Svestrani model švedskog brodogradilišta podjednako je sposoban za zahtjevne uvjete plovidbe kao i za udobno uživanje na moru
Paragon Yachts osnovao je 2001 švedski dizajner brodova i poduzetnik, Benny Martinsson s ciljem da napravi visokokvalitetne čamce koji su sposobni podnijeti sve uvjete na moru. Danas dvadeset tri godine poslije, Paragon Yachts je dio Nimbus grupacije, koja je pod svojim krilom drži brendove; Nimbus, Aquador, Falcon, Alukin, koji su svi poznati po visokoj kvaliteti i odličnim maritimnim sposobnostima, što je najbolji pokazatelj da je ovaj dizajn uspio u svome naumu. Relativno nepoznat u Hrvatskoj, Paragon Yachts dosta je čest na obalama Švedske a posljednjih nekoliko godina sve je popularniji u ostatku Europe.
Krajem lipnja, u sunčanom Splitu imali smo priliku testirati trenutno flagship model ovog brodogradilišta, Paragon 31 Cabin. Na prvi pogled, jasno je da je riječ o ozbiljnom modelu za svakakve uvjete kojeg se ne bi posramile ni lučke kapetanije ili spasilačke službe pa nije ni čudno da je u ponudi i profesionalna verzija ovog modela rađena upravo za ovakve službe.
Trup koji se postupno s krme uzdiže prema pramcu čitavom svojom dužinom je obložen čvrstom crnom gumom koja daje taj utilitarni izgled, ali i naravno ima funkciju da služi kao pomoćni bokobran. Tu je još i visoka, čvrsta ograda od nehrđajućeg čelika oko cijele dužine broda, čiji otvori se u profesionalnoj maniri zatvaraju nehrđajućim lancem te veliko i upečatljivo nadgrađe s velikim polukružnim vjetrobranskim staklom i dobili ste čamac za koji je očito da je rađen za sve uvjete i ne samo za uživanje na moru.
Prostrana krmena platforma, integralni je dio trupa te kao i ostatak istog je okružena debelom zaštitnom gumom, a u podu iste se nalazi podno spremište, dok su na desnoj strani trupa robusne stepenice za ulazak u more koje su izvedene od jednog zaobljenog dijela nehrđajućeg čelika.
Krmeni prostor koji je od platforme odvojen samo ogradom ostavljen je potpuno otvoren samo s dva bočna spremišta na koja se mogu postavili jastuci i uz koja se mogu postaviti montažni stolovi kako bi se dobio prostor za objedovanje na otvorenom. Zbog ovakvog dizanja pristup motorima kroz dva podna otvora je odličan, a tu je i još jedno podno spremište pred sam ulaz u kabinu nadgrađa.
Bočni prolazi ugodno su široki za brod ove veličine, a na pramcu vas očekuje mjesto za jednu klupu za dvoje te prostrani pramčani prostor s velikim pramčanim spremištem za lanac i bokobrane. Pramčani prolaz pristojno je širok te nudi ugodne povišene rukohvate koji dobro dođu kada morate izaći na visoku obalu, dok se sidro lijepo djelomično uvlači kroz utor za isto u pramcu bez kompliciranih mehanizama.
Nadgrađe ima čak tri ulaza, dva bočna s kliznim vratima pokraj upravljačkog mjesta te ulaz na krmi kroz klizna zatamnjena vrata. Na desnoj strani nadgrađa pored krmenog ulaza ispod nepromočive tende dočekala nas je skoro potpuno vanjsko upravljačko mjesto s malenim kolutom kormila, ručicama gasa, komandama bow thrustera i joystickom easy docking sistema.
Malo je neobično vidjeti ovakve vanjske komande koje obično viđamo na velikim jahtama i koje se koriste za pristajanje na ovakvom malom brodu ali isti se pokazao jako korisnim kasnije na testu.
Unutrašnjost nadgrađa klasična je kako bismo očekivali od usporedivog cabin cruisera, s klupom za objedovanje koja je na ovom modelu u obliku slova L te dolazi s malenim pomičnim stolom, čija se površina može preklopiti za lakše kretanje, malenom kuhinjom s indukcijskim kuhalom, sudoperom te Ladinim hladnjakom ispod kuhala te još jednim ispod klupe uz stol.
U unutrašnjosti se uz mjesto za skipera nalaze tri ugodna duboka sjedišta s pogledom prema naprijed, dok je između njih ostavljen središnji prolaz koji vodi ulaza u trup i kabine.
Neobična karakteristika je što se pod od krmenog ulaza prema upravljačkom mjestu u stvari spušta te je razina poda za dvije stepenice niža od krmene razine. Unatoč ovome na sjedištima se sjedi vrlo visoko pa je preglednost kroz velike prostrane prozore na nadgrađu odlična, no ako vam sa skiperskog mjesta treba bolja preglednost tu su spomenuti bočni prolazi kroz klizna vrata s kojih možete odmah pregledati bočne stranice ili izaći u jednoj sekundi.
Upravljačko mjesto je vrlo jednostavno i pregledno. Njegov gornji dio zauzima multifunkcijski plotter display uz kojega su postavljene ručice gasa i joystick za easy docking te jedan red prekidača, dok je niži dio rezerviran za displej Volvo Pente na kojemu se nalaze svi podaci o motorima, preostali prekidači te naravno obruč kormila, koji je sportski malen i presvučen kožom. Jedino van upravljačkog mjesta su kontrolni panel zipwake flapsova na stropu poviše upravljačkog mjesta te VHF radio koji je lijevo od istog.
Ulaz u kabinu u trupu zatvara se lijepim drvenim vratima, a isto drvo je korišteno za uređenje unutrašnjosti kabine, koja čitavom površinom ima stajaću visinu. Odmah po ulazu u kabinu na desnoj strani nalazi se krevet za jednu osobu te niski ormarić u koji se može ugraditi sudoper i unutrašnji hladnjak te u samome pramcu prostrani ležaj za dvoje iznad kojega se nalaze prostrane police.
Kvaliteta izrade unutrašnjosti je na najvišoj razini s uporabom materijala koje smo navikli od drugih švedskih proizvođača. Kupaonica je kompaktna, cijelom površinom ima stajaću visinu te dolazi s umivaonikom i električnim WC-om, a cijela njena unutrašnja površina je vodootporna tako da se možete tuširati u njoj.
Za one koji žele Paragon 31 Cabin koristiti profesionalno u ekstremnim uvjetima tu je još i verzija unutrašnjosti s četiri ili šest posebnih zračno amortiziranih stolica namijenjenih probijanju visokih valova u kojoj su drvene podnice u salonu zamijenjene s heavy duty gumom, a dostupna je još i verzija ovog broda s malim flybridgeom koji se nalazi na krmenom dijelu nadgrađa čime se gubi krmeni ulaz, ali se ispod nalazi joj jedna malena kabina s dva ležaja dok je kuhinja premješta u prednju kabinu.
Kod ovakvog broda maritimne sposobnosti su ono to najviše privlači, ali na testu u splitskom akvatoriju imali smo, nažalost, samo more koje je taj dan bilo kao površina ulja. Ipak ono što smo na testu vidjeli uvjerio nas je u sigurnost i prije svega užitak plovidbe ovim modelom. Paragon 31 Cabin je super stabilan u plovidbi te je bez velikih trzaja i čudnih zvukova probijao ono malo valova koje smo uspjeli sami sebi stvoriti.
U okretima se ne naginje više od oko 40 stupnjeva bez previše gubitka brzine, a primjetno je da u svim režimima vožnje, uz uporabu automatski flapsova pramac se ne uzdiže visoko poviše horizonta. Akceleracija je dobra i ugodna za ovakav tip broda pogotovo ako znamo da su na testiranom primjerku bili ugrađena dva Volvo Penta D4-320A-G dizelska motora od po 320 konjskih snaga svaki sa stern drive prijenosom. Ako su vam dva motora previše u ponudi su i verzije s jednim većim Volvo Penta D6 motorom od 400 ili 440 konjskih snaga.
Maksimalna brzina koju smo postigli na mirnom moru, rezervoarima goriva na 70% kapaciteta i troje ljudi na brodu je 39 čvorova pri 3500 okretaja uz potrošnju od 125 litara na sat, a optimalna krstareća brzina pokazala se 26 čvorova pri 2700 okretaja i potrošnjom od 65 litara na sat. Ako su vam sve ove brzine previše, na 2300 okretaja postiže lijepu brzinu od 20 čvorova i potrošnju od 49 litara na sat.
U pristajanju docking mode se pokazao odličnim za manevriranje uskim prolazim splitske ACI marine, a skyhook opcije koja drži poziciju broda odlična je kada morate privezati brod s malim brojem posade ili čak sami.
Paragon 31 Cabin ozbiljan je patrolac koji u rukama profesionalaca može biti sposobno plovilo spasilačke službe za sve uvjete ili brod za privatne vlasnike koji žele uživati u švedskoj robusnosti.
Tekst Mlađan Marušić
Fotografije Nautika Centar Nava