Toni Bartulović i gastro ribarnice novog doba

by Yachts Croatia

Brat Ivo započeo je obiteljski biznis s tvrtkom Centaurus kao veleprodaja ribe prije 17 godina, da bi mu se nakon dvije godine pridružio i Toni, a sada zapošljavaju više od stotinjak ljudi te s novootvorenim maloprodajnim prostorom u Beču otvaraju nove europske horizonte

 

Na prvi pogled Toni Bartulović po svojoj vanjštini ni po čemu ne odaje da je uspješan poduzetnik, čiji je obrt u kućnoj radinosti u samo petnaestak godina prerastao u vodeći veleprodajni i maloprodajni lanac trgovine ribom, ne samo u Hrvatskoj, već i izvan njezinih granica. Casual izgled i smirenost popraćena smiješkom, rezultat je predanog rada kojim je s bratom Ivom uspješni obiteljski biznis doveo do desete obljetnice. Brat Ivo počeo je s tvrtkom Centaurus prije 17 godina, da bi mu se nakon dvije godine pridružio i Toni, a sada zapošljavaju više od stotinjak ljudi, te s novootvorenim maloprodajnim prostorom u Beču otvaraju nove europske horizonte. Uspješna suradnja s mnogim svjetskim partnerima odvela ih je u premium proizvode, kao što je bluefin tuna uzgojena u Jadranskom moru, a koja je zahvaljujući njima sada dostupna i na hrvatskom tržištu. Upravo je to segment u kojem vide svoj sljedeći izazov, naročito s prodajnim centrom u Hvaru, jer upite jahtaša za vrhunskim proizvodima poput tune, jastoga, hlapova, ikre ježinca, rakovice ili najpoznatijih francuskih kamenica, odlučili su zadovoljiti na najbolji mogući način.

Predodređen za uspjeh

Diploma pomorskog inženjera mogla vas je usmjeriti u potpuno drugu djelatnost, no vi ste se prebacili u trgovinu i odlučili iskoristiti resurse i potencijal Jadranskog mora. Kako ste se otisnuli na baš taj poslovni put?
Zapravo nikad nisam ni razmišljao da ću biti u ovom biznisu. Istina, sanjao sam o radu u pomorstvu i čak upisao pomorsku školu, no igrom slučaja završio sam u menadžmentu, odnosno trgovini. Uvijek sam htio biti vezan uz more, pa sam trenutačno u četvrtoj branši, jer sam radio kao pomorski agent, ship’s chandler, a imali smo i restoran koji se nalazio metar od mora. To sve iskustvo i stečeno znanje u praksi sad mi je korisno na različitim razinama. Premda smo u početku radili veleprodaju za vrhunske restorane isključivo s domaćom ribom, zapravo nas je kriza 2007. godine potaknula na novi poslovni iskorak. Tražeći izlaz, rodila se ideja o maloprodaji kao cash-flow biznisu i onda smo tik do skladišta otvorili prvu maloprodajnu trgovinu. Svi su se čudili tom poslovnom potezu s obzirom na lokaciju, no mi smo vjerovali u pozitivan ishod. Zapravo je pozadina svega činjenica da smo dotad imali dosta upita od običnih ljudi za kupnju svježe ribe, a kako smo imali kvalitetnu ribu koja je dolazila direktno od naših brojnih kooperanata, ideja o gastro-ribarnici pokazala se instant-uspjehom. Naime, već nakon godine dana morali smo je proširiti, a zahvaljujući stopostotnom rastu svake iduće godine, nakon nekoliko godina zakupili smo sve slobodne prostore u zgradi. I to sve u deset godina!
Zašto baš naziv Gastro ribarnica Brač, a ne šampjer, hlap ili neki drugi morski stanovnik, kako je uobičajeno za imena tvrtki koje se bave ovim poslom?
Pa, Brač je prvi otok od Splita, i svi ostali otoci od njega se računaju kao drugi, treći, neka se nitko od stanovnika drugih otoka ne uvrijedi. Htjeli smo tako dati jedan snažan sinonim za velik i prekrasan otok i svojevrsnu posvetu tom otoku koji je prebogat tradicijom te kulturnom i prirodnom baštinom. A i majka je porijeklom s Brača, pa smo se tako nekako i odužili našim precima.

Toni Bartulovic 01

Jedna od jedanaest poslovnica

Brend za vrhunsku kvalitetu

Uz deset poslovnica, nedavno ste otvorili maloprodaju u gradu Hvaru. Kakve su vam bile poslovne aspiracije?
Radimo dosta s jahtama i za tvrtke koje opskrbljuju jahte, a sve na bazi preporuke. Uglavnom, takvi kupci traže jastoge, oboritu ribu, no, naravno, prije svega najvažnije je da je roba svježa. Spremni su platiti i dostavu i uslugu više. A traženi su i svjetski prepoznati brendovi delikatesa, poput kavijara, butarge, pa i francuskih kamenica, zapravo svih premium delicija iz mora, pa smo se stoga odlučili prilagoditi i tom segmentu. U tu svrhu smo razvili poseban brend, namijenjen upravo ljudima koji znaju i cijene vrhunsku kvalitetu, a zato se i zove Amare – ljubav iz mora. Jadranske kozice, polpete od ribe, temeljci od škampa, marinirana riba, uistinu raznovrsna paleta proizvoda jadranskog porijekla rađena bez konzervansa. Zaista je malo morskih delicija u svijetu a koje mi ne možemo ponuditi.
S novim vlasnikom tvrtke Kali tuna Jirom Kambeom uspostavili ste uspješnu suradnju kada je u pitanju najcjenjenija morska delicija na svijetu?
Izvan industrije nije zapravo poznato da je ova tvrtka pionir uzgoja plavoperajne tune na svijetu i da su ljudi dolazili iz Italije i Španjolske u Kali učiti kako se uzgajaju te tune. Dok se nije promijenila vlasnička struktura tvrtke, sva tuna isključivo se izvozila u Japan, jer je uzgajana da bude masnija, što odgovara zahtjevima japanskog tržišta, odnosno tradicionalnoj konzumaciji sirove tune. Širenjem proizvodnje sadašnji vlasnik Jiro Kambe odlučio se zbog kvalitete tune proširiti na tržište Europe i cijelog svijeta, dok smo mi preuzeli distribuciju za Hrvatsku i sada Austriju. Vrijedno je spomenuti da se upravo tuna iz Kali može jesti u najatraktivnijim sushi restoranima Nobu, čiji je suvlasnik Robert de Niro. No, najviše me zapravo veseli da je mnogo domaćih restorana uvrstilo tu tunu na svoje menije, što na kraju podiže i kvalitetu turističke ponude.

Toni Bartulovic 02

Otvaranje polovnice u Beču

Jeste li se zato odlučili prošiti na zapadnoeuropsko tržište i otvoriti Gastro Fisch Brač u kvartu Neubau u blizini samog središta Beča?
Smatrali smo da ćemo jednim dobrim inozemnim projektom sebe dodatno educirati i zapravo evoluirati da budemo korak-dva ispred svih, a to se može postići samo ulaganjem u ljude, robu i kvalitetu, i biti ukorak s vremenom. Mala smo tvrtka, ali i entuzijastična, lideri smo u premium segmentu ribe, pa je nužno prilagoditi se tržištu. Pratimo svjetsku scenu, prisutni smo na svim važnijim sajmovima. Nije poanta poznavati samo vlastitu gastronomiju, važno je pratiti svjetske trendove, kako bismo se mogli prilagoditi potrebama gostiju, jer smo turistička zemlja. Primjera radi, prije desetak godina bilo je nečuveno da se prodaju isključivo fileti ribe u Hrvatskoj, a danas je to najnormalnije. Radimo s vrhunskim domaćim restoranima i svoja iskustva htjeli smo proširiti izvan granice. Zbog blizine dostave i činjenice da su druga tržišta razvijenija, odluka je pala na Beč i zasad smo nastupili kao maloprodajni objekt, a sudeći prema tamošnjim recenzijama, pa i natpisima u tamošnjim medijima, imamo potvrdu da smo napravili pravi potez. Kad većina naših klijenata u Hrvatskoj zatvori preko zime, odgovara nam da tijekom hladnog razdoblja opskrbljujemo bečku klijentelu, tako da nam je cilj zapravo zaokružiti poslovanje na svih dvanaest mjeseci.

Ljubav za morem i poslom

Jesu li riba i more izvor inspiracije u ovom poslu ili je to mogao biti neki drugi biznis?
U svakom poslu davao sam sebe sto posto. Mislim da samo tako čovjek može postići izvrsne rezultate, dati cijeloga sebe i da će onda posljedično stići i nagrada. Ne mogu reći da sam sanjao o ovoj vrsti biznisa, ali ako čovjek daje sebe cijeloga u to što radi i ako postiže uspjehe, sigurno je da će doći i ljubav za tim poslom.
Planovi za budućnost s obzirom na to da ste samo u ovoj godini pokrenuli velike projekte u Hvaru i Beču?
Svaka naša poslovnica ima ponudu koja je prilagođena gradu pa čak i kvartu gdje se nalazi: svježu, smrznutu i delikatesnu ribu, dok samo ova glavna poslovnica i ona u Beču imaju i gastro-ponudu. Zasad nemamo planova širiti tvrtku u smjeru maloprodajne mreže, no nikad se ne zna. Prioritet nam je održavanje naših desetak poslovnica uspješnima i suradnja s kvalitetnim dobavljačima, prije svega naših 40 ribarskih posada. Dosta surađujemo s domaćim OPG-ovima jer nam je cilj kroz naš lanac prezentirati bogatstvo domaćih proizvoda, od vina, meda preko maslinova ulja i drugih proizvoda. Upravo se selimo na periferiju Splita u novi prostor s oko dvije tisuće kvadrata, a koji će nam omogućiti napredak u smislu pojačavanja vlastitih proizvodnih linija.
Ne doimate se kao tipičan poduzetnik pod stresom. Kako se odmarate i što radite izvan posla?
Iako imamo mali brod, zbog sezonalnosti posla ga koristimo doslovno jednom godišnje. Treninzi, rekreacija, nogomet, dobro društvo i putovanja s obitelji, to su stvari koje me opuštaju. Radimo s odličnim restoranima, pa smo skoro svaki drugi dan negdje drugdje u potrazi za dobrom gastronomijom. Ljudi nas pozovu na degustacijske večere, kušaju se nove namirnice, a onda i na putovanjima do poslovnih partnera, razmjenjujemo iskustva, pa zapravo dolazi do nekog uspješnog blenda posla i zadovoljstva. Adrenalinski sam tip i ne prođe tjedan dana da nema nekog novog poslovnog puta, projekta i neke akcije, a ako se slučajno nakon toga ne događa ništa, onda se energija usmjerava u održavanje kvalitete, a standardi u ovoj branši možda su i najzahtjevniji dio našeg posla.

Tekst Filip Bubalo Fotografije Robert Matić & Gastro ribarnica Brač

 

Moderni 'samuraj' grafike Yoshikatsu Tamekane