Od prvog ribarskog broda do najnovijeg modela Monte Carlo, Beneteau je naučio toliko o brodogradnji da mu je danas malo tko ravan
Uprava Beneteaua i predstavnici 350 salona kuće sa svih strana svijeta okupili su se u srpnju ove godine na poziv gospođe Annette Roux kako bi proslavili 130 godina od osnutka najstarijeg brodogradilišta na svijetu koje je još uvijek u obiteljskom vlasništvu. Osnovano 1884. godine na dokovima luke Saint-Gilles-Croix-de-Vie, brodogradilište Beneteau plovi stoljećima i generacijama, uvijek vođeno željom za inovacijom.
U 19. stoljeću Beneteau je gradio ribarske brodove, a u ta se vremena najboljim brodom smatrao najbrži – tko je prvi stigao u luku, prvi je počeo prodavati dnevni ulov. Benjamin Beneteau zaključio je da jedra nisu dovoljan pogon ribarskim brodovima i stvorio prvi motorni brod u svojoj regiji. Kupca za njega nije našao, pa ga je zadržao i prkosno nazvao Vainqueur des Jaloux (Pobjednik nad ljubomornima). U to je vrijeme Croix-de-Vie bio važna luka za preradu sardina i imao čak deset tvornica za konzerviranje ribe. Žene koje su radile u tim tvornicama vjerovale su da buka brodskih motora plaši ribu, pa je Benjamin po povratku u luku jednom dočekan kamenjem. Zavada s ribarima trajala je nekoliko mjeseci, no naposljetku je ipak završila.
Drugi motorni ribarski brod koji je izgradio, Benjamin je nazvao La Paix – Mir. Nakon dulje stanke u gradnji uzrokovane Prvim svjetskim ratom, brodogradilište je preuzeo Benjaminov sin Andre. Andreov prvi ribarski brod našao je kupca, a kad je konačno izašao iz hangara, i druge je zadivio izgledom. Uslijedio je Drugi svjetski rat, no odmah nakon završetka rata gradnja je nastavljena – i kao da nije stala sve do 1960-ih. Andre je dizajnirao i nadgledao gradnju ribarskih brodova, kasnije ih motrio da bi provjerio performanse – i brzinu i uspjeh u ribolovu – a od prvog do posljednjeg broda koji je prodao sam je birao kupce, što je za ono vrijeme bio pravi luksuz.
Kad je 1964. plovidba postala privlačna i imućnijima, Andreova djeca Annette i Andre mlađi preuzeli su kormilo Beneteaua. Za njihov uspjeh zaslužan je njihov otac – koji, iako ga plovidba za razonodu nije nimalo zanimala, znao sve o pravom materijalu baš za tu aktivnost: poliesteru. Andre stariji tada je želio graditi male pomoćne brodove za ribarske kuće baš od toga, tada novog materijala. Prvi je takav brodić od 3,60 metara postao model Guppy, drugi od 4,50 metara Fletan, a treći od 5,80 metara – i posljednji koji je osobno dizajnirao – Ombrine.
Kad se Beneteau prvi put predstavio na sajmu brodova u Parizu, 1965., doživjeli su šok – ali i uspjeh. Nijedan od izloženih brodova drugih sudionika nije bio nimalo nalik njihovima, no svega nekoliko sati nakon otvorenja sajma nekoliko je klijenata došlo do štanda Beneteaua s narudžbama: rekli su da su točno takve brodove tražili, no da ih nijedan drugi brodograditelj nije želio graditi. Beneteau je tako trima modelima dodao još nekoliko i u duljine između 3,60 i 5,80 metara ‘utrpao’ čak devet modela: Guppy, Fletan, Capelan, Cabochard, Galion, Forban, Kerlouan, Baroudeur 2 i Ombrine 3. S ostvarenjem financijske stabilnosti u ranim 1970-ima kuća je odlučila uložiti u radnu snagu i pogone, te je 1972. izgrađen prvi pravi proizvodni pogon.
Na mjesto voditelja pogona u Epoidsu došao je François Chalain, a prodaju je u svoje ruke preuzeo Jean-Bernard Boulay, jedan od najuspješnijih trgovaca u Parizu i okolici. Njegovo je iskustvo izgradilo prodajnu mrežu Beneteaua. Treći je ključni čovjek bio Daniel Huchet, specijalist za poliester, a četvrti Andre Bouchou, prvi direktor odjela za ljudske resurse. Klijenti Beneteaua u međuvremenu su naučili ploviti i zahtijevali su veće brodove, udobniju unutrašnjost, pogled na more iz salona. Ništa nije teže od prvih koraka, što je Beneteau saznao s modelima Evasion 32, Evasion 37 i Evasion 28. Istovremeno, model Ombrine je prerastao u prvi model serije Antares, koji je dizajnirao Andre.
Beneteau je dobio kalupe broda L’Impensable, pobjednika Half Ton Kupa, no bilo je potrebno iznova dizajnirati jedrilje, kobilicu, palubu i unutrašnjost. Andre Mauric pobrinuo se za sve to i nastao je model First. Ovaj model, začetnik legendarne klase, postao je prvi Beneteau za izvoz. Što se tiče brodova s motorom, Cees Van Der Velden usavršio je jedan katamaran Beneteaua, koji je pobijedio u regati Paris 6 Hours i proslavio ime Beneteau – ali i postao prvi model serije Flyer. Admiral’s Cup i partnerstvo s Corumom dali su Beneteauu priliku da zasja:
First Evolution, Lady B i First Lady pokazali su se kao pravi šampioni. First Class 8 postala je prva francuska one-design klasa, a u više od dvadeset godina na more se otisnulo gotovo 1.000 takvih brodova. Slijedile su klase First 10 i First 12, no nakon povlačenja niza modela s tržišta – na tisuće primjeraka – radi problema s osmozom iz 1987., serija First, najvažnija serija kuće, zapala je u nevolje. François Chalain i Philippe Briand tada su stvorili Oceanis 350, a zatim Oceanis 430. Uspjeh je bio meteorski. Proizvodni pogon ponovno je radio punom parom. Briandov pristup bio je nekonvencionalan, pa je First 35 S imao dvije kabine na krmi.
Godine 1989. predstavljen je prvi model Figaro Class, za kojeg je Beneteau dobio zeleno svjetlo nakon pobjede na natječaju. Beneteau je 1992. prvi put kupio neko drugo brodogradilište da bi povećao svoju proizvodnu liniju: CNB Dietera Gusta, koje će uskoro postati poznato po vrhunskim jedrilicama za razonodu. Već 1994. Beneteau kupuje još jednu tvrtku, no ovaj put nešto sasvim drugačije – s ciljem širenja poslovanja Beneteau postaje vlasnik kuće O’Hara, proizvođača kuća na kotačima. Kasnije kupuje i IRM, koji se bavi istom tom djelatnošću, te godišnje gradi 14.000 takvih stambenih jedinica.
Godine 1994. direktor Beneteaua postaje Bruno Cathelinais. Iduće se godine Beneteau spojio s kućom Jeanneau u još jednom ‘koraku’ u rastu, zapravo spašavajući svog tada najvećeg konkrenta. Takvo pomirenje s dugogodišnjim supranicima pozitivno se odrazilo na čitavu francusku brodogradnju: obitelji Jeanneau i Beneteau, obje porijeklom iz istog dijela Francuske, obje dugogodišnji brodograditelji, obje pogođene jednakim problemima u isto vrijeme brzo su našle zajednički jezik i nastavile zajedno snažnije nego prije.
U međuvremenu se u okviru grupacije snažno počeo razvijati i danas najuspješniji proizvođač dvotrupaca na svijetu – Lagoon. Kad je počeo opravak nautičkog tržišta, Beneteau i Jeanneau doživjeli su renesansu, koju nije narušila čak niti – kako se pokazalo – nepotrebna kupnja Wauquieza 1997., u trećem valu rasta.
Beneteau je postao Grupa Beneteau i dobio upravni odbor 2003., a novi se poslovni subjekt smjestio u Saint-Gilles-Croix-de-Vieu. Od prvih ribarskih brodova kojima je Benjamin Beneteau vlastitim rukama ugradio motor, pa sve do novih modela Monte Carlo ili Sense, Beneteau nikad nije zazirao od neobičnih ideja, ali isto tako nikad nije niti odustao od predanosti, strasti i ljudskosti koji su i danas temelj poslovanja Grupe.
Izvrsnost i na domaćem tržištu
Hrvatski zastupnici Beneteau grupe rasli su zajedno s uspjehom francuskih brodograditelja, koji su zahvaljujući njima odlično pozicionirani i na domaćem tržištu. Tri tvrtke koje se bave prodajom njihovih plovila među vodećima su u toj branši, a njihova suradnja s francuskom tvornicom traje dvadeset godina. Kvaliteta zastupnika bila je i ostala ključ globalnog rasta francuske grupacije, pa smo za komentar o suradnji s Beneteau grupom upitali njihove dugogodišnje partnere.
Emil Tomašević, Ultra Sailing
O suradnji s grupom Beneteau, konkretno u našem slučaju s proizvođačem jedrilica Beneteau, za mene nije lako pisati ili govoriti bez emocija. Naime, kao tadašnjeg 30-godišnjaka s malim, jedva trogodišnjim, osobnim iskustvom u privatnom businessu, suradnja s Beneteauom bila je ravna poslovnom snu. Već tada je brodogradilište Beneteau bilo dominantno i uvjerljiv lider na tržištu graditelja jedrilica, krstaša za višednevne plovidbe. Te 1998. godine, nautika se kao posao u Hrvatskoj polako razvijala nakon ratnih godina krize i s malobrojnim turistima jedriličarima.
Najam plovila – čarter – bio je mala sporedna turistička djelatnost, a poslovi poput škole jedrenja su za tadašnje ‘poslijeratne poduzetnike’ bili nešto poput crtanog filma o Tommyju i Jerryju. Pružali smo kvalitetnu uslugu škole jedrenja, a usputna djelatnost nam je bio i najam nekoliko starih jedrilica u vlasništvu tvrtke, rodbine ili prijatelja s kojima smo radili po tadašnjim početnim principima tzv. charter managementa, što je uglavnom značilo pranje, čišćenje i popravljanje dotrajalih jedrilica koje smo iznajmljivali pretežno domaćim klijentima, jer stranci su uglavnom jedrili kod tvrtki i čarter-agencija u stranom vlasništvu i na brodovima pod stranom zastavom.
Ideja o suradnji s tvrtkom Beneteau pojavila se kao rezultat želje za poboljšanjem vlastite flote škole jedrenja, te širenjem ponude najma i izlaska na strano tržište. Beneteau je bio proizvođač koji je proizvodio brodove upravo kakve mi trebamo i s kojima smo imali prave šanse na već uhodanom tržištu stranih tvrtki za našu Hrvatsku kao destinaciju. Zahvaljujući entuzijazmu i strasti prema jedrilicama koja krasi i nas, naš principal nas je prepoznao i pružio nam priliku i mogućnost suradnje i zastupstva, te smo uspostavili kvalitetan odnos koji traje i danas. U ovom obostrano uspješnom poslu uspjeli smo do danas isporučiti više od 500 jedrilica Beneteau privatnim kupcima iz Hrvatske i strancima, te domaćim čarter-agencijama.
Beneteau je kao proizvođač obiteljskih krstaša Oceanis i sportskih ‘performance cruisera’ First postao i jedan od najzastupljenijih brendova i među domaćim čarter-agencijama, pa danas, bez obzira na najveće igrače na svjetskom tržištu u čarteru koji rade uglavnom i upravo s brendovima Beneteau grupe, i domaće tvrtke imaju priliku imati isto ‘oružje’ u rukama i profilirati se kao kvalitetan partner i davatelj usluge na svojem, domaćem nautičkom tržištu. Bez obzira na višegodišnju recesiju u Hrvatskoj, kvalitetan poslovni odnos i rezultate smo zadržali cijelo vrijeme, kako za Beneteau, tako i za nas, upravo zahvaljujući sjajnim francuskim brodovima i našim povjerenjem u proizvođača. Još i više, našu početnu uvoznu uslugu proširili smo na izvoznu turističku i servisnu uslugu koja donosi i puno veću korist i široj zajednici.
Osobno, vrlo sam ponosan što sam punopravan član zaista velike svjetske Beneteau obitelji. To ime obilježilo je po dobrom moj život i godi mi ponekad nadimak koji su mi dali prijatelji jedriličari i klijenti – ‘Mister Beneteau’ u Hrvatskoj. Mislim da obitelj Beneteau iz jedne male i relativno prosječne francuske obalne regije na dalekom Atlantiku može postati pravi primjer nama u maloj Hrvatskoj, u srcu Europe i Mediterana, kako se uz pametan rad i prave životne vrijednosti može postići jako puno. Može nam biti primjer kako stvoriti priliku za rad i dostojno i pošteno živjeti od njega.
Dario Marjan, Nautika Centar Nava
Petnaest godina smo zastupnici za motorna plovila Beneteau i deset godina za dvotrupce Lagoon. Kada smo počeli prodavati plovila Beneteau, u Hrvatskoj smo predstavili jednu posebnu vrstu brodova koja se kod nas do tada nije prodavala. Tada je i Beneteau bio samo jedna od većih europskih tvornica, koja u svijetu nije bila poznata, a danas su svjetski nautički lider. U početku smo se orijentirali na mala plovila s dizelskim motorima. Prodaja je išla dobro jer su to bili brodovi po mjeri domaćeg čovjeka, a mi smo dobro prepoznali taj trend.
U međuvremenu se tržište kompletno promijenilo, promijenilo se razmišljanje vlasnika plovila, a Beneteau ponovno ima proizvode po mjeri kupca. Primjer su plovila manja od deset metara koja danas imaju izvanbrodske motore. Tvornica je otišla korak dalje, ušli su u tržište elitnih luksuznih jahti gdje uspješno konkuriraju najboljim svjetskim proizvođačima novim linijama, modernim dizajnom, odličnom organizacijom prostora, većom brzinom, manjom potrošnjom zahvaljujući pogonskim sustavima Volvo IPS… Na sličan način smo počeli raditi i s brendom Lagoon koji smo prepoznali kao tada najmanjeg člana Beneteau grupacije, s prometom koji nije prelazio pet posto prometa cijele grupe. Mi smo ih prepoznali i počeli raditi čarter i distribuciju njihovih plovila, koja su danas svjetski lider u tom tržišnom segmentu.
Zahvaljujući suradnji s Lagoonom, uspjeli smo se pozicionirati na tržištu i kao prepoznatljiva čarter-tvrtka za klijente koji žele svoj odmor iskoristiti na najbolji mogući i najkomforniji način. S oba brenda smo pioniri u ponudi takvih brodova u Hrvatskoj, te smo zahvalni što iza nas stoji tvornica koja gradi najbolja plovila na tržištu, a mi rastemo skupa s njima. Ne samo što su njihova plovila ‘best buy’, nego tvornica jamči i ‘after sales’ uslugu, isporuku na vrijeme te niz drugih bitnih elemenata, poput postprodajne vrijednosti polovnih plovila, što manje tvornice ne mogu pružiti kupcu. Drago nam je što smo dio Beneteau grupe kao jedne od najuspješnijih tvornica u svijetu.
Mario Knego, Euromarine
Suradnja s tvrtkom Jeanneau počela je 1995. godine i puno nam znači poslovanje s tako respektabilnim partnerom, koje pruža mogućnost edukacije djelatnika i razvoj vlastitih uslužnih proizvoda u skladu sa svjetskim trendovima u toj industriji. Tvrtku Euromarine je principal više puta nagradio kao distributera godine. Smatramo da smo svojim radom i organizacijom prodajne i servisne mreže uspjeli afirmirati brend Jeanneau na ovom području.
Jeanneau je lider u segmentu jedrilica/krstaša, ali i tvrtka s iznimnom gamom motornih plovila. Njezini modeli Prestige, luksuzne motorne jahte, od 1998. bilježe značajan rast i postali su jedan od najprodavanijih plovila u toj tržišnoj niši. To je ponajprije zbog izvrsnog omjera cijene i kvalitete. Međutim, i odabir motora i opreme rezultat je promišljanja dugogodišnjih stručnjaka tvrtke, koji su u suradnji s dobavljačima uspjeli kreirati dobar proizvod koji je ujedno i cjenovno prihvatljiv.
Naša suradnja s brodogradilištem Jeanneau je svih ovih godina bila uspješna u svim segmentima, od marketinga do postprodaje, a Jeanneau je prepoznao značenje hrvatskog dijela Jadrana kao odredišta velikog broja svojih plovila. U srpnju 2013. u Dubrovniku je održan sastanak europskih distributera plovila Jeanneau, a sljedeći skup se očekuje 2015., također u Dubrovniku, uz promociju nekih od novih modela.