Već nekoliko godina, svijest o utjecaju plovidbe na morski ekosustav navodi brodograditelje i nautičare na razmišljanje o promjenama. Ekološki najprihvatljivije su svakako jedrilice, kojima je za kretanje morem dovoljna tek snaga vjetra
Za one kojima su draži motorni brodovi energetska učinkovitost i cjenovno pristupačna rješenja već postoje i već ih koriste mnogi igrači nautičke industrije: dizajn propelera i motora za smanjenje potrošnje energije, ugradnja filtara za čestice, rotorna jedra ili turbo jedra, izravno ubrizgavanje vodikovih primjesa ili drugih spojeva u gorivo, s s ciljem smanjenja emisija za 20 posto, 100 posto električni ili hibridni termalno-električni pogon, LNG ili bioLNG, E-goriva (tekuća goriva koja kombiniraju CO2 i vodik proizvedena iz električne energije s niskim udjelom ugljika, kao što su e-metan, e-amonijak), itd.
Odjeli za istraživanje i razvoj brodograditelja i proizvođača pogona, kao i novi start-upovi koji se bave avangardnom tehnologijom neprestano eksperimentiraju s novim oblicima pogona koji spajaju užitak u plovidbi s poštovanjem prema okolišu.
BLUE NAV – BLUE SPIN
BlueNav je francuski proizvođač električnih i hibridnih brodskih motora. Inovativni dobitnik višestrukih nagrada, BlueNav se ističe svojim nenametljivim pristupom hibridizaciji. BlueSpin električni motor (dostupan u 3 modela) je uvlačiv, rotirajući, kompaktan i lagan, a može biti ugrađen i na nova plovila i na ona projektirana za drugi oblik pogona, bez ikakvih strukturnih izmjena. Omogućuje prebacivanje iz termalnog načina rada u električni u svega nekoliko sekundi.
E-MOTION
E-Motion nudi hibridne pogonske sustave s nultom emisijom, s mogućnošću prebacivanja na dizelsko-električni pogon pritiskom na tipku. Hibridni sustavi e-Motion nude 10 funkcionalnih načina za paralelni hibridni pogon i 5 funkcionalnih načina za serijski pogon, čije prednosti uključuju smanjenje potrošnje goriva do 30% u ekonomičnom načinu rada i brzo punjenje baterija, čak 90% opterećenja u 35 minuta, zahvaljujući načinu rada Power Boost.
FIN X – FIN 5
Pariški start-up FinX proizvodi brodske motore bez propelera, s rebrima, i tvrdi da je najbolji način očuvanja prirode traženje nadahnuće u njoj samoj. Ovaj novi ekološki dizajniran i učinkovit nautički pogon oponaša kretanje ribe, a Fin5 je prvi motor bez propelera na svijetu, 100% električni i 100% siguran. Namijenjen je malim brodovima i jedrilicama do 3 tone.
JEANNEAU NC 37
Jeanneau NC 37 pokreću dva Volvo Penta D4-320 DPI Aquamatic konceptna hibridno-električna motora, a model nosi i drugu avangardnu tehnologiju, poput joystick docking sustava Volvo Penta i sustava dinamičkog pozicioniranja, koji su prilagođeni za električni način rada. Ovaj testni primjerak također ima poboljšanu sposobnost manevriranja, hidrauličku spojku za tiho mijenjanje brzina pri niskom broju okretaja i omogućava visoku kontrolu, zahvaljujući preciznoj funkciji joysticka.
MERCURY – AVATOR
Partner Cannes Yachting Festivala 2023. Mercury se širi na tržište električnih vanbrodskih motora s potpuno novom serijom Avator, sa snažnim motorima s križnim protokom koji proizvode veliki zakretni moment uz malo utrošene sile. Tihi i mirni, s intuitivnim kontrolama i naprednim sustavima za nadzor razine punoće baterije i vrijeme rada baterije, vanbrodski motori Avator omogućuju potpuno uranjanje u prirodu i bezbrižno istraživanje morskog okoliša.
RIM DRIVE TECHNOLOGIES
Savršeno prilagođeni pobornicima električnog pogona, motori Rim Drivea imaju samo jedan rotirajući dio i mogu se ugraditi na bilo koji tip broda. Ovi motori magnetski prenose svoje kretanje na propelere, krasi ih elegantan, snažan i funkcionalan dizajn, potpuno su vodootporni, jednostavni za ugradnju, olakšavaju manevriranje u luci i neosjetljivi su na plutajuće opasnosti koje prijete svim vanbordskim motorima.
THE ICON BY BMW & TYDE
Električni hidrogliser Icon, koji su zajedničkim snagama izgradili BMW i brodograditelj Tyde, postiže brzinu do 30 čvorova. Pokreću ga dva elektromotora od 100 kW, u kombinaciji sa šest baterija od 240 kWh, kao na modelu BMW i3, a s tom konfiguracijom model ima autonomiju od 50 milja i brzinu krstarenja od 24 čvora. Za povećanje autonomije, komfora i brzine, Icon je opremljen foil-krilicima koja smanjuju potrebu za energijom do 80% u usporedbi s konvencionalnim trupom.
YAMAHA – XTO 450 CH
Kao partner Cannes Yachting Festivala 2023., Yamaha će predstaviti svoj novi XTO motor od 450 KS, najveći i najsnažniji model u svom katalogu, koji nudi optimalnu učinkovitost zahvaljujući izravnom ubrizgavanju i ispuhu, što poboljšava potisnu snagu i smanjuje potrošnju goriva.
WHISPER YACHT – WHISPER 50
Whisper Yachts gradi brodove koji koriste isključivo solarno-električni pogon, u srcu čijeg pogonskog sustava leži Torqeedo, koji koristi BMW baterije. Sastoji se od dva elektromotora spojena na osovinske vodove i propelere. Elektromotore pokreću BMW-ove baterije od 200 kWh, koje se pune iz 3 izvora – sa solarnih panela (30 m2) s ukupno 6 kWp, s priključka za obalnu elektroenergetsku mrežu (13,2 kW) i s pomoćnog generatora od 25 kW (opcija 2 x 25 kW).
Fotografije TYDE Video Jeanneau, E-Motion & Rim Drive