Elegantni dnevni krstaš Fjord 38 Xpress s maksimalnom brzinom od preko 40 čvorova, velikom autonomijom i malim gazom predstavlja sjajan brod za istraživanje bilo kojeg dijela Mediterana
Prepoznatljivim dizajnom koji plijeni pažnju gledatelja već na prvu, te poslovičnom njemačkom kvalitetom izrade, Fjord je nagrađen velikim interesom kupaca diljem svijeta, a njegova najmanja verzija Fjord 38 Xpress možda je i najatraktivnija opcija s obzirom na to da je tek drugi Fjord s izvanbrodskim motorima.
Na njemačkom tržištu posljednje godine potražnja za moćnim open cruiserima od 30 do 40 stopa naglo je porasla, a za nove prohtjeve kupaca Fjord ima nekoliko aduta. U ovom segmentu vlada žestoka konkurencija, no Fjord je u prednosti zbog ekstra prostora koji se dobio izmještanjem ‘penti’ na krmu, prateći galopirajući svjetski trend među proizvođačima, pa se čini da ima sve predispozicije da bude i najuspješniji model otkad je ovaj brend preuzela grupacija Hanse 2007. godine.
Fjord 38 Xpress moćan je day cruiser
Dinamičan i efikasan dizajn trupa s potpisom Patricka Banfielda cijelom je dužinom čist i elegantan, a prekidaju ga tek bočni otvori za zrak (bitve su na izvlačenje), dok se T-krović izvrsno nastavlja na staklenu stijenku bez okvira koja u plovidbi štiti skipera i putnike od vjetra (nema kovitlanja zraka), a kapljicama mora čak i pri maksimalnoj brzini od 40 čvorova nema ni traga u kokpitu.
Za komunikaciju po kokpitu s centralno postavljenim skiperskim mjestom ne trebate se kretati bočno, jer prostora ima dovoljno s obje strane i uistinu je pravi ‘walkaround’ sa zgodno umetnutim rukohvatom po boku trupa.
U-sofa na pramcu zaokružuje stolić i za ljetnih mjeseci najbolja je pozicija za rashlađivanje, a s tog mjesta lako se barata sidrom i konopima na provi, dok se ispod sjedišta nalazi i ‘portela’ za smještanje stvari poput konopa i pojaseva. Mogućnost razvlačenja tende uz pomoć stupića ovom mjestu daje dodatnu funkciju i mjesto za opuštanje dok je brod usidren.
Prilagodljiva dizajnerska rješenja
Day cruiser ili jahta za višednevno krstarenje pitanje je na koje svatko ima svoj odgovor, ali kako 38-ica nudi mogućnost velike prilagodbe eksterijera po vlastitim željama, Fjord Xpress pred konkurencijom nudi više od jednog odgovora na ovo pitanje.
Premda po želji možete očistiti cijeli krmeni dio, ovaj testni primjerak imao je krmene sofe na kojima se može oko stola komotno smjestiti šestero ljudi. Za vrijeme kupanja, lakim preklapanjem naslonjača i spuštanjem hidrauličnog stola, ovaj dio se pretvara u krmeno sunčalište koje se može natkriti biminijem skrivenim u T-kroviću.
Električnim podizanjem krmenog sunčališta otvara se veliko spremište (na 38 Open je tu smještena strojarnica), što je dodatni plus toj versatilnosti, jer u njemu, osim mjesta za bokobrane, ima pregršt mjesta za opremu za ronjenje, bicikle, Seabob skutere, SUP ili kajak, pa se ovaj cruiser pretvara u ‘švicarski nož’.
Unutrašnjost je s obzirom na duljinu više nego komotna i opremljena za višednevnu đitu jedne manje obitelji. Udoban bračni krevet postavljen je preko cijele širine trupa, što je više nego dovoljno za ljetne vrućine kada 90 posto vremena provodite vani.
Nadohvat ruke nalazi se i hladnjak, a desno od ulaza smješten je čist i gotovo luksuzan sanitarni čvor (tuš se nalazi i na krmi), na što smo navikli na brodovima iz Hanse grupacije. Između skiperskog dvosjeda i krmenog sunčališta smještena je otvorena kuhinja, s frižiderom, grillom i sudoperom, pa kuhanje na brodu, pogotovo jednostavnih snackova, nije zanemareno.
Kuhinjski blok naslonjen je na skiperska sjedala, koja s bijelom kožom ne samo da izgledaju luksuzno nego su i u pogledu udobnosti velikodušna, a preglednost za skipera je odlična kod pristajanja ili manevriranja u marinama sa svim komandama nadohvat ruke.
Suha i sigurna plovidba
Stabilnost Fjordova već je toliko puta dokazana, pa smo morali po bonaci dobro zabrazditi morsku površinu kako bismo stvorili nešto uvjeta za prelazak preko valova, a izlazeći iz marine Kaštela pri brzini od pet čvorova, imali smo osjećaj da smo na brodu s električnim pogonom.
Gledajući Fjord 38 Xpress s krme sa skladno izvedenom krmenom platformom, čini se da pred sobom imate strijelu, a upravo se tako i ponaša na moru. Tu se nema što prigovoriti, jer Fjord nakon nekoliko sekundi izglisira i pri većim brzinama gotovo je polovicom svoje duljine izdignut iznad površine mora, no nos nije podignut da vam zaklanja vizuru.
Fjord 38 Xpress uistinu nije zamišljen za tiho šuljanje od vale do vale, pa je 17 čvorova s 3500 okretaja neki minimum s kojim možete početi uživati u plovidbi. Iako dolazi s opcijom joysticka, klasični odabir manica i potisnika sasvim je dostatan, a potisak koji par Verada stvara kada ih stavite u maksimalan položaj je izvrstan.
Bez trimanja u dvadesetak sekundi došli smo do maksimalne brzine ispod 40 čvorova, a s 20 posto trima i dosegli maksimalnih 40 i nešto sitno čvorova na 5700 okretaja. Okreti čak i pri ovoj brzini nisu neugodni, već dapače, Fjord 38 Xpress ih odrađuje s autoritetom zahvaljujući ‘ukopanosti ‘dvaju motora, ali koji u oštrijim okretima ‘pokupe’ malo zraka, no to su ekstremne situacije.
Osjećaj za upravljačem je odličan jer je odgovor na svaki okret precizan i ne zahtijeva veliki napor, pa plovidba na nekih 27 čvorova brzine krstarenja predstavlja pravi gušt, a nekoliko čvorova dolje i s potrošnjom ispod 100 litara na 4300 okretaja doista nemate razloga za brigu.
Još ako ste pri tom u najboljim godinama kada vam ne smeta kad jedete i gdje spavate, ima tu mjesta za cijelo društvo i guštanje po moru jer je 38-ica registrirana za 12 putnika. Ipak za dvoje putnika – Fjord 38 Xpress je savršena mjera za istraživanje Jadrana ili bilo kojeg dijela Mediterana, jer s brzinom oko 40 čvorova te spremnikom od 758 l gotovo svaka vala na Jadranu, i to doslovno, s obzirom na gaz ispod metra, dostupna je unutar jednog dana.
Stoga ne čudi da je Fjord 38 Xpress zanimljiv čarter i turističkim agencijama, ne samo kao jahta, već i kao tender za brze transfere u kojem se putnici osjećaju zadovoljno, a, što je još važnije, suho i sigurno.
Tekst Filip Bubalo
Fotografije Boris Kačan & Fjord