Talijanski modni velikan 90. rođendan obilježio je na revijama u Milanu i New Yorku, te otvaranjem spektakularne poslovne zgrade u kojoj je pod jednim krovom objedinjeno pet desetljeća njegova stvaralaštva
Brojke kažu da je Giorgio Armani naj – modni dizajner svijeta – u više kategorija. Najbogatiji je: vrijednost kompanije Bloomberg mu procjenjuje na 13 milijardi dolara. Najdugovječniji je aktivni veteran među kolegama i kolegicama u branši.
Harmonija na modnoj pisti
Krajem srpnja, dva tjedna nakon 90. rođendana, na kraju revije ženske kolekcije jesen-zima 2024./2025. na Milano Fashion Weeku izišao je pred publiku. Ponovno je to učinio sredinom listopada, ovaj put na drugom kraju svijeta, u New Yorku, na predstavljanju svoje proljetne kolekcije za 2025., koju je simbolički nazvao In Viaggio (Na putovanju).
Liniju od čak 90 modnih kombinacija prikazao je u Park Avenue Armoryju pred 650 svečano odjevenih uzvanika. Reviju je otvorila manekenka u kratkoj bež jakni i hlačama uguranim u čizme, a slijedio ju je maneken odjeven kao nosač kofera. Nije to bila obična retrospektiva 49 godina poslovanja kralja talijanske mode, prije je izgledala kao potvrda svježine, ljepote jednostavnosti muške i ženske mode, profinjenog luksuza i kvalitete koja ne blijedi.
Super elegantne hlače, odijela, jakne, bluze, ogrtači, večernje haljine i modni dodaci, od cipela, sandala, čizama, torbica, kapa, marama, remenja pa do naočala – sve se to doimalo poput blaga prikupljenog na dugom putovanju svijetom, a odisalo je nevjerojatnim skladom.
Na pisti su se izmjenjivali i pretapali njegovi prepoznatljivi neutralni tonovi, u rasponu od antracit, bež, bljedosivih, plavih i ružičastih, pa do pješčanih i zemljanih tonova, a večernje haljine dodatno su obogaćene resama i perlicama.
Utjecaj na mušku modu
Giorgio Armani u svojoj je verziji prigušenog luksuza postigao da i muški i ženski modeli na pisti izgledaju elegantno, ležerno i zavodljivo. U svijetu mode prvo je ostavio trag u kreiranju muške odjeće, a na reviji u New Yorku na to je podsjetio maneken koji sliči Richardu Gereu u filmu ‘Američki žigolo’, redatelja Paula Schradera iz 1980.
Scena je antologijska: mladi Julian (Gere) bira najbolju kombinaciju za spoj s udanom ženom (Lauren Hutton), na krevet nehajno baca košulje i odijela što ih je za film dizajnirao Armani. Gereu u filmu sve stoji kao saliveno, manje zbog njegove skladne građe, a više zbog Armanijeva mekog pristupa krojenju i izboru tkanina, kombinaciji koja je do tada strogim muškim odijelima dala novu dozu senzualnosti u pokretu.
Od studenta medicine do modne ikone
Nesuđeni liječnik, u tri godine studija medicine očito je svladao pokretljivost ljudskog tijela, pa kad se odlučio za promjenu karijere, s lakoćom je dizajnirao odjeću za ležerno kretanje. Rođen 11. srpnja 1934. u Piacenzi, gradu u sjevernoj Italiji, odrastao je u skromnoj obitelji. Otac Ugo bio je računovođa u transportnoj tvrtki, a majka Maria Raimondi vodila je kućanstvo i brinula se za djecu: sinove Sergia, Giorgia i njihovu mlađu sestru Rosannu.
Za vrijeme II. Svjetskog rata obitelj Armani teško je živjela, no mlađeg sina upisuju u srednju školu Liceo Scientifico Leonardo da Vinci u Milanu. Uvjeren da želi biti liječnik, na milanskom sveučilištu započinje studij medicine, ali ga 1953. prekida i pridružuje se vojsci. Raspoređuju ga na dužnost u vojnu bolnicu u Veroni.
Povremeni odlasci na predstave u veronsku Arenu probudili su u njemu kreativni nerv pa umjesto da nakon odsluženja vojnog roka nastavi studij, on pronalazi prvi stalni posao: kao dekorater izloga u čuvenoj robnoj kući Rinascente u Milanu. Ubrzo je promaknut u prodavača muške odjeće, a usput je i sam počeo dizajnirati odjeću.
Izgradnja carstva
Prijatelj Sergio Galeotti poticao ga je da svoje kreacije ponudi etabliranoj modnoj kući Nino Cerruti, a nakon zapažene modne revije u Firenci Armani i Galeotti 1975. osnivaju tvrtku Giorgio Armani SpA. Privatni i poslovni partneri zajedno je vode sve do iznenadne Galeottijeve smrti 1985. U međuvremenu posao se proširio na modne dodatke, parfeme, kozmetiku, sportsku odjeću, satove, nakit, dizajn interijera za kuće i superjahte, restorane, hotele i nekretnine.
Armani je među prvima shvatio važnost zvijezda glazbe, filma i sporta u prvim redovima modnih revija. Već desetljećima nema dodjele Oscara, Zlatnih palmi i Zlatnih medvjeda bez njegovih kreacija na dobitnicima tih najvažnijih priznanja u svijetu filma. Osim toga, kreirao je odjeću za stotinjak filmova i TV serija, uniforme za talijanski Olimpijski i Paraolimpijski tim.
‘Oduvijek sam želio da brend Armani bude izraz stila života, sofisticirane jednostavnosti, znak elegancije u svakom području, a hrana kao najvažniji element života ne može se zaobići’, izjavio je.
Danas Armanijevo carstvo ima više od 20 restorana diljem svijeta – od Pariza, Milana Tokija, Münchena i Dubaija, a japansko-mediteranska kuhinja, kao i interijeri u Armani Hotels & Resorts, odraz su njegove sofisticirane estetike.
Plovidba po Jadranu
Privatno, živi povučeno. Rijetko daje intervjue. Modni stručnjaci koji mu vode različite divizije u kompaniji rade dugi niz godina. Vlasnik je košarkaškog kluba Olimpia Milano. Najradije se odmara s prijateljima na 65 metara dugoj, tamnozelenoj superjahti, izgrađenoj u talijanskom brodogradilištu Codecasa, s kojom je ranijih godina znao doploviti na Korčulu, Brač i Hvar te večerati u lokalnim restoranima.
Najdraže jelo su mu tortelli piacentini sa špinatom i ricottom jer ga podsjećaju na djetinjstvo. Nema potomke pa se već godinama spekulira tko će preuzeti upravljanje njegovim carstvom. Godinama se borio da Giorgio Armani SpA ostane neovisan, spajanja i akvizicije toliko česte luksuznom sektoru njega su zaobišli i još uvijek kontrolira gotovo cijelu kompaniju.
U poslovnim planovima ne posustaje. Svoju glavnu modnu reviju sezone prvi je put održao izvan Milana. Izabrao je New York, kako bi se ona poklopila s otvaranjem nove zgrade na aveniji Madison. To luksuzno zdanje pod krovom njegovo je životno djelo: butici muške i ženske mode, prostor za VIP šoping, Armani Casa, restoran, deset luksuzno opremljenih privatnih rezidencija, od kojih je jedna njegova.
Budućnost Armanija
U povodu spektakularne revije i otvorenja poslovne zgrade, pisanim izjavama škrto je odgovorio i na pitanja medija o planovima o nasljeđivanju. Nije isključio mogućnost vlasničkog preslagivanja te je objavio da se planira povući u iduće dvije-tri godine.
Čovjek nevjerojatne energije gotovo pet desetljeća nakon kreiranja svoje prve kolekcije i dalje je sinonim za rafinirani glamur u svim aspektima suvremenog življenja.
Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Reuters / Caitlin Ochs, Armani Hotel Dubai, Allstar Picture Library Limited. / Alamy Stock Photo & Armani Casa