Preskoči na glavni sadržaj
Intervju s dizajnericom Marijanom Radović: Filozofija održivog minimalizma

Intervju s dizajnericom Marijanom Radović: Filozofija održivog minimalizma

Datum
Vrijeme čitanja 7 min

Od dizajniranja jahti do privatnih vila i interijera dućana i hotela, Marijana Radović svim je srcem uključena u projekte studija m2atelier, koji je osnovala sa suprugom Marcom prije više od petnaest godina

Uvijek je privilegij sjesti na razgovor s ljudima koji oblikuju i dizajniraju jahte kojima se tako često divimo izdaleka. Ti umovi stoje iza oblika koji definiraju suvremenu eleganciju, performanse i ljepotu na moru. 

Razgovor je još ugodniji kad priča našeg sugovornika počinje u našoj regiji. Takav je slučaj sa srpskom dizajnericom Marijanom Radović, koja je sa suprugom i suosnivačem studija m2atelier Marcom Bonellijem osnovala studio prije petnaest godina, u Milanu, kao spoj njihova dva prethodna studija. Ono čime se m2atelier izdvaja nije samo kalibar njihova nautičkog rada, nego i lakoća s kojom se kreću od projekta do projekta, između svjetova. 

m2atelier - Marco Bonelli and Marijana Radovic.jpg

Stambena arhitektura, ugostiteljstvo, maloprodaja i pomorski dizajn nižu se u njihovu portfelju, a svaka disciplina nadahnjuje drugu, nenametljivo i profinjeno. Takva skladna suradnja je možda najočitija u njihovu nedavnom zadatku u Hrvatskoj, gdje je studio reinterpretirao popularni luksuzni butik Maria Man i osmislio dizajn butika za žene Maria u Zagrebu, unoseći u projekte istu preciznost i toplinu koju unose u svoje jahte.

KOLIKI JE POSTOTAK VAŠEG RADA POSVEĆEN JAHTAMA?
Trenutno dizajn jahti predstavlja otprilike 35 posto naše prakse, a velik broj projekata je u tijeku. To uključuje dva Feadshipa: jedan od 80 metara, na redu za isporuku u prosincu 2025., i jedan od 89 metara, planiran za 2029. Radimo i na projektu 63-metarske jedrilice s Vittersom, koji će biti porinut za otprilike tri godine, na 58-metarskoj jahti Codecasa, poput one koju smo isporučili prije dvije godine, 50-metarskom Exploreru s JFA, 47-metarskom Rossinavi i 39-metarskoj Mangusti. Usto, tu je naša nova suradnja s Azimutom: Grande Trideck, 36M, 30M i 44-metarska jahta koja je trenutno u projektu, serija luksuznih jahti na koje smo posebno ponosni. Na horizontu ih je još i više.

marijana radovic - feadship 80m beach club.jpg

KOLIKI DIO VAŠEG RADA JE TRENUTNO IZVAN SVIJETA DIZAJNA JAHTI?
To se stalno mijenja. Prije deset godina, maloprodaja je bila značajan dio našeg posla, oko trideset posto. Dizajnirali smo stotine butika, u Australiji, Kini, Sjedinjenim Državama, posvuda. Danas još uvijek dizajniramo butike, uključujući Dolce & Gabbana, koji je naš stalni klijent, ali maloprodaja zauzima manji postotak. Preuzimamo ugovore za odabrane brendove i fokusiramo se na izgradnju ili redizajn njihova identiteta. Osim toga, radimo na privatnim rezidencijama, jahtama i širokom spektru arhitektonskih i ugostiteljskih projekata, kao i na dizajnu proizvoda.

marijana radovic - interior design.jpg

KAKO JE ZAPOČELA SURADNJA S MARIA STOREOM I KOJI JE BIO VAŠ DIZAJNERSKI ZADATAK?
Maria Store zapravo prethodi osnivanju m2ateliera. Marco i ja smo udružili snage prije otprilike petnaest godina, ali njegov odnos s Marijom započeo je još prije toga, u Dubrovniku. Butici koje sada osvježavamo zapravo su nastavak našeg dugog kreativnog dijaloga. Prve dvije poslovnice su otvorene prije više od petnaest godina, a ovo osvježenje  za Maria Man i novi dizajn za Maria Woman dio su podizanja tog odnosa na višu razinu.

marijana radovic - maria man boutique.jpg

A OSTATAK VAŠEG PORTFELJA?
Stambena arhitektura i privatni domovi ostaju značajan dio našeg svijeta, od velikih projekata poput ORA by Casa Tua i tornja Dolce & Gabbana u Brickellu u Miamiju, do širokog spektra projekata diljem svijeta. Mnoge naše narudžbe za nekretnine u Milanu uključuju spajanje više stanova u prostrane rezidencije za međunarodne klijente. Također izrađujemo komade namještaja po mjeri za takve domove, u kontinuiranoj suradnji s Giorgettijem, što nam omogućuje istraživanje izrade i dizajna po mjeri na vrlo visokoj razini. Maloprodaja i dalje igra važnu ulogu. Također smo sve aktivniji u obrazovanju i dizajnu radnih mjesta, pri čemu stvaramo promišljena okruženja za učenje za sveučilišta i urede za tehnološke tvrtke u Italiji i Londonu, gdje su prostorna jasnoća, fleksibilnost i dobar osjećaj u prostoru ključni. Isto tako trajno radimo na hotelima. Trenutno radimo na butik-hotelu u St. Barthu, CORE: Clubu, koji smo pomogli pokrenuti u New Yorku, a sad ga redizajniramo u Milanu i novom centru za dugovječnost koji će se uskoro otvoriti u Milanu. Također nastavljamo svoj dugogodišnji odnos s jednim od vodećih svjetskih proizvođača opreme za teretane, razvijajući nove koncepte i okruženja koja ćemo otkriti kada za to dođe vrijeme.

marijana radovic - appartment.jpg

KOLIKO JE LJUDI DANAS DIO M2ATELIERA I KOJA JE VAŠA ULOGA?
Sad nas ima više od četrdeset pet. Marco i ja smo kao suosnivači i voditelji studija duboko uključeni u svaki projekt, zato smo ga i nazvali m2atelier. To je zaista atelje: praktičan, korišten, osoban. Imamo nevjerojatne arhitekte i projektne stručnjake, ali nas dvoje nadgledamo sve projekte i donosimo ključne odluke. 

marijana radovic - emile holba.jpg

KAKO VAŠ CJELOKUPNI DIZAJNERSKI I ARHITEKTONSKI RAD UTJEČE NA VAŠE PROJEKTE JAHTI? 
Sve je međusobno povezano. Mnoge narudžbe rastu organski: kuća vodi do jahte ili jahta vodi do hotela. Klijenti vide kako razmišljamo i kako ih pratimo. Na primjer, jedan klijent je vidio jahtu na kojoj smo radili, a zatim nas je zamolio da mu dizajniramo dvije kuće u Norveškoj, hotel u Norveškoj i hotel u Cannesu, čak i prije njegove jahte. Drugi klijent je naručio jedrilicu, a zatim i svoju kuću i ured. Nismo glasni, a to privlači ljude koji cijene diskreciju. Mnogi naši projekti nikad se ni ne predstave javno. To nam nimalo ne smeta; osjećamo se ugodno, sigurno i usklađeno s načinom na koji radimo, vodimo klijente nenametljivo. 

marijana radovic - designer flat.jpg

JEDNA OD VAŠIH NAJVIDLJIVIJIH SURADNJI JE ONA S AZIMUTOM. JE LI DIZAJN ZA SERIJSKU PROIZVODNJU DRUKČIJI?
Dizajniranje za seriju drukčiji je izazov od dizajniranja za jednog klijenta. Tu je naše iskustvo u maloprodaji i stambenim prostorima bilo neprocjenjivo. U maloprodaji stvarate koncept koji se mora prenijeti na više lokacija, proračuna i vremenskih okvira – tu disciplina iznimno pomaže. Azimut zahtijeva razmišljanje za široku globalnu publiku. Njihova prethodna serija, djelo Achillea Salvagnija, bila je fantastična. Divimo se njegovu radu. Tako da nam podizanje dizajna na višu razinu nije bilo jednostavno. Počeli smo s Trideckom, zatim Grandeom od 30 m, 36 m i sad 44 m, sve povezane jasnim zajedničkim osobinama. Proveli smo puno vremena s klijentima i brendovima da doista shvatimo njihove želje i navike. Giovanna Vitelli me jednom upitala, gdje biste uložili više – u arhitekturu ili u namještaj? Odgovorila sam gotovo instinktivno: u arhitekturu, zato što dobra arhitektura daje klijentima slobodu personalizacije, kretanja, života na brodu kako žele. Po našem mišljenju, interijeri jahti moraju biti elegantni i neformalni, lijepi, ali dubinski komforni, i nikad ne smijete zaboraviti da ste na moru.

marijana radovic - azimut trideck salon.jpg

RASVJETA IGRA VAŽNU ULOGU U VAŠEM RADU. KAKO TOME PRISTUPATE? 
Rasvjeta je sve. Možete imati jednostavan dizajn i podići ga izvrsnom rasvjetom ili isto tako uništiti sjajan dizajn lošom rasvjetom. Tehnologija rasvjete se toliko razvila, a mi je koristimo za naglašavanje arhitekture. Svjetlo mora istaknuti teksture, materijale, ritmove. Ponekad surađujemo s dizajnerima rasvjete, ali većinu projekata radimo mi sami. Neizravno svjetlo je bitno, a dinamično svjetlo, pogotovo promjena boje svjetlosti, upravo je transformativno. Maloprodajni prostori posebno pokazuju kako loše osvjetljenje može skrenuti pažnju i s najboljeg proizvoda.

marijana radovic - maria store.jpg

KAKO BISTE OPISALI SVOJ DANAŠNJI DIZAJNERSKI SMJER?
Imamo sreću što radimo s vizionarskim klijentima i zajedno gledamo kako se život na brodu mijenja. Ljudi danas žive drukčije – putuju na dulje vrijeme, rade na daljinu, obrazuju svoju djecu kod kuće. Jahte moraju funkcionirati kao pravi, funkcionalni domovi. Naš pristup je održivi minimalizam: smanjenje broja materijala, pojednostavljenje kretanja, stvaranje toplih minimalističkih prostora koji podržavaju komfor. Mnoge jahte danas izgledaju kao izložbeni saloni, previše su vizualno bučne. Mi želimo stvoriti jednostavnost, spokoj i svrhu. Manje salona, manje prostora iste namjene; inteligentnije, potpuno iskorištene prostore. Potrebno je puno dijaloga da svi dođemo do iste vizije, ali rezultat je vrijedan truda. 

marijana radovic - azimut grande 30m skylounge.jpg

GDJE JE TU ODRŽIVOST? 
Prava održivost nije samo odabir recikliranih tkanina. To je svaka odluka: kako se jahta gradi, kako će se preurediti, kako se nabavljaju materijali, kako će ugrađena tehnologija ostarjeti. S toliko jahti koje su danas u izgradnji upravo je nužno razmišljati unaprijed. Dizajniramo s manje materijala, s jednostavnijom logistikom i sa sustavima koji će ostati relevantni. Jer pravi utjecaj je dugoročan, ne samo ono što se danas porine. 

marijana radovic - azimut trideck owner suite.jpg

ZVUČI KAO DA ZAISTA VOLITE SVOJ POSAO. 
Apsolutno. Ponekad su klijenti puni energije, neki sastanci nas toliko inspiriraju da osjećamo da bismo mogli 'redizajnirati svijet'. Bilo da se radi o jahti, domu ili hotelu, takvi projekti nam daju život. Ima dana kada sam u brodogradilištu u Amsterdamu od četiri ujutro do jedan ujutro sljedećeg dana. Kad se naša vizija utjelovi u materiju, znam da sam točno tamo gdje trebam biti i ne bih željela biti nigdje drugdje.

Fotografije m2atelier

Darko Šupuk

Glavni urednik