Bernardo Zuccon: Dizajner asimetričnih jahti



7 min
00:04:10
00:04:10

Bernardo Zuccon dio je glasovite talijanske dizajnerske obitelji Zuccon koja preko četiri desetljeća sudjeluje u dizajnu brojnih jahti i superjahti

Mladi talijanski dizajner Bernardo Zuccon dio je dizajnerske ‘dinastije’ jer njegova obitelj sudjeluje u oblikovanju jahti više od četrdeset godina prateći razvoj morskih ljepotica od samog početka. Trenutni korak u razvoju jahting tržišta izuzetno je zanimljiv uvođenjem asimetričnih jahti, za koje je velikim dijelom zaslužan sam Zuccon. Prilikom premijere nove jahte Sanlorenzo s oznakom SL 96 u Düsseldorfu iskoristili smo priliku da nam tvorac jahte osobno pokaže svoje djelo.

Bernardo Zuccon o Sanlorenzu SL96

U prvom redu čestitke za još jedan lijepi projekt. Što nam možete o njemu kazati?
Mogu reći da radimo zaista puno, što je predivno jer se odnosi na istraživanje novih ideja u jahtingu s asimetričnim, sasvim novim konceptom. Danas smo na palubi drugog asimetričnog modela, nakon predstavljanja SL 102 u Cannesu 2018. sada smo na SL 96, a ta je jahta potvrdila našu viziju s početka. Zaista smatramo da je šansa da ispitamo drukčiji način života na brodu važna. S asimetričnim rasporedom imamo više prilika za to jer mi nismo dizajneri novog stila, već pokušavamo istražiti nove i drukčije ideje i prostore u korištenju jahte. Mislim da je asimetrični koncept odraz takvog pristupa.

Možete li nam pokazati te ideje na djelu?
Posjet jahti volim započeti s desne strane od pramca, a ne uobičajeno ulaskom u glavni salon jer mislim da je jedna od najvažnijih karakteristika ove jahte mogućnost da kroz bočni prolaz odmah dođete do svoje (vlasničke) kabine. Na uobičajenoj jahti ove veličine to ne možete jer obično imate ‘full beam’ kabinu i trebate proći kroz glavni salon. Na ovaj način možemo uživati u boravku na brodu u potpunoj privatnosti. Zatvarajući malena vratašca mogu kazati – ovo je moje vrijeme i moj prostor koji ne želim ni s kim dijeliti. Mi radimo na komunikaciji, ali i na privatnosti kako bismo stvorili različita okruženja na brodu, čime bi vlasnici mogli koristiti dijelove jahte u velikoj privatnosti. Nekada ne želite sve svoje vrijeme provesti s prijateljima, čak i u čarteru, pa asimetrični raspored nije smišljen da bi bili drukčiji ili neuobičajeni, nego je to pristup koji razumijeva kako funkcionira život na brodu.

Budućnost je sasvim ‘luda’, i to u dobrom smislu. Istražujemo nove vrste jahti, od brzih jahti do explorera. Za dizajnera je to nevjerojatna prilika jer svakog dana imamo jedno potpuno novo iskustvo, pojašnjava Bernardo Zuccon

U tom kontekstu, na pramcu se nalazi mala platforma koja pokriva sidreno vitlo stvarajući dodatnu oazicu u tom dijelu jahte?
Uvijek kažem da je važno ako možete biti fleksibilni na brodu. Sidreno vitlo i vrh pramca koriste se samo rijetko, kada se sidrite ili privezujete, a u ostalim trenucima ne trebate tu površinu. Stoga od tog prostora nastojimo napraviti nešto što se lako koristi, može biti i sunčalište i uz jednostavno podizanje uobičajeni prostor za sidrenje.

Zuccon Sanlorenzo Asimetricni SL102 01
Prva asimetrična jahta Sanlorenzo SL102

S pramca se direktno dolazi do gornje palube, ‘flybridgea’?
Da, i zato se ne morate uspinjati stubama (na krmi) već s pramca možete direktno pristupiti na ‘fly’, to je priča o protočnosti brodskih cjelina, koja traje bez potrebe da se vraćate. Za nas je to važno jer na klasičnim jahtama to ne možete, pa kada pričamo o novom konceptu, ne ističemo da smo dobili primjerice još deset kvadratnih metara tu i tamo, već kada govorimo o brodu, volimo pričati o protočnosti, o drukčijem gledištu na život klijenta, to je netipičan pristup i srž ovog projekta.

Asimetrični pristup se razlikuje od svih jahti na tržištu. Odakle ideja?
Moram biti iskren i zahvaliti timu Sanlorenzo koji je s dizajnerom Chrisom Bangleom počeo istraživati ovu ideju prije mog dolaska u brodogradilište. Na našem prvom sastanku su mi kazali da pokušam razmisliti o asimetričnoj jahti. To je bio izazov za koji sam bio potpuno otvoren. Izazov je bio u tome da se stvori novi koncept s drukčijom ravnotežom prostora koji je izvana nevidljiv gotovo poput iluzije, jer se izvana ne vidi asimetrija. To je bio najteži zadatak, na prvi pogled nemate dojam da ste ispred nekonvencionalnog plovila, ali kada ste na palubi, shvatite da se dosta toga promijenilo. Mislim da je iskustvo boravka na asimetričnoj jahti emotivnije, fleksibilnije i dinamičnije, a mi živimo s emocijama.

Što ste na ovom modelu promijenili u odnosu na prethodnika?
U prvom redu radi se o promjenama u rasporedu vlasničke kabine jer je ona nešto manja, zadržali smo njezinu funkcionalnost na istoj razini, ali smještanjem garderobe u ‘walk in’ izvedbi nekoliko stuba dolje. Radi se samo o detaljima, a koncept je uvijek isti, možemo ići na veće, ali i na manje dimenzije s ovim konceptom jer je asimetrični raspored fleksibilan. Kada ‘ne govorimo samo o kvadratnim metrima’, kojih inače imamo viška s obzirom na proporcije, ja, primjerice, volim pričati o činjenici da iz salona na jednom boku imate jedan pogled i viziju mora, a s druge strane sasvim različito iskustvo. Kada ste na standardnoj jahti, to nemate. Isto se ponavlja i na pramcu pa je iskustvo vlasnika drukčije.

Kakav je odgovor potencijalnih vlasnika?
Mislim da mnogi govore da ne treba biti svugdje simetričan, da je dobro promijeniti perspektivu, primjerice, dobro je ručati s neometanim pogledom na more. Također, koristite svaki djelić prostora jahte, a prostora na brodu uvijek manjka. I ako je veličina jahte nešto manja, uvijek morate ispuniti očekivanja i potrebe vlasnike, za što imamo odlične komentare.

Razmišljanje o milimetrima

Na donjoj palubi niste puno mijenjali?
Na ovoj jahti imamo jednu VIP kabinu u punoj širini koja se može smatrati zamjenskom vlasničkom kabinom velikog volumena. Zbog njezine veličine tu možemo smjestiti i dvije male VIP kabine, ali ponovno ističem da je važno biti fleksibilan. U pramcu se nalaze dvije simetrične kabine, radimo s milimetrima, a ne centimetrima, primjerice, za malo smo proširili krevete, što je za nas ‘winning point’ jer uvijek iznova otkrivamo i najmanje dijelove raspoloživog prostora da bismo shvatili imamo li priliku za unaprijediti unutrašnjost. To dolazi iz našeg projektantskog iskustva jer smo dizajnirali jahte od deset do osamdeset metara duljine, a u svom pristupu uvijek ‘razmišljamo u milimetrima’.

Bernardo Zuccon Dizajner Sanlorenzo SD96 01
Elegantni Sanlorenzo SD96. Fotografija Thomas Pagani

To je vremenski zahtjevno razmišljanje?
Zbog toga uvijek ističem da je vrijeme najveći luksuz. Dosta vremena trošimo i na dizajn prostora za posadu, jer sretna posada znači sretan brod, a time i sretan vlasnik. Uz dvije kabine za posadu, SL 96 ima i dva toaletna prostora i blagovaonicu za posadu, i na to smo utrošili dio vremena projektirajući novu jahtu.

Osim asimetričnog modela SL 96 u Düsseldorfu, Sanlorenzo je u Cannesu prije nekoliko mjeseci predstavio i vaš model SD 96. U čemu su najveće razlike ovih dviju jahti?
Za nas je danas dobro doba, imamo veliku šansu jer radimo za isti brend kreirajući drukčije vrste jahti. To je prava ‘gimnastika’ za naš mozak jer se trebamo baviti različitim stvarima, ali koje pripadaju istom brendu, čak i ako mijenjamo iskustvo korisnika, poput asimetričnog plovila. U ovom slučaju kada imamo dva različita broda iste veličine, razgovaramo s dvije različite grupe kupaca, a kupci SD linije su vrlo zahtjevni, pravi eksperti za jahte. Kada kupujete ‘navettu’ (Sanlorenzo SD 96), želite provoditi puno vremena na brodu i želite stvoriti lijep životni prostor, nešto poput drugog doma. Poveznica oba broda je zapravo samo jedna – Sanlorenzo. Tu su u prvom redu nasljeđe i tradicija onog što je brodogradilište napravilo u prošlosti.

A što će biti u budućnosti?
Budućnost je sasvim ‘luda’, i to u dobrom smislu. Kada govorim o prilikama, SD i SL 96 su samo prvi koraci u našem iskustvu, istražujemo nove vrste jahti, od brzih jahti do explorera, postajemo bogatiji u mogućnostima istraživanja različitih područja. Za dizajnera je to nevjerojatna prilika jer svakog dana imamo jedno potpuno novo iskustvo.

To je istodobno i puno posla?
Kao što znate, mi radimo i za superjahte, pratimo sve linije dizajna za Sanlorenzo i to je puno posla. Moram zahvaliti vlasniku brodogradilišta Massimu Perottiju na povjerenju od samog početka, a naš tim je snažan, s puno znanja zahvaljujući našim roditeljima koji su počeli s radom u jahtingu 1976., pa pričamo o više od 45 godina… Danas Martina (Zuccon) i ja radimo s tridesetak zaposlenika.

Zuccon International Project u budućnosti

Martina je vaša sestra. Kako međusobno dijelite poslove?
Često govorim kako bez nje ne bih mogao živjeti. Potpuno smo ovisni jedno o drugom jer ja trebam njezinu, a ona moju pomoć. Ja se volim baviti razvojem koncepta i vanjskim dizajnom, gdje počinjem od same ideje i razvijam je od nule. Martina prati ostatak projekta koji zajedno definiramo, a ona je idealna osoba za realizaciju i detaljiziranje. Primjerice, rješenje vlasničke kabine na SL 96 je njezino djelo, ona je najbolji dizajner rasporeda jahti na svijetu po mome mišljenju, ne samo zato što je moja sestra, već je maksimalno posvećena traženju prostora svugdje.

Bernardo Zuccon i ostatak familije
Obitelj Zuccon – Giovanni, Martina i Bernardo te Paola Galeazzi

Kakva je danas uloga vašeg oca?
Naš otac je uvijek s nama, on je temelj naše tvrtke. Ali kada mijenjamo iskustvo klijenta, kao što sada radimo sa Sanlorenzom, a teško je pomiriti stare i nove generacije, mi radimo samostalno s našim timom, ali uvijek možemo bilo što pitati oca koji zna puno toga o ovom poslu. On je poput datoteke pune informacija. Ali danas smo Martina i ja budućnost naše tvrtke.

Održivost i zaštita okoliša danas su velika tema među brodograditeljima. Što vi mislite o njoj?
Mogu kazati da je zaista teško danas govoriti o toj temi u našoj industriji. Dugo vremena pokušavamo pronaći neko rješenje i nešto učiniti, ali u našem sektoru je taj proces vrlo polagan. Ako želite preživjeti na tržištu, morate prodavati jahte, a ponekad morate napraviti kompromis da biste bili komercijalno uspješni. Morate platiti puno novca da biste postali ‘zeleni’, pa ponekad morate zatvoriti oči i jednostavno prodati. Tržište i kupci nisu spremni kupovati jahte koje ne stvaraju problem za okoliš. Ovo je veliko pitanje i vjerojatno prvi korak ne treba biti rad na propulziji, već u korištenju boljih materijala i polaganoj promjeni prema pametnijem jahtingu. Nažalost, to je duga priča i ja ne znam hoćemo li dočekati njezin pravi kraj, možda će biti prekasno.

Tekst Darko Šupuk
Fotografije Filip Bubalo, Sanlorenzo, Zuccon International Project & Arhiva
Video Yachts Croatia & Sanlorenzo

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above