Igra na sigurno, bez rizika i bez straha, bila bi jednostavnija, ali Princess je očito već prvog dana rada na projektu X95 odbacio sve takve ideje. Novi model predstavlja odvažan i hrabar iskorak u nepoznato za britansko brodogradilište
Bio je to hrabar potez. Godine 1965. britanski proizvođači plovila gradili su, za novu prosperitetnu srednju klasu, glisere i izletničke brodice koje su se do mora mogle dovesti na prikolici iza tada popularnog obiteljskog automobila Ford Cortina. Ali inženjer David King u Plymouthu se sjetio nečeg drugog: s dvojicom partnera kupio je kalupe za jahticu od 31 stope predviđenu za opremanje parom motora, sklopio prvi primjerak u daščari na obali i prodao ga za 3400 funta. Za usporedbu, recimo da je u to vrijeme toliko stajala obiteljska kuća.
Princess X95 pomiče granice
Usprkos visokoj cijeni, narudžbe su počele pljuštati, pa se projekt 31 ubrzo razvio u Princess 32 – i tako je rođen jedan od najslavnijih brendova u industriji plovila za razonodu. Kuća Princess Yachts proslavila je 50. obljetnicu tako što je pronašla prototip, obnovila ga i proglasila ga svojim ‘kulturnim ambasadorom’. Umjesto dva motora, ugrađen je jedan D3 Volvo Penta, jahta je temeljito osvježena i bila je izložena 2015. na sajmu u Cannesu, privukavši jednako znatiželjne publike koliko svi ostali modeli zajedno.
Ipak, Princess X95 nosi trag svih 30 primjeraka projekta 31, jer novi model, premda naoko nema ničega zajedničkog s konzervativnim dizajnom onoga doba, predstavlja jednako odvažan iskorak u nepoznato kao što je bio onaj Davida Kinga prije toliko godina.
Princess X95, predstavljena u Cannesu 2019., prema tehničkim projektima studija Olesinski i estetskim rješenjima studija Pininfarina, zaplovila je u ljeto 2020., ali, zbog okolnosti nametnutih koronavirusom, samo u virtualnom prostoru. Ključna osobina tog dizajna je uzdignuto upravljačko mjesto zbog kojeg se pogled nesmetano pruža prema pramcu.
X95 predstavlja vrhunac suvremenog promišljanja motorne jahte, posebice kad je riječ o konceptu wide body – širokoga trupa – u kojem su se, gradeći brodove kraće od 100 stopa, okušali mnogi, uključujući Sunseeker i Azimut
Interijer u stilu superjahta
Model X95 predstavlja najveći doseg u suvremenom promišljanju jahte, kako u smislu povećanja korisne površine paluba, tako i kad je riječ o volumenu koji stvara sinteza duljine i širine trupa. Također je impresivna visina prostorija, tek nešto manje od 2,10 m posvuda, od gornje palube do gostinskih kabina na donjoj. Raspored cjelina i dizajn interijera na glavnoj palubi u stilu je superjahta.
Hodnik, koji prolazi pored kuhinje, po desnoj strani vodi od prostranog i sjajno osvijetljenog salona prema vlasničkoj kabini s pogledom na tri strane. Donja paluba je klasična i organizirana sukladno ustaljenoj raspodjeli prostora na jahtama duljine 95 stopa. Dvije dvokrevetne kabine – jedna u pramčanom, druga u središnjem dijelu trupa – svojom se VIP izvedbom natječu s vlasničkom, posebice prostranošću postelja, dugačkim gotovo dva metra.
S toliko prostora na raspolaganju, dizajneri su, naravno, ponudili nekoliko rasporeda prostorija. Tako je brodska plaža na krmi sjajno profitirala od velike platforme koja se može ispružiti 20 stopa izvan gabarita broda i spuštati, odnosno podizati, u skladu s potrebama.
Na glavnoj palubi, kad se prođe pored vlasničke kabine, stiže se do prostorije s raznim uređajima za zabavu, slijedi kuhinja u rustikalnom stilu, otvorena prema blagovaonici. Projektanti su predvidjeli mogućnost promjene mjesta niza dijelova namještaja, pa se čak i bazenčić za brčkanje u toploj vodi na pramcu može zamijeniti običnim jastukom za sunčanje.
Kad smo se, radi testa, ukrcali na X95 u rujnu u Plymouthu, od prvog trenutka smo shvatili da sličnosti s malim projektom 31 zapravo i nema. Naoko lijep dan uskoro je postao izrazito vjetrovit – vjetar se držao na dvadesetak čvorova, s refulima do 30, ali nije predstavljao osobit izazov motorima MAN V12 (jedinoj konfiguraciji pogonskog sustava u ponudi), smještenim u blistavo bijeloj strojarnici.
Model pokreće 1900 KS s prijenosom na konvencionalne osovine i vijke. Brodsko dno dizajnirano je za optimalnu suradnju s tom vrstom i snagom pogona: V-profil se razvija od oštrog na pramcu prema blagom na krmi – na čemu smo bili itekako zahvalni kad smo isplovili izvan zaštite lukobrana iz viktorijanskih vremena i našli se pred dvometarskim valovima ukrižanim u smjeru istok-jug-istok. Razbijajući ih, primijetili smo da njihovi udari značajno usporavaju brod, a kapljice i pjena s njihovih kruna itekako su zaposlili brisače na vjetrobranu.
Besprijekorno podatan u plovidbi
Graditelj sugerira da se u takvim okolnostima aktiviraju stabilizatori Sleipner, preporučljivi za brzine veće od osam čvorova, ali na testu – čak i kad smo se bočno izložili valovima – nismo stekli dojam da su nužni. X95 vrlo se umjereno valja, a valjanje bi bilo i blaže da model nema tako visoku siluetu iznad vodene linije.
U svakom slučaju, do brzine od 16/18 čvorova ovaj model je besprijekorno podatan. Čak i kad smo okrenuli niz vjetar, odnosno niz valove, nije bilo osjećaja posrtanja kao u brodova s visokim težištem.
Zaključili smo da bi se projektanti mnogih brodova trebali ugledati na jahtu koja, premda kad je prvi put ugledate pobuđuje sumnje može li uopće ploviti, pruža toliko komfora i sigurnosti od prvoga trenutka kada stupite na palubu. Kad smo pramac okrenuli prema Francuskoj, shvatili smo da plovimo pouzdanošću prekokanalskog trajekta.
Bez sumnje, za brodogradilište Princess model X95 predstavlja značajan korak. Igra na sigurno, bez rizika i bez straha, bila bi jednostavnija, ali Princess je očito već prvog dana rada na ovom projektu odbacio sve takve ideje. Ovaj put rizik im se itekako isplatio.
Tekst Alan Harper
Fotografije i video Princess Yachts