Princess Yachts: Britanska princeza
Britansko brodogradilište Princess Yachts već 60 godina njeguje spoj inovacije, zanatskog savršenstva i vizije, koji su ga učinili jednim od najistaknutijih imena u svijetu jahtinga
Kažu da Britanci imaju posebnu sklonost princezama - jedne krase naslovnice tabloida, a druge naslovnice nautičkih časopisa. I dok se o prvima uglavnom raspravlja oko izbora haljine, one druge već šezdeset godina dokazuju da je pravi luksuz nešto što se ne pokazuje – nego se doživljava na moru. Princess Yachts je tako, bez suvišnog sjaja i pompe, postao sinonim za spoj tradicije, suvremene tehnologije i onog posebnog britanskog osjećaja za mjeru. A ove godine, njihova priča slavi velikih šest desetljeća.
Zvijezda Plymouth: Filozofija gradnje od igle do jahte
U središtu te priče nalazi se Plymouth, grad uz La Manche koji je stoljećima živio od mora, brodogradnje i mornarice. Tu je 1965. u maloj baraci – koja i danas stoji kao podsjetnik na početak – nastao prvi Princess.
Ono što tu tvrtku razlikuje od većine jest činjenica da se dizajn i proizvodnja ne razdvajaju. Gotovo cijela jahta, od strukture do interijera, stvara se pod njihovim krovom: izuzev motora, stakala i navigacijske elektronike, sve nastaje u Plymouthu. Taj pristup ‘od igle do jahte’ nije romantična legenda iz kataloga, nego vrlo realna filozofija gradnje koja zahtijeva znanje, strpljenje i majstorstvo.
Danas Princess nije samo dio identiteta grada, nego i njegov najveći privatni poslodavac. U gradu od 250 tisuća stanovnika, njih 2500 radi upravo na stvaranju jahti koje godišnje isplove u broju od oko 250 primjeraka. Iza svakog od njih stoji preciznost, ali i jedna vrlo britanska tvrdoglavost: radije sve sami nego riskirati kompromis u kvaliteti.
Od Projecta 31 do globalne ikone
No da bi se razumjelo kako je došlo do toga, treba se vratiti u 1963., kada su se tri prijatelja – bivši mornarički časnici i inženjer – počeli baviti čarterom jednog jedinog broda. Taj brod su preuređivali, prilagođavali, mijenjali – i na kraju prodali. Iz toga je rođen Project 31, prvi prepoznati korak prema tržištu za offshore cruisere.
Slijedila je Princess 32, čiji je uspjeh bio toliko snažan da je postala prvi model koji se prodavao putem mreže agenata u zemlji i inozemstvu, i u deset godina dosegnuo brojku od više od 1200 primjeraka. Taj se model često navodi kao trenutak u kojem se Princess prestaje razvijati samo kao poslovna prilika, a počinje kao brend sa stilom.
Suradnja s Olesinskim i LVMH-om
Taj stil mijenjao se, ali nikada previše. U 1980-ima suradnja s Bernardom Olesinskim donijela je nove dizajnerske linije prilagođene kupcima koji su tražili više prostora i performanse. Tako su nastale prve velike Princess jahte, one koje su u svoje vrijeme bile najveće u Velikoj Britaniji, ali i prve koje su se ozbiljno okrenule Mediteranu. Tijekom sljedećih desetljeća, kuća se širila zajedno s ambicijama kupaca – od manjih flybridge modela do impresivnih jahti duljine 130 stopa.
Godine 2001. ime Marine Projects službeno je zamijenjeno današnjim Princess Yachts, a 2008. dolazi i suradnja s LVMH-om, koja je brendu donijela novu razinu estetike interijera. Suradnja s kućama poput Fendi Casa pokazala je da je luksuz više od materijala – to je osjećaj lakoće, ugode i ravnoteže unutar prostora koji se kreće morem.
Beskonačne mogućnosti personalizacije
I tu dolazimo do jedne ključne točke današnjeg Princess identiteta: personalizacije. Njihov konfigurator, zamišljen kao alat za kupce, nije samo katalog opcija, nego svjetska ekskluziva koja omogućuje potpuno doživljavanje broda prije nego što se on uopće počne graditi. Nijedan drugi brend na tržištu ne nudi ovakav stupanj vizualizacije i prostorne percepcije gotove jahte, interijera i konfiguracija. To nije sitnica, nego alat koji mijenja način na koji ljudi pristupaju kupnji broda.
U ožujku 2023. Princess Yachts ušao je u novu poslovnu fazu nakon što je većinski udio u tvrtki preuzela investicijska grupacija KPS, jedan od najuglednijih globalnih fondova s dugogodišnjim iskustvom u industriji. Ta je promjena donijela dodatnu stabilnost i jasan okvir za daljnji razvoj, uz snažan fokus na daljnja ulaganja u tehnološki razvoj, dizajn i unapređenje proizvodnih procesa.
Današnja Princess flota: Od flybridge jahti do X 'Superfly' modela
Takav smjer danas je vidljiv u cjelokupnoj ponudi brenda. Program obuhvaća sofisticirane motorne jahte F i Y linije s flybridgeom, sportsku i dinamičnu V klasu, inovativna S klasa sa sportbridgeom te novu C klasu, koja proširuje raspon plovila i za one koji tek ulaze u svijet luksuznog jahtinga.
Posebno mjesto u portfelju zauzimaju modeli iz X 'Superfly' serije dizajnirani u suradnji s talijanskom kućom Pininfarina. U budućnosti će vrh ponude biti modelom 106 Odyssey, s kojim se Princess Yachts vraća u segment superjahti.
Šezdeset godina poslije, Princess Yachts obilježava svoju obljetnicu ekskluzivnim sadržajem, posebnim događanjima i ograničenom serijom ikoničnog modela V40. Posebna grafika trupa, detalji u odnosu boja na eksterijeru i interijeru, te simbol ’60 years’ koji je diskretno utkan u dizajn – sve je to priznanje prošlosti, ali i pogled unaprijed.
Jer ovo nije priča o nostalgiji. Ovo je priča o kontinuitetu. O tvrtki koja je od malog pogona u baraci izrasla u ime koje se prodaje jednako uspješno u Europi, na Bliskom istoku, Pacifiku i u obje Amerike. O vještinama koje su se prenosile rukama, ne samo nacrtima. O brendu koji ne trči za trendovima, nego ih postavlja.
Tekst Marija Vuković
Fotografije Princess Yachts