Bilo da želite čarterirati određeni model broda, razmišljate o kupnji svojega novog plovećeg ljubimca, ili ste, pak, zaljubljenik u svijet jahtinga i želite vidjeti najnovije modele, opustite se i uronite u svijet virtualne stvarnosti iz udobnosti doma
Pokušajte zamisliti sebe u bližoj budućnosti kako sjedite u svojoj radnoj sobi, nosite VR headset, te nakon virtualne šetnje odabirete brod koji vam se sviđa i potom prebacujete nekoliko desetaka kriptovaluta na račun proizvođača i u sljedećem trenutku – postali ste vlasnik jahte! Zvuči prefantastično? Dobro došli u vrli novi svijet virtualne stvarnosti i digitalnog poslovanja. Virtualni ‘en face’ susret sa zastupnikom proizvođača, mogućnost razgledavanja jahte do najskrivenijih kutaka, za razliku od kakvog sajma brodova, gdje je nemoguće stupiti na brod u miru i tišini, očito se svidio potencijalnim kupcima i proizvođačima.
A više je nego očito kako nova generacija vlasnika jahti dolazi upravo iz digitalnog svijeta biznisa i u virtualnoj stvarnosti, da analogija bude slikovita, plivaju poput riba u moru. Jeanneau, Sunreef, Fountaine Pajot, Prestige, Fairline, Princess samo su neki od brendova koji su se uključili u svijet virtualne stvarnosti, ponajviše zbog nemogućnosti klasičnog kontakta sa svojim klijentima, pa u svojim virtualnim marinama nude mogućnost virtualnog razgledavanja (360 video) svih modela.
Američka kompanija Denison Yachting je uoči pandemije s virtualnom marinom i zaista impresivnim brojem virtualnih šetnji na rabljenim i novim plovilima postala svjetski sinonim za virtualni sajam brodova, dok smo na prošlom sajmu Boot Düsseldorf uživali u VR prezentaciji modela poput Princess X35 ili, pak, švedskog Q-Yachtsa koji je predstavio svoj električni brod Q30. Mogućnost da zavirite u, recimo, najnoviju jahtu Azimut i porazgovarate s njihovim inženjerima u ‘virtual loungeu’, i to sve iz udobnosti svog naslonjača, više nije ni stvar budućnosti ni privilegij rijetkih, već naša svakodnevica, koja se posljednje godine stubokom promijenila i posve digitalizirala.
Pri dizajnu brodova za budućnost studio Officina Italiana Design koristi novu generaciju opreme za virtualnu stvarnost
Hardware, odnosno VR headset, kao vaš ‘prozor’, odnosno naočale s kojima možete uroniti u virtualni svijet, postao je uobičajen način na koji dolazimo do informacija, iskustva, kupovine i, naravno, zabave. Iza VR iskustva, tzv. virtualnih tura koje nude pojedini proizvođači i čarter-kompanije u osnovi su 360 fotografije i videomaterijali realnog interijera plovila, koje je moguće razgledati bez ikakve dodatne računalne opreme, pa virtualnu šetnju brodom možete ‘odraditi’ korištenjem najobičnijeg računala ili mobilnog uređaja.
No, za ‘pravu’ i definitivno bolju virtualnu stvarnost potreban vam je hardware, odnosno ‘headset’ koji se bilo putem kabela ili bežično spaja na Wi-Fi mrežu i tada ste spremni za iskorak u drukčiju – virtualnu stvarnost. Iskustva, odnosno videomaterijali koje je netko prije snimio, od ronjenja na koraljnom grebenu, vožnje jahte do šetnje ISS međunarodnom svemirskom stanicom, stavljaju vas na mjesto snimatelja i, ovisno o kvaliteti snimke, poprilično su uvjerljiva. S druge strane možete uroniti u potpuno digitalno renderirani svijet, gdje vas, recimo, čeka vaša ‘jahta iz snova’ u čijem ste nastajanju i sami sudjelovali.
Do izbijanja pandemije, VR headsetovi su bili uglavnom dio gejmerskog svijeta, no njihove mogućnosti postale su sada dio poslovnog (virtualni sastanci), pa i jahting svijeta. Zahvaljujući razvoju 3D i Virtual Reality (virtualna stvarnost) tehnologije, ali i ograničenjima nametnutim zbog svjetske pandemije, ova tehnologija dobila je novi vjetar u leđa. Naime, u posljednje dvije godine osjetio se porast kupnje jahti dok su još projekti u digitalnom renderu, što je nagnalo mnoge proizvođače da se posluže ovom tehnologijom i uvedu potpuno novi pristup klijentima. Jer, budimo realni, nova generacija kupaca je ‘odrasla’ s digitalnim tehnologijama i digitalni svijet je njihov prirodni medij, pa je realno očekivati eksponencijalni uzlet ove i sličnih tehnologija, poput 3D printanja.
Slojevi nebrojenih mogućnosti tek se zapravo odmotavaju, a studio Vripack Yacht Design je među prvima uvidio mogućnosti VR tehnologije u njihovu kreativnom procesu, što im je u dizajnu i proizvodnji maketa, prototipova i prefabrikacije, a da ne govorimo o utrošenom vremenu, donijelo ogromne uštede. Talijanski Videoworks, jedna od vodećih tvrtki na području audio-video opreme za jahte, kreirao je vlastiti 3D virtual software koji ne samo da reproducira buduću rasvjetu na projektu, nego i omogućava klijentima da sudjeluju u kreiranju. Neki drugi studiji, poput Anchor-VR, otišli su i korak dalje, pa svojim klijentima nude mogućnost dizajna, ali i osmišljavanja prodaje i marketinga, razvoj projekata, osposobljavanja kao i održavanja, refit, te upravljanje projektima i to, naravno, iz bilo kojeg kutka svijeta.
Nova generacija kupaca odrasla je s digitalnim tehnologijama i digitalni svijet je njihov prirodni medij, pa je realno očekivati eksponencijalni uzlet ove i sličnih tehnologija
Stoga, bilo da želite čarterirati određeni model broda, razmišljate o kupnji nove jahte, ili ste, pak, zaljubljenik u svijet jahtinga i želite vidjeti najnovije modele, opustite se i uronite u svijet virtualne stvarnosti koju vam omogućava jednostavni headset iz udobnosti vašeg doma. Nekad se smatralo gotovo nepristojnim prisustvovati poslovnom sastanku putem videopoziva, no danas je to ‘novo normalno’ koliko i potrebito. VR tehnologija omogućava da u jednoj sobi okupite stručnjake iz svih područja čak i ako su fizički razdvojeni, te u virtualnom okruženju održite poslovni sastanak projektiranja nove jahte, za kakav bi vam u realnom svijetu trebali deseci sati utrošenih na putovanja, tisuće i tisuće prijeđenih kilometara, ‘jet leg’, a vrijedno je i spomenuti kako je karbonski otisak u slučaju virtualne stvarnosti ravan nuli.
Uz toliko prednosti, naravno, ima i nekoliko nedostataka, a one se u većini situacija mogu riješiti ograničenim nošenjem headseta i više su iznimka nego pravilo. Naime, osim napora za oči, korištenje VR-a može za neke korisnike stvoriti neugodan osjećaj ‘motion sickness’ ili izvlačenje osjećaja nulte gravitacije, naprosto jer kretanje, odnosno oči, ne prati fizičko kretanje, ali to je riječ o ekstremnim situacijama poput, recimo, sadržaja gdje se krećete prebrzo ili, primjerice, letite ili ronite. U svakodnevnim situacijama, prilikom razgledavanja brodova, takav osjećaj će izostati, jedino što vam može smetati jest činjenica da ne možete biti ‘tu i sada’ u stvarnom svijetu na vašoj izabranoj jahti. Za to ćete se morati vratiti u stvarnost, jer nema tehnologije koja može zamijeniti osjećaj stvarnog vjetra u kosi, soli na koži i plovidbe na pravom moru u pravom trenutku.
Tekst Filip Bubalo
Fotografije Azimut Yachts, Officina Italiana Design, Videoworks & Unsplash