Održiva moda: Od ego do eko sistema



6 min

Modna industrija među najvećim je zagađivačima planeta, a pomak iz svijeta potrošnje prema svijetu očuvanja života donose novi modni brendovi koji izrađuju odjeću i obuću od biorazgradivih i recikliranih materijala. Dizajnerice Mateja Benedetti i Bojana Drača otkrivaju kako opstati u modnoj održivosti

Kada joj je Suzy Cameron, osnivačica globalne organizacije ‘Red Carpet Green Dress’, uputila poziv da za ovogodišnju dodjelu Oscara dizajnira haljinu u skladu s postulatima modne održivosti, slovenska dizajnerica Mateja Benedetti na tren je ostala bez teksta. No nije bila iznenađena pozivom, nego činjenicom da je treba sašiti za Maggie May Baird, američku glumicu, spisateljicu i aktivisticu u borbi protiv klimatskih promjena, koja je k tome i majka glazbene zvijezde Billie Eilish.

Za dugačku, elegantnu, biorazgradivu haljinu od drvene pulpe, dizajnerica je nadahnuće potražila u podvodnom svijetu, u dubinama gdje se pretapaju svjetlo i tama i vlada potpuna tišina. Baš kao u filmu ‘Abyss’, redatelja Jamesa Camerona, supruga osnivačice RCGD-a, s kojom Matejin brend ‘Benedetti Life’ surađuje od 2020. Tada je, naime, na dodjeli Eluxe Awards u Londonu, proglašen najboljim na tržištu održivog luksuza i uvršten je među top pet luksuznih veganskih modnih brendova.

Za svoje kreacije Mateja koristi samo održive materijale: svilu na biljnoj bazi, kožu od ananasa te bambus i organski pamuk, čime je stekla ugled i prepoznatljivost te postala suradnica vodećih svjetskih manifestacija na kojima se promovira održivi razvoj. ‘Benedetti Life’ uvršten je i u knjigu o 100 godina Bentleyja, dizajnirali su kolekciju za Jana Oblaka, golmana Atletica iz Madrida, te uniforme za svjetski poznati restoran Hiša Franko, čija chefica Ana Roš i privatno nosi kreacije ‘Benedetti Life’.

mateja benedetti i jan oblak
Mateja Benedetti & Jan Oblak

‘Naši su proizvodi romantični, održivi i autentični, planet čine zdravijim, a svoju ljubav prema prirodi prenosimo i na kupce. Kada sam počinjala stvarati ‘Benedetti Life’ održivi luksuz nije postojao, a održiva moda bila je ružna, skupa i nekako jadna. Želim da moja održiva moda bude luksuzna i lijepa. To podrazumijeva dobar dizajn, visoku kvalitetu i bezvremenske unikate. U središtu našeg obrtništva su svjesnost zaštite okoliša, odgovorni konzumerizam i etičko poslovanje. Koristimo samo neotrovan i organski tekstil, koji se na odlagalištu razgrađuje za manje od pet mjeseci te minimalno utječe na tlo i zrak’, objašnjava Mateja Benedetti.

Modna industrija među najvećim je zagađivačima okoliša. Vodeći svjetski brendovi desetljećima su neumorno štancali skupe kolekcije s više od 60 različitih kreacija po sezoni, a veliki modni lanci zasipali su tržište tisućama novih jeftinih modela. Nove generacije kupaca kupovale su i bacale odjeću po sistemu ‘nikad dosta’, no sve alarmantnija upozorenja znanstvenika o uništenju planeta Zemlje pokrenula su promjene na modnoj sceni, ali i u ponašanju kupaca.

bojana drača
Bojana Drača i Farah Floyd koncept

Diljem svijeta razvijali su se novi dizajneri koji su brzo prihvatili ekološke, recikliranjem dobivene materijale i od njih izrađivali male kolekcije, često uniseks kroja i veličina za kupce kojima u ormaru ne trebaju deseci traperica, majica, haljina, jakni, cipela i torbica. Zadovoljni su s nekoliko bazičnih sportskih komada za aktivan život u prirodi te s par finih, kvalitetnih i ležernih klasika, izrađenih od organskog pamuka, vune ili kože na biljnoj bazi.

‘Sve vino što se popilo, lockdown je pretočio u torbice’, našalila se Stella McCartney nakon predstavljanja svoje kolekcije jesen-zima 2022. u Parizu, u kojoj je za izradu modnih dodataka, zahvaljujući inovativnoj tehnologiji, koristila lažnu kožu proizvedenu od kožica grožđa. Slavna britanska dizajnerica luksuzne odjeće i modnih dodataka na sceni je prisutna više od 25 godina, a među prvima je u svoje kolekcije uvela eko friendly i veganske materijale.

Stella McCartney modni dodaci
U novoj kolekciji modnih dodataka za jesen Stella McCartney koristila je kožu izrađenu od kožica grožđa

Velika je zagovornica prava životinja, očuvanja okoliša i smanjenja štetnih utjecaja koje mu donosi hiperprodukcija u modnoj industriji, a iskrenost njezina pristupa očituje se u širini ponude. U odjeću Stelle McCartney doslovno se možete odjenuti od glave do pete: rublje, sportska odjeća, dnevna ležerna elegancija, cipele i torbice – baš sve je izrađeno od prirodnih i biorazgradivih materijala. Među traženijim malim luksuznim proizvođačima je ‘Riley Studio’ iz Londona, koji svoje uniseks bazične kolekcije izrađuje od recikliranih, organskih i odbačenih materijala, u ograničenim količinama, kako bi izbjegli prekomjernu proizvodnju.

Za izbjeljivanje recikliranog poliestera koriste ljuske riže i luka, a za svaku njihovu kupljenu majicu, jeans i pulover dobivate i doživotnu garanciju za popravak. Švedski brend ‘Asket’ kupce osvaja jednostavnim bezvremenskim modelima kreiranim da traju. Posve suprotno trgovačkoj praksi, njihov je moto – težimo za manje. Provode politiku zero – waste, transparentnost troškova, podrijetla materijala i opskrbnog lanca. Laura Pitharas dugo je dizajnirala odjeću za luksuzne modne kuće u Londonu i Parizu, da bi prošle godine osnovala vlastiti modni brend.

asket kolekcija
asket kolekcija

Njezine košulje i haljine od bambus svile te savršena odijela od čiste vune proizvedena u Velikoj Britaniji – čime reducira transport dopreme sirovine – brzo su prihvatile poslovne žene. Pariški studio ‘Veja’ na tržištu se nametnuo sportskom obućom od recikliranog poliestera, šećerne trske i amazonske gume. Ove sezone posebno su zapaženi zbog dviju suradnji. U partnerstvu sa Sea Shepherd neprofitnom organizacijom za očuvanje oceana, kreirali su crnu Dekkan tenisicu od materijala nazvanog alveomash, što je zapravo stopostotni reciklirani poliester.

S ‘Mansur Gavriel’, američkim luksuznim brendom za izradu torbica i cipela, redizajnirali su legendarne tenisice Campo i izradili uniseks model u četiri boje. Pritom je u cijeloj priči najvažniji element recikliranja. U mnoštvu održivih brendova, za svoje mjesto na europskom tržištu izborila se i Bojana Drača, dizajnerica rodom iz Pule, koja je početkom travnja na trgu St. Gery u središtu Bruxellesa otvorila novi Farrah Floyd Concept Store.

Mansur Gavriel pleteni ceker
Mansur Gavriel / pleteni ceker od kože na biljnoj bazi
veja tenisice
Veja studio / tenisice od reciklirane gume i šećerne trske

Prostor veličine 65 četvornih metara u vlasništvu grada stekla je preko uobičajene aplikacije za najam nekretnina, a žiri je između pet kandidata prednost dao Bojaninu održivom modnom brendu Farrah Floyd, koji je pokrenula nakon završenog master programa Sustainability in Fashion na ESMOD-u u Berlinu. Od početka njezin je moto: ‘No season, no gender, no size.’ Svaki krojni dio joj je pravokutnik, što omogućava proizvodnju gotovo bez otpada tekstila, koji nabavlja u Italiji i Portugalu.

‘Još prije početka pandemije zaključila sam da nema smisla svake sezone raditi nove kolekcije, a kriza u svijetu samo mi je to i potvrdila. Radim ograničene količine, često u suradnji s drugim umjetnicima, tako da uvijek mogu ponuditi nešto zanimljivo. Proizvodim po potrebi, s ciljem da u skladištu imam što manje odjeće. Klijenti mi u dućanu sve više postavljaju pitanja o proizvodu, a značajniji dio mog posla je educirati ih i odgovoriti im iskreno. Nakon deset godina na održivoj modnoj sceni uistinu mogu reći da svi moramo pažljivo birati gdje trošimo svoj novac jer ta potrošnja utječe na zajednicu u kojoj živimo. Krajnji je cilj stvarati zajednicu koja se bazira na povjerenju i podršci. Uostalom, tema moga magistarskog rada bila je moj održivi brend, to je moj životni projekt, moja obveza da istražujem i eksperimentiram kako bih mijenjala sistem’, objašnjava Bojana Drača.

JW Anderson ekološki osviještena uniseks kolekcija
JW Anderson ekološki osviještena uniseks kolekcija

Europska unija očekuje velike promjene u tom segmentu do 2030.: tekstilni će proizvodi biti izdržljivi i reciklabilni, bez opasnih tvari, izrađeni s poštovanjem prema ljudima i planetu. Brza moda postat će prošlost, popravci i prekrajanje zamijenit će hiperprodukciju novih stvari, a proizvođači će se brinuti za svoju odjeću i obuću dugo nakon što je prodaju kupcima. Odjeća se neće bjesomučno uništavati, a na odlagalištima će biti manje odbačene robe koju industrija kategorizira kao – smeće. ‘Puno se govori o održivosti i ljudi sve više shvaćaju važnost ulaganja u bezvremensku i održivu odjeću. Istodobno, puno se i manipulira našim emocijama i osjećajem krivnje. Bez dovoljno znanja, a pod utjecajem marketinga, kupuje se i ono što nije održivo, ali je jeftino. A ako je nešto previše jeftino, ne može biti i održivo. Da je tako, nikakva nam promjena ne bi trebala. Danas je najveći izazov kako biti iskren, transparentan i održiv. Da bismo planet doveli u takvo stanje, u prirodu trebamo uložiti pet puta više novca. Zato je održivost – čisti luksuz‘, smatra Mateja Benedetti.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Urška Pečnik, Simen Zupančić for Mateja Benedetti & Hector Salazar for Farrah Floyd

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above