Lider za radikalne promjene

by Yachts Croatia

Nenad Bakić

Matematičar i kulturološki poduzetnik upustio se u veliki rizik: posrnulu tekstilnu kompaniju pretvara u modernu modnu kuću, čije su kvalitetne muške i ženske kolekcije postale poželjne

Ležerna kombinacija traperica, bijele košulje i besprijekornog sakoa nije slučajna. Dovoljno je fina za poslovne susrete, a opet diskretno ističe sako, taj luksuzni proizvod što ga muškarci rado nose, a zbog kojeg se u modnim krugovima o Varteksu opet govori s poštovanjem. Nenad Bakić nesumnjivo je najuvjerljiviji maneken varaždinske tvornice odjeće, čiji je i predsjednik Uprave. Po struci matematičar, pokretač start-upova koji je ozbiljni kapital zaradio prodajom svog portala ‘Moj posao’ britanskoj Daily Mail and General Trust grupi, sa suprugom Rujanom pokretač i filantrop Croatian Makers inicijative za razvoj školstva, mozgom i tijelom sada je odan Varteksu, tvrtki čiji je većinski dioničar. Strastveno govori o vrhunskim vunenim tkaninama Loro Piana i Marzotto, od kojih šivaju kapute i odijela sastavljena od čak 130 dijelova, te objašnjava svoj dosad najveći poslovni izazov: kako posrnulog tekstilnog diva učiniti profitabilnim, a kolekcije domaćeg modnog klasika kupcima – poželjnim.
Izložbom ‘Priče koje kroje Varteks’ obilježavate 101. obljetnicu tvrtke. Koliko su njezina bolja prošlost te dugogodišnja poslovna agonija motivirajući za novi uzlet?
Izložba nije naša komercijalna niti marketinška priča, premda smo platili troškove. Organizirao ju je zagrebački Muzej za umjetnost i obrt uz podršku Gradskog muzeja Varaždina, pa je i nama jako drago da su u MUO-u prepoznali Varteksovu povijest kao temu. A povijest je takva kakva je: Varteks propada već pedeset godina, samo što se u socijalizmu to nije knjižilo. A u zadnjih 15 godina pad se ubrzao i sve se strmoglavilo. No, u sklopu naše reorganizacije brenda, svih njegovih značenja, dimenzija, odnosa prema klijentu, portfelju i pozicioniranju, radikalno se odmičemo od posljednjih petnaestak godina. Vraćamo se na ono što je Varteks značio prije četrdeset godina, a to je neosporno najveća i najznačajnija modna kuća u bivšoj Jugoslaviji.
Radikalno podizanje kvalitete kolekcija ima i svoju cijenu. Kako to uspijevate održati?
Sve tkanine standardne kvalitete u kolekcijama s našom etiketom zamijenili smo onima iz više kategorije: vunom, kašmirom, moherom. Kvaliteti izrade dodali smo i značajniji modni izričaj, sve u smjeru klasične elegancije vrhunske kvalitete kakvu imaju neke od vodećih modnih kuća svijeta. Želimo biti brend čiju kvalitetu – ako ga želiš – moraš platiti više. Samo najbolji brendovi usudit će se izraditi vam kaput od kašmira. Naravno, ne umišljamo si da smo Max Mara ili Celine, ali kvalitetom materijala i izrade željeli bismo doći do te razine. Varteks je izgubio svoju tržišnu poziciju i za klijente se borio popustima. Moja je ideja bila učiniti ga poželjnim, a pri tome ne biti pohlepan pa svoju maržu cijenom prevaliti na kupca. S novim kolekcijama već smo zašli u kategoriju koju na Zapadu zovu – pristupačni luksuz. Veliki brendovi na unutrašnjoj strani sakoa takvih odijela istaknu svoje ime, ali i ime brenda tkanine. Takva je i limitirana serija muških odijela od tkanine Loro Piana, naših najskupljih odijela, čija je cijena 3400 kuna. Nema šanse da na Zapadu nađete išta od tkanine Loro Piana po toj cijeni. Naravno, kada se etabliramo kao aspirativni brend, malo ćemo dizati cijene, ali definitivno u omjeru cijene i kvalitete želimo biti najbolji u Hrvatskoj.

Varteks je za 30. obljetnicu Croatia Airlinesa izradio prijedlog novih uniformi

Kako u poplavi novijih brendova brze i jeftine mode staru damu koja je zašla u svoje drugo stoljeće učiniti modernom i poželjnom mlađim generacijama?
Kada sam preuzeo kompaniju, njezin put meni je bio vrlo jasan. Sada imamo Tailor Made by Varteks, Varteks Young i Varteks Limited – što je puno kvalitetnija brendovska hijerarhija. Uz postojeće odlične Varteksove dizajnere, imamo i novu kreativnu direktoricu Martinu Ranilović Vrdoljak, koja je dvadeset godina vodila svoj poduzetnički pothvat. Doveli smo i neke mlade dizajnere, a želimo surađivati s još hrvatskih dizajnera koji će kod nas imati platformu za kreativni iskorak i širenje. No, jedna je stvar u odjevnim predmetima, a druga u imidžu. Kada dosegneš status aspirativnog brenda, ljudima si zanimljiv, žele te s razlogom nositi. Naša nova kolekcija muških i ženskih kaputa već ide u tom smjeru. Dakle, imamo dobar dizajn, radimo na brend imidžu, izrađujemo predmete vrhunske kvalitete od prirodnih materijala koji se dulje nose i ne bacaju se svake sezone, što smatram ogromnim doprinosom razvoju održivosti modne industrije u Hrvatskoj, premda se o tome kod nas jako malo govori.
Dosta dobar odjek ima slogan ‘savršeno odijelo za nesavršene muškarce’ kojim ste privukli privrednike, rokere, sportaše, profesore i umjetnike – vaše kupce odijela po mjeri – da promoviraju Varteks.
Nisam ga ja smislio, nego jedan prijatelj kompanije, a slogan implicira da čovjek mora imati manu jer savršeni muškarac je – karikatura. No, odijelo ne smije imati nikakvu manu, ono mora biti savršeno. Ljudi koji ga promoviraju autentični su, a nama je bilo važno promovirati kulturu odijevanja, u čemu, moramo priznati, zaostajemo. Što ona bude prepoznatljivija, mladi ljudi više će nositi nepretenciozna, zanimljiva i kvalitetna odijela po pristojnim cijenama.
Kako ste nagovorili inovatora Matu Rimca da bude vaš ‘nesavršeni’ ambasador?
Najbolje da pitate Matu! Znate, sve što je u Hrvatskoj propadalo na kraju je uvijek i propalo. Varteks bi mogao postati jedini slučaj gdje je nešto propadalo a da je na kraju spašeno. Modno okruženje posjeduje neku dramatičnu emocionalnost jer modu svi vole i nose, svi kupe kaput ili odijelo, žele biti lijepo odjeveni, šarmantni i zanimljivi, i ljudi se lakše vežu uz modu nego uz, primjerice, brodove koje kupuje jako malo ljudi. Pa i u dramatičnoj situaciji spašavanja tvrtke, koja možda i neće uspjeti, jasno vidim one kojima je stalo do stvaranja vrijednosti, koji prepoznaju autentičnost i žele pomoći.

Dućan na kotačima: Moda bus krcat odjećom obilazi gradove

Jeste li vi u mladosti trošili na modu, kupovali i nosili odijela?
Nisam. Odijelo sam počeo nositi kada sam se zaposlio u banci. Dio djetinjstva proveo sam u Sisku, kasnije smo se preselili u Zagreb i mislim da sam se počeo razvijati tek nakon 25., kada nam je postao dostupan Amazon. Vjerujem da sam bio jedan od njihovih najvećih kupaca knjiga, od beletristike do stručne literature iz financija, jer su mi jedne godine čak poslali poklon za Božić. Zato je Jeff Bezos moj poslovni heroj jer mi je omogućio razvoj. Kada sam imao svoje start-upove, morao sam prodati stan da ljudima isplatim plaće, međutim svi zaposlenici u mojim tvrtkama uvijek su imali neograničeni budžet za naručivanje knjiga s Amazona.
Što je presudilo da nakon šest godina date otkaz na mjestu asistenta na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu i odete u poduzetništvo?
Težnja k boljem, zanimljivijem.
Što vam je rekla supruga kada ste joj objavili da ćete vaših dvadeset milijuna kuna uložiti u dokapitalizaciju Varteksa?
Rekla mi je da to ne radim. I bila je u pravu. Jer su financijske dubioze zapravo bile veće nego što je to bivša uprava prikazala u svojim najavama i pozivima za dokapitalizaciju. Trebalo je još mnogo više od tih dvadeset milijuna kuna, što sam morao posuditi da bih osigurao za plaće i pokrenuo entuzijazam u tvrtki. Poslovno je to iznimno zahtjevan i rizičan projekt.
Kako će se razvijati inicijativa Croatian Makers, projekt doniranja opreme i edukacije učitelja i učenika osnovnih škola, koji ste pokrenuli sa suprugom?
Za naše aktivnosti najvažnije je da profesori žele surađivati s nama. Ako svojim učenicima žele ponuditi više, doniramo im opremu i edukaciju tek kada sa školom potpišemo ugovor o doniranju. Na taj način povezujemo entuzijazam učitelja s institucijama jer jedno bez drugog ne ide. U naše projekte tako smo uključili više od tri tisuće učitelja i oko 150.000 učenika, što je najveći takav projekt u Europi. Sada krećemo u novi s Rotary zajednicom u Hrvatskoj: uvođenje programiranja micro bitovima za učenike od prvog do četvrtog razreda osnovnih škola. Bit ćemo prva zemlja u Europi koja će imati učenje programiranja integrirano u kurikulumu za djecu od prvog do šestog razreda, i to korištenjem stvarnih tehnologija, a ne programiranjem računalima. A dalje – ne znam. Šumu smo posadili, možemo ići doma.
Kako izgleda vaš idealan odmor?
Sve je super samo da sam s obitelji. Do prošle godine imali smo mali brod od sedam metara, no pokvario se pa smo ga prodali. Nažalost, nikako ne stižem s obitelji otići na jedrenje, da djeca malo osjete to morsko iskustvo, što je za mene vrh odmora. Divno je biti na jednom mjestu dva dana, pa onda isploviš dalje. Kada si samo na moru ili kada si još i na brodu, dva su posve različita doživljaja odmora. Razina slobode i emocija na brodu je neprocjenjiva.
Kada zbrojite sve što ste radili, u kakvom su odnosu znanje, sreća, rad i matematika?
Matematika je egzaktan način razmišljanja, ona je istina. A uspjeh je umnožak kompetencija raznih vrsta sa srećom. Neki mogu biti fantastično kompetentni, ali bez sreće. No, s druge strane, ono što se čini kao sreća ponekad to nije, kao što je rekao golfer Tiger Woods: što više vježbam i igram, imam više sreće.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Damil Kalogjera & Varteks

 

Kroničarka intimnih trenutaka najvećih zvijezda
Ivan Jurišić