Richard Branson

8 MINUTES READ

Zbogom granicama

U ekskluzivnom razgovoru sir Richard Branson kazao nam je sve o projektu Virgin Galactic. Avantura koja će šestero turista povesti u svemir na svojem je putu naišla na prepreke, a otkako je najavljena 2004., datum lansiranja više je puta pomaknut. Prvi je komercijalni let najavljen za siječanj 2015., a o tom projektu koji pomiče posljednju granicu čovječanstva porazgovarali smo sa sir Richardom i njegovom majkom koja ga prati od samih početaka karijere

‘Idemo u svemir!’ veselo je rekla Eve Branson dok smo sjedali za stol u londonskom Savory Grill Roomu. Gospođa koja je u srpnju ove godine navršila 90 godina ne pokazuje namjeru da u dogledno vrijeme uspori. Pustolovka i autorica fantastično zabavnih memoara nazvanih ‘Mums the word: The High-Flying adventures of Eve Branson’, punih zabavnih anegdota i mudrih opažanja. Profesionalni spisatelji i novinari odmah će primijetiti koliko je energije i truda potrebno za takvu knjigu, no za Eve Branson to je tek jedan od projekata koje je odradila u to vrijeme. ‘Kad se vinemo u nebesa s prvim astronautima, imat ću ja još materijala za pisanje!’, nedavno je objavila na Twitteru. Nekadašnja stjuardesa kompanije British South American Airways, Eve – djevojački Evette Huntley – udala se za Edwarda ‘Teda’ Jamesa Bransona, odvjetnika. Majka troje djece i žena s karijerom, Eve Branson kao da nikad u životu nije znala što znači pauza. Na čelu je dobrotvorne zaklade Eve Branson Foundation koja pomaže ženama i djevojčicama u ruralnom Maroku da se osposobe za osnivanje održivih malih tvrtki. Zaklada pomaže trima selima, a uz njezinu pomoć četrdesetak je žena počelo zarađivati za život. Jedno je selo zaradu iskoristilo za stvaranje prvog sustava za izvlačenje podvodne čiste pitke vode u regiji. Eve kaže da je tako vitalna baš zbog mnogobrojnih projekata kojima se bavi, ali da joj je najdraži let u svemir. Prvi brod Virgin Galactic nazvan je po njoj – s rasponom krila od 140’ i četiri motora Pratt & Whitney, taj je brod tri puta veći od prvoga, WhiteKnightOne. Eve Branson bit će u letjelici WhiteKnightTwo i kad letjelica dosegne 50.000 stopa visine, pritisnut će posljednju tipku potrebnu za lansiranje malog broda od 60’ pričvršćenog na donju stranu WhiteKnightTwo. U SpaceShipTwo, koja će vlastitim pogonom od tamo krenuti prema granici svemira nadzvučnom brzinom, bit će Richard Branson, ‘serijski poduzetnik’ i najpopularniji britanski tajkun, koji nam je i potvrdio da će ga u svemir lansirati majka. Nije od nje naslijedio samo poduzetnički, nego i avanturistički duh.

Eve i Richard Branson
Eve i Richard Branson

Prošlo je deset godina otkako je Burt Rutan osvojio nagradu Ansari X sa svojom suborbitalnom letjelicom Tier One, koja je kasnije promijenila ime u SpaceShipOne. Nagrada objavljena u svibnju 1996. prvo je također imala drugo ime, X prize, a 2004. je preimenovana u Ansari X prize, nakon što je dobila sponzorske donacije od poduzetnika Anousheh Ansari i Amira Ansarija. Anousheh Ansari, američka inženjerka iranskog porijekla, kasnije je postala prva žena koja je sama financirala let do Međunarodne svemirske postaje. Nagrada u iznosu od 10 milijuna dolara raspisana je za najbolji projekt nekoj nevladinoj organizaciji za lansiranje letjelice s ljudskom posadom u svemir. Nadahnuta nagradama avijatičarima s početka 20. st., kao cilj je imala poticanje smišljanja niskobudžetnih rješenja za svemirski let. Natjecatelji su morali dokazati da je njihova letjelica sposobna dovesti pilota do ruba svemira, koji je definiran kao 100 kilometara iznad tla. Nagrada je ponuđena isključivo privatnom sektoru, pa nijedna vladina organizacija nije smjela sudjelovati. Smisao ovakvog natjecanja bio je pokazati da je svemirsko istraživanje moguće i bez državne financijske potpore, dostupno civilima i tvrtkama, te otvoriti put komercijalnim letovima i svemirskom turizmu. Organizatori su se nadali da će privući inovatore, donijeti nove (jeftinije) metode leta do orbite planeta i postati temelj ljudskog istraživanja i širenja Sunčevim sustavom. Na 47. obljetnicu lansiranja Sputnika, 4. listopada 2004., Burt Rutan i njegova letjelica Tier One (projekt je financirao suosnivač Microsofta Paul Allen) proglašeni su pobjednicima. U svoj su projekt Rutan i Allen uložili više od 100 milijuna dolara. Na oba leta letjelicom Tier One su upravljali Brian Binnie i Mike Melvill. Virgin je ubrzo dobavio licenciju za ovu tehnologiju – nagrada Ansari X trebala je pokazati da je privatni, komercijalni svemirski let moguć, a Virgin Galactic je postigao točno to. Prvi komercijalni svemirski let najavljen je za 2015. Richard Branson, buntovni mogul, o letu u svemir sanja već dugo. ‘Svemir vidim kao posljednju granicu, esencijalnu za civilizaciju našeg planeta’, kaže. ‘Budućnost industrije, komunikacije, energetike, pa čak i hrane, ovise o tome hoće li čovjek prijeći tu granicu. Era nafte je pri kraju, klimatske promjene napreduju brže nego što je ijedan model mogao predvidjeti i iskorištavanje svemira postaje temeljna logistička vještina za preživljavanje. Svemir je jedini lijek za probleme našeg planeta: previše ljudi, sve manje nafte i minerala.’ Nakon susreta s astronautom Buzzom Aldrinom, Richard je počeo razmišljati o svemirskim letjelicama. Aldrin i Branson složili su se da bi lansiranje iz zraka moglo eliminirati komplikacije najčešće povezane s lansiranjem s tla – atmosfera je pri tlu gušća i za lansiranje su potrebni snažni motori, no s visine je potrebna tek vrlo izdržljiva letjelica. Branson, nikad previše vezan za pravila, bio je sasvim spreman pokušati takvo nešto. Godine 2004. njegova je zrakoplovna tvrtka Virgin Atlantic sponzorirala GlobalFlyer, koji je izgradila Rutanova tvrtka Scaled Composites, a u kojem je Steve Fossett bez zaustavljanja poletio oko svijeta. Od 28. veljače do 3. ožujka 2005. Fossett je postavio svjetski rekord za najbrži let oko svijeta: 2 dana, 19 sati, 1 minuta.

Dan kad smo razgovarali sa sir Richardom dugo ćemo pamtiti i mi i on. Dana 4. rujna ove godine njegov je 29-godišnji sin Sam spašen helikopterom s Matterhorna nakon što mu je pozlilo tijekom uspona, dijela Virgin Strive Challenge 2014 – utrke trčanjem, veslanjem, biciklom i na kraju uspona na Matterhorn, jedan od najviših vrhova Alpa. Virgin Strive prikuplja sredstva za programe za mlade u Velikoj Britaniji… i sasvim slučajno je dugačka koliko i jedna desetina puta koji je SpaceShipOne trebao prijeći da bi osvojio Ansari X. ‘Nakon trčanja, veslanja, bicikla i hodanja od Londona do podnožja Matterhorna, timu Virgin Strive preostalo je još samo da se uspne na 4.478 metara visok Matterhorn, jedan od najpoznatijih vrhova u Europi. Svega 200 metara od vrha Sama je umalo svladao žestok nalet visinske bolesti, no ipak se uspio popeti na vrh, uz pomoć bratića Noaha Devereuxa, Stephena Shanlyja i vodiča’, napisao je Richard na svom blogu. ‘Samu je jako pozlilo i naposljetku ga je s planine spustio helikopter. Pogled na Sama kako visi s helikoptera bio je zastrašujuć i osjećao sam se potpuno bespomoćno.’ Naravno, idućeg je dana naše prvo pitanje bilo kako je Sam. Dobro, a bit će na prvom letu u svemir s ocem. Drugo pitanje koje nam je palo na pamet bilo je misli li sir Richard da je svojim avanturizmom postavio previsoke standarde potomcima. ‘Sam je dobro’, rekao je. ‘Oporavio se i zadovoljan je što je uspio ispuniti vlastiti cilj. Naravno da su moja djeca, Holly i Sam, odrasli gledajući me kako izvodim svakakve vratolomije. Mogli su sve to odbaciti i poći vlastitim putem, no oboje su prihvatili takav život. Kad izvodite takvo što sa svrhom, uvijek je lijepo vidjeti za što ste sposobni, lijepo je vidjeti da možete nadvladati strah koji sa sobom nose takvi izazovi.’ Kako se osjeća sad kad je njegova svemirska avantura sve bliže ostvarenju? ‘Kao i svi u Virgin Galacticu, jako sam uzbuđen zbog svega toga. Svemir je prepun mogućnosti, a ovakvim pomicanjem granica nadamo se da ćemo dobiti pristup barem nekima od njih.’ Još se ne zna datum lansiranja Virgin Galactica, jer kako kaže Branson, ‘mnogo smo ga puta odredili, pa premašili rok. Za komercijalni let nadamo se roku u prvom dijelu iduće godine, no program testiranja već kreće.’ Više je od deset godina prošlo otkako je zaživjela Bransonova ideja svemirskog turizma u orbiti Zemlje. ‘Za to je bio potreban san, niz inovacija u tehnologiji, nevjerojatno nadaren tim stručnjaka, jako mnogo novca i golema količina vjerovanja – ne samo u tehnologiju, nego u ljudsku sposobnost da postigne naizgled nemoguće’, kaže Branson. Kad se i kako odlučio za baš tu avanturu? ‘O tome sam sanjao još gledajući spuštanje na Mjesec; odjednom mi se svemir učinio mnogo bližim i ‘nemoguće’ je postala tek obična riječ. Gledajući slijetanje počeo sam maštati o tome da ću i ja jednog dana poletjeti u svemir. Nakon što sam 1980-e i 1990-e proveo jačajući položaj u zrakoplovnoj industriji, zaključio sam da bih mogao isto to napraviti i u svemirskim letovima, pa sam 1999. registrirao ime Virgin Galactic. Kad je SpaceShipOne osvojio Ansari X 2004., konačno smo otkrili tehnologiju i inovaciju koja nam je bila potrebna za početak te avanture.’ Karta za jedan let trenutno stoji 250.000 dolara, no da bi s Virgin Galacticom poletio u svemir, turist mora proći i trening. ‘Svi astronauti Virgin Galactica moraju proći trodnevni trening, naučiti sve o brodu i sigurnosti. Savjetujemo i da prođu trening u bestežinskom stanju i naviknu se na G-silu. Iako su tu i sistematski pregled i psihijatrijska procjena kandidata, naš je konačni cilj ponuditi putovanje u svemir svakome – ako nam se u budućnosti obrate turisti s fizičkim ili mentalnim nedostacima, nadamo se da ćemo i njima moći ispuniti snove.’ Branson si čitav život postavlja izazove: vratio je Blue Riband u Britaniju, prešao Atlantik u balonu, zatim i Pacifik. Smatra li svemirski turizam najvećim izazovom u životu? ‘To je u svakom slučaju velik izazov, no ne suočavam se s njime sam. Virgin Galactic ima nevjerojatne zaposlenike koji zajednički rade na ostvarivanju cilja. Moja se kompanija uključila u niz industrija s mnogo manje potpore i uspjela. Sto posto sam uvjeren u sposobnost svog tima da obavi ovaj posao i uzbuđeni smo što ćemo ljudima ponuditi svemirsku razinu uzbuđenja.’

SpaceShipTwo
SpaceShipTwo

Branson kao da se hrani adrenalinom. U čemu uživa najviše? ‘Moje je zlatno pravilo za posao, kao i za ljubav, da treba voljeti što radimo i raditi što volimo. Život nije generalna proba; ako nešto volite, radite to. Ja sam utrošio dosta energije u niz projekata tijekom svoje 64 godine, ali obitelj i posao kao sila dobra za mene će uvijek biti najvažniji dio života.’ U memoarima je napisao da je postao poduzetnik gotovo prirodno, pa smo ga pitali što je potrebno za uspjeh u poslu. ‘Postao sam poduzetnik prirodno, jer su me odgojili roditelji koji su me ohrabrivali da ostvarujem snove, ganjam avanturu, izazivam rutinu i doprinosim svijetu. Mislim da bi svi poduzetnici trebali imati takve ciljeve i vjerujem da takav stav doprinosi uspjehu.’ Iako nije završio srednju školu, osnovao je i uspješno vodi nekoliko kompanija, a kaže da je ponosan na sve što počinje s Virgin, ali posebno na Virgin Unite, ‘neprofitnu organizaciju koja spaja ljude i ideje s ciljem poboljšanja života i rada čovjeka. Biznis mora biti sila dobra, a Virgin Unite nizom svojih fantastičnih inicijativa radi točno to, od pomaganja starijima do suzbijanja karbonskih emisija.’ Branson se nikada nije ustručavao osobno promovirati svoje tvrtke i svoj brend. Je li to ikada požalio? ‘Jako je važno biti ljudima pred očima i biti strastveni poslovnjak’, kaže. ‘Strast je zarazna, može nadahnuti druge, probuditi u njima povjerenje prema vašoj usluzi ili proizvodu. Iako sam ponekad sam sebi smiješan, ne žalim ni zbog čega što sam učinio. Ne vjerujem u žaljenje – više se nauči iz pogrešaka nego iz uspjeha, zato uvijek spremno prihvatim iskustvo loših poteza. Moja poslovna filozofija svodi se na ‘voli što radiš’, stvaraj nešto novo i korisno, izazivaj rutinu i doprinosi svijetu.’ Što misli kakvu će korist budućim generacijama donijeti njegova najnovija avantura? ‘Nadam se da će Virgin Galactic nadahnuti ljude da sanjaju, kao što je spuštanje na Mjesec nadahnulo mene; nadahnuti ih da se odvaže iskoračiti u nepoznato i pokušaju postići nemoguće. Iako si je Virgin Galactic zadao zadatak postati prva komercijalna svemirska agencija, surađivat ćemo i s organizacijama poput NASA-e da bismo doprinijeli istraživanju – i možda jednog dana doista izbrisali granicu svemira, pomogli čovječanstvu da shvati nešto o svemiru i vlastitoj vrsti.’ Kao daleki rođak istraživača Južnog pola Roberta Falcona Scotta, kako Branson želi da ga pamte stotinu godina u budućnosti? ‘Želio bih da me pamte po pozitivnom utjecaju na svijet, po pomaganju ljudima da shvate da ništa nije izvan dometa ako imate pravi stav i ako ste odlučni u namjeri da ostvarite vlastite snove. U osnovi svega što ja radim je zabava. Ako u nečemu ne uživam, time se niti ne bavim. Iako možda zabavu danas definiram drugačije nego prije, još uvijek ju pronalazim. Radimo na nizu projekata u pripremi – još vam ne mogu reći kakvih. Nastavit ću postavljati izazove sebi, ali i drugima; Virgin nikada neće prestati s inovacijama i pomicanjem granica ‘normalnoga’. Što sam stariji, to sam predaniji radu Virgin Unite.’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Premužićeve staze šetnja Hrvatska

Premužićeva staza: Velebitski Walk of Fame

Prije više od osamdeset godina nastala je Premužićeva staza, najljepši planinarski put u Hrvatskoj, koji i danas plijeni svojom ljepotom, ali i majstorstvom graditelja koji …

Ovo je fotografija dvorca Trakosšćn Destinacije

Zagorje: Bajka na dlanu

Nepunih sat vremena vožnje od Zagreba nalazi se Zagorje, regija prepuna zelenih pitomih brežuljaka, starih dvoraca, atraktivnih muzeja, gdje se može uživati u aktivnom odmoru …

Ovo je slika Tri vrha Lavareda Putovanja

Tri vrha Lavareda: Najljepša šetnja u oblacima bez kojih nijedan posjet Dolomitima nije potpun

Tri vrha Lavareda spadaju među najveće planinarske trofeje u ovom dijelu Europe. Uskočite u gojzerice Reinholda Messnera koji je za Dolomite rekao kako možda nisu …

Otok Susac Panoramska Slika 01 Plovidba

Sušac: Otkrivamo magične vizure jadranskog čuvara pučine

Pučinski otok Sušac jedan je od najegzotičnijih izbora tijekom plovidbe po jugu Hrvatske, a osim morskog, moći ćete uživati i u kopnenom ambijentu i netaknutoj …

Otok Brac Pogled Splitska Vrata 01 Destinacije

Yachtsov vodič za Brač: Otok kulturnog avanturizma

Osebujan i izazovan u svojoj specifičnoj ljepoti, otok Brač njeguje maslinu i lozu, ovcu i kozu, kamenarstvo i klesarstvo… dopunjujući turističku ponudu ljetnim fjerama i …

Plovidba

Zadarski akvatorij: Četiri dana plovidbe u magičnom labirintu između Zadra i Kornata

Posvećujući pažnju otocima najbližim gradu Zadru, pripremili smo prijedlog ‘đite’ koja vas neće ostaviti ravnodušnima. U četiri dana plovidbe upoznajte zadarski akvatorij, uz mogućnost posjeta …

Ovo je fotografija Seakeeper brodski stabilizator Jahting

Brodski stabilizatori: Tehnologija za miran san

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper Nekim nautičarima su valovi …

Ovo je fotografija Dufour 470 Jahting

Dufour predstavio dvije nove jedrilice

Dvije nove Dufour jedrilice, 470 i 61, novi najveći modeli svojih serija, premijerno će se predstaviti u virtualnoj marini na sajmu Paris Virtual Nautic. Dufour …

Ovo je fotografija novi Porsche Taycan Automobili

Električni Porsche Taycan postao još poželjniji

Novi model u porodici Taycan odlikuje se stražnjim pogonom, karizmom i sportskim performansama kao i svaki Porsche. Početna cijena u Hrvatskoj iznosit će 681.500 kuna …

Ovo je fotografija Numarine 37XP Jahting

Superjahta Numarine 37XP dobila vlasnika

Numarine 37XP nova je superjahta dugačka 37 metara s velikim četvrtastim prozorima i snažnim karakterom, po čemu je prepoznatljiva već na prvi pogled. Na modelu …

Ovo je fotografija Premužićeve staze šetnja Hrvatska

Premužićeva staza: Velebitski Walk of Fame

Prije više od osamdeset godina nastala je Premužićeva staza, najljepši planinarski put u Hrvatskoj, koji i danas plijeni svojom ljepotom, ali i majstorstvom graditelja koji …

Ovo je fotografija mercedes c klasa nova Automobili

Nova Mercedes C-klasa: Naglasak na luksuzu

Nova Mercedes C-klasa pod kodnom oznakom W206 predstavljena je kao limuzina i karavan, a prodaja započinje krajem ožujka ove godine Tijekom posljednjih deset godina Mercedes …

Scroll to Top