Piero Lissoni: Nekonvencionalni pristup umjetničkog direktora Sanlorenza



4 min

Ugledni arhitekt i dizajner otkriva tajne svoga nekonvencionalnog pristupa, snagu dječjeg uma i pomicanje granica u dizajnu Sanlorenzovih jahti

Od mondenog Milana do užurbanog New Yorka, Lissoni & Partners već tri desetljeća spada među najuglednije svjetske dizajnerske studije. Piero Lissoni, kreativni maestro na čelu studija, hrvatskoj je javnosti najpoznatiji kao dizajner Grand Park Hotela, čiji je luksuzni ambijent s pogledom na stari grad Rovinj postao jedan od najprepoznatljivijih na čitavom Jadranu. Ljubitelji jahtinga znaju ga kao umjetničkog direktora Sanlorenza, gdje je odigrao jednu od ključnih uloga u stvaranju novog identiteta talijanskog brodogradilišta.

Lissonijeva filozofija dizajna jahti kao plutajućih vila u jednakoj mjeri se usredotočuje na estetiku i strukturne elemente koji osiguravaju skladno stapanje jahte u okolišu, bilo da se radi o moru, prirodi ili svijetu koji se stalno mijenja. Ljubav prema otvorenim prostorima, snažna povezanost interijera i eksterijera te integracija vrhunske tehnologije daju Lissonijevu dizajnu pečat jednostavnosti, eleganciju i dašak sportske sofisticiranosti.

NCL Prima, The Haven

GOSPODINE LISSONI, VAŠ RAD OBUHVAĆA ARHITEKTURU, DIZAJN INTERIJERA I DIZAJN PROIZVODA. KAKO USPIJEVATE ODRŽATI DOSLJEDNU ESTETIKU I VIZIJU U TAKO RAZLIČITIM PODRUČJIMA?
Arhitektura i dizajn imaju isti temelj: služe ljudima. Kao arhitekt i dizajner projektiram objekte koji ‘žive’ u prostorima, koji pak žive u arhitekturi. Ali temelj svega toga je pojedinac, to je moja početna točka u projektima.

JEDNOM STE REKLI DA SE MENTALNO ZADRŽAVATE U SVOJEVRSNOM DJETINJSTVU. MISLITE LI DA SU ČISTOĆA I ZNATIŽELJA DJEČJEG UMA POŽELJNE OSOBINE KOJE BI TREBALI POSJEDOVATI DOBRI DIZAJNERI?
Mislim da se ne može živjeti bez igre. Kao djeca se igramo malim stvarima, gradimo kuće od kockica, igramo se autićima, brodovima, aviončićima. Kao odrasli, nastavljamo graditi te stvari, ali veće. Ako se prestanemo igrati, bit ćemo manje sretni. Ja se smatram sretnikom jer se igram svaki dan.

MNOGI VAŠI PROJEKTI POZNATI SU PO SVOM MINIMALISTIČKOM I BEZVREMENSKOM DIZAJNU. ŠTO VAS PRIVLAČI TOM STILU I KAKO GA ODRŽAVATE SVJEŽIM I RELEVANTNIM U DIZAJNERSKOM OKRUŽENJU KOJE SE NEPRESTANO RAZVIJA?
Novinari su i mene i druge moje kolege proglasili dijelom minimalističkog trenda, ali općenito se više definiram minimalnim ukrašavanjem i jednostavnom elegancijom. To se ponekad može pokazati problematičnim, jer je rezultat potrage za kombinacijama i omjerima koji rezultiraju novim dizajnerskim kodom. U idealnom slučaju, smatrao bih se poklonikom racionalnog dizajna.

ODABIR MATERIJALA JE KLJUČAN U DIZAJNU. KAKO PRISTUPATE ODABIRU MATERIJALA ZA PROJEKT I KAKO ONI UTJEČU NA KONAČNI ISHOD?
Fasciniraju me svi materijali i nemam najdraži. Na svakom projektu me zanimaju granice materijala, koji god to materijal bio; moderan i tehnološki napredan, tradicionalan, star ili starinski poput drva, keramike ili stakla. Svaki materijal ima neku svoju granicu, koju ja pokušavam doseći i nadići. Odnos prema materijalu je iskren i otvoren: ako mu pristupite s poštovanjem, obratit će vam se. Dopustit će vam da ga upotrijebite na neki način, a zabraniti na drugi. Sve je to u materijalu, stoga dizajner mora čuti i slušati glas koji svaki projekt donosi sa sobom i jedinstveni glas svakog materijala.

Grand Park Hotel, Rovinj

GRAND PARK HOTEL U ROVINJU NUDI LUKSUZNO UTOČIŠTE NA JADRANSKOJ OBALI. MOŽETE LI NAM KAZATI NEŠTO O DIZAJNERSKIM ODLUKAMA I ARHITEKTONSKIM POTEZIMA KOJE STE POVUKLI DA USKLADITE HOTEL S NJEGOVIM PRELIJEPIM OBALNIM OKOLIŠEM, S CILJEM STVARANJA JEDINSTVENOG ISKUSTVA ZA GOSTE?
Pokušao sam spojiti unutarnje i vanjske dijelove u jednu skladnu cjelinu. Rovinjski Grand Park Hotel vezan je uz morski okoliš i okolnu prirodu, koji su vrlo prisutni. Sljedećih godina, kada zelenilo naraste i postane bujnije, hotel će se potpuno uklopiti u prirodu. Voda i bazeni također su važni za doživljaj hotela. Smatram da je važno uravnotežiti čistoću projekta s potrebom da unesemo život u unutrašnjost. Možete dizajnirati nešto izvanredno, ali bez toga će prostoru nedostajati senzualnosti. Morate ugraditi smisao i značenje u prostor, a to znači da morate pristupiti projektu poetično.

KAKO JE VAŠE ISKUSTVO U ARHITEKTURI I DIZAJNU UTJECALO NA VAŠ PRISTUP DIZAJNU JAHTI I KOJE JEDINSTVENE PERSPEKTIVE DONOSITE U SVIJET STVARANJA LUKSUZNIH JAHTI?
Ušao sam u svijet nautike kao arhitekt, s vlastitim tajnim pristupom. Jahte smatram plutajućim građevinama.

U NAUTICI JE ISKUSTVO VAŽNO GOTOVO KOLIKO I SAMA JAHTA. KAKO MOŽETE BITI SIGURNI DA ĆE VAŠ DIZAJN PRUŽITI NEZABORAVNO I BESPRIJEKORNO ISKUSTVO VLASNIKU I NJEGOVIM GOSTIMA OD UKRCAJA DO KRSTARENJA?
Kao arhitekt, ne razmišljam samo iz estetske perspektive, već zajedno s inženjerima i dizajnerom eksterijera razmišljamo o strukturnim elementima. Smatram nužnim da jahta komunicira s okolinom, morem, prirodom… da bude poput ploveće vile. Namještaj biram kao u kući, uz dodatak nekih elemenata izrađenih po narudžbi koji se mogu transformirati, poput salona koji po potrebi postaju prostori za blagovanje. 

KAO UMJETNIČKI DIREKTOR SANLORENZA, KAKO VAŠA UMJETNIČKA VIZIJA I FILOZOFIJA DIZAJNA UTJEČU NA SMJER RAZVOJA JAHTI?
Sanlorenzo ima nekoliko proizvodnih pogona s različitim industrijskim modelima, sofisticiranom tehnologijom i precizno izvedenom kvalitetom. Komplicirana je to stvarnost, koju sam pokušao ujediniti. Za mene biti umjetnički direktor znači imati pogled od 360°, od proizvoda do korporativnog imidža, od štandova na sajmovima do prezentacija, odabira završne obrade, fotografija… Ali iznad svega, to znači raditi kao dio tima koji djeluje precizno i usklađeno. Zadatak umjetničkog direktora uključuje i usklađivanje različitih elemenata u koherentnu, dosljednu stvarnost.

NOVI SANLORENZO SX100 OPISAN JE KAO CROSSOVER JAHTA. KAKO STE KROZ DIZAJN USPJELI POMIRITI SPOJ EXPLORERA I LUKSUZA?
Aerodinamičnim linijama pokušao sam unijeti u projekt SX100 isti pristup koji sam unio u prethodne modele: otvorene prostore, vezu između interijera i eksterijera i veliku količinu tehnologije. Interijeri se odlikuju jednostavnošću i elegancijom, ali u isto vrijeme dizajn vanjskih linija posjeduje estetiku koja se očekuje od jedne sportske jahte.

Tekst Hrvoje Bulešić

Ilustracije Guido Scarabottolo

Fotografije Francesco Caredda, Thomas Pagani, Veronica Gaido, Erik Lefander, Tsing Lim & Tommaso Sartori

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above