Tommaso Spadolini

3 MINUTES READ

Olovka koja crta bezvremenske klasike

Jedan od vrhunskih talijanskih dizajnera slavi 40 godina napornog rada i uspjeha u oblikovanju jahta

Nakon četrdeset godina djelovanja u arhitekturi i oblikovanju, Tommaso Spadolini slavi svoje časno mjesto u vrhu talijanskog nautičkog dizajna. Sin slavnog arhitekta Pierluigija Spadolinija, Tommaso je karijeru započeo u dizajnerskom uredu svog oca, a nakon što je on 1959. nominiran za predsjednika udruženja talijanskih industrijskih dizajnera, ranih šezdesetih otvorila mu se i mogućnost suradnje s brodogradilištem Cantieri di Pisa, za koje je oblikovao cijeli niz plovila, posebice revolucionarnu seriju Akhir. ‘Meni su jahte oduvijek bile, a i danas jesu, prvi izbor u primjeni dizajna – na tom području pridonosim cjelokupnim nataloženim obiteljskim znanjem’, kaže Tommaso, kojemu je upravo spomenuti očev posao otvorio svijet navalnog projektiranja.

Tommaso Spadolini
Spadolinijev se rad od samih početaka odlikuje esencijalnošću i bezvremenskom elegancijom linija (Numptia 70)

Slijedila je suradnja s mnogim vrsnim brodograditeljima, počevši od Barberisa, za koga je Tommaso 1980. dizajnirao prvu samostalnu liniju, da bi uskoro počeo raditi za kompaniju Canados. Prvijenac iz te suradnje, Canados 70 – porinut 1984. – predstavio se jednom od ključnih odlika njegova rada: dizajn se uvijek mora oslanjati na funkcionalnost. Canados 70 donio je preokret u dizajnu luksuznih jahta, pa je slijedila cijela linija: pod oznakama 58, 85, 90 i 95 između 1984. i 1992. sagrađeno je čak 107 brodova. Godine 1992. Tommaso Spadolini dobio je osobit zadatak: da oblikuje Fortunu, jahtu za španjolsku kraljevsku obitelj. Porinuta 2000., ta 43-metarska superjahta, čiji je trup projektirao američki studio Donalda Blunta, uz pogon trima turbinama, postiže brzinu od gotovo 75 čvorova… točno 74,8, kako kaže sâm Tommaso. ‘Uistinu je posebna, bio sam odgovoran za njezine vanjske linije, ispitane u zračnom tunelu radi provjere prozračivanja strojarnice.’ Iz svog ureda u Firenzi, Spadolini radi povremeno, po posebnim narudžbama, za značajna svjetska brodogradilišta, primjerice Wally Yachts (za koje je, u suradnji s dizajnerom interijera, projektirao dvije jahte od 80 stopa), ili Camper & Nicholson, kojima je dizajnirao prvu motornu jahtu.

Tommaso Spadolini
Otam Gipsy

Za Aprea Mare Tommaso je osmislio linije 11-metarskog glisera Don Giovanni, kombinirajući ustaljenu konfiguraciju sorentinskoga guca i izvanredno dinamično nadgrađe, koje je bilo nominirano za talijansku nagradu za nautički dizajn Compasso d’Oro. U godinama što su slijedile, brodogradilište Aprea primijenilo je osnove tog dizajna na nekoliko raznih modela, sve do najduljeg od 16 metara. Početkom 21. stoljeća Spadolini radi na nekoliko posebnih projekata: Baglietto 138 RC, za Roberta Cavallija, koji je porinut 2004., te Nina J, dovršenu 2005. godine. Obje te jahte blistavi su promjeri koncepta wide body, ali bez bočnih paluba – sve je smješteno unutar nadgrađa od zida do zida, kako bi se iskoristio sav raspoloživ unutarnji volumen. Tommaso Spadolini zapravo je prvi shvatio da će povećanje volumena revolucionirati gradnju superjahta, pa se bacio na niz projekata koji su obilježiti to vrijeme: Aslec, duljine 46 metara, sagrađen u brodogradilištu Rossinavi i porinut 2012. kao četvrti njegov projekt za istog naručitelja; Numptia od 70 metara, sagrađena u istom brodogradilištu i porinuta 2011., sljedeće je godine osvojila nagradu Superyacht Awards; Gipsy, glisirajuća jahta duljine 35 metara, sagrađena je u genovskom brodogradilištu Otam. Taj brod, dovršen 2016., godinu dana kasnije Spadoliniju je donio još jedan trofej – World Superyacht Awards, kao i priznanje Showboats Design Awards podijeljeno s Umbertom Taviglianijem, projektantom trupa.

Tommaso Spadolini
Nina J 43

U posljednjih desetak godina, studiju Spadolini bilo je povjereno nekoliko projekata osvježavanja i pregradnje blistavih jahta koje su za novu mladost pripremane na navozima brodogradilišta Cantieri di Pisa, Magnum i Baglietto. Na poziv turskog brodogradilišta Sirena Marine, nedavno je Spadolini – u suradnji sa studijom Germana Frersa – dizajnirao interijere modela 56 i 64, dok je 2017. godine uspostavio plodnu suradnju s kućom Rosetti Superyacht, za koju dizajnira cijelu gamu modela duljine od 50 do 85 metara. Za ljeto ove godine planirano je porinuće nove jahte za Roberta Cavallija, kao i 102-metarske motorne jahte koju CCN gradi za jedan američki bračni par – Spadolini dizajnira interijer, u svom stilu bezvremene klasike, čistih linija lišenih ekstravagancije, istodobno klasičnih i modernih. Kako sam kaže: ‘Skladan i uravnotežen dizajn nikad ne zastarijeva, što kad je o jahtama riječ znači da su valjane njihove esencijalne linije.’ Stoga Tommaso Spadolini i danas baš svaki novi projekt počinje crtežom slobodnom rukom – samo se tako može izraziti, kaže, i u projekt ugraditi osjećajna komponenta neke ideje, njezina duša.

Fotografije Tommaso Spadolini

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Jahting

Nova X5⁶: Svestrana jahta pod jedrima

Na godišnjem sastanku s novinarima danski brodograditelj X-Yachts predstavio je dva svoja nova modela, krstaše od 56, odnosno 60 stopa – prvi, X5⁶, u proizvodnju …

Extra 93 Jahting

Extra 93: Novi standard za brodove do 100 stopa

S modelom Extra 93 brodogradilište Palumbo Superyachts u prvom je redu htjelo unaprijediti standarde na brodovima kraćim od 100 stopa u smislu povećanja volumena prostorija, …

Azimut/Benetti Jahting

Azimut/Benetti je najveći graditelj megajahta

Slaveći 50. obljetnicu postojanja, brodogradilište Azimut/Benetti potvrdilo je svjetski primat u gradnji luksuznih megajahta. Prema listi narudžbi za 2020. godinu, koju je objavio časopis Boat …

Royal Huisman Jahting

Royal Huisman: Dva nova projekta

Godina 2020. je počela izvanredno dobro za nizozemsko brodogradilište Royal Huisman: po završetku u pogonima u Vollenhoveu, gnijezdo je napustio Sea Eagle II, koji se …

Pardo 60 Jahting

Pardo 60: Trawler vrhunskog stila i elegancije

Cantiere del Pardo priprema i značajno iznenađenje – model Pardo Endurance 60, najavljen kao prvi brod nove linije trawlera oplemenjenih vrhunskim stilom i elegancijom. U …

Sajam nautike Jahting

Sajam nautike imat će više od 300 izlagača

Već tradicionalno Zagrebački velesajam započinje novu poslovnu godinu u veljači sa Sajmom nautike, koji je najposjećeniji i najposlovniji nautički sajam u Hrvatskoj, a u svom …

Ovo je fotografija Numarine 37XP Jahting

Superjahta Numarine 37XP dobila vlasnika

Numarine 37XP nova je superjahta dugačka 37 metara s velikim četvrtastim prozorima i snažnim karakterom, po čemu je prepoznatljiva već na prvi pogled. Na modelu …

Ovo je fotografija Premužićeve staze šetnja Hrvatska

Premužićeva staza: Velebitski Walk of Fame

Prije više od osamdeset godina nastala je Premužićeva staza, najljepši planinarski put u Hrvatskoj, koji i danas plijeni svojom ljepotom, ali i majstorstvom graditelja koji …

Ovo je fotografija mercedes c klasa nova Automobili

Nova Mercedes C-klasa: Naglasak na luksuzu

Nova Mercedes C-klasa pod kodnom oznakom W206 predstavljena je kao limuzina i karavan, a prodaja započinje krajem ožujka ove godine Tijekom posljednjih deset godina Mercedes …

Ovo je fotografija Luna Rossa Prada Cup Sport

Luna Rossa osvojila Prada Cup: Viva Italia!

Luna Rossa pobijedila je britanski Ineos Team UK 7-1 i osvojila Prada Cup. Time su Talijani postali službeni izazivač za 36. America’s Cup koji počinje …

Ovo je fotografija Manta Resorta Tanzania podvodni hoteli Putovanja

Podvodni hoteli: 20.000 milja pod morem

Ovi podvodni hoteli na listi Yachtsa pružaju vam uvid u u sva čuda morskog svijeta i potpuno novo iskustvo odmora Svi volimo sobe s pogledom. …

Ovo je fotografija eco jahte Soel Senses Jahting

Četiri eko jahte za budućnost nautike

Pokretani prirodnim izvorima energije i građeni sa strašću, ove ekološke jahte trebali bi plovidbu pretvoriti u luksuzno, ali i tiho i mirno iskustvo koje, prije …

Scroll to Top