Silent 60 na testu: Tesla za more



5 min

Kompletan dizajn Silenta 60 je besprijekoran i, prije svega, funkcionalan, bez nadodanog luksuza, jer na ovom katamaranu sve se vrti oko tehnologije

Premda ovo nije najveći katamaran brodogradilišta Silent Yachts (Silent 80 i 100), pa čak ni dizajnerski najambiciozniji (62 Trideck), novi Silent 60 je ogledni primjerak izbalansiranosti između modernih tehnologija, dizajnerskih trendova te ‘zelenog’ jahtinga. Ovaj model, po svemu sudeći, nova je prekretnica za austrijsku tvrtku, baš kao što je to bio Silent 64 – prvi serijski solarni katamaran koji je prešao Atlantik.

Umjesto svjetske premijere u Cannesu, premijerno testiranje za novinare premješteno je na Mallorcu, u režiji novog ureda Silent Yachtsa u Port Adrianu. Kompletan dizajn Silenta 60 besprijekoran je i, prije svega, funkcionalan, bez nadodanog luksuza, jer na ovom katamaranu sve se vrti oko tehnologije. Iako opremljen vrhunskom tehnologijom, uključujući i kite jedro u pramcu, Silent 60 je iznimno stilski dopadljiv izvana, pa visoki bokovi sa zakrivljenom inox ogradom i nešto nižim flyem, skladno pašu uz potpuno ostakljeni salon.

Silent 60 salon i kuhinja

Uz 11 četvornih metara na pramcu, prostora za dnevni boravak ima napretek, pa je tako na krmi čak 80 četvornih metara sa sofom L-oblika, pomičnim stolom te drugom modularnom sofom, koja će poslužiti i kupačima koji ulaze na brod ili prilikom ukrcaja vodenih igračaka preko uranjajuće hidraulične platforme. Ulaskom u salon od 50 četvornih metara i s 2,2 m visine, kuhinjom na lijevoj strani, te s radnim stolom i ogromnim hladnjakom na drugoj strani, uistinu imate dojam prostranog i udobnog doma, a uz 360° pogled kroz staklene stijenke u neprestanom ste kontaktu s morem.

Silent 60 je iznimno stilski dopadljiv izvana, dok iznutra obiluje kvadratima

Ovaj ‘trup’ br. 1 ima četiri kabine, te u ovoj verziji, umjesto izlaza na pramac, ima veliku vlasničku kabinu pune širine trupa s odvojenom kupaonicom. Dvije dvokrevetne kabine u lijevom trupu te VIP kabina u desnom, sve s vlastitom kupaonicom, nude obilje prostora za duga i samodostatna krstarenja, itekako traženu karakteristiku kod modernih kupaca.

Silent 60 kuhinja

Silent 60 vanjska sofa za sjedenje i ulaz u salon

Na fenomenalnom flybridgeu (ručno sklopljiv hard top) s 20 četvornih metara ugodnog hlada, a iza skiperskog mjesta, duž cijele širine trupa postavljena je sofa, pa je flybridge jedno od najboljih mjesta za druženje na 60-ici. Interijeru je posvećena veća pažnja nego na prethodnim modelima, pa su sada u ponudi i ‘eco’ i inovativni materijali, poput fenixa koji ne ostavlja otiske, dok je namještaj kombinacija nature drva i furnira s kožom presvučenim površinama.

Kao i stol sa sofom, skipersko mjesto na povišenom je nivou i pruža odličnu preglednost u svim smjerovima, a instrumenti na komadnoj ploči vrlo su pregledni i intuitivni čak i za nekoga tko se prvi put susreće s električnim postrojenjima. Inače prilikom preuzimanja Silenta 60, vlasnik je trebao proći sedmodnevni tečaj, kako bi bez predznanja o električnim motorima mogao upravljati ovim ‘high tech’ katamaranom.

Silent 60 flybridge

Ovaj prvi trup opremljen je parom električnih motora od 240 kW, s tri litijska baterijska sklopa koji napajaju 42 solarna panela na flybridgeu (400 W) i krovu salona (240 W). U odnosu na Silent 55, to je cijelih 30 posto više panela, koji pune servisne baterije preko invertera i daju 230 V za sve električne uređaje na brodu. Za plovidbu u potpunosti na struju, a manju od 30-ak nm, nema potrebe za generatorom, koji se inače automatski uključuje kada baterije padnu na 25 posto.

Ova verzija, umjesto izlaza na pramac, ima prostranu vlasničku kabinu

Kako bi se ponovno napunile baterije (210 kW), potrebno je oko tri sata rada generatora (25 l/h) ili, pak, prenoćiti u marini priključeni na struju. Ako su baterije prepunjene strujom, a preko solara ili priključka ima još dotoka struje, Silent 60 može dijeliti višak brodovima u blizini, poput plutajuće mini elektrane. Uz doživotnu garanciju na motore i praktički bez dijelova za servisiranje, električni sustav manje je kompliciran nego što na prvu izgleda i znatno jeftiniji za održavanje.

Silent Yacht 60 vlasnička kabina

Silent 60 vlasnička kupaonica

Ploveći uz obalu naišli smo na kajake na moru i laganim zakretanjem ručice elegantno smo izbjegli ‘povorku’. Lakoća kormilarenja katamaranom od 60 stopa nevjerojatna je, pogotovo jer se odvija putem male poluge (follow up steering) u punoj tišini i, rekli bismo, bez drame. Povratom ručice na nultu poziciju, katamaran se odmah vratio na zadani kurs, a jednako elegantno prihvaća i naglije pokrete kormilom.

Poluge za pokretanje motora klasičnog su tipa s pozicijama za naprijed, neutral i natrag, a velika prednost električnog motora je manevriranje i nagla promjena smjera kretanja (motor bez zupčanika), dok je puna snaga od 2 x 250 kW odmah na raspolaganju. Pri brzini krstarenja od ugodnih i još bitnije nečujnih šest čvorova, motori su pokazivali potrošnju od 29 kW, što je za katamaran s istisninom od 29 t više nego štedljivo. Velikim dijelom takva efikasnost je postignuta ekstenzivnim CFD studijama na kompozitnom trupu, koji pruža vrlo mali otpor i koji gazi manje od metra.

Silent 60 kite jedro

Maksimalna brzina nam je bila desetak čvorova, iako realno može i 17, dok u najsnažnijoj verziji Silent 60 može i do 20 čvorova. Na prvim testiranjima, đita od 60-ak milja od Mallorce do Ibize, s prosječnom brzinom od sedam čvorova, završila je nakon osam sati plovidbe. Takav itinerar idealan je za solarne katamarane, no uz pažljivo planiranje te s dva watermarkera i obilje hrane praktički cijeli vodeni svijet vam je na dlanu. Silent Yachts sa svojim konceptom ima odgovor na sve brojnije zahtjeve osviještenijih vlasnika jahti željnih dužih putovanja i s nultom emisijom štetnih plinova ili čak trajnog i ekološkog života na moru.

S ovim modelom Silent Yachts pristupačniji je i zanimljiviji više nego ikad i širem krugu nautičara, jer osim što konkurira luksuznim ‘long cruise’ jahtama, posjeduje sve kvalitete predvodnika e-jahtinga, što potvrđuje val interesa i narudžbi osobito u SAD-u, ali i nagrade koje je Silent 60 već osvojio.

Kite jedro

Začetnik Silenta Michael Köhler, u svojoj viziji da Silent katamarane učini još učinkovitijim, opremio je Silent 60 s Wingit kite jedrom (prvi model), koji bi trebao omogućiti još veću autonomiju ovom katamaranu. Naime, u pramčanom spremištu smješten je kite te maleni jarbol s kojeg se ‘lansira’ napuhani kite u more. Jednom kad dosegne određenu visinu, automatski se kontrolira, a ovom katamaranu omogućuje i do pet dodatnih čvorova.

Silent Yacht 60 u plovidbi na kite jedro

Proces nije toliko jednostavan kao kod običnog kite surfinga, s obzirom na to da i sam katamaran svojim gabaritima ometa strujanje zraka. U idealnim uvjetima, funkcija kitea daje puni potencijal s 10 puta više snage po četvornom metru nego tradicionalno jedro i itekako ima smisla, jer uz plovidbu od četiri čvora na motore (samo 3 kW po motoru) te još toliko na kiteu, štedi se struja, a osim sigurnosti u slučaju da motori ne rade, tu je i fun factor.

Silent 60 tehnički podaci

Duljina: 17,99 m
Širina: 8,99 m
Istisnina: 29 t
Gaz: 0,93 m
Spremnik za gorivo: 2 x 500 l
Spremnik za vodu: 2 x 500 l
Generator: 100 kW
Kapacitet baterija: 210 kW
Motori: 2 x 250 kW (max. 340 kW)
Najveća brzina: 20 čvorova
Graditelj: Silent Yachts

Tekst Filip Bubalo
Fotografije Alberto Cocchi

 

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above