Prvih sto godina brodogradilišta na otoku Krku na čijoj je bogatoj povijesti i temeljima nastala uspješna Marina Punat Grupa
U 2022. godini Brodogradilište Punat slavi stotu godinu uspješnog poslovanja. Ta obljetnica označava i stoljeće prosperiteta otočne zajednice koja se iz malog primorskog mjesta razvila u suvremeni nautički centar europskog značaja. Počeci su, uobičajeno, bili skromni.
U Puntu početkom 20. stoljeća postoje tek dva istezališta za popravak manjih brodica. Na jednom od njih, 1920. godine mladi je brodograditelj Nikola Žorić izgradio prvu brodicu po narudžbi, a 1922. ishodio je dozvolu za otvaranje brodograđevnog obrta.
Temelj je to budućeg brodogradilišta te niza poduzeća koji danas zajedno čine Marina Punat Grupu. Početkom prošlog stoljeća gradili su se isključivo brodovi u drvu pa su i zanimanja bila povezana s drvenom brodogradnjom: brodograditelji, kalafati, tesari, stolari i jedrari. Između dva svjetska rata u brodogradnji se pojavljuju dizelski motori, počinje se koristiti čelik, a sredinom 1960-ih godina i stakloplastika.
Sve je više električnih uređaja, a kasnije i elektronike pa su suvremena zanimanja sasvim različitog profila: mehaničari, strojari, strojobravari i varioci, električari i ličioci, specijalisti za elektroniku ili rad u plastici. Od starih zanimanja tek su jedrari jednako popularni, bar dok je sportskih jedrilica.
Utjecaj Brodogradilišta Punat na zajednicu je nemjerljiv
Poput osnivača Nikole Žorića, koji je sam obučavao svoje prve šegrte, brodogradilište Punat nastavlja tradiciju obrazovanja svojih radnika u brodogradilištu za potrebna zanimanja, u suradnji sa srednjim i zanatskim školama u Puntu, Krku, Novom Vinodolskom i Senju, a u brodogradilištu učenici uz iskusne majstore uče suvremene brodograditeljske vještine.
Nakon Drugog svjetskog rata država konfiscira brodogradilište, a osnivač i vlasnik Nikola Žorić odlazi u Italiju. Sljedećih 45 godina poduzećem samoupravljaju radnici, a početkom devedesetih brodogradilište prolazi kroz proces privatizacije, odnosno podjele i prodaje vlasničkih udjela zaposlenicima, koji i danas sudjeluju u većinskom vlasništvu.
Prve brodice građene u Puntu bile su čamci i ribarske brodice, no uskoro se škver proširuje u pravo brodogradilište u kojem se grade sve veći drveni brodovi na motorni pogon pa je 1940. godine započeta gradnja teretnog broda Primorje duljine čak 35 metara, najvećeg broda izgrađenog u Puntu. Nakon rata, uz značajniji razvoj brodogradnje u čeliku, puntarski se škver orijentira na remontne poslove te izgradnju ribarskih i brodica za rekreaciju.
Među značajnije se svakako ubraja izgradnja trupa broda Jadranka, 34,4 metara duge luksuzne motorne jahte za tada najpopularnijeg svjetskog bonvivana, predsjednika Jugoslavije, Josipa Broza Tita. Brodogradilište Punat ima značajan utjecaj na otočku zajednicu. Osim što je kroz poduzeće svoju egzistenciju osiguralo više od 1300 zaposlenika, poslovanje je direktno utjecalo i na oblikovanje života i razvoj mjesta kroz stotinu godina.
Prve brodice građene u Puntu bile su čamci i ribarske brodice, no uskoro se počinju graditi sve veći drveni brodovi
Uz podršku brodogradilišta otvorena je 1930. godine prva električna centrala ‘Munjara’ i započela je elektrifikacija mjesta, izgrađen je vodovod do Punta te je provedena kanalizacija u mjestu.
Među najznačajnije pothvate ubraja se i produbljenje ulaznog kanala u Puntarsku dragu 2010. godine što je značajno poboljšalo strujanje mora i izmjena vode u uvali. U brodogradilištu se danas pretežno radi na poslovima održavanja i dogradnje brodova do 50 metara duljine i do 600 tona istisnine.
Trajekti i brodovi Jadrolinije i Rapske plovidbe te patrolna plovila MUP-a i lokalni turistički brodovi redovni su klijenti, kao i rekreativna plovila iz Marine Punat, a često se rade i veći remonti i dogradnje na jahtama iz drugih marina.
Fotografije Marina Punat & Kristijan Žic