Sjeverozapadnim prolazom… dvaput!

9 MINUTES READ

Kapetan Sean Meagher

Do danas je samo devet jahta uspješno okončalo plovidbu Sjeverozapadnim prolazom iz Atlantskoga u Tihi ocean, a jedna – MY Latitude – svladala je taj tjesnac dva puta

Preplovivši ledenu pustoš između Sjeverne Amerike i Antarktike od zapada prema istoku i obratno s jahtom MY Latitude, karizmatični zapovjednik tog broda, kapetan Sean Meagher, prisjeća se znamenitih iskustava pri probijanju puta kroz led, opasnih situacija… i gladnih polarnih medvjeda!
Otkuda vam ideja o plovidbi Sjeverozapadnim prolazom i zašto je toliko očarala i vas i vlasnika jahte?
Od djetinjstva su me očaravala otočja sjeverno od kanadskog kopna, kao i Amundsenova priča o otkriću Sjeverozapadnog prolaza. Kad je vlasnik Latitude, Anil Thadani, kupio taj brod, ja sam donio veliku kartu svijeta i objesio je u glavnom salonu jahte. Tako smo jednoga dana, promatrajući je, započeli razgovor na tragu moga pitanja: ‘Dakle, kamo biste željeli poći?’ Spremno je odgovorio: ‘Na Aljasku’, a kako se jahta tada nalazila u Fort Lauderdaleu, povukao sam prstom najvjerojatniju rutu: Karipskim morem, kroz Panamski kanal i zatim uz zapadnu obalu Sjeverne Amerike do Aljaske. Zatim sam sa smiješkom dodao: ‘Ili naokolo, kroz Sjeverozapadni prolaz.’ Anil se nekoliko sekunda zagledao u kartu i odgovorio kao da se radi o nečemu najobičnijem: ‘Da, moramo to učiniti!’
Koliko dugo je trajalo planiranje i što je bilo najvažnije?
Zapravo, planiranje je bilo kratko: svega šest tjedana. Moj prvenstveni zadatak bio je pronaći druge kapetane koji su uspješno prošli prolazom. Porazgovarao sam s nekima od njih, ali nije tu bilo neke posebne sreće dok nisam naišao na Phila Walsha, kapetana MY Turmoil. On sada zapovijeda MY Mogambo, a nakon jednosatnog telefonskog razgovora odlučio sam odletjeti iz Cannesa u Boston da ga posjetim na dan-dva. Bez njegove pomoći ne bih mogao izvesti to putovanje onako brzo kao što jesam.
Jeste li propustili neki detalj i kasnije požalili?
Koliko god zvučalo iznenađujuće, besprijekorno smo se pripremili i upotrijebili sve što smo ponijeli. Žalim samo što na prvo putovanje nisam ponio bolji fotoaparat!

sjeverozapadnim prolazom
MY Latitude plovila je rutom kojom pilot za zaleđena mora nije nikada prošao pa su neki dijelovi karte bili jednostavno prazni

Tko vam je još pomogao u pripremnom razdoblju?
Drugi specijalist kojem sam se obratio bio je kapetan Patrick Toomey. On je 81-godišnji umirovljeni zapovjednik kanadskih ledolomaca i devetnaesti na popisu onih koji su uspješno preplovili prolaz. Ne sjećam se kako sam ga našao, ali znam da nam je prvi razgovor tekao otprilike ovako: ‘Halo, kapetane Toomey… tražim pilota ledolomca koji bi htio proći Sjeverozapadnim prolazom, biste li bili zainteresirani i ima li nečega što biste mi preporučili u smislu priprema?’ Odgovorio je: ‘Da, zanima me, a kako biste se pripremili, pročitajte knjigu ‘Plovidba ledom u kanadskim vodama’.’ Objasnio sam mu da već imam primjerak, da čitam tu knjigu i zaključujem da ne samo vrvi informacijama, nego da je i izvrsno napisana. ‘Dobro da vam se tako čini’, odgovorio je Patrick, ‘jer sam je ja napisao.’
Kakva ste rješenja predviđali u slučaju nepredvidljiva incidenta medicinske, mehaničke ili meteorološke prirode?
Što se tiče potrebe za medicinskom pomoći, osim što smo se obučili za izvanredne situacije i pretplatili na MedLink, nabavili smo i dovoljno opreme i pribora za opremanje male priručne bolnice dok nam ne stigne pomoć zrakom jer se i u idealnim uvjetima vrijeme prijevoza do prave bolnice mjeri danima. Kad je riječ o pripremi motora dijelova i filtara, imali smo dovoljno rezervnih dijelova da posada može srediti kvar. Daleko na sjeveru meteorološke obavijesti možete prikupljati samo preko satelitsko-telefonskog sustava Iridium, jer ni u naseljima koja smo planirali doticati nismo imali na raspolaganju internet da bismo mogli preuzimati prognoze i izvještaje. Stoga bih nazivao prijatelje koji su mi prenosili svježe podatke o stanju leda i razvoju vremenske situacije. Inače, najpouzdaniji izvori bile su nam kanadske vladine stranice www.ec.gc.ca/glacesice/ i www.seaweather.net. Ali, ponekad vam se izjalove i najbolji planovi – i najčešće jest tako!
U tih 116 dana vaše plovidbe tamo je bilo više leda nego desetljećima ranije. Koliki vam je to bio dodatni izazov?
Sve vam se vrti oko leda i korištenja karata koje pokazuju koliko površine pokriva. Nasreću, Patrick je značajno pridonio stvaranju karata, ali nam ni one nisu pomogle nadvladati količine leda na ruti. Toliko ga je bilo da umalo nismo prošli – jednom smo za tri dana prevalili samo 50 milja kroz led i maglu. U početku smo namjeravali ploviti rutom sjeverno od otoka Somerseta, zatim kroz Viktorijin tjesnac do zaljeva Cambridge, ali smo se zbog prekomjerna leda morali probijati Uvalom princa Regenta, te nepouzdanim putem kroz tjesnac Bellot i južno od Otoka kralja Williama. Tako se naša ruta slučajno podudarila s Amundsenovom – kojom naš pilot nije nikada plovio, a koja nije bila ni promatrana sve od tridesetih godina prošlog stoljeća, tako da su neki dijelovi karte bili prazni. Nasreću, razgovarao sam o novoj ruti s Philom, koji je otkrio povelik vrh ledenog brijega uz svoju rutu, te ustvrdio da se može proći oko 300 metara od njega. I drugi su se kapetani orijentirali prema tom ledenom brijegu, a ja sam odlučio postupiti suprotno i ploviti oko 300 metara bliže obali. Naime, pretpostavio sam da je pretraživanje obavljeno s pomoću GPS-a, uzimajući u obzir položaj sunca i poludjeli kompas, pa je najbolje bilo tražiti poziciju u odnosu na kopno. Međutim, obala je u tom području izrazito niska, što znači da se može otkriti jedino ako joj se priđe… ispostavilo se da sam bio u pravu: dubinomjer je pokazao da smo na pravom kursu – što je potvrdio i Simradov uređaj, i to s iznenađujućom točnošću.

sjeverozapadnim prolazom
Iako im se smije prići samo uz najveći oprez, polarni medvjedi su najčudesnije i najfotogeničnije životinje koje je kapetan vidio

Je li jahtu prije polaska trebalo na bilo koji način posebno pripremiti za plovidbu tim područjem?
Brod je zapravo već bio pripremljen za polarne uvjete, jedino smo ugradili vrećaste filtre na uređaj za desalinizaciju. Radili su besprijekorno.
Pet od devet jahta koje su svladale Prolaz projektirano je u Vripacku; je li porijeklo broda imalo utjecaja na vaše putovanje?
Ljudi iz Vripacka sjajno su se ponijeli tijekom naših priprema, ponudivši nam bez naplate dodatne planove i savjete. U toj kući izvanredno su ponosni na svoje brodove i raduje ih kada se neki od njih izlaže krajnjim izazovima.
Epikurejsko iskustvo na brodu ključan je sastojak svakog krstarenja: kakav je izazov stajao pred šefom kuhinje?
U arktičkoj kuhinji kanadskog sjevera mnogo je toga s popisa ugroženih vrsta, a jelovnik kakav su nam ponudili na Grenlandu za moj je ukus bio zanimljiv… da ne kažem nešto drugo. Zapišite samo jedno: vidite li na jelovniku morske ptice, recimo polarnu čigru, zaobiđite je – smrdi! Srećom, naš šef i brodski ekonom pobrinuli su se za dobru opskrbu u uvali Pond, te u zaljevima Resolute i Cambridge.
Kakav je bio utjecaj tih dvaju putovanja na posadu u smislu napuštanja broda, zamora, druženja, usvajanja novih umijeća…?
Imao sam sreće tijekom karijere raditi s nekim izvrsnim posadama. Ponekad morate posadu oblikovati po svome, a nekad se dogodi da se podudare zvijezde i ona vam dovršena padne u krilo. Na MY Latitude dogodio se drugi slučaj: tijekom prvog putovanja sve smo se bolje usklađivali i uspijevali više nego što je itko od nas prethodno iskusio. Kad sam predložio da idemo natrag, ljudi su pomislili da sam skrenuo s uma, ali su mi već dok smo plovili, a osobito kasnije, rekli da je to bila najbolja odluka… iskustvo je bilo katarzično. Napustilo nas je svega nekoliko ljudi, a i s njima smo i dalje ostali bliski.
Pomoćna plovila i druge ‘spravice’ od velike su važnosti na takvim putovanjima; što ste sve imali na brodu?
I time smo bili besprijekorno opremljeni. Pomoćna brodica Everglades izvanredno se ponijela, bolje nego ijedna koju sam prije koristio. Vlasnik je pomislio da sam poblesavio kad sam predložio da se provezemo jet-skijem po grenlandskom ledu – a sada nam nikada nije dovoljno jurnjave oko ledenih bregova. Otkrili smo i da je surfanje po snijegu sjajna zabava. Dodajem: bez specijalnih odijela marke Hollis DX 300, toploga rublja Fourth Element i rukavica Ice Armor bili bismo se smrzli.

sjeverozapadnim prolazom
Vlasnik se nije mogao nauživati vožnje motornim saonicama oko ledenih bregova, dok je kapetan uživao u surfanju na ledu

Koja vam je osobito posebna uspomena s obaju putovanja?
Jednostavno ih je previše da bi ih sve spomenuo, ali evo nekoliko koje mi odmah iskaču iz sjećanja. Prva je s plovidbe u smjeru zapada: tjesnac Bellot najneobičnije je područje kojim sam plovio, grozna mješavina uzburkanih struja, leda i medvjeda, a nadasve uzak i sa stjenovitim obalama. Oh, da – i dugačak je punih 20 milja! Morali smo čekati nekoliko dana da se vrijeme razbistri, pa da možemo kroz njega, a upravo kad smo spustili tender i posada ušla u brodicu, grunula je oluja koja nas je osam sati držala prikovane na pogrešnoj strani kanala. Kad smo konačno zaplovili, ususret su nam dolazile sante nošene strujom brzine šest čvorova… da bi nas na kraju sačekao potpuno zatvoren izlaz. Nije bilo druge nego probijati se kroz led. Druga uspomena je s povratne plovidbe u smjeru istoka, kad smo slijedili bijelog medvjeda po kopnu nekoliko milja dok nas nije pokušavao namamiti u stjenovit klanac gdje nas je mogao dočekati u zasjedi i napasti. Nismo nasjeli, nego se brzo vratili u pomoćnu brodicu. Treći značajan događaj zbio se uz istočnu obalu Grenlanda, za plovidbe prema Islandu. Isplovili smo noću, ništa se nije vidjelo, da bi sat kasnije bljesnula polarna svjetlost i obojila maglu nadrealnim nijansama ružičaste, zelene i crvene, što je zaista bilo očaravajuće. Mogao bih tako satima…
Koja vam je prirodna pojava najviše oduzela dah?
Bez sumnje, Ilulissat na Grenlandu, zadivljujuće mjesto na kojem se rađaju ledeni bregovi i na kojem smo prvi put prodrli u pravi arktički led. U jednom trenutku zatekli smo se u blizini ledenjačkog zida, kad se odlomila gromada veličine poslovne zgrade. Taj golemi komad leda pljusnuo je u more brzinom od vjerojatnih pet čvorova, a onda se zaustavio, okrenuo oko svoje osi i utonuo u ponor što ga je upravo izdubio. Zaista čudno – i čudesno iskustvo.
Snimanje divljine očito je bio važan dio plovidbe… jeste li zamijetili razlike u ponašanju divljih životinja u odnosu na očekivano?
Sjeverni medvjed svakako je najfotogeničnija životinja koju sam ikada vidio. Izuzetno su znatiželjni i prilaze vam bez okolišanja. Za pamćenje su nam ostali susreti s medvjedima koje smo nazvali Jerome, Leroy, Taylor Swift i Bubba, kao i s medvjedicom s parom mladunaca. Aha, da… i zaplivao sam s grbavim kitom.
Objasnite kako ste sveli vaš utjecaj na djevičanski krajolik na najmanju moguću mjeru? 
Većina smeća što smo ga zamijetili bila je biološkog porijekla: drvo, mrtvi tuljani i slično. Koliko se sjećam, vidjeli smo zaista malo smeća, a da bismo ostavili što manje traga, otpad smo iskrcavali u naseljima što smo ih doticali, dok smo svu vodu crpili iz našeg uređaja za desalinizaciju.

sjeverozapadnim prolazom
Kapetan kaže da se posada kroz naporan rad toliko zbližila da je uspijevala obaviti i ono što ranije nije iskusila

Koji vam se trenutak učinio najopasnijim?
Jednom smo, nakon tri dana u magli i ledu, isplovili i našli se na osunčanu području. Silno iscrpljeni, spustili smo pomoćnu brodicu na vodu da bismo je teglili, ali se po nesreći tegljeno uže smotalo oko vijka i morao sam zaroniti. Glupo od mene, navukao sam samo 3-milimetarsku kapuljaču, pa kako sam visio naglavce, odupirući se nogama o dno brodice, sva mi je krv navrla u glavu izazivajući pothlađenje. Osjetio sam da gubim svijest i jedva sam doplivao do krmene platforme, s koje su me drugi podigli na brod. Nakon nekoliko minuta mogao sam stajati na nogama, bacio sam se pod tuš sa svom opremom na sebi… kakvo je to olakšanje bilo kad sam osjetio da mi je topla voda vratila vezu s mozgom! Iako se vlasnik silno protivio, časnik palube i ja opet smo zaronili, odmotali uže s vijka i nastavili plovidbu.
Što ste za prvog prolaza naučili pa vam se pokazalo vrijednim na povratku?
Da treba ponijeti toplije čarape! Također da se možete sudariti sa santom veličine automobila pri 1,8 čvorova i nastaviti ploviti… veća brzina donosi samo nevolje.
Na kraju, kojih biste pet savjeta dali vlasnicima i kapetanima jahta koji planiraju svladavanje Sjeverozapadnog prolaza?
1. Najbolji savjet svakako jest: razgovarajte sa što više kapetana koji su ga preplovili, a ne slušajte ljude koji vam hoće naplatiti svoje savjete – najčešće nisu vrijedni tog novca.
2. Pročitajte knjigu ‘Plovidba ledom u kanadskim vodama’.
3. Svaki put kad spuštate pomoćnu brodicu prihvatite da ćete možda u njoj provesti noć i prikladno se opremite: ponesite odijela Mustang, hranu, puške, telefon Iridum i sl.
4. Medvjedi su stalno u blizini, pa ne budite lijeni i često se osvrćite. Zapamtite da su vrlo inteligentni. Oni su podmukli kanibali životinjskoga svijeta: naoko su mirni, šarmantni i zanimljivi – dok vas ne pojedu!
5. Ne opterećujte se zamišljenim redom plovidbe, nego se pripremite za pokret ili čekanje ovisno o stanju leda.
Jeste li zamijetili povećano zanimanje vlasnika jahta da pokušaju preploviti Sjeverozapadni prolaz?
Da, pa vas molim da prenesete moju adresu elektroničke pošte (sean@allthingsfun.com) svima zainteresiranima. Rado ću im staviti na raspolaganje moje cjelokupno znanje.
Što je sljedeće: Sibir ili Sjeveroistočni prolaz?
Upravo sam to predložio, ali sada se pripremam oploviti norveški arhipelag Svalbard između kopna i Sjevernoga pola…

sjeverozapadnim prolazom
Sjeverozapadni prolaz nudi jedinstveno iskustvo: od teškoga leda i opasnih struja do mirnoga mora i trenutaka opuštanja
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija proljetni broj Yachts Croatia 66 Jahting

Proljetni broj u prodaji: Uz Monicu Bellucci i Yachts izlog otvaramo sezonu u velikom stilu

S prvim ovogodišnjim brojem našeg luksuznog magazina otvaramo sezonu u velikom stilu. Yachts Croatia 66 donosi brojne teme iz područja jahtinga, luksuza i hedonizma koji …

Ovo je fotografija Otoka Prvić Destinacije

Otok Prvić: Nenametljiv prvak šibenskog arhipelaga

Otok Prvić, sa svoja dva mjesta – Šepurinama i Lukom, jedan je od onih otoka koji kao da plutaju u svom vlastitom moru, pa i …

Ovo je fotografija Yachts Croatia 65 novi broj Jahting

Zimski broj Yachtsa: Punom snagom naprijed

‘Nema zime’ sa zimskim izdanjem našeg časopisa koje je upravo izašlo na kioske, te donosi pregršt zanimljivosti s područja jahtinga, životnog stila i zanimljivih odredišta …

Jesenski broj Yachtsa Jahting

‘Epidemija’ novih jahti u jesenskom broju Yachtsa

Na kioscima je jesenski broj Yachtsa Croatia koji, uz uobičajene zanimljive teme, donosi i prilog o novim plovilima za nadolazeću nautičku sezonu Jahte se danas …

Betina Murter Panoramska Slika Destinacije

Betina: Vrata Kornata šarmantna poput gajete

Ne čudi da je Betina očuvana i na popisu zaštićenih povijesnih cjelina. Možda ne doseže UNESCO-ove kriterije po pitanju arhitekture i važnosti za čovječanstvo, ali …

Jahting

Mora ne mogu više čekati

Oceani su temelj života na planetu i naš odnos prema njima, način na koji ih koristimo, upoznajemo i štitimo, oblikovat će budućnost čovječanstva tijekom idućih …

Ovo je fotografija pogled odozgo na otok Silbu Destinacije

Otok Silba: Skriveni kutak Dalmacije

Premda je površinom malen otok, Silba obiluje pješčanim i šljunčanim plažama i uvalicama, područjima obraslim crnikom, te nesvakidašnjim znamenitostima Svaka usporedba otoka Silbe odnosno njegovih …

Ovo je fotografija srebrni olimpijac tonci stipanovic Intervjui

Tonči Stipanović: Srebrni letač

Tonči Stipanović jedini je hrvatski jedriličar koji je dva puta osvajao medalje na Olimpijskim igrama, u Riju i Tokiju Za one koji ne znaju, Srebrni …

Ovo je fotografija bundeva, jesenske delicije Gastronomija

Bundeva je gastronomska kraljica jeseni

Bundeva je jednostavna i nezahtjevna namirnica, nekad zanemarena, danas se na velika vrata vraća u restorane i kuhinje urbanih domaćinstava Cucurbita pepo ili u narodu …

Ovo je fotografija Only&Only Portonovi Putovanja

Luksuzna zimska avantura One&Only Portonovi čeka na vas

Okružen samotnim plažama, slikovitim otocima i srednjovjekovnim gradićima, One&Only Portonovi nudi opuštanje uz more, vrhunske restorane i pionirski pristup wellnessu Smješten na ulazu u Boku …

Gastronomija

Čokolatijer Claude Krajner oduševio čokoladnim desertom u Esplanadi

Čokolatijer Claude Krajner stigao je u Zagreb i u restoranu Zinfandel’s zagrebačkog hotela Esplanade pred brojnom publikom predstavio svoj poznati čokoladni desert mousse od gorke …

Luksuz

Zaboravite na novčanik, plaćajte Garmin satom

Garmin Pay je brz, siguran i praktičan način plaćanja na svim mjestima koja omogućuju beskontaktno plaćanje – sada uz Visa debitne kartice Zagrebačke banke Ponekad …

Scroll to Top