kada je krenula voda pozadi… Tada je Pershing 70 radio 50 čvorova s Caterpillarima od 1350 konja, to je bilo nevjerojatno. Tom prilikom nas je sačekao Tilli (Antonelli) koji je došao sa svojim Range Roverom u kojem je pušio i odveo nas u Pershingovu tvornicu, koja je bila jako lijepa, lijepo sređeni mali škver, sve je bilo moderno i uredno. Za nas je Pershing bio otkriće. Kada smo krenuli raditi s njima i zastupati njihov brend, svi su mislili da smo malo poremećeni, jer kada smo došli s novim brodom u marinu Portorož, mislili su da dolazi hidro gliser. Tada je brod od 40 stopa već bila jahta.

ZA MENNYACHT JE TO BIO POČETAK JEDNE USPJEŠNE VIZIJE?
Iako je Pershing građen u Anconi, nije bilo ni jednog Pershinga u Jadranu. Toliko smo htjeli cijelom svijetu pokazati taj predivan brend, da tko god je bio u Palmižani – došao je na naš brod (Pershing 60). Mislim da smo oprali 120 vinskih čaša u jednom danu koliko je ljudi bilo na brodu. Tada nije bilo ni sajma, ni eventa, ni ičega. Imali smo jednog zaposlenika koji je bio malo u uredu, malo na brodu, a ja sam bio u drugom biznisu i poznavao sam dobro područje srednje Europe, što je bilo dobro za razvoj prodaje. Danas ne bismo preživjeli da smo prodavali samo Pershing, pokazalo se krucijalno da je Pershing ušao u Ferretti grupaciju i da smo uz Ferretti dobili Rivu, Itamu, Wally i Custom Line.
Rast kroz izazovna vremena
JE LI VAM SADA LAKŠE KADA IMATE VELIKU STRUKTURU IZA SEBE?
Situacija je zasigurno drukčija, ali to ne znači nužno da je lakša. Lijepo je vidjeti da možemo funkcionirati unutar velike, stabilne strukture, no put do toga nije bio bez izazova. Posebno pamtimo godine tijekom financijske krize 2009., kada smo imali veliki broj polovnih brodova na zalihama – tada je svaki poslovni potez zahtijevao iznimnu razboritost i snalažljivost.

IMATE LI OSJEĆAJ ZA GODINE KOJE DOLAZE?
Jedino za što imam osjećaj jest onaj koji imam od prvog dana, a to je da će nautika rasti, da će se prodavati veliki, skupi i lijepi brodovi. Mi ne prodajemo jogurt, koji se prodaje kao roba široke potrošnje s oscilacijom od tri posto, jer nautika je osjetljiva, jedne godine možete prodati dvadeset brodova, a druge dva… Ipak posao raste, većina naših klijenata želi novi i veći brod, ali danas neki i s većih brodova prelaze na manje jer ne žele raditi s ljudima (posadama).
Kompletna podrška klijentima
MOŽETE LI OSIGURATI I POSADE SVOJIM KLIJENTIMA?
Mi imamo odjel crew managementa, koji vodi Tomaž Fakin, ali ono gdje smo stvarno jaki je ‘after sales’, što nas puno košta, jer sam od prvog dana ustanovio kakav može biti problem ako imaš brod, a nemaš dobru tehničku podršku. Od početka smo počeli razvijati servis te imamo izuzetno veliku i jaku ekipu koju vodi Črt Prinčič i odrađuje skoro pa sve poslove u garanciji, ali i kasnije jer su naši klijenti zadovoljni i žele da se brinemo o njihovu brodu. Danas smo u stanju organizirati bilo kakve radove, ali i dalje se od servisa ne može baš zaraditi, usprkos tome što servis ima veliki promet. Nama je važno da naši klijenti imaju maksimalnu podršku.
KOLIKO DANAS IMATE ZAPOSLENIKA?
Nekada je sve prolazilo preko mene, a danas firma odrađuje veliki dio posla jer imamo deset prodajnih eksperata u timu na raznim tržištima, pa trideset ljudi u servisu, deset u uredu, marketingu, čarteru…, ima nas više od pedeset.
Širenje diljem Jadrana

ŠTO MENNYACHT ČEKA U BLISKOJ BUDUĆNOSTI?
Kao onaj koji vodi MennYacht od prvog dana, mogu kazati kako mi ne prestajemo razvijati tvrtku u cijeloj regiji, posebice na Jadranu. Preselili smo jedan ured iz Kremika u marinu Mandalinu Šibenik, gdje sada osim servisa imamo i prodajni ured po visokim standardima grupe Ferretti. U marini Dalmacija Sukošan otvaramo najbolji prodajni ured na Jadranu u zgradi recepcije i zapošljavamo dodatne radnike u servisu i after salesu. I u Splitu imamo novi servisni centar, koji vodi naš Jakov Dekovič, pa pojačavamo našeg Domagoja Tabaka koji vodi prodaju splitskog ogranka MennYachta. Naš partner i direktor MennYacht Hrvatske Janko Matušić priprema projekt u zaleđu Rijeke, točnije u industrijskoj zoni Mučići, gdje ćemo izgraditi veliku halu za servis i prodajni Technohull centar i time pojačati kapacitete skladištenja i servisa koje već imamo na Poljanama iznad Ičića. Imamo novoobnovljeni ured u marini Porto Montenegro u Crnoj Gori, koja postaje sve važnija destinacija na Jadranu, naročito za velike brodove. Čarter smo izuzetno dobro razradili, i taj dio vodi naša Eva Jeraša, a za nas je ta djelatnost iz godine u godinu značajno bolja. Krenuli smo razvijati i nuditi našim klijentima i yacht management. Tu djelatnost vodi Kristina Trobec Bukvič, koja se nedavno priključila našoj firmi i donosi sa sobom bogato iskustvo.

RAZVILI STE PREPOZNATLJIV BREND. JESTE LI U TOME IMALI POMOĆ STRANIH PRINCIPALA?
Čitav naš brend image i filozofiju razvoja sami smo napravili, ja sam uvijek vjerovao u Jadransko more, i uvijek govorio da ne prodajemo samo brod, već i destinaciju. Tu je važno naše dubinsko poznavanje Jadrana, priveza, restorana, destinacija koje su na raspolaganju našim klijentima. Ako je potrebno, rezervirat ćemo vez na hvarskoj rivi, ali i dostaviti lijekove za obitelj dok plovi, što smo znali raditi. Na našem teritoriju ima još izuzetno puno posla, jasno se vidi kako je u Italiji, Francuskoj ili Španjolskoj sve puno jahti, ali treba nam i orijentacija prema elitnom turizmu da bismo bili na istom nivou.
Grupa Ferretti, Technohull i Williams

OSIM BRANDOVA IZ GRUPE FERRETTI, PRODAJETE TECHNOHULL I WILLIAMS GUMENJAKE?
Prodaja Technohull gumenjaka nam ide izuzetno dobro, to je bio pravi potez. Volimo otići s našim kupcima u Grčku, gdje je tvornica, i bili smo nedavno deset dana tamo u okviru sajma i Dana otvorenih vrata. Technohull brodove kupuju ljudi koji traže vrhunsko dizajniran brod u svim detaljima, koji uz to još nudi nevjerojatne performanse. Technohull je pravi brod i kao sve popularniji ‘chase tender’ velikoj jahti. I u tom segmentu uspijevamo s prodajom. Williams gumenjaci su sinonim pomoćne brodice na jet pogon i njihova kvaliteta i upotrebljivost kao tender na manjim i srednjim brodovima je dominantna.
Brend izgrađen na lojalnosti

JE LI VAM PRODAJA BRODA NAJVEĆE ZADOVOLJSTVO?
Nekada prodamo brod a da nema neke velike satisfakcije. Ali satisfakcija je u tome da rezultati prodaje omogućuju zadovoljne suradnike, sretne što rade u tvrtki koja se razvija i ima viziju, da su svi nasmijani unatoč stresnim situacijama i previše posla, rade i trude se, i to je najveće zadovoljstvo. Puno naših suradnika je s nama više od 15 godina, neki čak i 25 godina. Oko prodaje su veliki stresovi, poput onog kada se doktor bori za život pacijenta a uvijek ne uspije… To je s godinama malo lakše, ali kada imaš veliki brod od sto i više stopa i sve je već dogovoreno, a klijent se okrene i ode drugdje, pa nema ništa od posla, a uložio si nekoliko godina rada na njemu, ne smiješ imati ‘problema sa želucem’ zbog toga. Svaki dan se događa i uspjeh i neuspjeh.
Tekst Darko Šupuk
Fotografije MennYacht Group