John Travolta

6 MINUTES READ

Doživotni letač

Vrhunski osposobljen i pouzdan zrakoplovac, filmska ikona John Travolta svjetski je putnik zanesen avijacijom. S holivudskom zvijezdom razgovarali smo o njegovu doprinosu, kao pokusnog pilota, na usavršavanju Bombardierovih modela Challenger

zmeđu snimanja žestokih holivudskih uspješnica, John Travolta našao je vremena da stekne pilotsku izobrazbu s licencijama za upravljanje različitim (čak jedanaest!) tipovima zrakoplova. Voli letjeti, prevozeći i svoju obitelj svijetom vlastitim poslovnim mlažnjakom Challenger 601, a na zračnim snimcima njegova doma na Floridi vidi se jednak broj aviona na pisti kao i automobila na pristupnom putu. Bilo da snima, ili radi kao ambasador brenda za Qantas, Breitling i Bombardier, ovaj glumac stalno je u pokretu. Onih dana kad smo se družili, Travolta nam je rekao da se ‘osjeća kao astronaut’, dok radi kao pokusni pilot u sklopu nastojanja kanadskoga proizvođača zrakoplova da modelu Challenger 350, letjelici vrhunske kategorije u srednjoj dimenziji (super-midsize), pribavi certifikat tijekom tekuće godine, da bismo se opet susreli s njim prošlog listopada u Orlandu, na Floridi, prigodom lansiranja Bombardierova Challengera 650. Neveliko društvo okupilo se na osunčanom demonstracijskom uzletištu kuće Bombardier na kojem je kanadski graditelj maketom u mjerilu 1:1 prikazao posljednju verziju najbolje prodavanog modela serije Challenger, novi 650. Kad je živa legenda filmskog platna zakoračila iz makete aviona, uzbuđena je publika zažamorila – kako i ne bi: eto njega, baš na vrijeme, u prirodi stasitijeg nego na ekranu. S poznatim osmijehom na licu, glumac je izgovorio nekoliko uvodnih riječi, a zatim pozvao nazočne da razgledaju kabinu zrakoplova. Pristupačan, šalio se i vješto razmjenjivao po rečenicu-dvije sa svakim, očito se osjećajući vrlo ugodno. Čak se ponudio da snimi ‘selfije’ mobitelima nekih od oduševljenih obožavatelja, pozirao fotografima i nedvojbeno uživao u svakom trenutku. Malo zatim sjeli smo radi dogovorenog polusatnog razgovora, srdačnog koliko je moguće u svrhu ekskluzivnog intervjua. Prvi put smo se sreli s Travoltom u Ženevi, tijekom manifestacije EBACE 2013, kada je predstavljen Challenger 350. Naime, proizvođač tog zrakoplova pozvao ga je da se priključi kućnomu dizajnerskom timu i to kao autor posebnog izvještaja o svemu zamijećenom na tom modelu. ‘Moje sudjelovanje u momčadi zapravo je značilo probno letenje Challengerom 350, uz obavezu da pažljivo motrim funkcioniranje svih uređaja u kokpitu, jer se tražilo moje mišljenje o raznim instrumentima koji su doživjeli značajna unapređenja. Promatrao sam i ocjenjivao njihovu djelotvornost i performanse, te mjerio vrijeme koje im je trebalo da obave razne zadatke. To mi je bilo vrlo dojmljivo, posebice što se odvijalo brzo: sve je trebalo provjeriti u samo 20 minuta, od izlaska na poletnu stazu do odljepljivanja od piste.’ Komentirajući model 350, kao i cijelu seriju Challenger, Travolta nam je rekao: ‘U kokpitu je sve lijepo posloženo, valjano promišljeno i naklonjeno pilotu, pa sam i svoj izvještaj napisao na temelju onoga što sam zamijetio. Ali, povrh svega me impresioniralo što se tim avionom može letjeti izvanredno brzo i doletjeti vrlo daleko, a za uistinu nevelik novac. Mislim da se nijedan zrakoplov ne može natjecati s onima serije Challenger, jer su nevjerojatno efikasni – a, na kraju krajeva, uvijek se pitate koliko vas nešto košta.’ Pri stvaranju novog Challengera 650 Bombardier se oslonio na iskustva stečena razvojem zrakoplova Challenger 300 i 350, usredotočivši se na udobnost u kabini za (do) 12 putnika, kao i na unapređenje sustava za upravljanje avionom i pomoćnim sistemima. Travolta nam je objasnio zašto mu je Bombardier tako poseban. ‘Rekao sam Ericu Martelu, predsjedniku kompanije Bombardier Business Aircraft, dok mi je zahvaljivao što sam dobar ambasador i pomažem prodati avione novim kupcima: ‘Lako mi je, ne moram lagati!’ Ti su zrakoplovi izvanredni iz mnogo razloga. I sam im je dizajn suvremen, pripada današnjem vremenu industrijskog oblikovanja, što rezultira djelotvornošću i tihim radom. Budući da troše malo goriva, oni su i ‘zeleni’ avioni.’

John Travolta
John Travolta

S gotovo 9.000 sati letenja, Travolta je ozbiljan zrakoplovac, koji može letjeti gotovo svakim tipom aviona. Njegovih 11 mlažnjaka na popisu onih za koje se kvalificirao uključuje male borbene letjelice i divovske putničke Boeinge 707 i 747; konkretno, ima licencije za modele serija Challenger, Gulfstream, LearJet, Cessna Citation, Eclipse i nekoliko borbenih lovaca. Bio je prvi pilot, ne računamo li pokusne, koji je letio Qantasovim Airbusom A380. ‘Počeo sam vrlo mlad, 1970. godine’, prisjeća se uz njegov poznati smiješak, ‘da bih letačku dozvolu stekao 1974. i do 1981. se kvalificirao kao pilot na mlažnjacima. Zrakoplovstvo je moj drugi život i shvaćam ga vrlo ozbiljno.’ Osim Challengera 601 i Boeinga 707, Travolta posjeduje i jedan EclipseJet. ‘Obožavam ga, tako je efikasan… udobniji od bilo kojeg aviona u njegovoj kategoriji, a pri brzini od 420 čvorova troši svega 55 galona goriva na sat. Važno je voditi računa o potrošnji, jer taj faktor može biti presudan kad odlučujete hoćete li zadržati privatni zrakoplov, ili će vas trošak njegovog održavanja natjerati da ga se riješite. Odlučite li se za ekonomičniju letjelicu, to znači da ćete je moći mnogo dulje zadržati. Čista računica!’ Prije nego što je, 2012. godine, nabavio Challenger 601, John Travolta posjedovao je – dulje od 22 godine – Gulfstream II. ‘Tri sam godine tragao za novim zrakoplovom, jer mi je taj postao preskup po svim stavkama, nije bilo smisla da ga više koristim. Razmišljao sam da kupim G450 ili GIV, nešto treće… ali, po bilo kom kriteriju Challenger mi se nametao kao najbolje rješenje. Pogledavao sam i Falcone, ali nijedan od njih nije se odlikovao ekonomičnošću ni performansama Bombardierovih proizvoda.’ Tako su odnos udobnosti i cijene ‘odlučili’ umjesto Travolte: ‘Challenger jednostavno, s koje god strane promatrate, ima najmanje za trećinu bolje pokazatelje nego GIV. Naime, uz jednaku brzinu i najveći dolet nudi vam širu i višu kabinu, a uz za trećinu manje operativne troškove – pa zašto ga ne biste uzeli?’ Kad smo se u razgovoru dotaknuli uzbuđenja pri sjedenju u kokpitu, Travolta nam je otkrio da, osim što sam upravlja, zapošljava i dvojicu pilota. ‘Činim ono što me zabavlja, uzlijećem i slijećem,’ kaže namigujući. ‘Obično upravljam pri polijetanju, te zatim sat i pol dok se ne ustalimo na kursu, svi sretni da letimo kamo smo krenuli, a onda predam komande i idem na objed. Ako mi se spava, nakratko zatvorim oko.’ Na pitanje o izazovima tih dvaju različitih manevara, kojima let počinje i završava, Travolta odgovara iskrenošću zanesenjaka: ‘Polijetanje je uvijek najuzbudljivije, dok slijetanje protječe u znaku umijeća. Odnosno, uzlijetanje donosi oduševljenje, dok se pri slijetanju vodi računa o procjenama, spoznaji da se zrakoplov spušta na tlo. Slijetanje je stoga čin moje izvrsnosti, jer umjetnički koristim sva osjetila da bih prizemljio avion. Naime, postupate li po udžbeniku, sletjet ćete sigurno, dok se jedva osjetno i elegantno slijetanje postiže upotrebom svih osjetila.’ Naglašavajući specijalnost pljeskajući se po natkoljenicama, Travolta se naginje i gestama ‘podvlači’ svoje tvrdnje. ‘Da, polijetanje i slijetanje su moja stručnost. Umijem ja i besprijekorno održavati zrakoplov na kursu, ali kad uključim automatskog pilota za dugih preleta mora ili kopna, zabavnije je biti straga u kabini, jer pilot zapravo ostaje bez posla. Ali, kojeg li uzbuđenja kada pristupate proceduri približavanja nekom prometnom aerodromu! Stvarno umijeće ne dokazuje se osim manevrima u tom zamršenom prostoru. Jednako je i s odlascima.’ Tijekom razgovora, Travolta je nekoliko puta ponovio da sigurnost smatra važnijom od svega. ‘Ako ste pilot, sva je odgovornost vaša. Kao pilot, pitam se jesam li dovoljno priseban, samosvjestan, intuitivan… da bih valjano pazio što činim. Vrlo sam strog što se tiče etike u kokpitu, jer je ona izvanredno važna.’

Sa snimanja filma Killing Season
Sa snimanja filma Killing Season

Travoltin Challenger 601, opremljen dodatnim spremnicima za gorivo radi veće autonomije, ima i posebne zavjese koje omogućuju ugodan san putnika na dugim putovanjima. ‘Kad sam stupio u kontakt s kućom Bombardier, rekao sam im da JT trebamo pretvoriti u mlažnjak u kojem se spava. Htio sam da bude tako i da ta izmjena nosi moj potpis. Obećao sam oblikovati dodatnu opremu, Bombardier će je izraditi, a Steveu Ridolfiju sam posebno naglasio da ne tražim nikakav novac, nego samo da ljudi mogu uživati u istom iskustvu koje mene veseli. Jer, zar onaj tko izdvoji toliko novca ne zaslužuje odgovarajući luksuz?’ Travolta širi pred nama nacrte i počinje objašnjavati pojedinosti njegovih dizajnerskih zamisli. ‘Gnjavim ih time, jer to rješenje savršeno funkcionira u korist moje obitelji – volim ga, jednostavno je. U mom zrakoplovu prostor između dvaju sjedala zatvori se posebnim umetkom, preko se prostre posteljina, prava kućna s plahtama i jastucima, a zatim se dva-po-dva tako preoblikovana sjedala okruže zastorom i pretvore u privatnu postelju. Unutra možete jesti, čitati ili spavati, ne uznemirujući druge putnike… a upravo se većina onih koji putuju korporacijskim zrakoplovima žali na manjak privatnosti u njima.’ Nije Travoltina obitelj jedina koja cijeni elegantno rješenje kojem se dosjetio, o čemu nam donosi duhovitu anegdotu: ‘Snimao sam film ‘Killing Season’ u Bugarskoj, s Robertom de Nirom, pa kad sam se spremao za New York, producent me pitao bih li mogao povesti De Nira, koji je također trebao tamo… naravno, uz golem trošak najma posebnog zrakoplova. Odgovorio sam mu da može slobodno. Ujutro, na snimanju, rekoh Robertu da ću ga navečer povesti za New York – pa da mu slijedi lijepo čašćenje. ‘Kako to misliš?’ upitao me, on, poprilično stariji, pa stoga i vičan letenju svakojakim zrakoplovima.’ Kao iskusan pripovjedač, Travolta se opustio u naslonjaču i prepričao nam njihov razgovor. ‘Evo što će te snaći, rekoh mu: ukrcat ćeš se, zauzeti sjedalo u stražnjem dijelu aviona, ispiti martini dobrodošlice, a zatim i bocu vrsnog vina… crnoga ili bijelog, kakvog budeš htio. Slijedit će sjajna večera, a onda ću te staviti u krevet, ograditi zavjesom… da bih te probudio u New Yorku, nakon najudobnijeg leta koji si dosad doživio. Tako je i bilo! Jednak užitak priredio sam Barbri Streisand, jednom čak i Marlonu Brandu – oboje su bili zapanjeni, jer jednostavno nisu bili navikli na toliko udobnosti u zraku.’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Jahting

Svibanjski broj Yachtsa u prodaji

Svibanjsko izdanje našeg časopisa je na kioscima s pregršt zanimljivih tema Yachts Croatia u svojem 72. broju donosi test rasne jedrilice Scuderia 65, koja je …

bmw serija 7 Automobili

Ekskluzivno predstavljanje novog BMW-a serije 7 u Istri

BMW je, sa svojim partnerom, tvrtkom Tomić & Co., prvi put u Hrvatskoj organizirao ekskluzivni događaj pod nazivom ‘Legendary Moments by BMW’. Kao mjesto događanja …

Luksuz

Uljepšajte svoj dom dozom umjetnosti

Većina dizajnera namještaja stavlja funkciju ispred forme, ali zašto ne imati oboje? Uljepšajte svoj dom dozom umjetnosti na zabavan, prepoznatljiv i elegantan način CELLART Mathieu …

abeille maison glamping resort zlatni rat brac Putovanja

Glamping renesansa u Hrvatskoj i Sloveniji

Kao jedan od najbrže rastućih trendova u turizmu, glamping je savršena kombinacija prirode i luksuza, istraživanje bez žrtvovanja udobnosti doma Nastao od riječi glamurozan i …

Damiani Margherita kolekcija nakita Luksuz

Damiani Margherita: Tradicija i suvremenost

Kolekcija Damiani Margherita inspirirana je modernom i fascinantnom Margheritom Savojskom, poznatom po svojoj profinjenoj ljepoti, kraljevskom držanju i odlučnom karakteru Svaki komad nakita Damiani jedinstveno …

Bmw lifestyle kolekcija Moda

Lifestyle kolekcija i BMW originalni dodaci za savršene trenutke i komforna putovanja

Beskompromisna kvaliteta, dašak luksuza i prepoznatljiv dizajn nisu rezervirani samo za motorna vozila ovog njemačkog lidera automobilske industrije. Naime, BMW Lifestyle kolekcija i BMW originalni …

Sunreef 70 Anima Testovi

Sunreef 70 na testu: Performanse s pedigreom

Sunreefova ekspertiza i ovdje je došla do izražaja jer, uz čvrstu superstrukturu i trup, katamaran Sunreef 70 uz performanse nudi i obilje životnog prostora, koji …

Luksuz

Štof by Prostoria: Novi život starom namještaju

Zagrebački dućan Štof mjesto je okupljanja ljudi koji poštuju kvalitetan namještaj, autentične vrijednosti, majstorstvo i održivi razvoj, a veliki izbor tkanina za unutrašnju i vanjsku …

dubrovnik stradun Destinacije

Dubrovnik: Jadranski simbol slobode i ljepote

Svojom prirodnom ljepotom, bogatom poviješću, zavodljivim šarmom, ugodnom klimom i obalom neusporedive ljepote, UNESCO-ov grad Dubrovnik spada među najposjećenije mediteranske destinacije Dubrovnik kao da je …

Jahting

Svibanjski broj Yachtsa u prodaji

Svibanjsko izdanje našeg časopisa je na kioscima s pregršt zanimljivih tema Yachts Croatia u svojem 72. broju donosi test rasne jedrilice Scuderia 65, koja je …

bmw serija 7 Automobili

Ekskluzivno predstavljanje novog BMW-a serije 7 u Istri

BMW je, sa svojim partnerom, tvrtkom Tomić & Co., prvi put u Hrvatskoj organizirao ekskluzivni događaj pod nazivom ‘Legendary Moments by BMW’. Kao mjesto događanja …

Jahting

Svjetska premijera modela Absolute 56 Fly u Rovinju

Apsolutna zvijezda događanja Absolute Weekend Rovinj bit će novi Absolute 56 Fly na svojoj službenoj svjetskoj premijeri Pripreme za ljetnu sezonu u punom su jeku …

Scroll to Top