Hari Tabak: Punoljetnost brenda svjetske kvalitete



5 min

Postojanje brenda Monachus obilježeno je velikim uspjehom, teškim kriznim godinama i kontinuiranim poboljšanjem plovila koji danas kupcima nudi proizvod svjetske kvalitete

Od nastanka brodogradilišta Monachus Yachts prošlo je 18 godina pa kroz razgovor s osnivačem, dizajnerom i vlasnikom Harijem Tabakom simbolično obilježavamo punoljetnost ovog hrvatskog brenda motornih jahti poznatog na domaćem i stranom nautičkom tržištu. Prepoznatljivim dizajnom mediteranskog stila već od prvog predstavljanja 2007. godine, Monachus 43 Pharos plijenio je pozornost nautičke javnosti. Iako je mnogima izgledao kao dopadljiv entuzijastički pokušaj domaćeg poduzetništva, već kroz prvo desetljeće kontinuirane proizvodnje Monachus Yachts je pokazao otpornost na tržišne nepogode i ustrajnost na putu da postane svjetski priznati brend.

hari tabak vlasnik monachus yachts

Možete li nam ukratko opisati razvojni put brenda?
Ideja je nastala od želje da izgradim funkcionalan brod za sebe, što prethodno nisam uspio u potpunosti postići rekonstrukcijom broda od 13 metara, koji je od 1999. bio u mom vlasništvu. Naime, 2004. godine angažirao sam naval dizajnera Srđana Đakovića s idejom da unaprijedimo dobre osobine mog tadašnjeg broda i ispravimo sve nedostatke. Krajnji cilj je bio da dizajn mediteranskog stila, hidrodinamiku, najbolji stabilitet i ergonomiju uskladimo tako da jedno nije na uštrb drugog. Projektiranje je potrajalo punih 18 mjeseci, a kako sam tada radio kao prodajni zastupnik nekoliko stranih proizvođača jahti pri samom kraju projektiranja jedan je kupac na mom stolu vidio nacrte i izrazio želju da bi i on htio imati isti takav brod. I prvi je primjerak bio njegov, a tek četvrti je bio namijenjen meni, ali je već nakon šest mjeseci korištenja otišao talijanskom kupcu. Dalje su se nizali kupci iz Njemačke, Rusije, Italije, čak i Amerike, a svi su dolazili bez značajnog marketinga s naše strane, već uglavnom putem preporuke. Dobivali smo različite upite potencijalnih kupaca, a jedina učestalija želja bila je da brod ima prostraniji vanjski kokpit. Tako je uz konstantno usavršavanje detalja i plovnih karakteristika nastao model Monachus 45 Issa. Neki su klijenti pred nas stavili izazov za potpuno preoblikovanja rasporeda interijera, drugi su, pak, izrazili želju da model ima flybridge, tako da sada u ponudi imamo modele Pharos 43, Issa 45 i Issa 45 Fly.

hari tabak

Prošle ste godine u Veneciji imali premijeru premium modela Monachus 70 Fly.
Nastanak tog modela bio je dug put, pun preokreta, ali i sretnih okolnosti. U proljeće 2008. smo naručili izradu kalupa za jahtu od 21 metar mediteranskog stila i pratećih karakteristika plovnosti, ali se situacija zakomplicirala pa smo morali odustati od započetog, uz gubitak značajnog iznosa akontacije. Međutim, koju godinu kasnije, a za nas tada nizom sretnih okolnosti, dobili smo priliku otkupiti gotove kalupe i nastaviti rad na dovršetku projektnih aktivnosti. U početku smo radili polako da ne opteretimo proizvodnju postojećih modela, a onda je pred dvije godine jedan od prvih vlasnika našeg modela Pharos izrazio želju i dao nam povjerenje da bude suinvestitor za izradu prvog modela jahte. Svakako mogu kazati da su nam posljednje tri godine bile jako izazovne, intenzivne i dinamične. Međutim, kada smo krajem svibnja moj tim i ja isplovili s prvim Monachusom 70 Fly na put za Veneciju, već tijekom prvih stotinjak milja zadovoljstvo postignutim karakteristikama broda pobrisalo je tragove svih prethodnih napora i umora. Cilj predstavljanja modela Monachus 70 Fly u Veneciji nije bio prodajnog tipa, već nam je namjera bila osluškivati reakcije nautičke publike, koje su nadmašile sva naša očekivanja. Kako do kraja listopada prošle godine i nakon više od 3000 pređenih milja, u najrazličitijim uvjetima, nismo naišli na ozbiljnije zamjerke, pokrenuli smo proizvodnju trupa II.

Nisam onaj koji žali za starim vremenima, nego sam u kontinuitetu prihvaćao promjene nastojeći ne izgubiti suštinu doživljaja

Što kupac može očekivati od brenda Monachus?
To su svakako vrhunski stabilitet, hidrodinamičke osobine, konstrukcijska čvrstoća, udobnost plovidbe te bezvremenska elegancija kada govorimo o samim brodovima. Ne manje važan je i neposredan kontakt nas kao proizvođača i kupca kojem direktno pružamo uslugu postprodajne podrške tijekom čitavog garantnog razdoblja pa i nakon toga. Postprodajna podrška je jako bitan element čitavog paketa, a to najbolje znaju i cijene kupci s prethodnim iskustvima.

monachus 70 fly

Za takav razvojni put potrebni su vam stručni majstori i dobri radnici. Kako ih uspijevate naći?
Pred više od trideset godina kao skiper vozio sam jahtu u Grčku, a na zidu nekog ureda pročitao sam izreku uspješnog poduzetnika koja kaže: ‘Uzmite mi sav moj novac i moje brodove, ali mi ostavite ljude i mi ćemo sve ponovno izgraditi!’. To sam zapamtio, a nekoliko godina kasnije živio sam i radio u Turskoj kao partner-menadžer za jednu Grčku čarter tvrtku. Imao sam poteškoća s pronalaskom sposobnih ljudi za rad, a Grk, vlasnik tvrtke mi je kazao da nađem dobre ljude i od njih napravim sposobne suradnike, koji će posao naučiti i uvijek ostati dobri ljudi. Dobar tim se ne nalazi, on se gradi, a ja volim kazati da je dobar tim sastavljen od suradnika. Tako novi djelatnici dolaze uglavnom preporukom zadovoljnih i motiviranih suradnika. Eto, to je čitava mudrost.

Evidentno je da od sredine 2021. godine ulažete i u marketinške aktivnosti.
Da, i to je došlo prirodnim tijekom. Pred dvije godine smo zaposlili osobu koja će se baviti promocijom, a do tada sam ja, uz druge obaveze, to radio samo usputno. Kupci su dolazili po preporuci i posla smo stalno imali, ali uz zahtjevno usklađivanje ravnomjernog kontinuiteta proizvodnje. Također smo uvidjeli da propuštamo prilike domaćeg nautičkog tržišta jer smo mislili da u Hrvatskoj svi za nas znaju. Sada kontinuirano radimo digitalni marketing i na taj način podržavamo globalnu vrijednost brenda uz planirane sajamske aktivnosti na Jadranu.

hari tabak vlasnik monachus yachts

Više od 30 godina ste u svijetu jahtinga, što se po vama najviše promijenilo i kako je to utjecalo na vas?
Ovo je složeno pitanje. U jahtingu sam zapravo punih pedeset godina. Nakon škole jedrenja u klasi optimist nastavio sam kao jedriličar na regatnim krstašima, te kao podvodni ribolovac i samograditelj. Točnije od 1985. godine sam profesionalno u jahtingu. Prošao sam sve, od čistača, servisera, skipera, čarter menadžera, osnivača do voditelja tvrtke koja je zaokružila sve uslužne segmente jahting djelatnosti te sam od 2006. i brodograditelj. Čitavo sam to vrijeme i aktivan promatrač zbivanja s ‘terena’. Rekao bih da se puno toga promijenilo, ali se događalo postupno i u skladu s vremenom. Kada sam 1973. postao stalni član posade regatnog krstaša francuske proizvodnje veličine nepunih osam metara mislio sam da je ta jedrilica vrh svijeta i najviše dostignuće male brodogradnje. Plovili smo i izvan regate, a usred ljeta sreli bismo tek nekoliko brodova, birali mjesto priveza i bili atrakcija. Danas je jahting dostupan znatno većem broju ljudi, bilo kao vlasnicima jahti ili plovilima iz čarter ponude. Narastao je broj marina, nautičkih centara i sidrišta s restoranima diljem Jadrana, a i brodovi su većih dimenzija. Svake godine dolaze i neki novi nautičari sa ili bez prethodnog iskustva, a sve je to moguće zahvaljujući novim tehnologijama u brodogradnji. Nisam onaj koji žali za starim vremenima, nego sam u kontinuitetu prihvaćao promjene nastojeći ne izgubiti suštinu doživljaja. Ono što se usprkos vremenu nije promijenilo su doživljaji provedeni na moru koji se vjerujem pamte zauvijek. Moja su djeca danas odrasli ljudi, ali kada se okupimo i pričamo o nekim lijepim trenucima uvijek prepričavamo baš one povezane uz naše plovidbe.

Imate li planove za nove projekte?
Planovi postoje i na njima se već i sada radi, ali u ovom trenutku ne bih želio otkrivati pojedinosti jer je još prerano za to. I dalje se vodimo osnovnim načelom da naš brend njeguje bezvremenske linije mediteranskog stila, kao i da zadržimo opseg boutique brodogradnje te da po tome ostanemo poznati i prepoznati.

Fotografije Robert Matić

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above