Tommaso Spadolini

by Yachts Croatia

Olovka koja crta bezvremenske klasike

Jedan od vrhunskih talijanskih dizajnera slavi 40 godina napornog rada i uspjeha u oblikovanju jahta

Nakon četrdeset godina djelovanja u arhitekturi i oblikovanju, Tommaso Spadolini slavi svoje časno mjesto u vrhu talijanskog nautičkog dizajna. Sin slavnog arhitekta Pierluigija Spadolinija, Tommaso je karijeru započeo u dizajnerskom uredu svog oca, a nakon što je on 1959. nominiran za predsjednika udruženja talijanskih industrijskih dizajnera, ranih šezdesetih otvorila mu se i mogućnost suradnje s brodogradilištem Cantieri di Pisa, za koje je oblikovao cijeli niz plovila, posebice revolucionarnu seriju Akhir. ‘Meni su jahte oduvijek bile, a i danas jesu, prvi izbor u primjeni dizajna – na tom području pridonosim cjelokupnim nataloženim obiteljskim znanjem’, kaže Tommaso, kojemu je upravo spomenuti očev posao otvorio svijet navalnog projektiranja.

Tommaso Spadolini

Spadolinijev se rad od samih početaka odlikuje esencijalnošću i bezvremenskom elegancijom linija (Numptia 70)

Slijedila je suradnja s mnogim vrsnim brodograditeljima, počevši od Barberisa, za koga je Tommaso 1980. dizajnirao prvu samostalnu liniju, da bi uskoro počeo raditi za kompaniju Canados. Prvijenac iz te suradnje, Canados 70 – porinut 1984. – predstavio se jednom od ključnih odlika njegova rada: dizajn se uvijek mora oslanjati na funkcionalnost. Canados 70 donio je preokret u dizajnu luksuznih jahta, pa je slijedila cijela linija: pod oznakama 58, 85, 90 i 95 između 1984. i 1992. sagrađeno je čak 107 brodova. Godine 1992. Tommaso Spadolini dobio je osobit zadatak: da oblikuje Fortunu, jahtu za španjolsku kraljevsku obitelj. Porinuta 2000., ta 43-metarska superjahta, čiji je trup projektirao američki studio Donalda Blunta, uz pogon trima turbinama, postiže brzinu od gotovo 75 čvorova… točno 74,8, kako kaže sâm Tommaso. ‘Uistinu je posebna, bio sam odgovoran za njezine vanjske linije, ispitane u zračnom tunelu radi provjere prozračivanja strojarnice.’ Iz svog ureda u Firenzi, Spadolini radi povremeno, po posebnim narudžbama, za značajna svjetska brodogradilišta, primjerice Wally Yachts (za koje je, u suradnji s dizajnerom interijera, projektirao dvije jahte od 80 stopa), ili Camper & Nicholson, kojima je dizajnirao prvu motornu jahtu.

Tommaso Spadolini

Otam Gipsy

Za Aprea Mare Tommaso je osmislio linije 11-metarskog glisera Don Giovanni, kombinirajući ustaljenu konfiguraciju sorentinskoga guca i izvanredno dinamično nadgrađe, koje je bilo nominirano za talijansku nagradu za nautički dizajn Compasso d’Oro. U godinama što su slijedile, brodogradilište Aprea primijenilo je osnove tog dizajna na nekoliko raznih modela, sve do najduljeg od 16 metara. Početkom 21. stoljeća Spadolini radi na nekoliko posebnih projekata: Baglietto 138 RC, za Roberta Cavallija, koji je porinut 2004., te Nina J, dovršenu 2005. godine. Obje te jahte blistavi su promjeri koncepta wide body, ali bez bočnih paluba – sve je smješteno unutar nadgrađa od zida do zida, kako bi se iskoristio sav raspoloživ unutarnji volumen. Tommaso Spadolini zapravo je prvi shvatio da će povećanje volumena revolucionirati gradnju superjahta, pa se bacio na niz projekata koji su obilježiti to vrijeme: Aslec, duljine 46 metara, sagrađen u brodogradilištu Rossinavi i porinut 2012. kao četvrti njegov projekt za istog naručitelja; Numptia od 70 metara, sagrađena u istom brodogradilištu i porinuta 2011., sljedeće je godine osvojila nagradu Superyacht Awards; Gipsy, glisirajuća jahta duljine 35 metara, sagrađena je u genovskom brodogradilištu Otam. Taj brod, dovršen 2016., godinu dana kasnije Spadoliniju je donio još jedan trofej – World Superyacht Awards, kao i priznanje Showboats Design Awards podijeljeno s Umbertom Taviglianijem, projektantom trupa.

Tommaso Spadolini

Nina J 43

U posljednjih desetak godina, studiju Spadolini bilo je povjereno nekoliko projekata osvježavanja i pregradnje blistavih jahta koje su za novu mladost pripremane na navozima brodogradilišta Cantieri di Pisa, Magnum i Baglietto. Na poziv turskog brodogradilišta Sirena Marine, nedavno je Spadolini – u suradnji sa studijom Germana Frersa – dizajnirao interijere modela 56 i 64, dok je 2017. godine uspostavio plodnu suradnju s kućom Rosetti Superyacht, za koju dizajnira cijelu gamu modela duljine od 50 do 85 metara. Za ljeto ove godine planirano je porinuće nove jahte za Roberta Cavallija, kao i 102-metarske motorne jahte koju CCN gradi za jedan američki bračni par – Spadolini dizajnira interijer, u svom stilu bezvremene klasike, čistih linija lišenih ekstravagancije, istodobno klasičnih i modernih. Kako sam kaže: ‘Skladan i uravnotežen dizajn nikad ne zastarijeva, što kad je o jahtama riječ znači da su valjane njihove esencijalne linije.’ Stoga Tommaso Spadolini i danas baš svaki novi projekt počinje crtežom slobodnom rukom – samo se tako može izraziti, kaže, i u projekt ugraditi osjećajna komponenta neke ideje, njezina duša.

Fotografije Tommaso Spadolini

Nautička izvrsnost Monte Carlo Yachtsa
Harrison Eidsgaard