Električni izvanbrodski motori: Tiho i čisto



5 min
00:00:43
00:00:43

I dok tržište jahti bilježi velik porast implementacije hibridnih i električnih sustava kao dio pogona, na području unutrašnjih i izvanbrodskih motora odvija se prava mala revolucija

Iako je plovidba na isključivo električni pogon još uvijek nedosanjani san nautičke industrije, vidljivi su pomaci u njezinoj primjeni, a što se možda najviše odnosi na električne izvanbrodske motore, čije baterije lako možete puniti na većem plovilu ili u marini, a bez problema će vašu pomoćnu brodicu odvesti kamo treba. Iako nije savršeno, ovo rješenje ‘gleda’ u pravom smjeru, a danas na električni pogon možete ploviti i više od dva sata, što pokriva većinu potreba modernih nautičara u pogledu transfera s jahti, razonode ili sigurnosti.

 električni izvanbrodski motori na gumenjaku

Također, niski troškovi održavanja, tiha i za prirodu neškodljiva plovidba, te instant dostupnost cjelokupne snage motora, karakteristike su koje bi svaki zaljubljenik u motore poželio, pa ako se radi i o cestovnom motoru. Da su električni izvanbrodski motori sadašnjost, pokazala je i nedavno održana utrka brodova na električni pogon u venecijanskoj laguni, na kojoj je pobijedila slovenska tvrtka E’dyn, a mi bismo rekli kako su na toj utrci zapravo pobijedili svi sudionici. Izdvojili smo tri brenda koja najsnažnije kucaju na vrata široke upotrebe u plovilima za razonodu.

Električni izvanbrodski motori

Torqeedo

Tvrtku Torqeedo osnovali su dr. Christoph Ballin i dr. Friedrich Böbel još davne 2004., kada je za viziju električne mobilnosti na moru bila uistinu potrebna hrabrost. Danas je ova tvrtka vodeći svjetski proizvođač izvanbrodskih i ugradbenih električnih motora, bilo da je riječ o pentama, motorima s trollingom, motorima za podove, pa čak i za sustave za kontrolu foilova na dvotrupcima America’s Cupa.

Ovo je fotografija Torqeedo električni izvanbrodski motori

Partnerstvo s automobilskim divom BMW-om, vodećim svjetskim dizajnerima i proizvođačima brodova, otvorilo im je širu mogućnost implementacije sustava, pa se njihovi električni motori mogu naći od kajaka, preko jedrilica i katamarana (Cruise 10 i Deep Blue 25 Saildrive) do brodova i automobila – BMW i3.  Osim svoje linije malih penti i trolling motora, Torqeedo u ponudi ima četiri modela izvanbrodskih motora snage od 3 do 80 tradicionalnih konjskih snaga.

Samopunjenje baterije motora dostupno je već pri brzini od četiri čvora

Najmoćniji električni izvanbrodski motori iz serijske proizvodnje je Deep Blue 100i s 100 kW (135 KS), a upravo jedan takav je ugrađen u Frauscher 740 Mirage Air. Za plovila do 120 stopa, Torqeedo je otišao korak dalje s Deep Blue Hybrid, prvim potpuno integriranim sistemom s električnim pogonom i upravljanjem energijom na brodu. U prijevodu to znači kombinaciju solarne i hidro generirane struje na brodu, a takav sustav s motorima od 25 do 100 kW na 360 V, omogućuje i 50+ milja plovidbe bez upotrebe generatora.

Takva donedavno nezamisliva kombinacija luksuza i vrhunske tehnologije na velikim jahtama, na krstarenju lišenom buke, vibracija i emisije štetnih plinova i uz veliku autonomiju, čini plovidbu ultimativnim iskustvom i, što je najvažnije, na mora i oceane ne ostavlja štetne posljedice.

ePropulsion

Tvrtka ePropulsion specijalizirana je za proizvodnju električnih penti, te je za 2021. predstavila sedam novih EVO motora, koji prvi put na tržište donose hidro regeneracijska rješenja, odnosno samonapajajuće motore. U rasponu 3 do 9,9 KS, uključujući i Pod Drive opciju, ePropulsion donosi inovativnu tehnologiju koja će promijeniti način korištenja i uživanja u bešumnom motoriranju, bilo da se radi o manjim jedrilicama ili pentama za tendere.

Ovo je fotografija ePropulsion električne pente

Naime, funkcija samopunjenja baterije motora dostupna je pri brzini od četiri do 10 čvorova, bilo da jedrite ili jednostavno vučete za sobom tender.

Osim toga, svi modeli izgrađeni su na platformi 48 V, te zahvaljujući ugrađenim komponentama mogu se puniti i do 3000 ciklusa, a zadnje, ne i manje važno, motori iz serije The Spirit, čiji su prvi primjerci izašli još 2015., jedni su od najlakših na tržištu, a njihova baterija prva je plutajuća baterija na tržištu. Serija ePropulsion Pod Drive Evo lagani je brodski pogonski sustav bez potrebe za osovinom, a nudi se u tri modela, odnosno razine snage: 1 kW, 3 kW i 6 kW.

Ovo je fotografija sigurnosna narukvica

Integrirani zaslon informira korisnike o ključnim informacijama kao što su snaga, napon, preostalo vrijeme rada te razina baterije. Po pitanju sigurnosti, ePropulsion je patentirao nošenje sigurnosne narukvice (kill switch) koja zamjenjuje tradicionalnu rastezljivu gumu koja u većini slučajeva skiperima smeta pri vožnji. Naime, prezentirali su laganu digitalnu narukvicu koja, kada se zajedno s vlasnikom nađe u moru, automatski gasi motor, čime se izbjegava bilo kakva mogućnost ozljede i omogućava sigurni nastavak uživanja u bešumnoj plovidbi.

E’dyn

S tradicijom proizvodnje industrijskih dijelova koja seže od 1987. godine, Podkrižnik d.o.o. je 2019. pokrenuo podbrend E’dyn (Electric Dynamic Nautics), specijaliziran za proizvodnju električnih pogona i sustava, te je u kratkom vremenu postao ambasador nautičke električne revolucije daleko izvan granica matične Slovenije. E’dynove motore odlikuje, prije svega, pouzdanost te interesantan i robustan dizajn u kombinaciji s najnovijim tehnologijama.

Ovo je fotografija E'dyn električni motori

Pogodnost koju nudi ova kompanije jest mogućnost kupnje samostalnih električnih pogona ili cjelokupnog sustava, uključujući i baterije, što je posebno interesantno nautičarima koji se odluče na ‘elektrifikaciju’ svojih plovila. Takav pristup i mogućnost prilagodbe svojih rješenja izdvaja ih na, sada već dosta popunjenom, segmentu tržišta električnih motora. E’dyn u ponudi ima tri električna izvanbrodska motora od 2,8/4,4/6,5 kW (Free time serija) s jednostavnom Plug & Play tehnologijom, te četiri ugradbena Pod motora (Heavy duty) namijenjena jedrilicama i većim brodovima. U ponudi imaju i dva e-motora s vijcima koji se postavljaju ispod vodene linije, a koji nude jednaku količinu pouzdanosti i jednostavnost korištenja.

E’dynove motore odlikuje pouzdanost te interesantan dizajn

Za motore od 10 kW dostupan je sustav sastavljen od LCD monokromnog zaslona koji pokazuje volt-ampere, brzinu motora, stanje baterije, te preostalo vrijeme plovidbe. Uz to dolazi i punjač akumulatora, gas ručica, DC/DC pretvarač i AGM baterije. Motori također mogu raditi s li-ion baterijama. Raspon električnih motora i sustava kreće se od 10 kW (izvanbrodski) do najvećeg ugradbenog modela 150 250-IN, sa 150 kW, koji teži samo 171 kilogram. E’dyn motori predstavljeni su kao pogonski strojevi na plovilima Roto serije Adriatic 450 i na retro drvenim brodovima brenda Kaiser, a nedavno smo vidjeli i prvu ugradnju u gumenjak VSR.

Tekst Filip Bubalo
Fotografije Torqeedo, ePpropulsion & E’dyn
Video Torqeedo

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above