Jahting i ekologija: Želja ili budućnost nautičke industrije?



5 min
00:01:00
00:01:00

Kada govorimo o jahting industriji i koliko se ekologija uzima u obzir, mnogi stručnjaci radije koriste termine održivosti i efikasnosti, jer su s trenutno raspoloživim tehnologijama upravo to važni dijelovi procesa koji mogu unaprijediti jahting industriju i ono čime se danas proizvođači bave

Budućnost jahtinga u ovom trenutku je vrlo teško čak i u konturama oblikovati, jer uz sve ono što je dosad opterećivalo ovu industriju, očekivana globalna ekonomska recesija sigurno će imati utjecaja. Možda će neki proizvođači i procvjetati, jer tko kaže da nakon ‘ugriza novog normalnog’ normalni pojedinci neće poželjeti više uživati u svojim životima, i to baš na jahtama?

Arksen 85 Cruising 01
Najveći i najteži korak je gradnja ekološki prhvatljivih jahti

Nagađanja o budućnosti ostavit ćemo kroničarima, a mi bismo htjeli skrenuti pažnju na vidljiv trend koji se (konačno) nazire na horizontu. Radi se o logičnoj težnji da jahte budu što ‘zelenije’ jer pojedinci koji uživaju na njima jasno primjećuju da okoliš koji nam je toliko prirastao srcu i zbog kojeg se upućujemo na more drastično gubi svoju ljepotu i atraktivnost, posebno u zapadnom Sredozemlju.

Vidljivo smeće u moru i mikroplastika u kombinaciji s klimatskim promjenama već sada zvuče kao ekološka bomba, a prava je istina da vidimo samo vrh ledenog brijega. S druge strane, planetu je trebalo samo dva mjeseca ‘izolacije’ da pokaže koliko brzo može ‘prodisati’. Stoga smo se uhvatili nezahvalne teme – definiranja što je u jahtingu ‘eko’ i što pojedinac može napraviti za okoliš. Ponašanje u skladu s civilizacijskim normama, poput selekcije otpada i za vrijeme kada smo na brodu, svakako je na prvom mjestu, jer odmah možemo pomoći da trag koji ostaje iza nas bude što čišći.

Međutim, činjenica je da su do sada proizvedene jahte bile najmanje ekološke orijentirane, a puno se više pažnje pridavalo dizajnu, kvaliteti materijala i performansama nego utjecaju na okoliš. Prava tema ovog članka je – mogu li se te dvije suprotnosti pomiriti ili barem približiti? Pravi odgovor je – trenutno ne, ali s vremenom, uz potražnju od strane tržišta, zašto ne? Zbog toga smo htjeli ukazati na važne elemente koji utječu na to koliko moderne jahte imaju utjecaja na okoliš i s kojim ćete moći propitivati proizvođače na budućim nautičkim sajmovima. Vjerujemo da će oni koji budu bolje ‘gađali’ taj segment tržišta u budućnosti ostvariti značajnu prednost pred konkurencijom.

Hibridni pogoni i elektromotori su još daleko…

Utjecaj klasičnih motora s unutarnjim izgaranjem kako na atmosferu, tako i na more, sigurno nije ekološki. Ali ako niste prijatelj jedrenja (a i većina jedrilica ima ‘staromodne’ dizelske agregate), koji je vaš realan izbor? Ako vozite Toyotu Prius, donekle ćete znati odgovor na to pitanje, ali je pri tom upitan utjecaj na okoliš koji ima proizvodnja ‘tona litija’ koje ćete nositi u svojim baterijama. Hibridni pogoni i elektromotori jesu dio rješenja budućnosti, ali dok se barem ne riješi pitanje uskladištenja ‘goriva’, odnosno sunčeve energije, trebate dobro razmisliti je li hibrid pravo rješenje za vas.

Jahting i ekologija: Sunreef 80 Eco
Sunreefova Eco linija katamarana primjer je kako ekologija utječe na jahting industriju

Na tržištu se upravo pojavljuju biorazgradive (!) baterije, a očekujemo veliki proboj na tom polju i s drukčijim tehnologijama poput mikrokondenzatora. Ali u morskom okruženju nijedna tehnologija nije ispitana tijekom više godina na plovilima za razonodu. Također, čisti električni pogon i dalje je u povojima i trebat ćemo još čekati na prava rješenja, iako su trenutno pravi hit u svijetu električni dvotrupci, dok je kod većih jahti dizelsko-električni pogon odlična alternativa klasičnom.

Gorivo (biodizel, vodik…)

Zamjena običnog dizela njegovim bioinačicama nije loša ideja, osim što je trenutno neprovediva u praksi za većinu nautičara. Mogućnost korištenja vodika dugo vremena je bila jedno od najatraktivnijih teoretskih rješenja s obzirom na morske (vodene) resurse, ali ona nije (još) našla realno uporište u jahtingu.

Efikasnost trupa

Odličan argument za smanjenje ispušnih plinova su sve hidrodinamičnije i pametnije linije trupa, koje omogućuju slabije pogonske motore i bolje iskorištenje energije. Apsolutno pozdravljamo takav smjer uz napomenu da, ako ste zainteresirani za taj segment, usporedite realne podatke iz prošlosti sličnih modela ili vašeg sadašnjeg plovila da sami vidite koliko se ‘brojevi poklapaju s postocima’.

Princess R35 Hull 01
Hidrodinamičnije i pametnije linije trupa efikasnje troše energiju. FOTO Princess Yachts

Gradbeni materijal

Poput pogona, i ovo je poglavlje u kojem jahting industrija ne briljira. Iako se primjenom vakuumske infuzije emisija stirena svela na minimum, za ovo su trebala desetljeća. Koliko znamo, samo jedan proizvođač koristi staklena vlakna iz recikliranih izvora i smatramo da je ovo područje gdje je moguć napredak. Ugljikova vlakna (karbon) danas se više koriste za povećanje volumena jahti nego za njihovu efikasnost. Kao pametnu alternativu vidimo daljnja unapređenja u postojećim tehnologijama proizvodnje i korištenju obnovljivih materijala. Veliki proizvođači su svjesni nužnosti ‘zelenijeg’ sustava proizvodnje i svakako pozdravljamo one koji su predvodnici na tom polju.

Reciklirani materijali i ‘svjesni luksuz’

Ovo je područje gdje najprije vidimo mogućnost velikih promjena. Na svom novom plovilu možete ugraditi ‘brdo’ recikliranih materijala koji odlično izgledaju, a neki od njih danas se čak smatraju i ‘svjesnim luksuzom’. Umjetna tikovina s udjelom recikliranih materijala, umjetna koža ili tkanine dobivene bez dječjeg rada – to mi možemo birati, a brodogradilišta moraju nuditi. Tu je promjena moguća i brza, iako naša plovidba nikada neće biti ‘bez traga’ u ovom smislu, naš utjecaj na okoliš može biti minimalan.

Solar Panels On Catamaran 01
Solarni paneli koriste sunčevu energiju za pokretanje ostalih brodskih sustava

Brodski sustavi

Inteligentn(ij)a rješenja različitih brodskih sustava, od rashladnih uređaja, različitih pumpi, hladnjaka i mnogih drugih potrebnih naprava, mogu unaprijediti utjecaj na okoliš vašeg budućeg plovila, ali i smanjiti buku generatora kada ste u lijepoj uvali. Ipak, u ovom dijelu jahting industrija ne ovisi o sebi, već o industrijama koje proizvode uređaje i njihovu napretku.

Velike jahte

Kod velikih jahti situacija je sasvim drukčija, one su na neki način ‘nelojalna konkurencija’ produkcijskim brodovima jer raspolažu nemjerljivo većim budžetima i količinom prostora. Ovdje mislimo na plovila preko 40 metara duljine koja su uglavnom napravljena u potpunosti po željama kupca i gdje ograničenja za primjenu ‘zelenih’ tehnologija praktično nema, ali trenutno nema ni velike potražnje za značajno ekološkim jahtama. Međutim, vodeći proizvođači iz tog segmenta na više su primjera dokazali kako su dorasli zahtjevima kupaca, bilo u Italiji ili na sjeveru Europe.

Svijest i briga o okolišu, a posebice o onečišćenju oceana plastikom, odavno nije (samo) u domeni marginalnih skupina i boraca za zeleniji planet, već je postala sastavni dio poslovne filozofije mnogih brodogradilišta. Svjesni smo da se promjena ne događa preko noći, ali i najduži put počinje prvim korakom. Možda će baš vaše pitanje na sljedećem sajmu nautike biti presudno za pokretanje jednog pozitivnog trenda.

Tekst Darko Šupuk
Fotografije Tom van Oossanen, Charl van Rooy, Princess, Sunreef & Oceanco
Video Oceanco

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above