Rimac Automobili su u samo deset godina prošli put od obećavajućeg start-upa do tvrtke koja surađuje s Porscheom, Aston Martinom, Koenigseggom, Kijom i Hyundaijem i diktira trendove u automobilskoj industriji
Čudo iz Svete Nedjelje
Sve prave stvari u automobilskoj industriji krenule su od garaže. Karizmatični svijet Enza Ferrarija krenuo je iz jedne male radionice, Pagani je svoj prvi automobil napravio u garaži smještenoj u okolici Modene, a tako je krenuo i Mate Rimac 2009. godine. Danas se zbog njega u Hrvatsku dolazi na učenje o novim tehnologijama, a veliki proizvođači automobila kao što su Porsche, Kia i Hyundai imaju vlasničke udjele u ‘čudu’ iz Svete Nedelje.
Od ‘zelenog čudovišta’ iz roditeljske garaže do koncepta C-Two prošlo je devet godina. Krenuli ste od ideje da želite raditi cool automobile, a sada ste narasli do tvrtke koja ima nekoliko stotina zaposlenih i bavi se različitim aspektima autoindustrije i energetike. Koji su bili prijelomni događaji u promjeni smjera u razvoju kompanije?
Glavni prijelomni trenutak dogodio se praktički na samim počecima kompanije, kada smo tražili investitore. Imali smo pregovore s ljudima iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i sada kad pogledam unatrag, mislim kako je odluka da ne uzmemo taj novac bila jako dobra za kompaniju. Mogli smo dobiti tada milijune dolara i otići u potpuno krivom smjeru. Toliki novac ubio bi našu kreativnost. Ima nekoliko sličnih start-upova koji su dobili takvu investicijsku injekciju, a potom stagnirali ili propali. S druge strane, Rimac Automobili su krenuli svojim putem, rekao bih pravim, koji je uključivao jako puno planiranja i kreativnosti. Usput, morali smo biti poslovno održivi odmah na startu i svaku smo kunu, svaki euro, okretali i po pet puta prije ulaska u novo ulaganje.
Elon Musk i vi kao da ste ubrzali velike proizvođače prema struji. Smatrate li da bi bez vas dvojice te promjene išle puno sporije?
Definitivno smo ubrzali neke procese, ali ne bih volio da ljudi miješaju Teslu i Rimac. Elon Musk je pokrenuo mainstream, veliki proizvođači su nakon njega krenuli u proizvodnju električnih automobila, mi smo i dalje butikni proizvođač koji želi proizvoditi najbrže električne automobile na svijetu.
Izjavili ste kako je današnja autoindustrija na prekretnici. Možete li pojasniti tu tezu?
Autoindustrija se nije promijenila punih 100 godina. Još od početaka proizvodnje Forda T. Tada je Henry Ford izabrao dobavljače koji su dostavljali dijelove, a Ford je na traci radio automobile. Sadašnja elektrifikacija se gradi na istim temeljima. Samo sada automobile pogone električni motori, a ne oni s unutarnjim izgaranjem. Isto tako, automobili se ne pune na pumpama, nego na utičnicama, ali sve je ostalo apsolutno isto kao i prije. Svi proizvođači su u svojim komfornim zonama, ali sprema se potpuna promjena načina na koji ćemo shvaćati automobile. Za početak ljudi više neće biti vlasnici, nego će ih dijeliti s drugim ljudima. To će automatski značiti i više vremena korištenja automobila. Od sadašnjih 5 do 10 posto, koliko ga koristite vozeći se na relaciji većinom kuća – posao, automobili će voziti 70 posto vremena, i to u potpunosti sami. Smatram kako će većina mainstream industrije početi koristiti takav model, a jedina iznimka će biti mali sportski proizvođači automobila koje ljudi voze zbog emotivnog aspekta vožnje.
Koliko je teško ili lagano raditi s ljudima iz velikih autokompanija u odnosu na manje, poput Aston Martina ili Koenigsegga?
Lakše je raditi s velikima jer imaju cijele odjele zadužene za pojedine segmente. Sjećam se jednog sastanka s velikim proizvođačem kada je na nas nekoliko iz Rimca, mislim da nas je bilo desetak, s druge strane stiglo tridesetak ljudi. Želim reći kako veliki proizvođači od početka žele zaštititi svoje ulaganje, rade studije i analize kako projekt ne bi otišao u crveno. Zadatak nas u Rimcu je opravdati to ulaganje, a naravno da su svi sretni kada si kao tvrtka sposoban i povećati vrijednost toga ulaganja. Naravno da je u pitanju veliki stres za nas, ali to je onaj kreativni stres koji te tjera da budeš bolji i inovativniji jer ako zakažeš na modelu koji donosi profit velikom proizvođaču, onda su svi na gubitku. Činjenica da Porsche sada povećava svoj ulog najbolja je potvrda naše suradnje i osnova za još bliži odnos. Kod malih proizvođača nema puno ljudi koji su zaduženi za posebne projekte ili suradnje, pa se zna dogoditi da zbog vlastita neznanja ne cijene trud ili ne znaju valorizirati utrošeno vrijeme koje je potrebno za izradu nekog projekta.
Concept Two
Concept One i Two su pravi poster automobili. Imate li možda planove za neke druge automobile?
Prvo moramo napraviti Concept Two, proći homologacije i različite testove, a onda možemo početi razmišljati o daljnjem razvoju modela. C-Two definitivno ima potencijala za oštriju i opakiju inačicu jer je napravljen kao GT, tako da prostora ima. Naravno, pod uvjetom da brojke štimaju. Auti moraju biti profitabilni. Definitivno zasad ne razmišljamo o SUV-u.
Niste patentirali svoje izume. Zašto?
Prvi patent sam zaštitio kada sam imao 17 godina, ali u međuvremenu sam odustao jer je procedura spora, komplicirana i skupa. Kao u svemu u današnjem svijetu, tako i patentiranje diktira novac. A onaj tko ga ima najviše imat će i najviše patenata.
Gdje je danas na tržištu vaš ‘sweet spot’?
Trenutačno na tržištu imate proizvođače poput Paganija ili Koenigsegga koji rade otprilike tridesetak automobila godišnje. Potom postoji praznina do Ferrarija, Lamborghinija ili Astona Martina koji rade nekoliko tisuća automobila. Rimac će se smjestiti negdje između. Stotinjak automobila je neki naš plan koji je moguće ostvariti. Nismo smetnja nikome, ni ovim malima, ni ovim velikima… Za više od toga jednostavno nemamo kapaciteta, a povećanje proizvodnje od nas bi tražilo dodatne investicije. Ljudi zaboravljaju kako je naš glavni posao tour de force tehnologija, a ne proizvodnja automobila. Automobili su samo naš najbolji način za izražavanje kreativnosti i promociju naših tehnologija.
Vaša inicijativa o autoindustriji kao strateškom interesu Hrvatske naišla je na mnogo odobravanja. Znači li to da mislite poslovati s državom?
Ne, jer jednostavno nemamo kapaciteta za to. Trenutačno moramo odbijati poslove vezane uz autoindustriju jer smo jednostavno puni. Imali smo ponude da radimo za vojsku, ali to prepuštam drugima. Što se tiče inicijative, želio sam na papir staviti što sve dolazak autoindustrije može značiti za našu zemlju. Želimo doprinijeti tome da investitore privučemo u Hrvatsku i naša uloga je ukazati na potrebe i očekivanja autoindustrije, ali netko drugi odlučuje o strateškom razvoju.
Nastupali ste na Pikes Peaku. Postoji li mogućnost sudjelovanja u još nekim utrkama?
Ne postoji dobar business case za naš nastup na utrkama. Obožavam sve vrste autoutrka, ali kad podvučemo crtu, Rimac Automobili ne dobivaju ništa sudjelovanjem u njima. Automobilističke tvrtke ulaze u utrkivanje kada žele ojačati brend ili pokazati neku novu tehnologiju koja je superiorna. Rimac Automobili oba ta razloga ostvaruju kroz svoje automobile i zato nemamo nikakve potrebe za utrkivanjem.
Nautika i autoindustrija
Gdje vidite Rimac za pet godina?
Zadali smo si nekoliko ciljeva. Želimo biti najbolja kompanija u segmentu električnih superautomobila, želimo biti najbolji u tehnološkim inovacijama, želimo biti najbolja kompanija za radnike u regiji i želimo imati gotov kampus.
Jahting industrija se jako polako okreće struji. Anthony Sheriff (direktor Princessa) sjedi u vašem nadzornom odboru. Zanima li vas nautika kao industrija u kojoj biste mogli plasirati neke svoje ideje?
Bio sam u brodogradilištu kod Anthonyja. Bilo je puno zanimljivih ideja, ali nama je u ovom trenutku core business autoindustrija. Nautika se u ovom trenutku ne može mjeriti s autima po pitanju tehnološkog razvoja, standardizacije dijelova, količine. Možda se u budućnosti odvažimo na neki nautički projekt, ali zasad se držimo četiri kotača…
Yachts je revija koja se najviše bavi nautikom. Kakva su vaša iskustva s morem i plovidbom?
S obzirom na moje podrijetlo, nisam u djetinjstvu s brodovima bio na ‘ti’. U posljednje dvije godine otkako imamo kolektivni godišnji odmor išao sam na krstarenja katamaranom po hrvatskim otocima. Bilo mi je to jedno novo i jedinstveno iskustvo. Jedan drukčiji doživljaj mora i odmora.
Tekst Hrvoje Bulešić
Fotografije & Video Rimac Automobili