Marko Tadić

5 MINUTES READ

Događaji koje treba zaboraviti

Jedan od najprominentnijih umjetnika mlađe generacije, čiji se radovi izlažu u galerijama s obiju strana Atlantika, nakon niza nagrada u Hrvatskoj na pragu je najvećeg uspjeha karijere – izlaganja na Venecijanskom bijenalu, najvećoj svjetskoj smotri umjetnosti

Vješto balansirajući između profesure na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, rada u atelijeru i obitelji, ovaj rođeni Siščanin sa zagrebačkom adresom jednako uspješno u svom radu kombinira crtanje, kolaže, ali i animaciju koja je u posljednje vrijeme dio njegovih eksperimentalnih kratkometražnih filmova, po kojima je prepoznat. Pred sam polazak u Veneciju, gdje će provesti tri intenzivna tjedna, uspjeli smo porazgovarati o svijetu umjetnosti, njegovim uzorima, ali i još ponečemu…
Dobitnik ste brojnih domaćih i stranih nagrada za svoj rad i već godinama izlažete po galerijama diljem svijeta, no Venecijanski bijenale je ipak nešto drugačije.
Velika je odgovornost na nama da radovi budu interesantni i konceptualno relevantni, te da ih publika zapamti, kako idejno, tako i vizualno. Kroz Bijenale prođe veliki broj kustosa, umjetnika i ostalih kulturnih djelatnika, te Bijenale može rezultirati s novim projektima i suradnjama s drugim umjetnicima. Budući da se radi o ogromnoj izložbi, s masom nacionalnih paviljona i centralnom izložbom kustosice Bijenala Christine Macel, radova će biti napretek i vjerujem da će se naši radovi uklopiti, i konceptualno i vizualno.
Vaše su instalacije predstavljene pod imenom ‘Horizont očekivanja’, a vaš se rad zapravo zove ‘Događaji koje treba zaboraviti’. O čemu je riječi?
Riječ je o novom radu koji se, kao i prijašnji radovi, oslanja na pronađene materijale i referencije na našu zajedničku prošlost. Koristeći fotografije iz privatnih arhiva/albuma napravio sam animirani film u trajanju od devet minuta i dvije serije dijapozitiva. Radi se o fotografijama pejzaža, gradilišta i turističkih destinacija (uspomena). Za razliku od prijašnjih radova gdje sam koristio prozirne folije i sačuvao razglednice i fotografije, u ovom radu intervencija je izvedena direktno na fotografijama i dijapozitivima. Rekonstruiram nikad ostvarene ideje i događaje koji sada postaju implementirani artefakti. Dodani prizori su ideje koje su mogle biti ostvarene, ali nikada nisu. Ovako one postaju vidljive i time komentiraju prošlost i daju projekcije za budućnost.
Možemo li reći da vaša instalacija otvara nove prostore komunikacije s publikom?
Instalacija ‘Događaji koje treba zaboraviti’ osmišljena je kao drvena konstrukcija na kojoj se projiciraju animacija i dvije slide projekcije s različitih strana, a da su istovremeno vidljive. Ovisno o poziciji gledatelja može se sagledati sa svih strana i pomalo upijati sadržaj te slagati narativ i određenu fragmentiranu sliku ovog rada. Doslovno sam postavio okvir i sliku. Rad je u potpunosti povezan i nema puno naracije, sve je ostavljeno promatraču za tumačenje. Ideja i priča se iščitavaju kroz niz fragmenata koje gledatelj sam treba složiti u vlastiti narativ. Moje inzistiranje na više značenja i narativa direktno je povezano s teorijom recepcije koju i izbornica Branka Benčić navodi u konceptu za ‘Horizont očekivanja’.

Marko Tadic
‘A man standing in a museum looking at something’

Iako ste završili slikarstvo u Firenci, posljednjih godina primarni medij izražavanja su vam animacija, crtež i kolaž. Koliko je za vas proces stvaranja umjetničkog djela putovanje u nepoznato?
U klasi profesora Umberta Borelle, uz slikarstvo koristili smo i druge medije što mi je pomoglo da ih sve prihvatim kao jednakovrijedne, te ih bez straha i po potrebi koristim uz narativ za koji smatram da najbolje odgovaraju. Svaki moj novi rad ujedno je i eksperiment u kojem pokušavam napraviti nešto novo, kako tehnički, tako i sadržajno. S godinama stvaranja filmova i raznih drugih radova izvedenih u drugim medijima, uspio sam iz svakog projekta naučiti nešto novo i to razvijati dalje. Radi se o raznim idejama, nekada tehničke prirode, koje pojednostavljuju proces pa sve do nekih sistema rada i gotovo meditativnih radnji koje mi olakšavaju sate animiranja.
Glavna direktorica Bijenala Christine Macel kao posebnog gosta pozvala je Mladena Stilinovića, još jednog predstavnika hrvatske art-scene, ali na skupnoj izložbi. Što za vas znači Stilinovićev opus?
Stilinović je umjetnik kojeg neizmjerno cijenim i njegovi radovi su sigurno utjecali i na moje. Kombinacija crteža, kolaža i teksta, samizdati, artist bookovi te korištenje svakodnevnih objekata nešto je što i sam konstantno radim i apsolutno se time nadovezujem na njegove radove, ali ne samo na njegove, nego i na ostale umjetnike iz grupe ‘šestorice’. Stilinovićeve i Martekove knjige umjetnika su nešto najinteresantnije što se dogodilo u umjetnosti 60-ih pa nadalje, i, kao što vidimo, njihovi radovi su itekako relevantni i u današnjem kontekstu.
Hoće li se u bližoj budućnosti konzumiranje umjetnosti pretvoriti u sasvim virtualno iskustvo, a galerije će postati serveri s milijunima gigabajta umjetnosti bez fizičkog kontakta s posjetiteljima?
Opcija je bezbroj i zbilja je teško predvidjeti. Možda ima budućnosti u VR tehnologiji, iako ne bih želio nešto takvo propagirati jer to također uključuje alijenaciju ljudi i daljnje odvajanje od stvarnosti. Teorije su uglavnom distopijske, osobno smatram da svijet umjetnosti, da bi preživio, mora izaći izvan institucija i povezati se sa svim ostalim sadržajima u jedan novi sistem rada koji bi uključivao puno rada na otvorenom i prilično eksperimentalnih načina izlaganja i uključivanja publike.

događaji
‘The measure of all things’

Koliko je boravak u Zagrebu pomogao vašoj afirmaciji, pogotovo kada je riječ o tržištu umjetnina, ali i kolaboraciji s drugim umjetnicima?
Uz život u Zagrebu, najveći utjecaj imale su rezidencije koje sam imao u zadnjih 10 godina po cijelom svijetu. U Hrvatskoj ne postoje komercijalne galerije, kolekcionari se mogu nabrojiti na prste jedne ruke, a i oni imaju svoje specifične ukuse koji se uglavnom svode na manje skulpture i ulja na platnu.
Predajete na Likovnoj akademiji, i ponosni ste otac dvoje male djece. Je li svakodnevica ‘ubojica’ kreativnosti ili u njoj nalazite inspiraciju?
U atelijeru sam nakon akademije svaki dan, koristim vrijeme dok su djeca u vrtiću. Organizirao sam si radnu praksu oko toga, ali vrlo često su i vikendi rezervirani za rad. Nedostaje mi vrijeme, a tako i prostor. Trenutno sam zbog nekih nesretnih okolnosti ostao bez dosadašnjeg radnog prostora i privremeno sam se preselio u Ateliere Žitnjak ne bih li završio radove za Bijenale. Želja mi je pronaći prostor u kojem bih se skrasio barem na nekoliko godina, posvetio se poslu i ne mislio o selidbi.
Umjetnici poput Francisa Bacona, Damiena Hirsta, pa i street artista poznatog kao Bansky, dosegnuli su još za života vrtoglave iznose za svoja djela. Kontroverzija je nešto što se redovito veže uz te umjetnike, no koliko je tu riječ o istinskoj umjetnosti, a koliko o pomno vođenim projektima kustoskih kolektiva, institucija i aukcijskih kuća i pojedinaca, kojim je posjedovanje djela poznatih umjetnika, prije svega, dobra i sigurna investicija?
Komercijalni svijet umjetnosti apsolutno diktira i institucionalni, iz vrlo jednostavnog razloga – zbog novca i mogućnosti oglašavanja i produciranja skupih radova. Mene taj svijet nije nikada zanimao, a još manje me fascinirao. To su ‘naručeni’ radovi i uglavnom su vrhunski isproducirani, ali banalni i prilagođeni ukusima kupaca.

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Elton John Umjetnost

Elton John: Balada o Rocketmanu

Elton John svojim pjesmama zabavlja i liječi, podiže i smiruje, a iznad svega njegove balade djeluju iskreno i proživljeno. Prepoznatljivi tenor južnjačkog akcenta gotovo da …

Sibenik Katedrala 01 Destinacije

Grad Šibenik: Šibenska moderna renesansa

S obzirom na strelovit razvoj u brojnim smjerovima, grad Šibenik proživljava veličanstvenu transformaciju u ne samo turistički, već i urbani centar, u kojem podjednako uživaju …

Dario Vukorepa Portret 01 Intervjui

Dario Vukorepa: Mladi stari majstor

Šibenski umjetnik Dario Vukorepa međunarodno prepoznat po interpretacijama djela najpoznatijih slikara iz različitih razdoblja povijesti umjetnosti iza sebe ima niz respektabilnih radova, ne podilazi modernim …

Da Vinci Umjetnost

Leonardo da Vinci: Renesansni genij iz budućnosti

Slikar, kipar, arhitekt, izumitelj i inženjer Leonardo da Vinci i petsto godina nakon smrti oduševljava svijet svojim radovima Prošlo je petsto godina od smrti genija …

Janko Petrović Intervjui

Janko Petrović

Inspiriran prirodom Mladi kipar nalazi neiscrpan izvor oblika u svijetu kukaca, koji mu otkriva fascinantne poveznice s ljudima Kipar Janko Petrović u svom radu istražuje …

Braco Dimitrijevic Pionir Konceptualne Umjetnosti 01 Intervjui

Braco Dimitrijević: Pionir konceptualne umjetnosti

‘Volim odlutati sam daleko na pučinu i uživati u horizontu, valu, životu. To je osjećaj kada postanete svjesni svoje individue. Imate osjećaj da svojim duhom …

Ovo je fotografija Marine Tribunj Jahting

D-Marin širi svoju mrežu marina u Hrvatskoj

Marina Tribunj, popularna nautička destinacija, pridružena je rastućem portfelju D-Marin premium marina Globalna mreža marina D-Marin grupe bogatija je za još jednu marinu – Marinu …

Ovo je fotografija Impatia stol za stolni tenis Luksuz

Društvene igre omiljen su način zabave

Bez obzira na modernu tehnologiju, društvene igre ostale su omiljeni način zabave. Bilijar, stolni nogomet ili Lego pravi su klasici koji oduševljavaju i djecu i …

Ovo je fotografija Croatia Yachting- nova korporativna stranica Jahting

Nova Croatia Yachting korporativna stranica

Kao i do sad, Croatia Yachting želi omogućiti što bolji doživljaj Yachtinga – bilo da se radi o čarteru, prodaji brodova ili posebnim čarter menadžment …

Ovo je fotografija novi Tudor satovi 2021 Luksuz

Novi Tudor satovi u 2021.: Bezvremenski i elegantni

Švicarska urarska tvrtka Tudor otkrila je svoje najnovije modele i predstavila dvije nove verzije popularnog sata Black Bay Fifty-Eight, Black Bay Chrono i nova izdanja …

Ovo je fotografija Heritage Hotel Martinis Marchi Hrvatska

Živo ljeto na Šolti: Mjesečina u Martinis Marchiju i kino pod zvijezdama

Kad stignete u luku Maslinica, šarmantno ribarsko mjesto na otoku Šolti, prvo što ćete primijetiti bit će impresivna palača baštinskog hotela Martinis Marchi iz 18. …

ovo je fotografija pogled iz sobe, Hotel Armerun Hoteli

Heritage Hotel Armerun: U gradskoj jezgri Šibenika

Heritage Hotel Armerun smješten u srcu grada Šibenika u potpunosti je renovirana povijesna lokacija i pretvoren je u hotel baštine Hotel raspolaže sa 17 smještajnih …

Scroll to Top