Yves Saint Laurent: 60. obljetnica premijerne revije



7 min

Prvi put u povijesti mode opus jednog dizajnera izložen je uz djela najvećih slikara u šest vodećih muzeja istodobno, čime se u Parizu obilježava 60. obljetnica premijerne revije francuskog modnog velikana

‘Vjerujem da je rad dizajnera blizak radu umjetnika. Stalno me inspiriraju suvremeni slikari: Picasso, Matisse, Mondrian… Modnu kolekciju ‘Ljeto 68’ dugujem američkim umjetnicima poput Wesselmanna i Roya Lichensteina. Sve moje haljine obasjane su krajolicima, mjesečinom i suncem. Poliakoff i Mondrian pomladili su me i osvježili na čudesan način: naučili su me čistoći i ravnoteži.’

Tako je svoju povezanost s umjetničkim djelima različitih stilova i razdoblja tumačio Yves Saint Laurent, jedan od najvažnijih modnih dizajnera dvadesetog stoljeća. Premda od 2008. nije među živima, njegova golema ostavština ne gubi na aktualnosti, a bezvremenske kreacije što su ih nosile aristokratkinje, glumice, diplomatkinje, pjevačice i top-modeli, u svijetu mode imaju kultni status. Toliko kultni da su ga bezbroj puta iskopirali razni dizajneri, a još više modne kuće koje štancaju brzu modu za mase.

Fotografija © Galerie d’Apollon, Paris 2020, Musée du Louvre / Antoine Mongodin

YSL od početka karijere u svom je stvaralaštvu svjesno uklanjao nikad definiranu granicu između umjetnosti i mode, pa se zato valjda i njegove kreacije tako prirodno uklapaju u stalne postave šest najprestižnijih pariških muzeja u kojima su izložene. To su: Centre Pompidou, Musee d’Art Moderne de Paris, Musee du Louvre, Musee d’Orsay, Musee national Picasso-Paris, te Musee Yves Saint Laurent Paris. Realizirana uz pomoć Zaklade ‘Pierre Berge – Yves Saint Laurent’, izložba slavi majstorstvo dizajnera i dijalog 50 njegovih najčuvenijih kreacija sa slikarskim djelima majstora renesanse, baroka, moderne, pa sve do pop arta.

‘Moje haljine izgledaju poput mase boja u pokretu, a ne oblika’

Glavni kustosi izložbe su Madison Cox, predsjednik Zaklade ‘Pierre Berge – Yves Saint Laurent’, francuski couturier Stephan Janson i nezavisna kustosica i kritičarka Mouna Mekouar, a u realizaciji nesvakidašnjeg projekta pridružilo im se još 13 kustosa iz muzeja sudionika. Velika izložba ‘Yves Saint Laurent Aux Musees’ otvorena je u Parizu 29. siječnja, točno 60 godina nakon modne revije kojom se pariškoj publici predstavio tada 26 – godišnji modni početnik.

Kolekcija koktel-haljina iz 1965. posveta je Mondrianovoj kompoziciji ‘Crveno, plavo i bijelo’ iz 1937.       Fotografija © Centre Pompidou / Hélène Mauri
Slikar Martial Raysse ‘Veliku robinju’ naslikao je 1964., a dizajner je zelenu krznenu jaknu izradio za proljetnu kolekciju 1971.     Fotografija © Centre Pompidou / Hélène Mauri

U Pariz je stigao iz Orana, grada na sjeverozapadu Alžira, gdje je u mediteranskoj vili odrastao uz oca odvjetnika, majku i dvije mlađe sestre. Tek je napunio 17 i upisao se u školu za visoku modu. Tamo je upoznao modnog velikana Christiana Diora, koji ga je toliko fascinirao da se u njegovu društvu nije usuđivao ni progovoriti, ali je strastveno upijao zanatske savjete i kreirao prve radove. No 1960. je pozvan natrag u Alžir da se bori za nezavisnost zemlje, što se uopće nije uklapalo u njegov svjetonazor.

‘Zdravstveni razlozi’ spasili su ga od novačenja, ali kad se vratio u Pariz, radno mjesto kod Diora nije ga čekalo. Nekoć obožavanog mentora tužio je zbog kršenja ugovora, a s novcem dobivenim sudskom presudom on i Pierre Berge, životni i poslovni partner s kojim će raditi do smrti, otvorili su modnu kuću. Uslijedile su dvije plodne dekade u kojima je francuski dizajner napravio pravu modnu revoluciju: žene je odjenuo u blejzere i smokinge, obožavale su njegove prozirne bluze i kombinezone.

Umjetnik Fernand Leobe ‘Polikromni cvijet’ napravio je 1952., a Saint Laurent posvetio mu je haljinu u jesenskoj kolekciji 1980.   Fotografija © Centre Pompidou / Hélène Mauri

Vizija i stil bili su mu glavni aduti u četiri desetljeća karijere, a za poslovni i financijski aspekt brinuo se Pierre Berge, čak i kad su se razišli u privatnom životu. Nakon smrti slavnog dizajnera upravo je Berge u listopadu 2017. otvorio muzej posvećen Saint Laurentu. Ne jedan, nego dva: prvi u sjedištu modne kuće u Avenue Marceau, a drugi u Marakešu, gradu koji ih je osvojio kad su ga 1966. prvi put posjetili.

Posve očarani njegovom energijom, zajedno su kupili veliko imanje i uz pomoć slavnog arhitekta Billa Willisa, dizajnera interijera Jacquesa Grangea i američkog dizajnera za vrtove Madisona Coxa, obnovili su nekoliko vila, i tamo, na rubu pustinje, petvorili ih u okupljališta svjeskog jet seta.

‘Picasso uvijek. Ne zbog starih kolekcija za koje me inspirirao, nego zbog novog pristupa’

Vilu Oasis u kojoj su živjeli Berge i Saint Laurent može se obići samo uz poseban poziv, a bajkoviti vrtovi Majorelle i danas su najposjećenija atrakcija Marakeša. Madison Cox, pejzažist zaslužan za njegovo oblikovanje, na čudesan je način zatvorio svoj poslovni i privatni krug. Dugo je prijateljevao i blisko surađivao s jednim od najpoznatijih parova u svijetu mode, potom se 2017. oženio za Bergea, a iste godine, nakon njegove smrti, preuzeo je upravljanje Zakladom. Sada je najzaslužniji za postavljanje obljetničke izložbe koja slavi inventivnost i širinu Saint Laurentova umjetničkog izričaja.

Picassov portret Nusch Eluard iz 1937. i Saint Laurentova jakna iz 1979.   Fotografija © Nicolas Mathéus
Pierre Bonnardov ‘Vrt’ iz 1937. nadahnuo ga je za svilene komplete bluze i suknje u proljetnoj kolekciji 2001.     Fotografija © Nicolas Mathéus

U mnogo čemu ovaj je dizajner visoke mode bio prvi: ‘gender issue’ na svoj je način riješio još 60-ih kreiravši smoking za žene, inspiraciju je crpio u uličnoj modi, a i prvi je svojom odjećom uspostavio modni dijalog s umjetnicima i umjetnošću. Samo su povjesničari umjetnosti znali za nizozemskog slikara Pieta Mondriana, kada mu je YSL 1965. posvetio svoju jesensko-zimsku kolekciju. Predstavio je seriju haljina nadahnutim njegovim djelima te ga tako otkrio široj publici. Tek četiri godine kasnije Centre Pompidou organizirao je umjetnikovu prvu retrospektivnu izložbu.

Osim toga, YSL prvi je dizajner kojem je za života priređena retrospektiva u Metroplitan Museum of Art u New Yorku 1983., čime je moda i službeno stekla status kulturnog blaga, vrijednog prikazivanja u muzejima. Izložbu je vidjelo čak 640.000 posjetitelja, nakon čega je dizajner svojim eklektičnim kreacijama krenuo osvajati i druge muzeje i galerije, od Moskve, Montreala, San Francisca, pa do Pekinga, gdje je izložbu posjetilo 900.000 ljudi. Bio je prisutan i tamo gdje se to baš i nije očekivalo. Tako je čak 80.000 gledatelja pred finale Svjetskog nogometnog prvenstva u Francuskoj 1998. na stadionu pratilo reviju 300 njegovih haljina, a putem direktnog TV prijenosa vidio ju je cijeli svijet.

Dugački satenski kompleti iz jesenske kolekcije 1992. u Muzeju moderne umjetnosti izloženi su uz inspiraciju – mural Raoula Dufyja ‘Naknada za struju’, naslikan za Tehničku izložbu 1937.    Fotografija © Nicolas Mathéus

Teško da bi se 60. obljetnica održavanja njegove prve modne revije mogla bolje obilježiti nego da se u Parizu spoje šest kulturnih institucija i svojim posjetiteljima ponude jedinstveni pogled na vrhunske modne kreacije, izložene uz remek-djela najvećih svjetskih umjetnika. U muzejima je izložena samo njegova odjeća. Nema cipela, torbica, šešira i drugih modnih detalja. Da ništa ne odvlači pažnju od suštine. Kao kad ih je kreirao kod kuće, uvijek za stolom, istim trideset godina, u asketski namještenoj sobi s ogledalom, kaučem i dvije police s knjigama. Gledajući u njima radove omiljenih slikara, bio je u stanju estetiku dvodimenzionalnog djela prenijeti na estetiku tijela u pokretu.

Najbolje se to vidi na izložbi u pariškim muzejima. Svaki muzej, druga priča. U Centre Pompidou izložba zauzima dva kata. Kompoziciju crvenog, bijelog i plavog, koju je Mondrian naslikao 1937., dizajner je 1965. prenio na haljine od jerseya u kolekciji nazvanoj ‘Hommage Pietu Mondrianu’. Za zelenu krznenu jaknu iz proljetne kolekcije 1971. nadahnula ga je slika ‘Made in Japan – La Grand Odalisque’, što ju je francuski neorealist Martial Raysee naslikao 1964. Muzej Moderne umjetnosti sušta je suprotnost i nudi vibrantnu kombinaciju boja. Bluze i suknje od satena iz proljetne kolekcije 2001. izložene su uz slike Pierrea Bonnarda iz 1937.

Fotografija © Centre Pompidou / Hélène Mauri

Večernje haljine i ogrtači od satena iz 1992. nadahnuti su impresivnom instalacijom, muralom modernista Raoula Dufya – La Fee Electricite iz 1937. U Saint Laurentovu muzeju na Avenue Marceau gdje je sačuvan ured u kojem je stvarao, izloženi su crteži šešira, haljina i odijela, polaroidi i alati koji ilustriraju kreativni proces nastanka bezvremenskih modnih kreacija. Raskošno okruženje muzeja Louvre, u kojem su od 1887. izloženi francuski krunski dragulji, te djela Botticellija, Velasqueza i Goye, pravi je ambijent za svjetlucave jakne bogate zlatovezom i kristalima. U muzeju Orsay uz remek-djela Degasa, Moneta i Renoira dominiraju satenske toalete koje je 1971. izradio za ‘Proustov Ball’, jedan od najdekadentnijih društvenih događaja u Francuskoj.

Povodom 100. rođendana Saint Laurentova omiljenog pisca Marcela Prousta organizirala ga je bogata obitelj Rothschild. Picassov portret francuske zabavljačice i umjetnice Nusch Eluard iz 1937. nesumnjivo je poslužio kao nadahnuće za plavo-crnu jaknu iz 1979. Objašnjenje mu je jednostavno: ‘Picasso uvijek. Ne zbog starih kolekcija za koje me inspirirao, nego zbog novog pristupa.’ Upravo taj moto obilježio je i stvaralaštvo ovog modnog velikana. Izložbu u šest pariških muzeja otvorenu do 15. svibnja 2022. upotpunjuje i bogato ilustrirana knjiga ‘Studio KO: Yves Saint Laurent Museum Marakech’.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéus

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above