Giovanna Vitelli: Azimut u krvi



7 min

Giovanna Vitelli kćer je osnivača prestižnog talijanskog brodogradilišta Azimut Benetti. Za Yachts Croatia govori o pedeset godina brenda, jahti na Times Squareu, novim modelima, promjenama u dizajnu, ekologiji…

Pravo je zadovoljstvo kada iz prve ruke možete razgovarati s ljudima koji oblikuju nautički svijet. Giovanna Vitelli, kćer osnivača brodogradilišta Azimut Benetti, tvrtke koja je prošle godine proslavila pedeset godina brenda, osvrnula se na niz značajnih detalja vezanih uz njihovo poslovanje danas, ali u prvom redu na neke lijepe detalje koji su obilježili proteklu slavljeničku godinu.

Benetti FB275 Giga 01
Talijansko brodogradilište Azimut/Benetti je najveći graditelj megajahta na svijetu

‘Prošla godina je bila posebna za nas, bila je to proslava sjajne prošlosti i to je priznanje mom ocu i njegovu nevjerojatnom poslovanju. Bilo je jako lijepo i emotivno prisjetiti se prošlosti i svih koraka koji su u njoj postojali. Ali bila je to i godina u kojoj smo predstavili neke modele koji označavaju naš ulazak u novu eru nakon pedesete godišnjice, poput Azimuta 78, ali i ulazak u nevjerojatnu tržišnu nišu s giga jahtama od preko stotinu metara duljine. Benetti je jedini talijanski graditelj koji je prešao tu granicu, i to sa stilom jer nije riječ samo o jednom modelu, već tri istodobno. Bila je to i godina u kojoj smo slavili sa svojim klijentima diljem svijeta u mjestima poput Dubaija i New Yorka. Amerika je naše najveće tržište i u New Yorku smo slavili s 250 klijenata, uz ovacije prisutnih dok je moj otac držao govor. Pamtit ću ovu godinu ne samo po poslovnim uspjesima, već i po velikoj ‘toplini’ koja je pratila obilježavanje našeg jubileja, usmjerenu i prema našoj kompaniji i prema našoj obitelji.’, ispričala je u uvodu Giovanna Vitelli.

Jahta Triennale Design Week 01
Azimutov model S7 bio je izložen u Milanu tijekom Design Weeka
Talijanska jahta S6 Times Square 01
Jahta usred New Yorka samo je simbol razmišljanja koje je grupu Azimut Benetti dovelo na svjetski vrh, smatra Giovanna Vitelli

Azimut u New Yorku

Čija je ideja bila da donesete jahtu usred New Yorka?

Bila je to moja ideja, a sve je počelo kao šala. Godinu prije doveli smo model S7 ispred Triennalea u Milanu, za vrijeme ‘design weeka’, što je polučilo veći uspjeh od očekivanog. Ako želimo da jahte budu predstavljene kao istinski hram dizajna i ljepote, trebamo se obraćati široj populaciji. Počeli smo s nizom inicijativa, od kojih je dovođenje broda u Milano bilo prvo. Imali smo veliku praćenost u medijima, a na kraju se ispostavilo da smo došli do novih klijenata. Sljedeći korak bio je Times Square u New Yorku. Bilo je vrlo komplicirano u gradu koji nikada ne spava donijeti jahtu. Ali ta je slika obišla svijet.

U vašoj eri primijetili smo značajan zaokret u stilu i dizajnu jahti?
Ono što sam naslijedila od svog oca i što se nikada neće promijeniti jest činjenica da je proizvod centar svega, čiji je nezaobilazan dio pomorski i tehnološki, a u tradiciji brenda je da svaki novi proizvod također nudi i priliku za inovaciju, kao što je pogon s tri IPS motora na Azimutu 78. Studirali smo upotrebu karbona u konstrukciji i još mnoštvo toga, ali ja smatram da je dosadno gledati jahte koje sve izgledaju jednako i da je došlo vrijeme za promjenu.

Giovanna Vitelli Dusseldorf Sajam 01
Giovanna Vitelli jedna je od najutjecajnijih osoba svjetske jahting industrije

Achillea Salvagnija zovemo našim Giorgiom Armanijem jer je uspio razviti stil koji je zaista internacionalan i nepogrešivo naš, pojasnila je Giovanna Vitelli

To se vidi u hotelima, restoranima i vilama, gdje dolazi do redefinicije luksuza i toga što ljudi očekuju. Nekada smo u jahtama imali bogatstvo materijala poput rijetkih vrsta drva i mramora, što se jednostavno više ne uklapa u luksuz. Arhitektonska rješenja s neočekivanim materijalima, to je nešto što danas možete očekivati u boutique hotelu. Ako koristite iste ideje i dizajnere unatrag pedeset godina, ne možete očekivati promjenu, a za uvođenje ljudi iz drugih industrija treba vam ponešto hrabrosti. Zahvaljujući jakom timu internih zaposlenika, koji su mogli voditi nove vanjske suradnike u ostvarenju realističnih ciljeva, mi smo to uspjeli.

Kombiniranje novih ideja i kreativnosti pretočene u realnost zakonitosti jahte bilo je jako zabavno, a u brodogradilištu su me prije nekoliko godina zvali princezom natječaja jer sam stalno primala nove dizajnere na razgovore da vidimo što možemo bolje i drukčije napraviti. Ali rezultat toga su jahte s novim vanjskim i unutrašnjim izgledom. Izabrali smo Alberta Mancinija za vanjštinu i Achillea Salvagnija za interijere, koji je jako uspješan u razvijanju ‘Azimutova stila’. S njim dijelom razvijamo i poslovnu strategiju, što je jedinstveni spoj brodogradilišta i dizajnera.

Ljudima se sviđa što imamo ‘sexy’ jahte, sportske flybridge modele, ali s velikom i lijepom unutrašnjošću. Ako zakoračite na palubu Azimuta, odmah ćete vidjeti da se radi o ‘Made in Italy’ proizvodu, opisala je Giovanna Vitelli

U tom smislu skrenula bih pažnju na novi 25-metarski Magellano koji je nešto posebno. Vanjštinu potpisuje Ken Freivokh, kao bezvremensku jahtu, s primjetnom težnjom prema modernom. Za interijere smo ovaj put zaista otišli umjetniku, sa željom da unutrašnjost broda ne bude samo dobra za smještaj umjetnina, već da sama jahta bude umjetničko djelo. To je rad Vincenza de Cotiisa koji je trenutno veliki hit kod najvećih kolekcionara u SAD-u i puno me arhitektonskih časopisa traži ekskluzivu o toj jahti. On kombinira stakloplastiku s mramorom i broncom, uključujući i konstrukciju jahte, što ćemo predstaviti na ovogodišnjem Biennaleu u Veneciji.

Ekologija je naša obveza

Benetti Beyon plovidba
Benetti Beyond nova je linija explorer jahti

Kakva je budućnost kod Benettija?

Dva su segmenta tržišta koja otvaramo kod Benettija. Do 45 metara duljine danas dominira ‘plastična’ konstrukcija, a za veće jahte koristi se čelik i aluminij. Pedesetih godina je Benetti počeo graditi jahte od čelika i aluminija, prije toga su se jahte gradile od drva. To je vrijeme bezvremenskih jahti tadašnjih uglednika. Kada je moj otac kupio brodogradilište osamdesetih godina, on je uveo upotrebu stakloplastike u proizvodnji ‘semi custom’ jahti. Ono što sada vraćamo u modu je upotreba čelika u gradnji manjih explorer jahti, što zovemo Beyond, od kojih će prvi imati 37 metara. Ta niša gotovo da nije pokrivena, jahte će imati velike volumene i garažu za sve ‘igračke’, tako da sav vanjski prostor bude životni, imat će ICE klasu kao pravi exploreri, ali izgrađeni u stilu jahte. Druga linija novih proizvoda je Benetti Oasis, to je pravi ‘crossover’.

Svima se Oasis sviđa, ali kakve su reakcije s tržišta?

Posjetila sam proizvođača kalupa i odlučili smo udvostručiti kapacitete. Proizvođač, koji je naš ugledan talijanski kooperant, kazao mi je da sam jako hrabra jer u 25 godina nikada nisu radili dvostruke alate za četrdesetmetarsku jahtu. To znači da imamo enormnu potražnju za ovim modelima i to želimo naplatiti, a sada imamo sretan problem ubrzavanja proizvodnje.

Što se kupcima najviše sviđa od svih promjena koje ste uveli?

Trend je na tržištu da se traže veći volumeni, ali to se pretvorilo u brodove koji nisu najljepši, a proces povećanja unutrašnjosti rezultirao je smanjenjem privlačnosti jahti, da ne govorim o stabilitetu i nekim drugim aspektima. Mislim da se ljudima sviđa što imamo ‘sexy’ jahte, sportske flybridge modele, ali s velikom i lijepom unutrašnjošću. Ako zakoračite na palubu Azimuta, odmah ćete vidjeti da se radi o ‘Made in Italy’ proizvodu, a Achille Salvagnija zovemo našim Giorgiom Armanijem jer je uspio razviti stil koji je jednako privlačan Kinezima, Amerikancima ili Arapima, nešto što je zaista internacionalno i nepogrešivo naše. Mi uspostavljamo dugogodišnje odnose s dizajnerima koji su dio naše zajedničke vizije.

Azimut Magellano 25 Metri
Za Azimut Magellano 25 Metri angažiran je talijanski umjetnik Vincenzo De Cotiis

Novi 25-metarski Magellano je nešto posebno. Vanjštinu potpisuje Ken Freivokh, kao bezvremensku jahtu, s primjetnom težnjom prema modernom. Za interijere smo ovaj put zaista otišli umjetniku, sa željom da unutrašnjost broda ne bude samo dobra za smještaj umjetnina, već da sama jahta bude umjetničko djelo, ustvrdila je Giovanna Vitelli

A gdje je Azimut danas kada se gleda na odnos prema okolišu?

To ne bi trebala biti marketinška stvar, već naša obveza. Neke stvari više ne možemo odgađati, čak i danas se određena grupa talijanskih brodogradilišta želi oduprijeti ekološkim normama. Za nas je što čišći način proizvodnje obveza koju imamo, zajedno s proizvođačima motora. Velika je debata o električnom ili hibridnom pogonu u jahtama. Mislim da još nije vrijeme, iako smo mi bili prvi koji smo uveli dizelsko-električni pogon na jahte u devedesetim godinama na Benettiju od 63 metra, a Magellano 50 je bio prvi ‘zeleni’ brod po RINA pravilima. Ulagali smo i ulažemo u zaštitu okoliša. Danas je težina koja odlazi na baterije veliki problem i postoji otvorena debata i u jahtingu i u automobilskoj industriji jesu li baterije zaista rješenje. Mislim da značajan utjecaj ima korištenje karbonskih vlakana u kombinaciji s oblikom korita jer su tako plovila efikasnija. Mi smo time postigli 25-postotnu manju potrošnju, što je realističan put. Trenutno imamo otvoreno nekoliko studija o novim tehnologijama i to je definitivno dio u koji danas ulažemo, s naglaskom na pogon. U tom smislu Benetti Beyond će biti prva jahta koja će imati ekskluzivan pogonski sustav razvijen u suradnji sa Siemensom. Ima novih mogućnosti koje još nisu sazrele, a veliku pomoć očekujem i od automobilske industrije.

Tekst Darko Šupuk
Fotografije Azimut Benetti & Filip Bubalo & Andrea Bonventre

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above