Carl Rand: Nautički vizionar

6 MINUTES READ
00:00:48

Nije uvijek lako biti inovativan. Potrebno je puno odlučnosti i vjere da biste podnijeli brojne izazove. Kad u to uvrstite jedrenje i održivost, suočavanje s nemogućom misijom postaje jedina stvarnost. Imali smo veliko zadovoljstvo razgovarati s poduzetnikom koji je snažniji od prepreka na svome putu

Carl Rand je proveo posljednjih deset godina stvarajući budućnost nautičke industrije u skladu s vlastitom vizijom, koja se jednostavnim riječima može opisati kao razvoj boljeg načina boravka na moru. Počeo je od nule, samostalno, bez ičije pomoći, a s vremenom je postao jedan od vodećih svjetskih poduzetnika na polju održive plovidbe. Ono što je vrlo zanimljivo jest da Hrvatsku vidi kao ‘gnijezdo’ za svoju tvrtku, s mogućnošću rasta do nezamislive veličine.

Za početak smo ga pitali čime se bavi Rand, njegova tvrtka.

Ono što pokušavamo postići puno je više od proizvodnje broda. Radi se o definiranju budućnosti plovidbe, dakle ovo što mi u Randu radimo je zapravo izgradnja budućnosti. Mi smo pomorski inovacijski centar i proizvodni pogon. Također radimo na inovacijama koje vode u održivu i učinkovitu proizvodnju. I to uglavnom radimo u Hrvatskoj.

Za mene povijest i povezanost s morem koje ovo područje posjeduje imaju stvarni DNK koji se povezuje s onim što radimo u Randu. Ovdje imamo više od 85 posto naših zaposlenika, sve što nam treba za poslovanje, kupce, inženjere, iznimno dobre stolare i brodograditelje… Pokušavamo podići poslovanje na sasvim novu razinu, kako u pogledu proizvodnje, tako i proizvoda. Planiramo ovdje u Kaštelima imati 1000 zaposlenika do 2025., nadamo se dozvolama i prepušteni smo na milost vladi i pravilima, ali velik dio našeg putovanja bit će stvaranje vrlo posebnog srca tvrtke upravo ovdje.

Ovo je fotografija broda Rand

Želite se uklopiti u neki dio tržišta?

Svakako ćemo se uklopiti na neki način, ali nautička industrija kakvu danas poznajemo promijenit će se, baš kao i sve sadašnje industrije u koje se umiješala nova tehnologija, od umjetne inteligencije, preko manipulacije genima CRISPR-om do održive energije temeljene na baterijama i električnoj mobilnosti.

U fantastičnoj smo poziciji kao najveća svjetska inovativna tvrtka za proizvodnju električnih brodova i znamo što to znači… Baš kao i Tesla, kao vodeći svjetski proizvođač električnih automobila, koji već zna da će robotski taksiji promijeniti mobilnost i automobile do temelja. Nešto slično će se dogoditi i u nautičkoj industriji. Razlika je u tome što su auti pretežno prijevozno sredstvo, a plovidba je strast i naši klijenti žele lak pristup održivom proizvodu i da je pritom i lijep.

Postoji toliko puno aspekata našeg poslovanja i ono je zapravo prilično složeno. Imamo jednu veliku prednost, jer će svi drugi zaostajati godinama – i u tome smo slični Tesli. Mi ćemo ponuditi održivu plovidbu za razonodu, od svakodnevnog jedrenja do prekrasnog tjedna na solarni pogon, i vjerojatno ćemo u sljedećih deset godina postati vodeći europski brodograditelj.

‘Ovo što mi u Randu radimo je inovacijski centar koji gradi (nautičku) budućnost’

Što nam možete reći o budućim projektima?

Trenutno dovršavamo Escape 30, prekrasnu mini jahtu s T-krovićem, s kojom ulazimo u segment vrlo malih motornih jahta. Posjedovat će funkcionalnost veće jahte i krasit će je održivi dizajn, a imat će i električni način rada. Uz najveću autonomiju moguća je dvosatna plovidba brzinom krstarenja od 23 čvora. Mi ne gradimo ribarske brodove za otvoreno more, ali to ni ne namjeravamo. Analiziramo specifična iskustva plovidbe i u skladu s time dizajniramo svoj proizvod.

Da bismo bili zanimljivi različitim tipovima klijenata, predstavljamo novi model svaka tri mjeseca – u idućih pet godina imat ćemo model za svaki tip i stil plovidbe. Naša ambicija je zapravo biti cijelo tržište, a ne samo sudjelovati na njemu. I sve to želimo raditi ovdje, u Kaštelima.

Ovo je fotografija broda Rand

Čime se Randovi brodovi razlikuju od konkurencije?

Ako dizajnirate električna plovila, morate dizajnirati s tim ciljem. Mnogi modeli trenutačno dostupni na tržištu dizajnirani su za velike ‘macho’ izvanbrodske motore, koji brzo plove svim morima. Mi kao dizajneri možemo dosta postići već i time da prilagodimo trup za specifičnu električnu učinkovitost pri brzini od 21,5 čvorova. Takav brod je nešto potpuno drukčije još od rasporeda elemenata konstrukcije, jer možemo graditi lakše, učinkovitije plovilo i za gradnju koristiti prikladnije materijale.

Tada na red dolazi električni pogon. Da ste me ovo pitali prije šest mjeseci, još bih vam bio rekao da nas od izvedive tehnologije baterija koje jamče veliku autonomiju dijele dvije godine. Ali već sad vidimo da ćemo ove godine sniziti težinu baterije na 4 kg/kWh, što je ekstremno poboljšanje u odnosu na 7 kg kolika je bila prošle godine.

To je velika razlika u odnosu na brod s uobičajenim motorima i razlog zašto većina graditelja ne uspijeva: jer samo preuređuju brodove s benzinskim motorima i nadaju se da će im to poći za rukom. Ako želite stvoriti nešto uistinu funkcionalno, morate podesiti sve te parametre. Mi smo jedini koji možemo investirati u takav razvoj.

Pročitajte: Ekološka plovidba na Jadranu: Ostavimo minimalan trag

Pročitajte: Četiri eko jahte za budućnost nautike

Pročitajte: Jahting i ekologija: Želja ili budućnost nautičke industrije?

Rand se ne bavi samo električnim pogonom?

Razvoj materijala i kemija su druga dva područja djelovanja naše kuće i možda u nekom trenutku napravimo više na tom polju, ali zasad radimo s održivim vlaknima, bazaltom i lanom. Gradimo što više možemo od ekoloških materijala. Lan je gotovo skuplji od ugljika, jer ga nitko ne koristi u velikim količinama.

Trenutačno činimo sve što možemo kako bi naše poslovanje bilo većim dijelom održivo. Najbolja smola do koje možemo doći je 40 posto organski materijal, što je sasvim pristojno, ali pred nama je još dosta posla. Ako bude potražnje, smislit ćemo i nova rješenja. Osim toga, koristimo drvenu građu iz obnovljivih izvora.

Koju iduću granicu želite pomaknuti?

Ove godine se spremamo na velik korak: stvaramo prvi inteligentni povezani čamac. IOT čvorište omogućuje povezivanje s brodom i dobivanje potrebnih informacija na prikladan i jednostavan način. Možda će jednoga dana posjedovati umjetnu inteligenciju, ali zasad je samo metoda komunikacije s brodom, omogućava korisniku da zna da nema nikakvih problema prije nego što stupi na brod.

Nakon izlaska na more također, ako dođe do nekog problema, brod će to ‘reći’ vama ili nekome drugome. No ono što još uvijek sputava ljude da uživaju u plovidbi jesu održavanje i složenost brodskih sustava, što mi pokušavamo ukloniti. Pritom moramo biti sigurni da tehnologija ne ometa i ne stvara prepreke, ali ako je vrlo diskretna, ako je na usluzi korisniku, poboljšava i iskustvo plovidbe i posjedovanja broda.

Ovo je fotografija broda Rand

Ne gradite samo brodove?

Kao što sam rekao, nautičkoj industriji pristupamo holistički, držimo korak s promjenama. Kupci žele pristup proizvodima, žele da sve bude jednostavno. Ono što ste vidjeli na proizvodnoj liniji je novi koncept modularnog sustava gradnje na vodi, koji vlasniku omogućuje da izgradi privatnu kućicu za brodove u koju može uvesti svoj brod i pomoću elektromagneta ga podići iz vode.

Taj je sustav jednostavan i čist, pokušava pojednostaviti život privatnim vlasnicima broda, omogućiti im da rade s infrastrukturom i sami upravljaju svojim iskustvom na vodi. Radimo na plutajućoj kući, plutajućoj hotelskoj sobi, plutajućim klubovima na plaži, wellness centrima i slično. Proizvod koji ste vidjeli je plutajuća sauna za Kopenhagen, koja će plutati pored zgrade i biti povezana s njom.

Tko su vaši partneri?

Imamo partnere u Hrvatskoj i u Danskoj. Element poslovanja koji želimo zaštititi pod svaku cijenu je samostalnost: trenutačno nemam ni investitora, ni dugova. Nismo na burzi i nitko nam ne govori što da radimo. Mi diktiramo budućnost u koju vjerujemo, mi, a ne investitori. Možda u sljedećih nekoliko godina ne zaradimo ništa, jer sve što zaradimo odmah uložimo u proizvodnju i razvoj, ali to nam omogućava da rastemo i učinkovito štitimo svoj proizvod i poslovanje.

Je li u budućnosti Randa i kakav katamaran?

Katamaran na kojem radimo nudi još jedno iskustvo plovidbe. Deseci katamarana dostupnih za čarter nude lijepa obiteljska iskustva, a to je nešto čime se i mi moramo pozabaviti, jer je okosnica cijele naše industrije. Mislimo da katamaran sa solarnim i električnim sustavima predstavlja savršenu osnovu za život na vodi i putovanje morem. Već smo prešli pola puta u razvoju svog katamarana i uskoro ćemo pokazati da je i takav brod izvediv uz mnogo stila i poštovanja prema okolišu.

Tekst Darko Šupuk
Fotografije Carl Rand Archives

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Luksuz

Zaboravite na novčanik, plaćajte Garmin satom

Garmin Pay je brz, siguran i praktičan način plaćanja na svim mjestima koja omogućuju beskontaktno plaćanje – sada uz Visa debitne kartice Zagrebačke banke Ponekad …

Ovo je fotografija panoramskog pogleda na Biograd Boat Show Jahting

Biograd Boat Show: 23 godine uspješne priče

Novo izdanje sajma održat će se od 20. do 24. listopada u Marini Kornati Najveća izložba plovila na moru srednje i istočne Europe slavi svoju …

Ovo je fotografija Romano Pičuljan Intervjui

Romano Pičuljan: Rapski kalafat

Priča o Pičuljanu priča je o strasti prema drvenim brodovima i nautičkoj bajci na otoku Rabu Možemo slobodno kazati da je Romano Pičuljan sinonim za …

Ovo je fotografija zaposlenika tvrtke Adriatic Wave Jahting

Adriatic Wave: Na valu uspjeha

Tvrtka Adriatic Wave iskazala se ovog proljeća nizom događanja koja su za svoje kupce organizirali diljem Jadrana, a uspjeh rovinjske tvrtke temelji se na dugogodišnjem …

Ovo je fotografija Mirjan Vlahović Jahting

Mirjan Vlahović: Elitni jahting

Voditelj novootvorenog ureda tvrtke Expersea Yacht Management u Hrvatskoj Mirjan Vlahović govori o jahtingu i svojoj domovini, kojoj se vraća nakon karijere provedene u inozemstvu …

Ovo je fotografija jahte Jahting

Adria Libar edukacije za kapetane na jahtama

Nakon godina edukacije pomoraca u različitim sferama, šibenski Adria Libar dobio je veliko priznanje od belgijskog ministarstva, u vidu edukacije kapetana u jahtingu Samo tri …

Ovo je fotografija pogled odozgo na otok Silbu Destinacije

Otok Silba: Skriveni kutak Dalmacije

Premda je površinom malen otok, Silba obiluje pješčanim i šljunčanim plažama i uvalicama, područjima obraslim crnikom, te nesvakidašnjim znamenitostima Svaka usporedba otoka Silbe odnosno njegovih …

Ovo je fotografija srebrni olimpijac tonci stipanovic Intervjui

Tonči Stipanović: Srebrni letač

Tonči Stipanović jedini je hrvatski jedriličar koji je dva puta osvajao medalje na Olimpijskim igrama, u Riju i Tokiju Za one koji ne znaju, Srebrni …

Ovo je fotografija bundeva, jesenske delicije Gastronomija

Bundeva je gastronomska kraljica jeseni

Bundeva je jednostavna i nezahtjevna namirnica, nekad zanemarena, danas se na velika vrata vraća u restorane i kuhinje urbanih domaćinstava Cucurbita pepo ili u narodu …

Ovo je fotografija Only&Only Portonovi Putovanja

Luksuzna zimska avantura One&Only Portonovi čeka na vas

Okružen samotnim plažama, slikovitim otocima i srednjovjekovnim gradićima, One&Only Portonovi nudi opuštanje uz more, vrhunske restorane i pionirski pristup wellnessu Smješten na ulazu u Boku …

Gastronomija

Čokolatijer Claude Krajner oduševio čokoladnim desertom u Esplanadi

Čokolatijer Claude Krajner stigao je u Zagreb i u restoranu Zinfandel’s zagrebačkog hotela Esplanade pred brojnom publikom predstavio svoj poznati čokoladni desert mousse od gorke …

Luksuz

Zaboravite na novčanik, plaćajte Garmin satom

Garmin Pay je brz, siguran i praktičan način plaćanja na svim mjestima koja omogućuju beskontaktno plaćanje – sada uz Visa debitne kartice Zagrebačke banke Ponekad …

Scroll to Top