Mohammed Alshaali

by Yachts Croatia

Tri i pol desetljaća ulaganja u nove modele i unapređenje kvalitete danas su jasno vidljivi kod Gulf Crafta, a posebno kod jahti Majesty, koje su njihova perjanica

Brodogradilište Gulf Craft iz Ujedinjenih Arapskih Emirata ima 1500 zaposlenika i godišnje proizvede do četrdeset jahti. S njihovim osnivačem i predsjednikom uprave, gospodinom Alshaalijem, razgovarali smo tijekom sajma u Monaku, na palubi njihova novog tridesetmetarskog modela.
U Monaku ste, među najvažnijim brodograditeljima na svijetu. Jeste li ovo očekivali kad ste počinjali?
Ne. Da ste me pitali prije otprilike 35 godina, ne bih vam rekao da očekujem ovakav uspjeh. Nitko ovo nije očekivao; ni mi, ni konkurencija. Ovo je prirodni razvoj i tvrtke, i Emirata, i Dubaija. Osim toga, nismo očekivali da ćemo postati popularni u toliko zemalja. S ponosnom mogu reći da smo jedini proizvođač u Monaku koji nije iz Europe. Stigli smo ovamo nakon dugog putovanja, koje nijednim dijelom nije bilo lagano. Ne može se čovjek samo tako jednog dana probuditi i odlučiti da ide u Cannes ili Monako. Za to je potrebno mnogo pripreme, mnogo rada; morate puno puta i uspjeti i pogriješiti, morate mnogo toga isprobati. Zato mi je drago da smo sad tu. Kao što sam rekao, nitko nije očekivao ovakav uspjeh. Čak i kad smo prije šest godina prvi put došli u Monako, ljudi su mislili da će to biti to, možda da ćemo doći još koju godinu ili dvije, ali tek nakon šest godina shvatili su da smo došli do ove razine i ostajemo na njoj. Svake godine dovedemo novi model ili nekoliko modela, a svake su godine naše jahte sve dulje. Mislim da je nastup u Monaku ono što ljude konačno uvjeri da ste uspjeli. Ovamo dolaze najvažniji i najuspješniji brodograditelji na svijetu. Osvrnete se uokolo i shvatite da stojite rame uz rame s Feadshipom, s Heesenom. I sretni smo i ponosni na sve što smo postigli, a kao šlag na torti tu je nagrada za našu Majesty 140, koja je u Cannesu dobila nagradu za najbolji layout u kategoriji od 38 do 45 metara.

Mohammed Alshaali

S korijenima u Dubaiju, Gulf Craft danas je dobro zastupljen i u Europi i Americi, a u Hrvatskoj ih zastupa tvrtka Merk & Merk

Od vaših brendova Silvercraft, Nomad i Majesty, najpopularniji je, s obzirom na prodaju, Majesty?
Majesty je naš luksuzni brend, Nomad su jahte za dulju plovidbu, praktične i štedljive. Silvercraft i Oryx su sportski i radni modeli. Svaki je brend različit. Majesty, naravno, vodi po dimenzijama, dizajnu, opremi, luksuzu. To je naš najbolji brend.
Na kojem ste tržištu najjači? Koliko prodajete u Emiratima, a koliko u Americi i Europi?
Danas prodajemo točno pola doma, a pola u inozemstvu. Pod doma ne mislim samo na Emirate, nego i na okolne države Bliskog istoka, pa čak i dalje od toga. Prije smo doma prodavali oko sedamdeset posto, a u inozemstvu trideset posto. Sve više prodajemo izvan Zaljeva.
Koji vam je najveći izazov? Kolika je razlika u radu brodogradilišta u Emiratima od brodogradilišta u Viareggiu?
Potpuno različito poslujemo. Najveći izazov je što gradimo u zemlji u kojoj brodograditeljska industrija ne postoji, pa puno toga, počevši od materijala, moramo ili uvesti, ili proizvesti sami. Nemamo potporu industrije kakvu imaju brodogradilišta u Italiji, gdje možete samo nazvati dobavljača stakla ili elektronike, ili električara i doći će isti dan. Mi većinu toga moramo napraviti sami, a to se odnosi i na, primjerice, mramor, stakloplastiku, uređenje interijera ili električne instalacije. Velik je to izazov jer imate osjećaj da radite u pet različitih industrija; da niste samo brodograditelj, nego i sve potrebno u pratećim industrijama. Ali u takvim okolnostima barem imamo apsolutan nadzor nad svakim modelom i svakim primjerkom. Ne možemo okriviti dobavljače materijala ili majstore jer smo mi odgovorni za sve. Druga je razlika interna: naši odjeli lakše surađuju jer cijelo vrijeme svi znaju što drugi rade. Svatko radi na jednom dijelu jahte. Najveći izazov zauvijek će nam biti lokacija. Nismo europsko brodogradilište, a kupci i industrija i dalje smatraju Europu i unutar nje Italiju centrom brodograditeljskog svijeta. Graditelji iz drugih zemalja ili s drugih kontinenata prvo se moraju dokazati da bi ih itko shvatio ozbiljno. Najveći izazov nam je i dalje ugled brenda, stoga nastavljamo s gradnjom sve većih, impresivnijih jahta. Moramo se istaknuti i kvalitetom i cijenom. Još uvijek moramo uvjeravati ljude da znamo što radimo.

Mohammed Alshaali

‘Stigli smo ovamo nakon dugog putovanja, koje nijednim dijelom nije bilo lagano. Za to je potrebno mnogo pripreme, mnogo rada; morate puno puta i uspjeti i pogriješiti’

Spomenuli ste kvalitetu i cijenu. Ako kvaliteta nije na visini, cijena nije ni važna. Uspjeli ste pronaći ravnotežu između to dvoje. U čemu je tajna?
Tajna je u tome da želimo ponuditi kvalitetu. Kupcu nudimo nešto vrijedno, da zna što je platio. Možete sjesti za stol s olovkom i papirom i napraviti popis stvari koje očekujete od jahte. Kad odete drugom brodograditelju, shvatit ćete da to što ste naveli košta upola manje od konačne cijene jahte; to su materijali i radnici. Druga polovica cijene su troškovi poput poreza, posredovanja, profita, marketinga, ekoloških davanja, privatnog zrakoplova. Ne vidim zašto bi kupac jahte trebao plaćati to što se vlasnik brodogradilišta vozi privatnim zrakoplovom. Tako vam to izgleda kod drugih. Mi oko osamdeset posto cijene potrošimo na materijal i rad. Malo smo brodogradilište i pazimo na svaki detalj, jer ionako cijela industrija koristi iste materijale. Prije isporuke provjerimo je li doslovno sve savršeno. Budući da ne gradimo masovno, imamo vremena za to. Veliki graditelji stignu izgraditi oko 200, 300 jahta godišnje. Mi u godini dana izgradimo oko 30, 40 jahta, ali savršenih.
Stiže li vaš najveći model, Majesty 200?
Prvo stiže Majesty 175. Majesty 200 je u planu, ali još nismo počeli, on će biti građen u čeliku.
Kad se osvrnete na 35 godina rada, vidite li jasno stube koje ste prešli i kako ste ih svladali?
Imam osjećaj da naporan rad uvijek da dobre rezultate. Ako ste predani poslu i shvaćate ga ozbiljno, ostvarit ćete ciljeve i snove. Počeli smo vrlo mladi i imali smo dovoljno elana za velika djela, mnogo toga smo željeli ostvariti. U prvih nekoliko godina smo na neugodan način naučili da je ostvarivanje snova mnogo teže nego što smo očekivali. Da krenem ispočetka, ne bih pošao istim putem. Ali nismo odustali, morali smo dokazati da možemo uspjeti kako zbog sebe samih, tako i zbog naše zemlje. I uspjeli smo. Riješili smo toliko problema, suočili se s toliko izazova, uspeli na toliko stuba gradeći male brodove pa veće, veće pa goleme. Jedan od razloga zbog kojih ću uvijek biti ponosan na uspjeh Gulf Crafta su naši klijenti. Rastemo ukorak s klijentima, koji su prije trideset pet godina od nas kupili svoj prvi brod, a nedavno superjahtu. Zbog njihove vjernosti ne obećavamo ništa što ne možemo i ispuniti, isto kao što ne radimo ništa što nismo obećali. Ako im damo riječ, održat ćemo je. To je jedina tajna našeg uspjeha, od prvog dana do danas. Bez klijenta smo nitko i ništa. Drugi je faktor našeg uspjeha odanost radnicima i suradnicima. Dobar dio naših zaposlenika s nama je od početka, punih trideset pet godina. Ostatak je s nama također dugo, možda petnaest ili dvadeset godina. Nismo tip brodogradilišta koje stalno mijenja zaposlenike, mi volimo zadržati ljude koje smo dobro podučili poslu. Za nas rade ljudi koji znaju što je pošlo po krivu na našoj prvoj jahti, na primjer – i zbog njih tu grešku više nismo ponovili. Nema mnogo razloga zbog kojih mijenjamo zaposlenike ili dajemo otkaz, a novac nikad nije bio jedan od njih. Trudimo se raditi s istim ljudima iz godine u godinu. Ponekad imam osjećaj da zaposlenicima naše brodogradilište znači toliko da su se spremni i žrtvovati za njega. Mi smo vlasnik, a ne ulagač; to su naši ljudi, radimo s njima. To je dobar odnos. Osjećam da surađujemo, a i naši zaposlenici to osjećaju. U velikim brodogradilištima teško je i ostvariti takav odnos, a kamoli zadržati ga desetljećima.

Mohammed Alshaali

Majesty 125 MY AltaVita

U Gulf Craft ste uložili i vlastiti novac. Imate tri pogona; koliko sad vaše ulaganje vrijedi?
Sad ne znam, ali kad smo počinjali, nije vrijedilo ništa. Jedva smo imali novca. Nešto smo sami uložili, nešto smo posudili. Gulf Craft trenutno vrijedi između 300 i 400 milijuna dolara.
U Europi surađujete s kućom Drettmann. Kako izgleda vaša suradnja?
Sretni smo s Drettmannom jer su vrlo sposobni i imaju mnogo klijenata. Njihovo je ime u Europi poznato i ugledno, a nadam se da će naš ‘brak’ biti od koristi i njima i nama. Mislim da mi imamo dobar proizvod, a oni europske klijente. Naravno da u Europi nećemo uspjeti preko noći, za uspjeh treba vremena. Uvjereni smo da ćemo zajedno ponuditi kvalitetan proizvod privlačan europskim klijentima.
Imate li među modelima kuće nekog ljubimca?
Svi su modeli moja dječica, sve ih volim. Ali kao i djeca, neki su mi bliži. Kad mi se neki model ne svidi, maknem ga iz kataloga. U tome se razlikuju od djece. Svaka naša jahta rezultat je neke priče, dizajnom želimo nešto reći. Nismo poput velikih kompanija u kojima odbor odlučuje koji model ide u gradnju, a koji ne. Naš kreativni proces je drukčiji. Svaka jahta je priča za sebe.
Što nam možete reći o suradnji s Cristianom Gattom?
Ponosni smo što surađujemo s nekim poput njega. Mnogi misle da je on samo dizajner, ali nije tako. Dizajnera ima mnogo, ali Gatto ima tu osobnost, ima taj karakter koji je jedinstven. Smatram ga posebnim. Predan je poslu, iskren je, još je uvijek skroman, otvoren je i usto je opuštena, vesela osoba s kojom se ugodno surađuje.

Fotografije Gulf Craft

Domagoj Đukec
Jure i Peter Malalan