John Travolta

6 MINUTES READ

Doživotni letač

Vrhunski osposobljen i pouzdan zrakoplovac, filmska ikona John Travolta svjetski je putnik zanesen avijacijom. S holivudskom zvijezdom razgovarali smo o njegovu doprinosu, kao pokusnog pilota, na usavršavanju Bombardierovih modela Challenger

zmeđu snimanja žestokih holivudskih uspješnica, John Travolta našao je vremena da stekne pilotsku izobrazbu s licencijama za upravljanje različitim (čak jedanaest!) tipovima zrakoplova. Voli letjeti, prevozeći i svoju obitelj svijetom vlastitim poslovnim mlažnjakom Challenger 601, a na zračnim snimcima njegova doma na Floridi vidi se jednak broj aviona na pisti kao i automobila na pristupnom putu. Bilo da snima, ili radi kao ambasador brenda za Qantas, Breitling i Bombardier, ovaj glumac stalno je u pokretu. Onih dana kad smo se družili, Travolta nam je rekao da se ‘osjeća kao astronaut’, dok radi kao pokusni pilot u sklopu nastojanja kanadskoga proizvođača zrakoplova da modelu Challenger 350, letjelici vrhunske kategorije u srednjoj dimenziji (super-midsize), pribavi certifikat tijekom tekuće godine, da bismo se opet susreli s njim prošlog listopada u Orlandu, na Floridi, prigodom lansiranja Bombardierova Challengera 650. Neveliko društvo okupilo se na osunčanom demonstracijskom uzletištu kuće Bombardier na kojem je kanadski graditelj maketom u mjerilu 1:1 prikazao posljednju verziju najbolje prodavanog modela serije Challenger, novi 650. Kad je živa legenda filmskog platna zakoračila iz makete aviona, uzbuđena je publika zažamorila – kako i ne bi: eto njega, baš na vrijeme, u prirodi stasitijeg nego na ekranu. S poznatim osmijehom na licu, glumac je izgovorio nekoliko uvodnih riječi, a zatim pozvao nazočne da razgledaju kabinu zrakoplova. Pristupačan, šalio se i vješto razmjenjivao po rečenicu-dvije sa svakim, očito se osjećajući vrlo ugodno. Čak se ponudio da snimi ‘selfije’ mobitelima nekih od oduševljenih obožavatelja, pozirao fotografima i nedvojbeno uživao u svakom trenutku. Malo zatim sjeli smo radi dogovorenog polusatnog razgovora, srdačnog koliko je moguće u svrhu ekskluzivnog intervjua. Prvi put smo se sreli s Travoltom u Ženevi, tijekom manifestacije EBACE 2013, kada je predstavljen Challenger 350. Naime, proizvođač tog zrakoplova pozvao ga je da se priključi kućnomu dizajnerskom timu i to kao autor posebnog izvještaja o svemu zamijećenom na tom modelu. ‘Moje sudjelovanje u momčadi zapravo je značilo probno letenje Challengerom 350, uz obavezu da pažljivo motrim funkcioniranje svih uređaja u kokpitu, jer se tražilo moje mišljenje o raznim instrumentima koji su doživjeli značajna unapređenja. Promatrao sam i ocjenjivao njihovu djelotvornost i performanse, te mjerio vrijeme koje im je trebalo da obave razne zadatke. To mi je bilo vrlo dojmljivo, posebice što se odvijalo brzo: sve je trebalo provjeriti u samo 20 minuta, od izlaska na poletnu stazu do odljepljivanja od piste.’ Komentirajući model 350, kao i cijelu seriju Challenger, Travolta nam je rekao: ‘U kokpitu je sve lijepo posloženo, valjano promišljeno i naklonjeno pilotu, pa sam i svoj izvještaj napisao na temelju onoga što sam zamijetio. Ali, povrh svega me impresioniralo što se tim avionom može letjeti izvanredno brzo i doletjeti vrlo daleko, a za uistinu nevelik novac. Mislim da se nijedan zrakoplov ne može natjecati s onima serije Challenger, jer su nevjerojatno efikasni – a, na kraju krajeva, uvijek se pitate koliko vas nešto košta.’ Pri stvaranju novog Challengera 650 Bombardier se oslonio na iskustva stečena razvojem zrakoplova Challenger 300 i 350, usredotočivši se na udobnost u kabini za (do) 12 putnika, kao i na unapređenje sustava za upravljanje avionom i pomoćnim sistemima. Travolta nam je objasnio zašto mu je Bombardier tako poseban. ‘Rekao sam Ericu Martelu, predsjedniku kompanije Bombardier Business Aircraft, dok mi je zahvaljivao što sam dobar ambasador i pomažem prodati avione novim kupcima: ‘Lako mi je, ne moram lagati!’ Ti su zrakoplovi izvanredni iz mnogo razloga. I sam im je dizajn suvremen, pripada današnjem vremenu industrijskog oblikovanja, što rezultira djelotvornošću i tihim radom. Budući da troše malo goriva, oni su i ‘zeleni’ avioni.’

John Travolta
John Travolta

S gotovo 9.000 sati letenja, Travolta je ozbiljan zrakoplovac, koji može letjeti gotovo svakim tipom aviona. Njegovih 11 mlažnjaka na popisu onih za koje se kvalificirao uključuje male borbene letjelice i divovske putničke Boeinge 707 i 747; konkretno, ima licencije za modele serija Challenger, Gulfstream, LearJet, Cessna Citation, Eclipse i nekoliko borbenih lovaca. Bio je prvi pilot, ne računamo li pokusne, koji je letio Qantasovim Airbusom A380. ‘Počeo sam vrlo mlad, 1970. godine’, prisjeća se uz njegov poznati smiješak, ‘da bih letačku dozvolu stekao 1974. i do 1981. se kvalificirao kao pilot na mlažnjacima. Zrakoplovstvo je moj drugi život i shvaćam ga vrlo ozbiljno.’ Osim Challengera 601 i Boeinga 707, Travolta posjeduje i jedan EclipseJet. ‘Obožavam ga, tako je efikasan… udobniji od bilo kojeg aviona u njegovoj kategoriji, a pri brzini od 420 čvorova troši svega 55 galona goriva na sat. Važno je voditi računa o potrošnji, jer taj faktor može biti presudan kad odlučujete hoćete li zadržati privatni zrakoplov, ili će vas trošak njegovog održavanja natjerati da ga se riješite. Odlučite li se za ekonomičniju letjelicu, to znači da ćete je moći mnogo dulje zadržati. Čista računica!’ Prije nego što je, 2012. godine, nabavio Challenger 601, John Travolta posjedovao je – dulje od 22 godine – Gulfstream II. ‘Tri sam godine tragao za novim zrakoplovom, jer mi je taj postao preskup po svim stavkama, nije bilo smisla da ga više koristim. Razmišljao sam da kupim G450 ili GIV, nešto treće… ali, po bilo kom kriteriju Challenger mi se nametao kao najbolje rješenje. Pogledavao sam i Falcone, ali nijedan od njih nije se odlikovao ekonomičnošću ni performansama Bombardierovih proizvoda.’ Tako su odnos udobnosti i cijene ‘odlučili’ umjesto Travolte: ‘Challenger jednostavno, s koje god strane promatrate, ima najmanje za trećinu bolje pokazatelje nego GIV. Naime, uz jednaku brzinu i najveći dolet nudi vam širu i višu kabinu, a uz za trećinu manje operativne troškove – pa zašto ga ne biste uzeli?’ Kad smo se u razgovoru dotaknuli uzbuđenja pri sjedenju u kokpitu, Travolta nam je otkrio da, osim što sam upravlja, zapošljava i dvojicu pilota. ‘Činim ono što me zabavlja, uzlijećem i slijećem,’ kaže namigujući. ‘Obično upravljam pri polijetanju, te zatim sat i pol dok se ne ustalimo na kursu, svi sretni da letimo kamo smo krenuli, a onda predam komande i idem na objed. Ako mi se spava, nakratko zatvorim oko.’ Na pitanje o izazovima tih dvaju različitih manevara, kojima let počinje i završava, Travolta odgovara iskrenošću zanesenjaka: ‘Polijetanje je uvijek najuzbudljivije, dok slijetanje protječe u znaku umijeća. Odnosno, uzlijetanje donosi oduševljenje, dok se pri slijetanju vodi računa o procjenama, spoznaji da se zrakoplov spušta na tlo. Slijetanje je stoga čin moje izvrsnosti, jer umjetnički koristim sva osjetila da bih prizemljio avion. Naime, postupate li po udžbeniku, sletjet ćete sigurno, dok se jedva osjetno i elegantno slijetanje postiže upotrebom svih osjetila.’ Naglašavajući specijalnost pljeskajući se po natkoljenicama, Travolta se naginje i gestama ‘podvlači’ svoje tvrdnje. ‘Da, polijetanje i slijetanje su moja stručnost. Umijem ja i besprijekorno održavati zrakoplov na kursu, ali kad uključim automatskog pilota za dugih preleta mora ili kopna, zabavnije je biti straga u kabini, jer pilot zapravo ostaje bez posla. Ali, kojeg li uzbuđenja kada pristupate proceduri približavanja nekom prometnom aerodromu! Stvarno umijeće ne dokazuje se osim manevrima u tom zamršenom prostoru. Jednako je i s odlascima.’ Tijekom razgovora, Travolta je nekoliko puta ponovio da sigurnost smatra važnijom od svega. ‘Ako ste pilot, sva je odgovornost vaša. Kao pilot, pitam se jesam li dovoljno priseban, samosvjestan, intuitivan… da bih valjano pazio što činim. Vrlo sam strog što se tiče etike u kokpitu, jer je ona izvanredno važna.’

Sa snimanja filma Killing Season
Sa snimanja filma Killing Season

Travoltin Challenger 601, opremljen dodatnim spremnicima za gorivo radi veće autonomije, ima i posebne zavjese koje omogućuju ugodan san putnika na dugim putovanjima. ‘Kad sam stupio u kontakt s kućom Bombardier, rekao sam im da JT trebamo pretvoriti u mlažnjak u kojem se spava. Htio sam da bude tako i da ta izmjena nosi moj potpis. Obećao sam oblikovati dodatnu opremu, Bombardier će je izraditi, a Steveu Ridolfiju sam posebno naglasio da ne tražim nikakav novac, nego samo da ljudi mogu uživati u istom iskustvu koje mene veseli. Jer, zar onaj tko izdvoji toliko novca ne zaslužuje odgovarajući luksuz?’ Travolta širi pred nama nacrte i počinje objašnjavati pojedinosti njegovih dizajnerskih zamisli. ‘Gnjavim ih time, jer to rješenje savršeno funkcionira u korist moje obitelji – volim ga, jednostavno je. U mom zrakoplovu prostor između dvaju sjedala zatvori se posebnim umetkom, preko se prostre posteljina, prava kućna s plahtama i jastucima, a zatim se dva-po-dva tako preoblikovana sjedala okruže zastorom i pretvore u privatnu postelju. Unutra možete jesti, čitati ili spavati, ne uznemirujući druge putnike… a upravo se većina onih koji putuju korporacijskim zrakoplovima žali na manjak privatnosti u njima.’ Nije Travoltina obitelj jedina koja cijeni elegantno rješenje kojem se dosjetio, o čemu nam donosi duhovitu anegdotu: ‘Snimao sam film ‘Killing Season’ u Bugarskoj, s Robertom de Nirom, pa kad sam se spremao za New York, producent me pitao bih li mogao povesti De Nira, koji je također trebao tamo… naravno, uz golem trošak najma posebnog zrakoplova. Odgovorio sam mu da može slobodno. Ujutro, na snimanju, rekoh Robertu da ću ga navečer povesti za New York – pa da mu slijedi lijepo čašćenje. ‘Kako to misliš?’ upitao me, on, poprilično stariji, pa stoga i vičan letenju svakojakim zrakoplovima.’ Kao iskusan pripovjedač, Travolta se opustio u naslonjaču i prepričao nam njihov razgovor. ‘Evo što će te snaći, rekoh mu: ukrcat ćeš se, zauzeti sjedalo u stražnjem dijelu aviona, ispiti martini dobrodošlice, a zatim i bocu vrsnog vina… crnoga ili bijelog, kakvog budeš htio. Slijedit će sjajna večera, a onda ću te staviti u krevet, ograditi zavjesom… da bih te probudio u New Yorku, nakon najudobnijeg leta koji si dosad doživio. Tako je i bilo! Jednak užitak priredio sam Barbri Streisand, jednom čak i Marlonu Brandu – oboje su bili zapanjeni, jer jednostavno nisu bili navikli na toliko udobnosti u zraku.’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija bundeva, jesenske delicije Gastronomija

Bundeva je gastronomska kraljica jeseni

Bundeva je jednostavna i nezahtjevna namirnica, nekad zanemarena, danas se na velika vrata vraća u restorane i kuhinje urbanih domaćinstava Cucurbita pepo ili u narodu …

Hoteli

Ekskluzivni Spalato Spa je ozbiljan razlog da ove zime na wellness vikend odete u Split!

Nakon dobivanja pete zvjezdice ovoga ljeta i nedavnog završetka renovacije spa & wellness centra u sklopu hotela, više od 250.000 putnika diljem svijeta svojim glasovima …

Ovo je fotografija Tanya Houppermans, krokodil Umjetnost

Ocean Photography Awards: Priroda je najvještiji umjetnik

Ocean Photography Awards ima jednostavnu misiju: osvijetliti ljepotu našeg prekrasnog plavog planeta i istaknuti mnoge nedaće s kojima se suočava morski svijet Nedavno su proglašeni …

Ovo je fotografija Natali Dizdar Intervjui

Natali Dizdar: Punim jedrima u nove izazove

U svom profesionalnom životu Natali Dizdar spojila je tri zanimanja: skiperica, pop-pjevačica i psihoterapeutkinja, a svaki je brod, kaže, poput pjesme ili čovjeka – priča …

Ovo je fotografija novog broja u prodaji YC69 Jahting

Novi broj u prodaji: Rapsodija novih jahti

U našem listopadskom broju donosimo vam pregled sajma u Cannesu s dvadeset stranica premijerno prikazanih jahti. Jahting industrija doživljava svoje zvjezdane trenutke, a proizvođači se, …

Automobili

Audi tour e-xperience: Putevima održive Istre

Audi Tour e-xperience povezuje hrvatsku eno-gastro ponudu s vrhunskim elektrificiranim automobilima. Istra, magična zemlja u kojoj se spaja razvedena obala i zelena unutrašnjost, kulturno-povijesna baština …

Ovo je fotografija pogled odozgo na otok Silbu Destinacije

Otok Silba: Skriveni kutak Dalmacije

Premda je površinom malen otok, Silba obiluje pješčanim i šljunčanim plažama i uvalicama, područjima obraslim crnikom, te nesvakidašnjim znamenitostima Svaka usporedba otoka Silbe odnosno njegovih …

Ovo je fotografija srebrni olimpijac tonci stipanovic Intervjui

Tonči Stipanović: Srebrni letač

Tonči Stipanović jedini je hrvatski jedriličar koji je dva puta osvajao medalje na Olimpijskim igrama, u Riju i Tokiju Za one koji ne znaju, Srebrni …

Ovo je fotografija bundeva, jesenske delicije Gastronomija

Bundeva je gastronomska kraljica jeseni

Bundeva je jednostavna i nezahtjevna namirnica, nekad zanemarena, danas se na velika vrata vraća u restorane i kuhinje urbanih domaćinstava Cucurbita pepo ili u narodu …

Ovo je fotografija Only&Only Portonovi Putovanja

Luksuzna zimska avantura One&Only Portonovi čeka na vas

Okružen samotnim plažama, slikovitim otocima i srednjovjekovnim gradićima, One&Only Portonovi nudi opuštanje uz more, vrhunske restorane i pionirski pristup wellnessu Smješten na ulazu u Boku …

Gastronomija

Čokolatijer Claude Krajner oduševio čokoladnim desertom u Esplanadi

Čokolatijer Claude Krajner stigao je u Zagreb i u restoranu Zinfandel’s zagrebačkog hotela Esplanade pred brojnom publikom predstavio svoj poznati čokoladni desert mousse od gorke …

Luksuz

Zaboravite na novčanik, plaćajte Garmin satom

Garmin Pay je brz, siguran i praktičan način plaćanja na svim mjestima koja omogućuju beskontaktno plaćanje – sada uz Visa debitne kartice Zagrebačke banke Ponekad …

Scroll to Top