Ayrton Senna: Simply the best

5 MINUTES READ
00:08:37

Ayrton Senna preminuo je 1. svibnja 1994. godine, a na 26. godišnjicu smrti, legendarnog Brazilca se prisjećamo uz jedan od najboljih sportskih dokumentaraca svih vremena

Strpati cijeli život jednoga velikog vozača automobilskih utrka u samo 104 filmske minute izgleda kao vrlo zahtjevan zadatak. Redatelj Asif Kapadia prihvatio ga se 2004. godine i šest godina kasnije (film je prvi put prikazan 2010.) svjetlo je ugledao dokumentarac jednostavnog naziva ‘Senna’. Film o vjerojatno najvećem vozaču Formule 1 svih vremena, Brazilcu Ayrtonu Senni.

Ayrton Senna intervju
Biti drugi znači samo biti prvi među lošima, jedna je od legendarnih Senninih izjava

Od 15.000 sati arhivskih snimaka Asif Kapadia je u 6.240 sekunda ispričao priču o rijetko viđenomu vozačkom talentu, njegovom odnosu prema Bogu i životu i njegovoj bitki za ono što je smatrao da je pravedno u oktanskom cirkusu. Među prvima film je vidjela Sennina obitelj, doduše samo njegovu 40-minutnu verziju. Scenarist Manish Pandey prikazao im ga je na privatnoj projekciji.

Stvoren za glavnog glumca

‘Prije odlaska žena me upozorila da ne plačem. Rekla mi je da trebam biti profesionalan, inače će pomisliti da sam idiot. S tim sam mislima krenuo na 40-minutnu prezentaciju. Hvala Bogu, nisam plakao, ali zato svi ostali u sobi jesu. Ayrtonova sestra Viviane i ostatak obitelji emotivno su proživljavali svaki trenutak. Na kraju, Viviane me jecajući zagrlila i šapnula: ‘Stvarno si poznavao moga brata’ – ispričao je Pandey.

Film je nakon toga prikazan ljudima iz Formule 1, a potom je osvojio i prestižnu nagradu na Sundance Film Festivalu. Već u samim ‘povojima’ filma, Kapadia se odlučio da želi ispričati priču samo o Senni u Formuli 1. Zato u filmu nema Brazilčevih početaka u kartingu i nižim automobilskim klasama, nego ide ‘direktno u glavu’. Nakon kratke uvodne špice, u kojoj otac i majka na aerodromu ispraćaju mladog Ayrtona koji polazi za Europu, slijedi prva utrka koja ga je proslavila: Velika nagrada Monaka 1984. pokazala je da u Formulu 1 dolazi netko poseban – kao što su Pele i Maradona na specijalan način baratali loptom, tako je Senna na osebujan način vozio. A ako je to uključivalo kišu, tim bolje za Ayrtona, a gore za njegove suparnike.

I ta epska utrka ulicama Monte Carla bila je okupana biblijskim potopom u kojem se najbolje snašao Toleman s brojem 19 i žutom kacigom. Ta je ‘kanta od bolida’ u Senninim rukama postala mašina koja je bila sposobna preteći i najbolje – Laudu, Rosberga, Prosta…

Senna u bolidu McLarena
Senna i McLaren bili su pobednička kombinacija

Već i sam kraj utrke sugerira gledatelju da je Ayrton Senna u Formulu 1 došao kako bi bio glavni glumac. VN Monaka je prekinuta zbog prevelike kiše, a o osobnim preferencijama ovisi i pitanje pobjednika. Senna je prošao ciljnom ravninom nakon što se Prost zaustavio i premda je Francuz proglašen pobjednikom, moralni je dobitnik bio Senna. U njegovim se izjavama već tada osjetila golema tuga što je stigao drugi… ‘Ovo je bila savršena prilika za pobjedu, ali u Formuli 1 je mnogo novca i još više politike’, bile su njegove gotovo vizionarske riječi pred kamerama brazilske televizije. Film dalje slijedi budućega svjetskog prvaka. Već 1985. prešao je u Lotus, momčad slavne tradicije, pod bojama koje je i upisao prvu pobjedu u karijeri… i to kako i priliči, po kiši. U Estorilu je samo Michele Alboreto uspio ostati u istom krugu.

Predivno ljudsko biće

‘Upravo sam ostvario svoj prvi veliki san u Formuli 1. Pobijedio sam na Velikoj nagradi. Osjećaj je jedinstven. Poput droge. Vrlo jak i intenzivan. Nakon što ga prvi put okusite, stalno se želite vraćati po još.’ Još pobjeda i još naslova. Senninu je glad mogla utažiti jedino veća momčad, pa je 1988. prešao u McLaren. ‘Gledajući Ayrtona u njegovim ranim danima u Formuli 1, primijetio sam njegov talent i potpunu posvećenost, ali intelekt je ono što tražite ‘na kraju dana’. Procijenio sam da taj momak ima sve sastojke za budućega svjetskog prvaka’, izjavio je Ron Dennis, tadašnji šef McLarena.

Ayrton Senna i Nigel Mansell
Ayrton Senna i Nigel Mansell

U tom trenutku počinje pravi zaplet filma. Dvojica negativaca su Alain Prost i Jean-Marie Balestre. Prvi je četverostruki prvak, zvan i Profesor, koji je znao planirati poteze na stazi, ali isto tako je znao i koliko je politike u Formuli 1 – i to je obilato koristio. U tome mu je pomagao Balestre, Francuz na čelu FIA-e, koji je uputio ‘mali poguranac’ svom sunarodnjaku nakon VN Japana 1989. i sudara u 46. krugu u šikani Casinu. Tim legendarnim sudarom počinje druga polovica filma, mnogo mračnija i fatalistička. Prostove riječi da ga Ayrton Senna ne želi samo pobijediti nego i poniziti, te stravičan sudar Martina Donnellyja sugeriraju da neće biti ‘happyenda’.

Kao što su Pele i Maradona na specijalan način baratali loptom, tako je Senna na osebujan način vozio

Nova VN Japana i nova afera: Senna je mislio da mu je Balestre ponovno smjestio i premjestio ‘pole position’ na prljaviju stranu staze. Poznata rečenica ‘Danas ću to napraviti na svoj način’ dobila je svoj smisao u prvom zavoju.

Novi sudar Senne i Prosta slikovito je opisao Martin Brundle u jednoj britanskoj emisiji. ‘Sa Sennom sam se utrkivao još od Formule 3 i znam da je riječ o predivnom ljudskom biću s mnogo kontradiktornosti. Istovremeno je spreman pomoći milijunima siromašnih, riskirati život spašavajući kolege koji su izletjeli, a u drugom je trenutku, kao na VN Japana 1990, spreman na ubojstvo s predumišljajem’, slikovito je pojasnio sadašnji komentator Formule 1 na BBC-ju. Jedan od vrhunaca filma je Ayrtonova pobjeda 1991. godine na VN Brazila. S gotovo uništenim mjenjačem i potpuno iscrpljen stigao je do prve pobjede na domaćoj utrci. Potpuna predanost sportu i fanatičnost izazvala je delirij ‘torcide’.

Te iste godine Senna je doživio u Meksiku prvo teže izlijetanje sa staze u karijeri. Prošao je bez ozljeda, ali i počeo misliti o vlastitoj sigurnosti. Naravno da je to sve uvod u tužan kraj na stazi u Imoli, u svibnju 1994. Ayrton Senna je bio vrlo uznemiren nakon smrti Austrijanca Rolanda Ratzenbergera, pa je razmišljao o odustajanju. To nedjeljno prvosvibanjsko jutro čitao je Bibliju i otišao na start. U sedmom krugu zavoja Tamburello, Williams se zabio strahovitom brzinom u zid. ‘Izvukli smo ga iz bolida i po neurološkim znacima vidio sam da Senna ima strašne ozljede glave. U tom trenutku njegovo tijelo se opustilo, izgledalo mi je kao da je iz njega izašla duša’, riječi su Sidneyja Watkinsa, u to vrijeme liječnika Formule 1.

Asif Kapadia snimio je film koji će se svidjeti i Senninim fanovima i ljudima koje Formula 1 samo površno zanima. Ron Dennis je nakon filma dva sata pričao o vjerojatno najvećemu od najvećih, a to će činiti i ostali kada se sjete Monte Carla 1984, Japana 1989, Imole 1994…

Tekst Igor Roje

Fotografije Honda UK Media

Video Universal i BBC

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija novi Porsche Taycan Automobili

Električni Porsche Taycan postao još poželjniji

Novi model u porodici Taycan odlikuje se stražnjim pogonom, karizmom i sportskim performansama kao i svaki Porsche. Početna cijena u Hrvatskoj iznosit će 681.500 kuna …

Ovo je fotografija mercedes c klasa nova Automobili

Nova Mercedes C-klasa: Naglasak na luksuzu

Nova Mercedes C-klasa pod kodnom oznakom W206 predstavljena je kao limuzina i karavan, a prodaja započinje krajem ožujka ove godine Tijekom posljednjih deset godina Mercedes …

This is a photography of Janko Tipsarevic Putovanja

Ekskluzivno partnerstvo Janka Tipsarevića i One&Only Portonovi resorta

U stilu nove Rivijere na crnogorskoj obali Jadrana, One&Only Portonovi najavljuje ekskluzivno partnerstvo sa Jankom Tipsarevićem i njegovom kompanijom svjetske klase, Tipsarević Luxury Tennis Pod …

Ovo je fotografija svemirski satovi Luksuz

Svemirski satovi: Šest ura za put na Mjesec

Svemirski satovi poput Omega Speedmaster Professional upisani su u povijest urarstva. Tajanstvenost i mističnost Svemira i danas je dobra inspiracija za urarske kuće LOUIS MOINET …

Ovo je fotografija Audi e-tron GT prednji dio auta Automobili

Audi e-tron GT: Gran turismo budućnosti

Modelom e-tron GT Audi demonstrira fascinantnost buduće električne mobilnosti. Coupé s četvorim vratima kombinira emocionalan dizajn sa snažnim pogonom i dinamičnim upravljanjem Radi se o …

Ovo je fotografija Honka drvene kuće Luksuz

Drvene kuće Honka inspirirane su prirodom

Izgradnja kuća od punog drva tradicionalna je metoda gradnje koja se koristi u nordijskim zemljama već stoljećima, a Honka drvene kuće zamišljene su da ispunjavaju …

Ovo je fotografija Dufour 470 Jahting

Dufour predstavio dvije nove jedrilice

Dvije nove Dufour jedrilice, 470 i 61, novi najveći modeli svojih serija, premijerno će se predstaviti u virtualnoj marini na sajmu Paris Virtual Nautic. Dufour …

Ovo je fotografija novi Porsche Taycan Automobili

Električni Porsche Taycan postao još poželjniji

Novi model u porodici Taycan odlikuje se stražnjim pogonom, karizmom i sportskim performansama kao i svaki Porsche. Početna cijena u Hrvatskoj iznosit će 681.500 kuna …

Ovo je fotografija Numarine 37XP Jahting

Superjahta Numarine 37XP dobila vlasnika

Numarine 37XP nova je superjahta dugačka 37 metara s velikim četvrtastim prozorima i snažnim karakterom, po čemu je prepoznatljiva već na prvi pogled. Na modelu …

Ovo je fotografija Premužićeve staze šetnja Hrvatska

Premužićeva staza: Velebitski Walk of Fame

Prije više od osamdeset godina nastala je Premužićeva staza, najljepši planinarski put u Hrvatskoj, koji i danas plijeni svojom ljepotom, ali i majstorstvom graditelja koji …

Ovo je fotografija mercedes c klasa nova Automobili

Nova Mercedes C-klasa: Naglasak na luksuzu

Nova Mercedes C-klasa pod kodnom oznakom W206 predstavljena je kao limuzina i karavan, a prodaja započinje krajem ožujka ove godine Tijekom posljednjih deset godina Mercedes …

Ovo je fotografija Luna Rossa Prada Cup Sport

Luna Rossa osvojila Prada Cup: Viva Italia!

Luna Rossa pobijedila je britanski Ineos Team UK 7-1 i osvojila Prada Cup. Time su Talijani postali službeni izazivač za 36. America’s Cup koji počinje …

Scroll to Top