Predstavljamo 11 modela koji spadaju među moderne crossover jahte. Glavne aduti ovih brodova su višak komfora i ‘manjak potrošnje’, nova stilska rješenja, funkcionalni interijeri, golema raznovrsnost i velika autonomija
Danas je tržište nikada bogatije jahtama čiji koncept nudi više komfora i prostora na račun njihovih performansi i uobičajenih dizajnerskih rješenja, koja bismo mogli svrstati u sasvim novu kategoriju poznate i kao crossover jahte. Kako je SUV koncept u proteklih deset godina potpuno promijenio automobilsku industriju, na sličan način je ova klasa brodova (koja se polako, ali vidljivo pojavljuje na tržištu) postala omiljena nautičarima koji žele uživati u dugim boravcima na moru.
Što su crossover jahte?
Poludeplasmanska korita s nižom potrošnjom, veliki interijeri, golema raznovrsnost i poboljšana autonomija samo su neki od glavnih aduta kojima raspolažu crossover jahte. Stoga vam donosimo pregled 11 najnovijih brodova u ovoj klasi, koji svaki na svoj način pomiče granice i koji vas pozivaju na istraživanje.
Selekciju jahti predstavljenih u članku ne možemo svrstati pod isti nazivnik niti bi trebali, jer svako brodogradilište ima drugačiju viziju kako ugoditi svojim klijentima, pa ih svrstavaju u crossover jahte, explorer ili navetta kategoriju. Čak ni dvije spomenute Navette ne bi stavljali pod isti nazivnik.
Zbog toga moderna ‘morska SUV’ plovila imaju sljedeće karakteristike: povećani volumen što se posebno odnosi na unutrašnje prostore radi većeg komfora za duljih boravaka na moru; baš svi modeli posebnu pažnju posvećuju funkcionalnosti krmenog dijela plovila za dosad neviđenu razinu interakcije s morskim okolišem; znatno veću efikasnost u odnosu i na linije trupa i same motore što direktno utječe na potrošnju goriva i autonomiju; često slabije motore jer performanse nisu najvažnije što također utječe na autonomiju; novi način korištenja brodskih cjelina poput pramca ili salona (za ovo ćete kao i mi morati vidjeti jahte u živo, a odličan primjer je salon Sanlorenzo SX linije) te drugačiji dizajn u odnosu na standardne modele, bilo da se radi o povećanim bočnim oknima, stiliziranim detaljima nadgrađa i pretežito mekšim dizajnerskim linijama koje označavaju ‘prirodniju’ percepciju modernih plovila.
Absolute Navetta 64: Revolucija na krmi
Kada je Navetta 64 premijerno prikazana ove godine na Bootu, dalo se naslutiti da Absolute očekuje nastaviti dominaciju u klasi explorera do dvadeset metara jer je najavljeni model još jednom revolucionaran. Sve Navette instant su prepoznatljive jahte, a uz ‘dobar stas’ prati ih glas pouzdanih, štedljivih i udobnih brodova.
Prinova u obitelji Navetta smještena je između modela 58 i 68, te je u odnosu na prethodnike dodatno obogaćena profinjenim dizajnom uz vrhunsku kvalitetu izrade koja je dugo godina zaštitni znak ovog talijanskog brodogradilišta. Kombinacija stila i luksuza ugrađena je u funkcionalno savršeno razrađenu jahtu s četiri kabine plus jedna za posadu, dok je glavna odlika nove Navette, koja će (nadajmo se) biti predstavljena u Cannesu na jesen, krmeni prostor (beach club) dosad neviđen na jahtama ove duljine.
U skladu s novim smjernicama dizajna ostakljenje pramčanog dijela i salona ovdje dolazi više do izražaja u odnosu na 68-icu, a uzdignuta kormilarnica pruža izvanrednu preglednost. Ponovno smještanje glavne kabine u pramac izvrsna je ideja, ne samo zbog privatnosti već i zbog vrhunskog doživljaja morske okoline. S premisom o što bližem kontaktu s morem, dizajnirani su i ostali prostori na ovoj luksuznoj jahti koju će standardno pokretati 2 x IPS 1350 Volvo Penta motora.
Dokazano štedljivi i efikasni, ovi jači motori nego što su ugrađeni u Navettu 68, sigurno će pružati glisirajuću brzinu veću od 20 čvorova, a deplasmanska plovidba veća od 10 čvorova sigurno će biti najštedljivija. Ukupni dojam? Sigurno jedan od predvodnika klase trawler do duljine od 20 metara, i potencijalno novi hit Absolutea kada su u pitanju crossover jahte. Zastupnik za Hrvatsku: Adriatic Wave
Prestige X70: Garroni i Prestige (ponovno) ispisuju povijest
Nakon slavljeničke 30-te obljetnice brenda Prestige, glavni događaj ove godine trebao bi biti premijera potpuno nove X linije čiji prvi član je model X70, s radikalnim otklonom od tradicionalnog dizajna ove kuće. I u nove jahte je svoje prste umiješala genovska dizajnerska kuća Garroni Design koja potpisuje baš sve Prestige modele do sada. Kao majstori iskorištenja prostora u dosadašnjim jahtama i odličnom interpretacijom života ‘na palubi’, novim modelom Garroni i Prestige otvaraju jedno drugačije poglavlje s potpuno novim pogledom na krstarenje.
Redefinirajući pojam interijera, ponajviše eliminiranjem bočnih prolaza postigao se izniman komfor i puna iskoristivost prostora, te je kreiran tzv. ‘infinity’ kokpit, pa su granice između interijera i eksterijera gotovo izbrisane. Stvoren u duhu super jahti, X70 nudi rješenja, nivo obrade i luksuz kakav dosad nije viđen na Prestige brodovima ove duljine.
Glavna paluba sastoji se od četiri različita, a opet otvorena područja za život: potpuno opremljena kormilarnica s izvanrednom vidljivošću, kuhinja smještena po sredini broda i jednostavan pristup gornjem mostu, kokpit uvećan za 300 posto, te ‘beach club’ za neposredno uživanje u moru. Na gornjoj palubi četiri stubišta povezuju interijere radi veće lakoće kretanja na brodu, a prednost novog dizajna i pune iskoristivosti širine broda, pruža vlasničkoj kabini iznenađujuće gabarite.
Kada su u pitanju vrhunski materijali, odnosno koža, Prestige je birao među najboljima u svijetu – tu je Foglizzo, dok je sofu i druge detalje po mjeri dizajnirao Duvivier. Prestige X70 bit će opremljen motorima Volvo IPS 1200 i IPS 1350, što znači da bi najveća brzina mogla biti blizu 30 čvorova, a kapacitetom od 4000 litara goriva domet bi trebao biti 400 milja s krstarećom brzinom odnosno 600 milja pri brzini od 12 čvorova.
Kako navode iz Prestigea njihov cilj nisu bile crossover jahte s dugim dometom pri maloj brzini, već pružanje sličnih krstarećih karakteristika kao i kod klasične klase ‘flybridge’, ali s više prostora, stila i značajki. Zastupnik za Hrvatsku: Euromarine
Beneteau E1 i E2: Francuska (r)evolucija
Francuski Beneteau je dugo ‘spavao’ kada su u pitanju crossover jahte ili klasa explorera, a razlog tome je poprilično jednostavan. Njihov model Swift Trawler prvi je na tržištu predstavio koncept ‘slow food’ plovidbe u produkcijskoj jahti. U Düsseldorfu ove godine smo saznali kakav je njihov odgovor na nedvojbene zahtjeve tržišta u većem segmentu. Predstavili su odmah dva ambiciozna modela s namjerom da prvog predstave već u Cannesu ove godine. Dizajnirani za dugogodišnje ekspedicije po oceanima i nezaboravne doživljaje u ekstra-voluminoznim prostorima, Beneteau svoje dvije jahte naziva ‘Project E1 i E2’ i mogle bi krenuti u proizvodnju 2021. Ovi novi brodovi imaju karakterističan poludeplasmanski trup, razvijen od strane MICAD-a.
Cilj je bio poboljšati njihov domet krstarenja i efikasnost, olakšavajući vlasnicima da se otisnu na duga krstarenja. Podignuta kormilarnica smještena je u sredini, pametno postavljena između glavne i gornje palube kojoj se pristupa posebnim stubištem, dok se prostor kuhinje može u potpunosti zatvoriti. Drvo, koža i elegantni tekstil čine stilski uređen interijer i vanjštinu, i pažljivo su dizajnirani od strane svjetski priznatih stručnjaka talijanskog studija Nauta Designa s kojim grupa Beneteau godinama uspješno surađuje. Izuzetno prostrani iznutra, s volumenom sličnim puno većim jahtama, ove crossover jahte imaju obilje prostora za smještaj vlasnika i posade.
Prvi model dugačak je 18,95 m i ima trup duljine preko pet metara, a na njemu može krstariti do osam ljudi (+ posada), a brod ima impresivan flybridge – jedan od najvećih na tržištu. Drugi model dugačak 22,28 m dizajniran je za osam osoba i četiri člana posade. Odlikuje ih domet krstarenja od 900 nautičkih milja pri osam čvorova za manji model, odnosno 1400 milja pri brzini od 10 čvorova za veći model. Zastupnik za Hrvatsku: Nava Boats
Numarine 22 XP: Mini-maxi explorer
Tursko brodogradilište Numarine upravo nedavno je najavilo izgradnju ‘entry’ modela 22 XP iz njihove Explorer linije, a koji bi se javnosti trebao predstaviti u Cannesu 2021. Ovim najmanjim modelom upotpunjuje se linija XP koju još čine modeli 26XP (uskoro stiže redizajnirana verzija) i 32XP, te ukupno 14 jedinica već plovi svjetskim morima. Iskustvo gradnje ‘velike braće’, rezultiralo je uistinu zavidnim interijerom na 22XP s četiri kabine, od kojih se vlasnička prostire kako se i očekuje cijelom širinom trupa. Upravo je interijer glavna novost, jer vanjske linije se uglavnom naslanjaju na veće modele s predimenzioniranom prozorima s potpisom Can Zalmana.
Numarine 22XP treći je model u Explorer liniji turskog brodogradilišta
Osim krmenog prostora koji je otvorenijeg tipa, karakteristike većih modela XP linije, poput velikog salona na palubi i prostranog gornjeg mosta, i ovdje su forte pa je 22XP jedan od najprostranijih explorera u klasi 70 stopa. Numarine 22XP izgleda moderno i atraktivno, a zanimljivo da je najmanji model nastao upravo prema zahtjevima kupaca za jednim kompaktnijim explorerom. Kako se gradnja planira u drugom dijelu 2020 godine, zasad se previđa kako će maksimalna brzina iznositi 12,5 čvorova, a predviđeni domet krstarenja 2000 nautičkih milja, uz brzinu od osam čvorova. Do službenog predstavljanja javnosti će biti tada dostupno i više podataka za ovaj najmanji model koji bi zbog trenutne situacije na tržištu mogao postati ‘best buy’ u klasi explorera.
Azimut Great Magellano 25 metri: ‘Original’ kao umjetničko djelo
Ako je itko pokrenuo trend produkcijskih jahti većih od petnaest metara s explorerskim duhom – bio je to Azimut s Magellano linijom. Danas kada na tržištu vlada mala ‘poplava’ sličnih plovila, u Azimutu su odlučili da njihov sljedeći model bude – umjetničko djelo. Od početka je vizija ovog ‘škvera’ bila da luksuzna jahta explorerskog tipa, ne mora nužno imati negativan utjecaj na okoliš, te ujedno može izgledati fenomenalno.
Danas Azimut predstavlja nikad ljepši trawler – Magellano 25 Metri za kojeg su angažirali talijanskog umjetnika Vicenza De Cotisa da svim poznatim prednostima linije Magellano doda i umjetničku crtu. Izrađen od karbonskih i staklenih vlakana, te pridodavanju električnih motora za autonomiju bez ispušnih plinova, novi Magellano nastavlja utabanom stazom svojih ‘eko’ prethodnika. Već na prvi pogled vanjske linije Kena Freivokha donose novi Azimutov klasik, a duljina od 25 metri nikad nije izgledala ‘veće i odvažnije’ s ostakljenjem koje kao da je omotalo superstrukturu.
Vincenzo De Cotis majstor je interijera, pa je s otvorenim prostorima naročito na glavnoj palubi, te kontrastnim materijalima, kreirao jedan jedinstven i ekspresivan izgled svom ‘jahting umjetničkom’ projektu. Izostanak oštrih ‘kantuna’ i strogo odijeljenih prostora nosi u sebi veliku dozu iskoristivosti i slobode kretanja prostorima jahte.
Ovaj Magellano u ponudi dolazi s dvije opcije motora MAN 2 x 1200 V8 ili 2 x 1400 V12, a projicirana maksimalna brzina je 23 čvora, krstareća brzina bi se kretala oko 19 čvorova, a domet krstarenja bi trebao iznositi 1200 nautičkih milja pri brzini od 10 čvorova, što je izvrsno za brod istisnine oko 85 tona s tankovima u kojih stane osam tisuća litara goriva, koji garantiraju mnogo milja bezbrižnog ‘cruisinga’, sa stilom kojima će se mnogi diviti bez zadrške. Zastupnik za Hrvatsku: Navis Marine.
Arksen 85: Stvoren za ekspedicije
Arksen je novo brodogradilište, koje sa svojim odnosom prema klijentima, ideji istraživanja, pa i samoj industriji, pristupa posve jedinstveno i holistički, imajući na umu osnovne premise: održivost, mogućnost recikliranja i krajnji utjecaj na okoliš. Stoga, bilo da želite istraživati tropske vode Pacifika ili zavući se u neki zaleđeni fjord Antarktike, Arksen je upravo explorer na kojem bi ste voljeli ploviti.
Izrazito oštre i moderne linije, od pramca do krme sa zatvorenom gornjom palubom, jamac su ne samo sigurne već i duge autonomne plovidbe. Naime, Arksen 85 s izrazito učinkovitim trupom pri brzini od osam čvorova ima domet od čak sedam tisuća milja, dok mu je 14 čvorova najveća brzina, za koju će se pobrinuti 2 x 242 kW motori, a postoji mogućnost ugradnje i hibridnog pogona. Iza velikih staklenih stijenki krije se nimalo spartanski interijer, opremljenim svim potrebnim za prekooceanske ekspedicije, a na brodu se u četiri kabine, svaka s vlastitim toaletnim prostorom može smjestiti 12 istraživača, no mogućnost prilagodbe rasporeda, otvara i dodatne mogućnosti.
Na glavnoj palubi, uz bokove, smještene su velike sofe na koje se nadovezuje kuhinja, a cijeli prostor okružen je staklenim stijenkama koje pružaju nevjerojatan pogled u svim smjerovima. U ovom slučaju minimalistički dizajn nije istoznačnica za oskudnost, već za funkcionalnost koja na pravim ekspedicijama itekako znači. Dodatna podrška vlasnicima kroz Arksen Yacht Management i Arksen Explorers Club, podcrtava činjenicu da je Arksen 85 ‘rođen’ za istraživanje svjetskih mora.
Sanlorenzo SX 112: Luksuzna crossover jahta
Brodogradilište Sanlorenzo proširuje liniju SX s novom 34 metra dugom SX112 jahtom iz inovativne SX crossover linije, prve takve u jahting svijetu. Dizajn eksterijera povjeren je Bernardu Zucconu, dok je Piero Lissoni dizajnirao interijere. Fokalna točka projekta je nova krmena zona kao najzanimljiviji dio jahte, i inovativno rješenje koji donosi nove mogućnosti dizajna i korištenja. Vizija je to arhitekta Luca Santelle koji je i zamislio SX crossover liniju.
Novi model ima prostrani unutarnji prostor nalik privatnoj plaži koji je izravno povezan s okolinom, zahvaljujući preklopljivim terasama na oba boka. Postavljanjem kormilarnice na flybridge, stvoren je jedinstven neprekidni prostor za dnevni boravak i blagovanje. Unutarnje spiralno stubište proteže se kroz tri razine kako bi se spojile palube, a na visini glavne palube stubište je zatvoreno u prozirni ovalni volumen.
SX1112 je opremljen sa 4 x Volvo IPS3 1350S – 1000 KS, koji omogućava maksimalnu brzinu od 23 čvora, dok krstareća iznosi oko 20čv. Sa spremnikom goriva od 18000 l i ekonomičnom brzinom od 12čv, SX112 će imati velik domet krstarenja u pravom crossover stilu. Zastupnik za Hrvatsku: Sanlorenzo Adria.
Sunseeker Ocean Club Ninety: Britanski klub na moru
Dugo najavljivan Sunseeker Ocean Club Ninety utjelovljuje svježi dizajnerski smjer ove britanske kompanije i sljedeće generacije većih modela kao cjelokupnu paletu jahti nazvanih ‘Ocean Club’. Za Sunseeker je to ulazak u sasvim novu nišu tržišta u kojoj na prvu ne bismo očekivali tog britanskog proizvođača, pa je time ‘prinova’ još zanimljivija.
Kako bi se naglasio osjećaj prave superjahte, Ocean Club Ninety odlikuju upečatljive linije, nevjerojatan volumen, sofisticirani interijer otvorenog plana i novi koncept ‘Ocean Club’ – koji nudi četiri puta veću površinu od tradicionalne krmene platforme. Redizajniranjem krmenog dijela, omogućeno je obilno skladištenje velikih jet-skija, sea-boba i drugih ‘igračaka’, a sve uz pomoć integrirane hidrauličke platforme za kupanje.
Jednostavan pristup moru omogućen je putem opcionalnog hidrauličnog nosača ljestvi, dok Sunseekerovo X-TEND konvertibilno sunčalište zauzima središnje mjesto. Izmjerivši vrtoglavih 6 m x 4 m, otprilike četiri puta veće od konkurentskih platformi, ‘Ocean Club’ pretvara područje u izvanrednu privatnu plažu opremljenu ugrađenim roštiljem, tušem i AV sustavom.
S četiri raskošne kabine, Ocean Club 90 može smjestiti do 10 gostiju s četiri člana posade. S dvostrukim MAN V12 1650 ili 1900 KS uz prijenos snage na osovini, ova jahta će dostići 26 čvorova brzine, dok će krstarenjem pri 12 čvorova imati domet od 1800 nautičkih milja. Zastupnik za Hrvatsku: Sunseeker Adriatic.
Princess X95: Luksuzni SUV s potpisom Pininfarine
Kuća Princess Yachts je s objavom novog X95 najavila model koji će po njima totalno promijeniti stanje na tržištu. Bilježeći najbolje prodajne rezultate od kada postoji, Princess je odlučio da njihov novi model bude nešto što po suptilnim elementima ljepote i kvalitete još nije viđeno u ovoj klasi. Ova luksuzna jahta rezultat je suradnje Princessa i legendarne dizajnerske kuće Pininfarina na redefiniranju dizajna, prostora i arhitekture luksuznih interijera i eksterijera jahte.
X95 elegantno spaja arhitektonske inovacije sa svim poznatim karakteristikama Princess Yachts poput kvalitete u izradi i materijalima, dizajnu interijera i inovacijama u tehnologiji. X95 je prvi model u novom rasponu X klase ‘princeza’ koji će se definirati velikim, prilagodljivim prostorima, koji se mogu oblikovati na više načina kako bi odgovarali vlasničkim zahtjevima po pitanju plovidbe, što znači da raspored pruža 10 posto više vanjskog prostora i 40 posto više zatvorenog prostora od tradicionalnih motornih jahti.
Usponom na gornju palubu otkrit ćete još jedno jedinstveno iskustvo: potpuno zatvoreni i klimatizirani ‘Sky Lounge’. Određen velikim prilagodljivim prostorom koji se mogu koristiti i oblikovati na brojne načine, Princess X95 nudi vlasniku i gostima jedinstven i fleksibilan način uživanja u plovidbi. Kapacitet tankova goriva od 13.400 litara dat će dovoljno razloga za duža istraživanja, a dvostruki MAN V12-1900 KS prema procjenama bit će dostatan za 2000 milja pri 10 čvorova, dok se najveća brzina penje do 26 čvorova. U ponudi će biti i alternativan pogon 2 x MAN V12-2000 KS. Ovaj potpuno novi koncept od prve je, automobilskim rječnikom nazvan kao luksuzan SUV na moru. Zastupnik za Hrvatsku: Princess Yachts Adriatic.
Custom Line Navetta 30: Nova zvijezda je rođena
Najnoviji projekt Custom Linea Navetta 30, ujedno je i najmanja jahta u Navetta liniji, no već i prije službenog predstavljanja koje je zakazano za jesen, jasno je da je riječ o novom dragulju u kruni ovog brenda Ferretti grupacije. Nova zvijezda nije rezultat restriktivnih mjera i prilagodba posljedicama koje ćemo osjećati dugo, već se čini da će okolnosti pogodovati ne samo opstanku već i uspjehu ovog projekta.
Premda su pomalo klasične i bezvremenski privlačne vanjske linije svojevrsni potpis Custom Line jahti, nova Navetta 30 u mnogočemu je revolucija stila, jer kada na jednom takvom novom projekt okupite ljude poput Piera Ferrarija i Filipa Salvettija za vanjski dizajn, a osmišljavanje interijera prepustite arhitektonskoj kompaniji Antonio Citterio Patricia Viel, rezultat je ‘state of art’ jahta kojoj će rijetki parirati u duljini do 30 metara.
Ovaj projekt probija sve okvire i postulate, jer za početak njegove tri palube bez presedana su za jahtu ove duljine, a velike vanjske staklene stijenke na trupu i nadgrađu daju to tek diskretno naslutiti. Da bi se postavili dobri i nosivi temelji za cijeli koncept, stvoren je potpuno novi trup koji pod punim opterećenjem ima istisninu od 136 tona.
Dizajnirana ne samo za smještaj vrlo velikih prostora, već i za pružanje vrhunskih performansi i smanjenje potrošnje, Navetta 30 nudi se s tri verzije MAN-ovih agregata od 800, 1000 i 1200 KS. Preliminarni podaci za najslabiji motor predviđaju maksimalnu brzinu od 14 čvorova i domet od oko 2150 nautičkih milja uz krstareću brzinu od 10 čvorova (preliminarni podaci). Zastupnik za Hrvatsku: MennYacht.
Arcadia A115: Totalno drukčija od drugih
Mlado talijansko brodogradilište Arcadia od svojih početaka prije deset godina kada je predstavljena Arcadia 85 redovito prima nagrade za inovativnost svojih jahti, pa ni luksuzni i najveći model Arcadia 115 tu ne predstavlja izuzetak. Kaže se da se jahte Arcadia dizajniraju iznutra, što rezultira uistinu jedinstvenim vanjskim izgledom, koji vas bez obzira ne estetske preference sigurno neće ostaviti ravnodušnim.
U Arcadia ‘škveru’ koji je jedno od vodećih po energetskoj učinkovitosti, gradi se peta po redu Arcadia 115, i premda će zadržati sve vanjske odlike zbog kojih je i nositelj titule najinovativnije jahte, kao i kod ljudi važno je ono što je iznutra. U ovom slučaju to je 4 do 6 kabina u koje se može smjestiti do 10 gostiju, i to malo je reći udobno jer samo vlasnička kabina ima 40 m2.
Iznimno prostrana glavna paluba, kormilarnica pomaknuta skroz prema naprijed, te ‘sky lounge’ genijalno su ostakljeni i osvijetljeni u potpunosti, dok se u stijenkama kriju solarni paneli s proizvodnjom struje od nemalih 5 kW. Spuštanjem na glavnu palubu, svi prostori na brodu kao da ste stapaju u jednu cjelinu, jer pomicanjem staklenih stijenku u stranu otvara se cijeli prostor što je posebno atraktivno u blagovaonici.
Sve u svemu, 140 m2 interijera i eksterijera za uživanje, bilo da se radi o hrani na krmenom dijelu ili kupanju u bazenu smještenom na samom pramcu. Krajnju brzinu od 18 odnosno 16 čvorova u krstarećem režimu ova 266 tona teška jahta postiže se s 2 x MAN 1200 KS, dok je na raspolaganju 23 tisuće litara goriva za nemali broj milja. S 35 metara ukupne duljine, Arcadia je jedinstvena i luksuzna jahta, namijenjena osvještenijim vlasnicima, i koji na svojim dugim ekspedicijama ne žele kompromitirati svoj komfor, čak ni po cijenu ‘totalno drugačijeg’ izgleda.
Tekst Filip Bubalo
Fotografije i video Absolute, Prestige, Beneteau, Numarine, Azimut, Arksen, Sanlorenzo, Sunseeker, Princess, Custom Line, Arcadia