Preskoči na glavni sadržaj
Kako izbjeći gužve na Jadranu: Trikovi koje koriste iskusni kapetani

Kako izbjeći gužve na Jadranu: Trikovi koje koriste iskusni kapetani

Datum
Vrijeme čitanja 4 min

Ljeto na Jadranu zna biti spektakularno – kristalno more, miris borova, zalasci sunca s palube. No, za one koji plove u špici sezone i posjećuju omiljena hrvatska sidrišta, idila često dolazi u paketu s prepunim marinama, zauzetim bovama i sidrištima gdje se brodovi ponekad i ljube bokovima

Sve je teže pronaći kutak mira na Jadranu. Sezona traje dulje nego ikada, a broj brodova na moru nerijetko nadmašuje kapacitete i najspremnijih marina. To se posebno odnosi na jahte u čarteru na kojima plove gosti koji u sedam dana žele vidjeti ‘sve’. Unatoč tome, postoje načini kako izbjeći stres, kaos i gužvu – a ključ se nalazi u znanju, iskustvu i dobroj taktici iskusnih kapetana.

19-KARISMA-sunset-view.jpg
Finding a romantic spot can become impossible

Kapetanovo znanje

Normalno je da gosti prilikom svog prvog posjeta Hrvatskoj žele vidjeti Split i Dubrovnik, ili Hvar i Korčulu, jednako kao što žele vidjeti Eiffelov toranj kada su prvi put u Parizu. Međutim, iskusni čarter kapetani kombiniraju ‘must see’ i mirna odredišta, znajući da je dobar plan pola plovidbe, a pametna sugestija gostima može spasiti cijeli dan. 

ACI marina Split

Iako rutu najčešće biraju gosti, upravo su kapetani ti koji iz drugog plana ‘gase požare’, skreću s prenapučenih staza i vode prema skrivenim, tišim mjestima – bez da itko osjeti da je nešto propušteno. 

15--HOPE-enjoy-sea-toys.jpg

Valja napomenuti kako naši sugovornici imaju tisuće milja i stotine tjedana ‘za kormilom’ s brojnim zadovoljnim gostima koji nam se zahvaljujući njima često vraćaju, a za ovaj tekst razgovarali smo s Ratkom Tomićem (Amada Mia, Split), Matom Krečkom (Cloud 9, Dubrovnik), Mateom Koceić (Karisma, Baška voda), Josipom Borozan (Hope I, Kaštela) i Marinom Koceićem (Orlando L, Split).

Zato smo ih pitali kako to rade:

Kada sugeriraju alternativu? Kako usklađuju gužve s očekivanjima? I koje trikove koriste da brod (i ekipa na njemu) ostane u dobrom ritmu?

Kad svi idu na jedno mjesto – vi skrenite udesno

Najveći izazov započinje već u fazi planiranja rute. Gosti često dolaze s unaprijed definiranim željama – posjetiti Hvar, uploviti u Komižu, večerati u staroj gradskoj jezgri Korčule. No, stvarnost u srcu ljeta često izgleda drugačije.

komiza-old-town.jpg
Komiža je uvijek dobra ideja

'Uvijek gledamo izbjeći gužvu kada god je to moguće. U visokoj sezoni to je izazovno, ali gostima predlažemo manje poznate lokacije koje su jednako atraktivne', objašnjava Mateo Radonić s M/Y Karisma. 'Primjerice, radije pristajemo u popularnije luke petkom ili subotom kada su manje prometne.'

I drugi kapetani potvrđuju sličan pristup. Kapetan Marino Koceić s Orlanda L kaže da uvijek u obzir uzima dob i raspoloženje gostiju, te im u špici sezone predlaže mirnije lokacije u blizini željenih odredišta. 'Uvijek im se svidi ta opcija – samo treba znati predložiti pravo mjesto u pravo vrijeme', dodaje.

06-ORLANDO-L-stern_.jpg

Tajna nisu lokacije – već trenutak dolaska

Taktika izbjegavanja gužve uključuje puno više od biranja manje poznatih mjesta. Vrijeme dolaska u marinu, rezervacije unaprijed i spremnost na prilagodbu ključni su faktori uspjeha.

'Rezerviram unaprijed većinu rute i poštujem dogovorene termine s privezivačima u lukama. Često ih nagradim i napojnicom kako bi sve prošlo glatko', otkriva Marino. Na brodu Hope I, kapetan Josip Borozan dodaje: 'Najsigurnije je napraviti rezervaciju i objasniti gostima da moramo ranije u marinu ako žele vez na rivi.'

Ratko Tomić s Amada Mie ima svoj pristup: 'Vozim duže ture prvih dana putovanja kako bih izbjegao gužve – to nam omogućava više slobode kad za to dođe vrijeme.'

07--AMADA-MIA-water-toys-12.jpg

Vrijeme i vjetar oblikuju rutu

Na moru, vremenski uvjeti mogu u trenu promijeniti planove – i tu dolazi do izražaja iskustvo. 'Ako prognoza najavi nekoliko dana maestrala, idemo s Visa prema Korčuli jer je vjetar u krmi. Ako zapuše jugo, ruta ide obrnuto – s Korčule na Vis', kaže Mateo. Gosti to često ni ne primijete jer se rute elegantno prilagode, ali kapetani znaju da upravo taj vjetar može učiniti razliku između opuštajućeg krstarenja i napornog dana na moru.

10--HOPE-aft-sunbeds.jpg
Opuštanje ne trpi gužve

Kapetan Mato Krečak s Cloud 9 potvrđuje: 'Sve ovisi o trenutku i situaciji. Uvijek se prilagođavamo.'

Skrivena sidrišta i zaljevi koje nećete naći na Instagramu

Svaki iskusni kapetan ima svoj popis 'tajnih' lokacija – uvala i sidrišta koje nećete pronaći na popularnim listama, ali koje često ostave najjači dojam.

'Gostima često pokažemo skrivene uvale koje nisu poznate, ali su prekrasne i opuštene', kaže Mateo. Ratko se prisjeća kako su gosti tražili posjet Modroj špilji, ali su na kraju završili na Sušcu: 'Nisu požalili, oduševili su se.'

12-KARISMA-island-surrounding_.jpg

Kapetan Mato ima sličnu priču: 'Jednog jako poznatog gosta sam odveo u mirnu valu s restoranom. Toliko mu se svidjelo da smo se vraćali tri puta tijekom deset dana.'

Ponekad je improvizacija najbolji plan

U konačnici, svi se slažu da najbolji trenutci često dolaze izvan unaprijed zacrtanih itinerara. 'Gosti obično dođu s idejom da žele samo poznate lokacije, ali kad im predložimo nešto drugačije – to im često postane vrhunac putovanja', kaže Mateo. Marino dodaje: 'Nakon par dana, kad se gosti opuste i steknu povjerenje u posadu, rado prihvaćaju naše prijedloge. I nikad se ne razočaraju.'

14--HOPE-water-toys.jpg

Na današnjem Jadranu – punom sidrenja, dronova i borbe za slobodno mjesto – luksuz nije samo veličina jahte. Luksuz je vrijeme, prostor i osjećaj da ste daleko od svih. A ako imate sreće da plovite s kapetanom koji zna gdje pronaći taj mir – onda znate da ste na pravom mjestu.

 

Tekst Marija Vuković 

Fotografije Yachts Croatia Archive, Pixabay, ACI