Mirjan Vlahović: Elitni jahting



6 min

Voditelj novootvorenog ureda tvrtke Expersea Yacht Management u Hrvatskoj Mirjan Vlahović govori o jahtingu i svojoj domovini, kojoj se vraća nakon karijere provedene u inozemstvu

Vijest da jedna od velikih svjetskih jahting kompanija dolazi u Hrvatsku sama je po sebi vrijedna pažnje. Tvrtka Expersea Yacht Management, koja zamjenjuje dosadašnji Titan Fleet Management, upravo je otvorila predstavništvo u našoj zemlji. Međutim, do toga nije došlo slučajno, jer iza tog događaja stoji jedan Hrvat, dugogodišnji zaposlenik Titan Fleeta Mirjan Vlahović, koji će i voditi novootvoreni ured. S njim smo razgovarali u Trogiru, na jahti Mercury, koju je ispratio na snimanje ovogodišnje serije Below Deck. On se tako nakon karijere u jahtingu, koju je u potpunosti proveo radeći u inozemstvu, poslovno vraća u Hrvatsku, odakle je prije petnaest godina otišao gradeći respektabilnu karijeru.

O svom sadašnjem poslu kaže: ‘U Titan Fleetu, kao Designated Person Ashore i Chief Security Officer, zadužen sam za kompletni sigurnosni menadžment (ISM i ISPS compliances), za kompletnu operativu jahti, krenuvši od klase, zastave, tehničkog pregleda ispravnosti, nadzora i ispravnosti ‘breveta’ posade, dnevne operacije svake jahte koja plovi. To se odnosi i na brodove pod čarter i privatnom registracijom, koji se razlikuju po svojim pravilnicima. Naime, dio kompanije bavi se čarterom pa moram pregledati slaže li se sve što se traži u čarterskom poslu s pravilima zastave. Inače, svaka od naših sedam jahti pod kajmanskom je zastavom, a duge su od 40 do 100 metara, dvije ispod 500 BRT, četiri preko 500 BRT, a jedna je putnička jahta Lauren L. Ta jahta je inače jako uspješna u čarteru.’

Koji je razlog što otvarate predstavništvo u Hrvatskoj?

Tijekom posljednjih deset godina gotovo svi brodovi Titan Fleeta su prošli kroz Hrvatsku, imamo dosta velika partnerstva i prijateljstva s hrvatskim marinama i servisnim centrima, veliki broj brodova je tijekom godina prezimio u Hrvatskoj, a određeni su brodovi i danas tu. Jedan od naših glavnih partnera je Capax, tu je i agencija Simmor, kojima zahvaljujem na prijateljstvu i partnerstvu. Da bismo lakše funkcionirali, ‘branch office’ je logična stvar. Budući da sam Hrvat i da ovdje živim, bilo je logično da čovjek koji se na dnevnoj bazi bavi operativom jahti ima svoj ured u Hrvatskoj. Naš novi ured je samo nekakav slijed i nastavak moje priče, a doveo je do toga i da naš tehnički menadžer flote također postane jedan Hrvat, Toni Šeparović, koji se nakon dvadeset godina plovidbe iskrcao s broda, pa će u našem uredu sjediti dva Hrvata. Mi se negdje ‘iza zavjese’ brinemo da ta cijela flota funkcionira.

Vaš put do elitnog jahtinga obilježen je karijerom u potpunosti provedenoj u inozemstvu?

Moji roditelji su porijeklom iz okolice Dubrovnika, i tu sam imao svoje prve korake vezane uz brod. Rođen sam u Zagrebu, gdje sam i studirao pravni fakultet, ali me to nije previše zanimalo i tada sam se odlučio na jahting. Položio sam tadašnje RYA ispite u Gibraltaru i preplovio Atlantik u sklopu tog obrazovanja i bio možda dovoljno uporan i dovoljno dobar da dobijem priliku na brodovima. Prvi pravi brod na kojem sam radio bio je Ferretti Navetta od tridesetak metara, i onda su brodovi samo rasli, s više posade i odgovornosti, da bih proveo desetak aktivnih godina kao kapetan. Nisam imao sreću da budem kapetan u Hrvatskoj, već sam svoj pomorski staž proveo u Francuskoj, Grčkoj, Turskoj, Sjedinjenim Državama…

Nakon toga sam se odlučio za posao na kopnu usko vezan uz jahting industriju. Položio sam Lloyds Super Intendant Course u Ateni, Amsterdamu i Rotterdamu, i nakon toga sam dobio priliku da uđem u Titan Fleet. To je bilo dosta teško ostvarivo jer ljudi koji se bave mojim poslom imaju više od 55 godina i najčešće su bivši zapovjednici stroja. Dobio sam dozvolu za menadžment (Document of Compliance) od kajmanske i maršalske zastave, preuzeo menadžment jahti, a nedavno smo dobili i dozvolu za menadžment putničke jahte, što smatram posebnim uspjehom. Putničkih jahti ima manje od 20 na svijetu, od čega je još manje komercijalnih, a Lauren L je jedna od njih, s uspješnom čarter reputacijom.

Ovo je fotografija Mirjan Vlahović
Tijekom godina rada Mirjan je došao do zavidnih pozicija u svjetskom jahtingu, a danas se konačno vraća u Hrvatsku

I unutar Titan Fleeta vas prati napredak?

Krenuo sam kao ‘mini ISM’ menadžer, brodova do 500 BRT, morao sam razviti kompletan Safety Management System kompanije, koji je tada morao biti predan zastavi na odobrenje. Nakon toga su nam omogućili da vodimo brodove od 500 do 3000 BRT, odnosno megajahte po LY3 kodu. Tu nije ulazila putnička jahta za koju smo sada dobili odobrenje. Počeo sam se baviti vrlo visokim jahtingom, vrlo visokih odgovornosti, jer je DPA pozicija (službeni čovjek na kopnu) veza broda i obale. Imam zasebno osiguranje od greške i odgovoran sam za operativu broda. Za svaku situaciju koja se može dogoditi na brodu, a da nije odobrena od strane zastave, i posljedično brod bude u prekršaju, dijelim odgovornost s kapetanom.

Osim toga, dali ste se i u razvoj softvera?

U posljednje sam dvije godine razvio i potpuno novi softver za ISM i ISPS. On je vrlo moderan i specifičan, prilagođen korisnicima, i ja sam cijelo vrijeme bio supervisor. U to sam se dao dijelom jer smo plaćali velike iznose za vanjske suradnike. Ali napravljen je i zbog zaštite posade i gostiju po pitanju cyber sigurnosti, što je ključna stvar u jahtingu. Mi nismo htjeli dijeliti informacije o našim elitnim gostima. Danas imamo isključivo za sebe ‘kućni’ softver koji ne dijelimo ni sa kim. Ovo rješenje se može ponuditi i drugim svjetskim kompanijama koje traže takva rješenja, a mislim da softver jako puno pomaže. Pravilnici i pravila su sve rigorozniji, broj papira se značajno povećava, i mislim da je nova era da stvari idu elektroničkim putem.

Na vašem putu ste imali niz ljudi i kompanija koje posebno cijenite?

Moja prva dozvola nakon koje sam ušao u svjetski jahting je bila važna, nakon toga prijateljstvo s Judith Amselli koja je bila moja prva čarter brokerica, inače tada visoko pozicionirana kod MYBA-e, imala je dosta povjerenja u mene. Moram spomenuti Fraser, tvrtku s kojom sam dosta radio, kao profesionalnu kompaniju koja je jedna od vodećih u svijetu, i na kraju moju sadašnju kompaniju koju vode Nick Sevier i Charles Bettell, koji su mi dali veliko povjerenje kao potpunom pioniru tehničkog menadžmenta, da bi danas došli do ureda u Hrvatskoj i novog softvera. Tu je i Roman Kovalev iz Moran Yachtsa, koji je i danas moj veliki prijatelj. Moj dugogodišnji prijatelj je i Andrija Simić iz tvrtke Simmor, koji zajedno s tvrtkom mog brata radi na projektu koji će puno značiti za Hrvatsku.

‘Mladi moraju biti svjesni da će prvih pet godina biti teško. Kažem im da ne idu prečacima, nego da se dokazuju i budu dobri, i da ima jako puno mjesta za napredovanje’

Imate li neki savjet za mlade ljude koji žele uspjeti u jahtingu?

Budući da u kompaniji imamo više od 100 članova posade na našim brodovima, imamo i ‘crew department’ koji se brine o zapošljavanju. Mladim ljudima kažem da, ako misle biti profesionalci, moraju biti svjesni da će prvih pet godina biti teško, ali da ne idu prečacima, nego da se dokazuju i budu dobri, i da u tom biznisu zapravo ima jako puno mjesta za napredovanje. Ali moraju odlučiti da će biti profesionalci, da će jako puno vremena provoditi na brodu, da neće svi dani biti najljepši, ali da će biti dio jahting industrije, što je isključivo prednost, i ljepota.

Gdje vidite sebe u budućnosti?

Vidim se na istom mjestu, jer iskreno ne znam koliko ima mjesta za napredovanje, jer čovjek u nekim trenucima treba biti zadovoljan time što je postigao, ne biti pretenciozan. Jako sam zadovoljan sadašnjim stvarima. Predstavništvo se mora stabilizirati, ja osobno trebam još raditi na dodatnim stvarima i moja mi je titula sasvim dovoljna.

I vi rado plovite po Hrvatskoj, i to na svojoj jedrilici?

Do toga je dovela moja ljubav prema Hrvatskoj, nautici i jedrenju, ljubav moje obitelji, u prvom redu oca, i moje porijeklo koje je s mora. Čim sam se ‘skinuo’ s broda, kupio sam prvu jedrilicu, otac je već ranije imao razna plovila, i nakon te prve jedrilice postao sam zaljubljenik u jedrenje i svaki slobodan trenutak provodim na brodu. Već kada dođem u marinu, sretan sam što ‘tamo plutam’ i ne moram ni isploviti. Sad sam kupio novu Elanovu jedrilicu Impression 45.1, koja je, po mom mišljenju, fenomenalna, i dao sam je u čarter agenciji Sail Croatia, kod svog prijatelja Mihaela Primorca. Inače, mislim da Hrvatska ima prostora i za razvoj tog sektora – čartera jedrilica. Također, Hrvatska bi mogla postati i puno više od jedne ‘male zemlje za veliki odmor’ za veće jahte. Mogli bismo postati lider u svjetskom jahtingu samo kada bi se neke stvari dovele u red. Učinimo to.

Tekst Darko Šupuk
Fotografije Robert Matić

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above