Tommaso Spadolini

Tommaso Spadolini

3 MINUTES READ

Olovka koja crta bezvremenske klasike

Jedan od vrhunskih talijanskih dizajnera slavi 40 godina napornog rada i uspjeha u oblikovanju jahta

Nakon četrdeset godina djelovanja u arhitekturi i oblikovanju, Tommaso Spadolini slavi svoje časno mjesto u vrhu talijanskog nautičkog dizajna. Sin slavnog arhitekta Pierluigija Spadolinija, Tommaso je karijeru započeo u dizajnerskom uredu svog oca, a nakon što je on 1959. nominiran za predsjednika udruženja talijanskih industrijskih dizajnera, ranih šezdesetih otvorila mu se i mogućnost suradnje s brodogradilištem Cantieri di Pisa, za koje je oblikovao cijeli niz plovila, posebice revolucionarnu seriju Akhir. ‘Meni su jahte oduvijek bile, a i danas jesu, prvi izbor u primjeni dizajna – na tom području pridonosim cjelokupnim nataloženim obiteljskim znanjem’, kaže Tommaso, kojemu je upravo spomenuti očev posao otvorio svijet navalnog projektiranja.

Tommaso Spadolini
Spadolinijev se rad od samih početaka odlikuje esencijalnošću i bezvremenskom elegancijom linija (Numptia 70)

Slijedila je suradnja s mnogim vrsnim brodograditeljima, počevši od Barberisa, za koga je Tommaso 1980. dizajnirao prvu samostalnu liniju, da bi uskoro počeo raditi za kompaniju Canados. Prvijenac iz te suradnje, Canados 70 – porinut 1984. – predstavio se jednom od ključnih odlika njegova rada: dizajn se uvijek mora oslanjati na funkcionalnost. Canados 70 donio je preokret u dizajnu luksuznih jahta, pa je slijedila cijela linija: pod oznakama 58, 85, 90 i 95 između 1984. i 1992. sagrađeno je čak 107 brodova. Godine 1992. Tommaso Spadolini dobio je osobit zadatak: da oblikuje Fortunu, jahtu za španjolsku kraljevsku obitelj. Porinuta 2000., ta 43-metarska superjahta, čiji je trup projektirao američki studio Donalda Blunta, uz pogon trima turbinama, postiže brzinu od gotovo 75 čvorova… točno 74,8, kako kaže sâm Tommaso. ‘Uistinu je posebna, bio sam odgovoran za njezine vanjske linije, ispitane u zračnom tunelu radi provjere prozračivanja strojarnice.’ Iz svog ureda u Firenzi, Spadolini radi povremeno, po posebnim narudžbama, za značajna svjetska brodogradilišta, primjerice Wally Yachts (za koje je, u suradnji s dizajnerom interijera, projektirao dvije jahte od 80 stopa), ili Camper & Nicholson, kojima je dizajnirao prvu motornu jahtu.

Tommaso Spadolini
Otam Gipsy

Za Aprea Mare Tommaso je osmislio linije 11-metarskog glisera Don Giovanni, kombinirajući ustaljenu konfiguraciju sorentinskoga guca i izvanredno dinamično nadgrađe, koje je bilo nominirano za talijansku nagradu za nautički dizajn Compasso d’Oro. U godinama što su slijedile, brodogradilište Aprea primijenilo je osnove tog dizajna na nekoliko raznih modela, sve do najduljeg od 16 metara. Početkom 21. stoljeća Spadolini radi na nekoliko posebnih projekata: Baglietto 138 RC, za Roberta Cavallija, koji je porinut 2004., te Nina J, dovršenu 2005. godine. Obje te jahte blistavi su promjeri koncepta wide body, ali bez bočnih paluba – sve je smješteno unutar nadgrađa od zida do zida, kako bi se iskoristio sav raspoloživ unutarnji volumen. Tommaso Spadolini zapravo je prvi shvatio da će povećanje volumena revolucionirati gradnju superjahta, pa se bacio na niz projekata koji su obilježiti to vrijeme: Aslec, duljine 46 metara, sagrađen u brodogradilištu Rossinavi i porinut 2012. kao četvrti njegov projekt za istog naručitelja; Numptia od 70 metara, sagrađena u istom brodogradilištu i porinuta 2011., sljedeće je godine osvojila nagradu Superyacht Awards; Gipsy, glisirajuća jahta duljine 35 metara, sagrađena je u genovskom brodogradilištu Otam. Taj brod, dovršen 2016., godinu dana kasnije Spadoliniju je donio još jedan trofej – World Superyacht Awards, kao i priznanje Showboats Design Awards podijeljeno s Umbertom Taviglianijem, projektantom trupa.

Tommaso Spadolini
Nina J 43

U posljednjih desetak godina, studiju Spadolini bilo je povjereno nekoliko projekata osvježavanja i pregradnje blistavih jahta koje su za novu mladost pripremane na navozima brodogradilišta Cantieri di Pisa, Magnum i Baglietto. Na poziv turskog brodogradilišta Sirena Marine, nedavno je Spadolini – u suradnji sa studijom Germana Frersa – dizajnirao interijere modela 56 i 64, dok je 2017. godine uspostavio plodnu suradnju s kućom Rosetti Superyacht, za koju dizajnira cijelu gamu modela duljine od 50 do 85 metara. Za ljeto ove godine planirano je porinuće nove jahte za Roberta Cavallija, kao i 102-metarske motorne jahte koju CCN gradi za jedan američki bračni par – Spadolini dizajnira interijer, u svom stilu bezvremene klasike, čistih linija lišenih ekstravagancije, istodobno klasičnih i modernih. Kako sam kaže: ‘Skladan i uravnotežen dizajn nikad ne zastarijeva, što kad je o jahtama riječ znači da su valjane njihove esencijalne linije.’ Stoga Tommaso Spadolini i danas baš svaki novi projekt počinje crtežom slobodnom rukom – samo se tako može izraziti, kaže, i u projekt ugraditi osjećajna komponenta neke ideje, njezina duša.

Fotografije Tommaso Spadolini

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Jahting

Nova X5⁶: Svestrana jahta pod jedrima

Na godišnjem sastanku s novinarima danski brodograditelj X-Yachts predstavio je dva svoja nova modela, krstaše od 56, odnosno 60 stopa – prvi, X5⁶, u proizvodnju …

Extra 93 Jahting

Extra 93: Novi standard za brodove do 100 stopa

S modelom Extra 93 brodogradilište Palumbo Superyachts u prvom je redu htjelo unaprijediti standarde na brodovima kraćim od 100 stopa u smislu povećanja volumena prostorija, …

Royal Huisman Jahting

Royal Huisman: Dva nova projekta

Godina 2020. je počela izvanredno dobro za nizozemsko brodogradilište Royal Huisman: po završetku u pogonima u Vollenhoveu, gnijezdo je napustio Sea Eagle II, koji se …

Pardo 60 Jahting

Pardo 60: Trawler vrhunskog stila i elegancije

Cantiere del Pardo priprema i značajno iznenađenje – model Pardo Endurance 60, najavljen kao prvi brod nove linije trawlera oplemenjenih vrhunskim stilom i elegancijom. U …

Hot Lab Naval dizajn

Studio Hot Lab: Inspiracija dolazi iz arhitekture

Tijekom godina, studio Hot Lab je dobio nekoliko internacionalnih nagrada, među kojima su i nagrade ShowBoats Design i World Superyacht, kao i World Yachts Trophies …

Sajam nautike Jahting

Sajam nautike imat će više od 300 izlagača

Već tradicionalno Zagrebački velesajam započinje novu poslovnu godinu u veljači sa Sajmom nautike, koji je najposjećeniji i najposlovniji nautički sajam u Hrvatskoj, a u svom …

BMW Serije 4 Coupé Voznja 01 Automobili

Novi BMW Serije 4 Coupé: Automobil sa stavom

Novi BMW Serije 4 Coupé upečatljivim dizajnom nastavlja bogatu bavarsku tradiciju klasičnih sportskih coupéa ‘Automobil kroz dizajn mora pokazati stav’, jedna je od upečatljivih rečenica …

Tudor Black Bay Fifty Eight Navy Blue 01 Luksuz

Tudor Black Bay Fifty-Eight ‘Navy Blue’: Plava je nova crna

Ostajući vjeran svojoj dugoj tradiciji plavih sportskih satova, nagrađivani švicarski proizvođač satova Tudor predstavio je ‘Navy Blue’ (mornarsko plavu) verziju svog najatraktivnijeg modela Black Bay …

Boot-dusseldorf Jahting

Boot Düsseldorf 2021. je na pravom kursu

Kao najveća svjetska platforma za vodene sportove, organizatori sajma boot Düsseldorf svjesni su svoje odgovornosti prema industriji. Od 23. do 31. siječnja 2021. boot određuje …

Coco Chanel Hotel Ritz 01 Moda

Modni manifest Coco Chanel

Prva pariška retrospektiva posvećena legendarnoj dizajnerici Coco Chanel, koja je svojim jednostavnim stilom i osebujnim životom obilježila svijet mode, razotkriva veličinu njezine ostavštine Iduće godine …

Princess S 66 Bocni Pogled 01 Testovi

Princess S66 na testu: Najbolje od oba svijeta

Princess S66 besprijekorna je jahta s četiri kabine, udobnim salonom i tri odvojene vanjske cjeline koja zadržava svoj sportski duh, uz nedvojbenu eleganciju i kvalitetu …

Fairline Targa 45 GT Render 01 Jahting

Fairline Targa 45 GT imat će hrvatsku premijeru na Biograd Boat Showu

Fairline Yachts nedavno je uspješno lansirao model Targa 45 GT, prvu jahtu u toj kategoriji koja ima tender garažu sa sunčalištem, koja će prvi puta …

Scroll to Top Skip to content