Bili smo na jezeru Lago di Garda na prezentaciji novog Frauscherovog modela kojeg pogoni električni sklop iz nove generacije Porsche Macana
Očaravajuća zelena boja jezera Lago di Garda i okolne planine posebno su lijepe u ranu jesen kada prirodni slikar vješto nacrta ‘mali milijun’ različitih nijansi koje blistaju u bezbrojnim malim zaseocima. Površina jezera namreškana je tek toliko da fotografu omogući savršen kadar na profinjene linije Frauschera x Porsche eFantom čija plovidba u ovom prirodnom spektaklu izgleda poput umjetnosti u pokretu.
Premda je baziran na uspješnom Frauscheru 858 Fantom Air, eFantom je potpuno drugačija zvjerka. I to s električnim pogonom iz nove generacije Porsche Macana. Ovo nije prvi put da se Porsche odvažio ‘smočiti’: 1959. tvrtka je predstavila brodski motor tipa 729 koji se temeljio se na bokser motoru iz Porschea 356, a s druge strane, Frauscherova veza s električnim brodovima započela je četiri godine ranije, točnije 1955. godine kada su predstavili svoj prvi drveni brod na električni pogon.
Nekoliko desetljeća kasnije održiva mobilnost u svijet nautike ušla je u obliku Frauschera x Porsche eFantom koji spaja performanse, udobnost i najmoderniju tehnologiju. Pravi tihi luksuz zapakiran u 8,67 metara bezvremenskog dizajna.
‘eFantom nudi sve što su Frauscher i Porsche proizvodi oduvijek obećavali: izvanredne performanse i luksuzna iskustva, najvišu kvalitetu i ekskluzivan dizajn’, rekao je Detlev von Platen, član Porscheovog Upravnog odbora, dok je Michael Frauscher, generalni direktor brodogradilišta Frauscher, nadodao: ‘U Frauscheru smo uvijek smo tražili vrhunsku tehnologiju za povećanje performansi naših električnih brodova, a s ovim projektom smo izgradili električni brod iz snova.’
Zahtjevi koji su postavljeni pred inženjere obje tvrtke bili su vrlo kompleksni. Trup broda je u potpunosti dorađen kako bih mogao prihvatiti bateriju kapaciteta 100 KWh koja se nalazi na mjestu spremnika za gorivo. Pritom je kao i kod automobila bilo jako bitno pronaći optimalan položaj za bateriju kako bi imala što niže težište. More predstavlja veće izazove od ceste, što se posebno odnosi na apsorpciju udara od valova, visoke temperaturne razlike, vlažnost i slanu vodu.
Međutim, glavna razlika je u tome što će električni brod raditi na mnogo većoj snazi od automobila dulje vrijeme. Stoga je hlađenje pogonskog sklopa i baterije također moralo biti prilagođeno novim uvjetima. Zbog toga je snaga elektromotora ograničena na 400 kilovata, ali Frauscher i Porsche u tehničkim podacima navode kako je vozaču uvijek na raspolaganju najmanje 170 kilovata. Uz sve gore naveden tehničke dorade, eFantom je ostao jednako težak kao i verzija s normalnim motorima (2800 kilograma), što je najbolja pohvala tehničkim timovima koji su radili na razvoju broda.
Nakon tehničkog opisa vrijeme je da sjednemo u kokpit Frauschera x Porsche eFantom. Zakošeni vjetrobran, instrumentna ploča s pet analognih mjerača na kojoj dominira okretomjer i paljenje na gumb s lijeve strane. U pravu ste, sve asocira na cestovni Porsche. Trokraki sportski kožni volan i sportska sjedala inspirirana rasnim sportašima iz Stuttgarta sjajno se uklapaju uz tikovinu i kromirane detalje. Ovo je brod namijenjen uživanju na valovima.
Nalazimo se u kokpitu prvog proizvedenog primjerka i paljenjem na gumb, kao i kod električnih automobila, ne događa se baš ništa. Vlada apsolutna tišina, ali zabava počinje čim se dirne ručica gasa. Za razliku od motora s unutarnjim izgaranjem, ‘strujić’ vam odmah daje svu dostupnu snagu i okretni moment.
Pritom je Porsche iz svojih cestovnih modela na eFantom prenio i različite modove vožnje (docking, range, sport i sport plus) s kojima imate osjećaj kako je ovaj brod glumac sposoban za tisuću različitih uloga. Dok se nalazi u range modu uživate ćete u elegantnom krstarenju, ali prebacivanje u sport ili sport plus uz pomoć okretnog prekidača na upravljača izaziva ovisnost.
Snaga i performanse postaju prioritet, a eFantom se pretvara u rasnog sportaša koji je u stanju potegnuti do 46 čvorova maksimalne brzine (ograničena zbog dosega i trajanja baterije). Treba istaknuti kako je modove moguće mijenjati tijekom same plovidbe, a brod i motor će spremno odgovoriti na svaki zahtjev. Ono što najviše fascinira u vožnji je tišina. Elektromotor proizvodi zvuk sličan warp pogonu, a svako ubrzavanje ili usporavanje odvija se potpuno bešumno.
Trup je zalijepljen za vodu jezera. Frauscher x Porsche eFantom nije samo stabilan, nego je i jednostavan za rukovanje. Okret od 360 stupnjeva pri punoj brzini odradit ćete s ogromnim osmijehom na licu, a brod iz ravnoteže neće izbaciti niti nagla promjena smjera. Jednaku samouvjerenost osjetit ćete i pri prolasku valovima. Uvjeti koje su pružili trajekti koji plove Gardom sjajno su nam poslužili za ovaj test koji je pokazao kako s eFantomom gotovo da niste svjesni uvjeta na moru ili u ovom slučaju – jezeru.
Doseg nismo mogli provjeriti, ali prema podacima Frauschera i Porschea na optimalnoj brzini krstarenja od 22 čvora možete prijeći udaljenost od otprilike 28 milja. Prema tvorničkim mjerenjima, u miksu koji uključuje sporu plovidbu, krstarenje i brzu plovidbu na punjenje ćete morati nakon 2 do 3 sata vožnje.
Zahvaljujući 800 voltnoj tehnologiji, Frauscher x Porsche eFantom se može puniti s više od 250 kW istosmjerne struje na DC brzim punionicama. U idealnim uvjetima, baterija će se od 10 posto do 80 posto napuniti u roku od oko 30 minuta, a svoj brod također možete puniti izmjeničnom strujom na konvencionalnim kućanskim i visokonaponskim utičnicama; jer je standardno ugrađen punjač od 11 kW.
Frauscher x Porsche eFantom kao elegantan i luksuzan day cruiser stvoren u suradnji s jednim od najcjenjenijih proizvođača automobila definitivno predstavlja svjež i zanimljiv pravac u svijetu nautike. Svjetska premijera zakazana je na idućem bootu u Düsseldorfu, a prvi primjerci koji se mogu naručiti u svim Porscheovim bojama očekuju se 2024. godine.
Tekst Hrvoje Bulešić
Fotografije & video Frauscher/Porsche