Maserati

Maserati

4 MINUTES READ

I tako već 100 godina…

Puristi tvrde da povijest Maseratija počinje 1926., kad je Alfieri Maserati predstavio svoj prvi trkaći model. Ipak, brend je utemeljen još 1914., kad je mladi inženjer otvorio svoju radionicu

Za Maseratije je mehanika obiteljska strast. Od sedmero braće čak petorica su odabrali tehniku kao životni poziv. Najstariji, Carlo, prvi je zaplovio tim vodama zaposlivši se kao inženjer u Fiatu i istovremeno se utrkujući, a ostali su slijedili njegov primjer. Alfieri Maserati, najnadareniji od svih, imao je svega 23 godine kad je Carlo poginuo na jednoj utrci, za upravljačem, u dobi od 29 godina, no čak niti ta trauma nije u njemu uništila ljubav prema automobilima, koja je u to vrijeme bila strast čitave Italije. Godina je 1919. i Italija je upravo shvatila u čemu je bolja od ostalih: stvaranju trkaćih automobila. Mladi i domišljati Alfieri Maserati već je tada svjestan da svoj talent ne smije prepustiti u ruke bilo kojem konstruktoru i otvara 1914. vlastiti studio-radionicu: Societa Anonima Officine Alfieri Maserati. Kuća Maserati, dakle, već postoji, no još je daleko od legende kroz čija će vrata izaći neki od najmoćnijih trkaćih automobila. Alfieri je sa svoja dva brata, Ettoreom i Ernestom, odlučio vidjeti što bi se dogodilo da u automobil ugradi motor aviona. Najčešće su se tako poigravali s modelima kuće Isotta-Fraschini, kod kojih je kao inženjer radio njihov brat Bindo (najstariji nakon Carlove pogibije). Europa 1914. nije bila najbolje mjesto za pokretanje novog posla, pa je kuća Maserati neko vrijeme jedva preživljavala. Po završetku Prvog svjetskog rata braća Maserati preselila su se u Ponte-Vecchio nedaleko od Bologne, u radionicu u kojoj će kasnije nastati svi legendarni modeli namijenjeni utrkama. Uskoro se Maseratiji susreću s vodstvom kuće Diatto. Alfieri više nije samo brzinom zaneseni mladić, već čovjek od 35 godina koji zna što želi i kako do toga doći. Za Diatto, kuću utemeljenu još 1835. i specijaliziranu za izradu kočija, Alfieri i Ettore Maserati stvorili su svoj prvi trkaći model, Tipo 20. Automobil je odnio pobjedu u prvoj utrci u rukama svog tvorca: na Alfierija je pao potencijalno opasan zadatak pilotiranja, jer u to je vrijeme bilo sasvim uobičajeno da se inženjer/mehaničar/tvorac automobila sam i natječe. Diatto Tipo 20, iako brz i pouzdan automobil, nije se posebno iskazao nakon toga. Osvojio je samo još jedno prvo mjesto – ali vrijedno, ono u utrci 24 sata Monze 1924. Dvije godine kasnije Diatto zatvara svoj odjel za utrke, ali na neobičan način: prepuštajući Maseratijima i njihovoj radionici desetak šasija i mnogo dijelova automobila. Nekadašnji pilot Diatta Diago de Sterlich također se pridružuje braći Maserati, i mladi je Alfier na rubu da postane pravi poslovni čovjek. Godina je 1926. i počinje prava povijest kuće Maserati. Oslobođen svih spona i suradnje s drugima, Alfieri Maserati stvara automobil kakav samo on želi: Tipo 26. Pokretan motorom s osam cilindara, sa 125 konjskih snaga, taj model doseže brzinu od 160 km/h. Alfierijev se autić odmah iskazao na utrkama i Bugattiju ispred nosa oteo pobjedu na utrci Targa Florio 1926., te još nekoliko naslova.

Maserati 3500 GT
Maserati 3500 GT

Alfieri Maserati iste godine i službeno registrira svoju kuću i njezin logo, danas slavni trozub, koji je dizajnirao njegov mlađi brat Mario, vrsni slikar. Povijest počinje. Iduće godine Alfieri Maserati stradava u nesreći tijekom utrke u Messini, no ne predaje se, te nastavlja raditi na automobilima, dok ga za upravljačem na utrkama (i to sasvim uspješno) mijenja brat Ernesto. Godine 1929. Maserati je već ime koje se poštuje. Iste godine Baconino Borzacchini je oborio svjetski brzinski rekord na 10 kilometara, postigavši prosječnu brzinu od 246 km/h zahvaljujući Alfierijevoj mehanici. Borzacchinijev je automobil – Tipo 26M – bio pokretan motorom s osam cilindara zapremine 2,5 litara, a bio je izrađen od lagane legure. U to su vrijeme brzinski i slični rekordi ‘padali’ po cijeloj Europi i s druge strane Atlantika, a trkaći sport bio najpoznatiji i najomiljeniji od svih. Ozljede koje je Alfieri Maserati pretrpio u nesreći 1927. bile su teže nego što je itko mislio i svega pet godina kasnije, 3. ožujka 1932., nadareni je Maserati podlegao tegobama u dobi od svega 44 godine. Najstariji brat Maserati, Bindo, nakon toga je dao otkaz u Isotta-Fraschini i stao za kormilo obiteljske kuće. Ettore Maserati postao je direktor odjela za trkaće automobile, a Ernesto odjela za razvoj, no iako je Maserati već 1934. bio priznat kao najbolji proizvođač trkaćih automobila na svijetu, nestanak Alfierijevog genijalnog duha itekako se osjetio – njegova braća nisu posjedovala unutarnji osjećaj za mehaničko savršenstvo. Maserati 1937. prelazi u ruke obitelji Orsi, moćnih industrijalaca iz sjevernog grada Modene. Braća Maserati još su deset godina ostala na svojim položajima unutar kuće, a nakon toga su se povukli, a kuća preselila u Modenu. Dobri rezultati Maseratijevih modela na trkaćim stazama nastavljaju se i u Europi i u Južnoj Americi, gdje nadareni piloti niču poput gljiva – među njima i Juan Manuel Fangio. Drugi svjetski rat prekinuo je glamurozni život u zapadnom svijetu i usporio poslovanje Maseratija, no kuća se odmah po završetku rata vraća s modelom A6 1500. Taj GT za običnu cestu dizajnirao je Battista Pininfarina, pa se od modela mnogo očekivalo. Iako tehnički savršen i estetski privlačan, model se nije pokazao financijski isplativim i između 1946. i 1956. prodan je u oko 130 primjeraka. Bindo, Ettore i Ernesto iz kuće su se povukli 1947., a sve do 1968. Maserati je bio u rukama obitelji Orsi, koji su oživili modele koje je na papiru stvorio Alfieri – među njima i 3500 i 5000 GT, Ghibli iz 1967. i Mistral iz 1965. Nakon toga počinje period Citroena, koji je Maserati kupio od Orsijevih, te već 1970. predstavio prvi veliki model; krasni SM, koji je i 44 godine nakon premijere jednako impresivan. Na nesreću, po svoj prilici je za rane 1970-e bio previše avangardan i pokazao se kao financijska katastrofa. Sredinom 1970-ih francuska kuća prodaje Maserati talijanskoj vladi, a vlada ga ubrzo prodaje argentinskom pilotu i industrijalcu Alejandru de Tomasu. Nekoliko godina kasnije, 1983., američki Chrysler postaje novi vlasnik Maseratija, no svega četiri godine nakon toga talijanska se kuća vraća u Italiju, kad ju kupuje Fiat. Tada počinje drugo zlatno doba Maseratija, koje kulminira 1998., s modelom 3200 GT. Otada Maserati niže bestselere, među kojima se posebno istaknuo MC12. Današnja gama Maseratija uključuje četiri modela – Ghibli, Quattroporte, Granturismo i Grancabrio – koji u sebi nose DNK natjecateljske strasti prošlog stoljeća i genijalni duh Alfierija Maseratija.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Jesenski broj Yachtsa Jahting

‘Epidemija’ novih jahti u jesenskom broju Yachtsa

Na kioscima je jesenski broj Yachtsa Croatia koji, uz uobičajene zanimljive teme, donosi i prilog o novim plovilima za nadolazeću nautičku sezonu Jahte se danas …

mate-rimac-02 Intervjui

Kako Mate Rimac zamišlja automobilsku budućnost

Mate Rimac Rimac Automobili su u samo deset godina prošli put od obećavajućeg start-upa do tvrtke koja surađuje s Porscheom, Aston Martinom, Koenigseggom, Kijom i …

bmw-8-01 Automobili

Novi BMW serije 8 Gran Coupé

BMW serije 8 Gran Coupé ističe se osebujnim karakterom, elegantnim dizajnom, izvanrednim dinamičkim osobinama i performansama te unutrašnjim prostorom Luksuz i sport Modelu BMW serije …

Destinacije

Plešivica: Uskim cestama u carstvo hrvatskih pjenušaca

Hrvatska se sa svojom listom autohtonih sorti savršeno uklapa u nove svjetske enološke trendove, a mi smo ovu regiju s nekim od najboljih pjenušaca odlučili …

Lexus 03 Automobili

Lexus proslavio 30. rođendan

Deset milijuna prodanih vozila, od čega čak 1,6 milijuna hibridnih modela, impresivne su brojke kojima se može pohvaliti Lexus, brend koji je eventom u zagrebačkoj …

Bmw X6 00 Automobili

Novi BMW X6

Tvrtka Tomić & Co. održala je svečano predstavljanje novog BMW-a X6 koji je oduševio sve prisutne u BMW Tomić City Store-u na Rooseveltovom trgu u …

BMW Serije 4 Coupé Voznja 01 Automobili

Novi BMW Serije 4 Coupé: Automobil sa stavom

Novi BMW Serije 4 Coupé upečatljivim dizajnom nastavlja bogatu bavarsku tradiciju klasičnih sportskih coupéa ‘Automobil kroz dizajn mora pokazati stav’, jedna je od upečatljivih rečenica …

Tudor Black Bay Fifty Eight Navy Blue 01 Luksuz

Tudor Black Bay Fifty-Eight ‘Navy Blue’: Plava je nova crna

Ostajući vjeran svojoj dugoj tradiciji plavih sportskih satova, nagrađivani švicarski proizvođač satova Tudor predstavio je ‘Navy Blue’ (mornarsko plavu) verziju svog najatraktivnijeg modela Black Bay …

Boot-dusseldorf Jahting

Boot Düsseldorf 2021. je na pravom kursu

Kao najveća svjetska platforma za vodene sportove, organizatori sajma boot Düsseldorf svjesni su svoje odgovornosti prema industriji. Od 23. do 31. siječnja 2021. boot određuje …

Coco Chanel Hotel Ritz 01 Moda

Modni manifest Coco Chanel

Prva pariška retrospektiva posvećena legendarnoj dizajnerici Coco Chanel, koja je svojim jednostavnim stilom i osebujnim životom obilježila svijet mode, razotkriva veličinu njezine ostavštine Iduće godine …

Princess S 66 Bocni Pogled 01 Testovi

Princess S66 na testu: Najbolje od oba svijeta

Princess S66 besprijekorna je jahta s četiri kabine, udobnim salonom i tri odvojene vanjske cjeline koja zadržava svoj sportski duh, uz nedvojbenu eleganciju i kvalitetu …

Fairline Targa 45 GT Render 01 Jahting

Fairline Targa 45 GT imat će hrvatsku premijeru na Biograd Boat Showu

Fairline Yachts nedavno je uspješno lansirao model Targa 45 GT, prvu jahtu u toj kategoriji koja ima tender garažu sa sunčalištem, koja će prvi puta …

Scroll to Top Skip to content