
Lürssen slavi 150 godina brodograđevne izvrsnosti
Brodogradilište iz Bremena profiliralo se kao svjetski lider u izgradnji ekskluzivnih superjahti koje spajaju besprijekornu izradu naprednu tehnologiju i vrhunsku inženjersku preciznost u rasponu od 60 do više od 180 metara duljine
Lürssen ovog ljeta slavi izuzetnu obljetnicu: stoljeće i pol izvrsnosti u brodogradnji. Od skromnih početaka, taj obiteljski posao izrastao je u jednog od vodećih svjetskih graditelja jahti na istim temeljnim vrijednostima kvalitete, inovacije i inženjerske preciznosti.
Lürssen: Za generacije koje dolaze
Godine 1875. Friedrich Lürssen osnovao je kuću koja će ubrzo postati sinonim za majstorsku brodogradnju. Njegovi vrhunski izgrađeni brodovi na vesla i pionirska suradnja s Gottliebom Daimlerom na prvom motornom brodu postavili su temelje za naredne generacije.
'S velikim ponosom razmišljam o tome kako se Lürssen razvio u tvrtku kakva je danas', kazuje Peter Lürssen. 'Naše putovanje nije prošlo bez poteškoća. Bilo je oluja i uspjeha. Međutim, bez naših zaposlenika – bivših i sadašnjih – ne bismo bili tu gdje jesmo.
Lürssen je još uvijek pravi obiteljski posao, ne samo po vlasništvu već i kroz generacije vještih obrtnika iz iste obitelji. Kuća je jednako predana široj zajednici, kroz inženjerske inovacije, filantropiju poput Zaklade Blue Marine i obrazovne inicijative poput Zaklade Lürssen.
Promijenili su povijest
Prvo brodogradilište Friedricha Lürssena u Bremen-Aumundu ubrzo je preraslo u središte za gradnju najmodernijih brodova svog vremena. Kad je Daimler zatražio trup za njegov revolucionarni motor, Lürssen je odgovorio s REMS-om – prvim motornim brodom na svijetu. Bilo je to remek-djelo od šest metara, prelijepe završne obrade, tehnički prvijenac, opremljen modificiranim Daimlerovim motorom od 1,5 konjskih snaga. Brod je postigao velik uspjeh i promijenio pomorsku povijest.
Suradnja s Daimlerom dovela je do sve naprednijih brodova, poput 19-metarske Marie-Auguste, a Lürssenove inovacije samo su se ubrzale. Istaknuti primjeri uključuju hibridni pogon, podvodni ispuh, potisni pogon i napredni sustav za zbrinjavanje otpadnih voda. Primjerice, 'Topaz' od 147,5 metara (danas 'A+') bio je prvi brod koji je imao sustav za pročišćavanje balastnih voda.
Posvećen održivosti, Lürssen je 2016. godine predstavio ispušne sustave za smanjenje NOx, potom Tesumo obloge za palubu, a sada priprema 'Cosmos', jahtu od 114 metara s pogonom na metanske ćelije. Taj sustav će moći proizvesti dovoljno snage za održavanje jahte na sidru 15 dana ili krstarenje otprilike 1000 nautičkih milja malom brzinom. 'Moj san je izgraditi prvu jahtu bez motora s unutarnjim izgaranjem', ističe Peter Lürssen.
Inženjerska izvrnost Lürssena
Iako je veći dio 20. stoljeća bio usmjeren na ratne i komercijalne brodove, prekretnica se dogodila 1988. godine, s osnivanjem namjenskog odjela za jahte. Otad je Lürssen isporučio 70 custom jahti ukupne duljine preko 6500 metara. Danas je na popisu deset najvećih jahti čak 35 Lürssena, a među njima su i 'Azzam' (180,61 m), 'Dilbar' (156 m) i 'Octopus' (126,2 m).
'Naš cilj nije graditi najveće jahte, nego najbolje jahte za svakog klijenta', kaže Peter Lürssen. 'Klijenti nas biraju zbog naše inženjerske izvrsnosti, naše sposobnosti razmišljanja izvan okvira i naše odlučnosti u ispunjavanju njihovih želja.'
Vlasnik nagrađivanog Kismeta od 122 metra slaže se s ovime: 'Što god možete zamisliti, Lürssen to može izgraditi. Cijenim to. Brodogradilište Lürssen postiže savršenstvo u svakom pogledu, pogotovo u pogledu tehnologije.'
Dugotrajna vizija
Govoreći o planovima za budućnost, Lürssen ostaje posvećen održivosti i edukaciji. Kuća trenutačno podržava 30 globalnih projekata očuvanja oceana kroz svoju Zakladu Blue Marine i razvija inženjerske talente.
Danas div s oko 2000 zaposlenika, pogonima u Njemačkoj, Hrvatskoj i Sjedinjenim Američkim Državama te najvišom stručnošću u gradnji jahta iznad 60 metara duljine, kuća Lürssen ostaje vjerna Friedrichu Lürssenu i njegovoj trajnoj viziji izvrsnosti u brodogradnji.
Tekst Marin Nikolić
Fotografije Lürssen