U gotovo dva stoljeća postojanja najpoznatije svjetske kuće luksuza mijenjali su se draguljarski trendovi, dizajneri i vlasnici, a samo je plava kutijica s bijelom vrpcom ostala ista
Tiffany, najpoznatija svjetska kuća luksuza, proslavljena u knjigama, filmovima i pjesmama, nakon 183 godine postojanja na pragu je nove ere. Tu instituciju koja simbolizira američku povijest i luksuzni stil života, za 15,8 milijardi dolara kupio je francuski gigant, koncern LVMH, u čijem su sastavu Louis Vuitton, Dior, Moët & Chandon, Bulgari…
Kako je Tiffany postao Kralj dijamanata
Godinu dana ta je operacija preuzimanja najavljivana kao najveća globalna investicija u sektoru luksuza, kao posao koji će usrećiti i ojačati obje kompanije. Tiffanyjevim jezikom, rekli bismo: savršeni brak.
No, nekoliko mjeseci prije potpisivanja kupoprodajnog ugovora nastupile su nevolje u raju. LVMH je objavio da odgađa kupnju, pravdajući to mjerama francuske vlade zbog carinskih prijetnji te zbog pada prodajnih rezultata uslijed pandemije koronavirusa. U prvoj polovici 2020. prodaja je u Tiffanyju pala za 36 posto, dok LVMH bilježi pad prihoda od 27 posto.
Čim je francuski koncern objavio odgodu kupnje, dionice Tiffanyja potonule su za deset posto, američki tabor optužio je francuski da im ruše cijenu kako bi ih kasnije preuzeli za niži iznos te su im zaprijetili parnicom na sudu u Delawareu.
Postati dijelom te moćne kompanije dobar je posao za Tiffany & Co., no preživjeli bi čak i da se to nije dogodilo. Jer 300 dućana diljem svijeta, gotovo 14.000 zaposlenika, među kojima je oko 5000 draguljara, zlatara i drugih majstora zanata, uz fascinantnu povijest, impresivan su kapital
Nagodba je ipak sklopljena izvansudski, LVMH je uštedio oko 400 milijuna dolara, a Bernard Arnault – drugi najbogatiji čovjek na svijetu, akvizicijom Tiffanyja ispunio si je dugogodišnju želju te je tako njegov LVMH postao najjači globalni koncern u svijetu luksuza. Ako se povremeno i učini da sjaj ove kuće malo blijedi, novom kolekcijom ili kakvim marketinškim potezom uvijek iznova uspije privući pažnju javnosti.
Posljednjih mjeseci legendarni Tiffanyjev dijamant od 128,54 karata, koji su nosile glumica Audrey Hepburn i pjevačko-glumačka zvijezda Lady Gaga, punim sjajem blista u novom filmu Kennetha Branagha ‘Smrt na Nilu’. ‘Taj neprocjenjivi simbol najviših standarda zanatske vještine rijetko izlazi izvan našeg svoda’, kazao je Reed Krakoff, umjetnički direktor Tiffanyja.
Centralno mjesto u filmskom trileru, adaptaciji novele Agathe Christie, čini se kao adekvatna prigoda za izlazak iz vitrine. Rijetki žuti dijamant iskopan je 1877. u rudnicima Kimberley u Južnoj Africi, a neobrađen je težio 287,42 karata. Charles Lewis Tiffany kupio ga je za 18.000 dolara i godinu dana kasnije dao ga obraditi u Parizu, pri čemu je dobio 128,54 karata neviđene ljepote i sjaja.
Kada je 1837. sa školskim kolegom Johnom B. Youngom (čiju je sestru Harriet oženio) na Broadwayu otvorio dućančić za lijepe stvari, Charles je imao 25 godina.
Početni kapital od tisuću dolara za pokretanje posla posudio mu je otac. Ubrzo je to postalo omiljeno mjesto njujorških dama za kupovinu dragulja, satova i profinjenih sitnica koje su jednostavnim čistim linijama, inovativnim i profinjenim dizajnom posve odudarale od do tada dominantnog viktorijanskog stila. Svoj poslovni udio Charles je 1853. otkupio od Younga i tvrtku nazvao Tiffany & Co.
Samo je najbolje dovoljno dobro
Iz Pariza je počeo uvoziti fine mirise, a sprijateljivši se s Patek Phillipom i njegove satove. Odluka da u izradi nakita koriste plemenite kovine isključivo 92-postotne čistoće pokazala se vizionarskom te je 1867. na Svjetskoj izložbi nakita u Parizu Tiffany osvojio glavnu nagradu za srebrninu.
Imućni građani svijeta naprosto nisu mogli odoljeti Tiffanyju. Još je 1862. američki predsjednik Lincoln supruzi darovao njihovu ogrlicu od bisera, naušnice i broš za inauguracijski bal
No, globalnu pažnju i uvažavanje struke i ljubitelja luksuza osvojio je kupnjom žutog dijamanta iz rudnika Kimberley. Charles je dvadeset godina kasnije još jednom šokirao svijet kada je za 487.459 dolara kupio trećinu francuskih krunskih dragulja. Doživio je 90 godina, a nakon smrti 1902. naslijedio ga je sin Louis Comfort Tiffany, koji je postao prvi direktor dizajna u obiteljskoj kompaniji. Uveo je upotrebu emajla, stakla i obojenog dragog kamenja te oformio Umjetnički odjel za izradu draguljarskih kreacija u sjedištu kompanije na Petoj aveniji.
Američki predsjednik Chester Arthur povjerio mu je 1882. redizajn Bijele kuće, uključujući zamjenu prozorskih stakala i golemih staklenih zaslona što sežu od poda do stropa. Veliki komercijalni uspjeh polučile su lampe Tiffany od šarenog stakla, a Louis je zaslužan i za imenovanja novih kamenja u svijetu draguljarstva.
Audrey Hepburn i ‘Doručak kod Tiffanya’
Tako je ružičasti dijamant iz rudnika u Kaliforniji nazvan kunzit prema njihovu gemologu Georgeu Kunzu, a morganit s Madagaskara nazvan je prema lojalnom kupcu, bankaru J. P. Morganu. Turmalin su pronašli u rudnicima Mainea, a lapis lazuli i ametist iz američkih rudnika izvozili su u Pariz. Tanzanit i tsavorit iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća također su njihovo otkriće. Louisa je za dizajniranje nakita nadahnjivala priroda, a divlje cvijeće bilo mu je omiljeni motiv.
Trendovi u draguljarstvu su se mijenjali, poželjne boje zlata varirale su od žutog, bijelog do ružičastog, izmjenjivale su se kolekcije minimalističkog dizajna, s grafičkim elementima ili, pak, čistih linija koje podsjećaju na arhitekturu New Yorka
Kultni status i društvenu relevantnost tvrtka stječe kada je američki pisac Truman Capote 1958. objavio knjigu ‘Doručak kod Tiffanyja’, a tri godine kasnije zacementirao ga je istoimeni film s Audrey Hepburn u glavnoj ulozi. Kada se film snimao u dućanu u zgradi na Petoj aveniji, 40 naoružanih čuvara osiguravalo je set.
Velike cure trebaju velike dijamante
U zlatnim danima Hollywooda zvijezde su obožavale Tiffany, a za lojalne kupce – vojvotkinju Wallis Simpson, glumicu Gretu Garbo te prvu damu Jackie Kennedy, izrađivali su se unikati. Kada je rodila njihovo prvo dijete, Johna Juniora, pokojni američki predsjednik Kennedy Jackie je darovao broš od rubina ‘Two Fruit’. Osobito dobra mušterija bila je glumačka diva Elizabeth Taylor.
Na premijeri filma ‘Noć iguane’, u kojem je glumio njezin suprug Richard Burton, ukrala je svu pažnju noseći ekstravagantni broš iguane, mužev dar. Ta kreacija od smaragda, dijamanata i safira na aukciji dragulja koji su pripadali glumačkoj divi prodana je u Christie’su 2011. za 1,2 milijuna dolara. ‘Velike cure trebaju velike dijamante’, izjavila je svojedobno Taylorova, a Burton joj je nakon burnih svađa ljubav dokazivao dijamantnim senzacijama.
Jedna od njih bila je i Tiffanyjev ‘Cvijet mora’, broš koji joj je darovao 1965., a Tiffany ga je na aukciji u Christie’su otkupio 2011. Poslijeratnu eru Tiffanyja obilježile su kreacije Jeana Schlumbergera koji je karijeru počeo dizajniravši u Parizu nakit za modisticu Elsu Schiaparelli.
Tiffany je možda najpoznatiji i najpoželjniji po zaručničkom i vjenčanom prstenju. I najmanji soliterčić ako nosi njihov znak – ima posebnu vrijednost
U atelijeru na Petoj aveniji posvetio se ekskluzivnim kreacijama s motivima prirode, osobito iz života podmorja. Upravo on je čuveni žuti dijamant utkao u ogrlicu koja reklamira ‘Doručak kod Tiffanyja’, dizajnirao je broš ‘Noć iguane’, ‘Cvijet mora’ i desetke drugih unikata. Cijelu jednu eru obilježile su i kreacije Palome Picasso, najmlađe kćeri čuvenog slikara koja je 1980. u dobi od 30 godina postala dizajnerska zvijezda nakita Tiffany.
Crvena vrpca za Božić
Suprotnost njezinim ekstravagantnim komadima od šarenog kamenja donijela je Talijanka Elsa Peretti, čije su jednostavne kreacije čistih linija i prihvatljivijih cijena privukle i mlađu klijentelu, a ogrlica ‘Open Heart’ već gotovo pola stoljeća prigodan je dar za mature i obljetnice punoljetnosti.
Osim luksuznog nakita i mnoge druge kreacije ove kuće duboko su utkane u živote Amerikanaca. Svake godine Tiffany izradi šezdesetak zlatnih i srebrnih trofeja za različita sportska natjecanja, među kojima su Super Bowl i teniski US Open.
Darovi za mladence, novorođenčad, godišnjice brakova i rođendane, premda i prilično beskorisni, poželjniji su ako su kupljeni u Tiffanyju. No, Tiffany je možda najpoznatiji i najpoželjniji po zaručničkom i vjenčanom prstenju. I najmanji soliterčić ako nosi njihov znak – ima posebnu vrijednost. Sve do 1886. dijamant se na prsten ugrađivao tako da se položi u zlatni ili platinasti okvir.
No, Tiffany je izumio novi način: polaganje kamena između šest zubaca, da pojačaju dojam njegove veličine i sjaja.
Trendovi u draguljarstvu su se mijenjali, poželjne boje zlata varirale su od žutog, bijelog do ružičastog, izmjenjivale su se kolekcije minimalističkog dizajna, s grafičkim elementima ili, pak, čistih linija koje podsjećaju na arhitekturu New Yorka. Desetljećima ista je ostala jedino plava kutijica s bijelom satenskom vrpcom – zaštitni znak tvrtke. Charles Lewis Tiffany nazvao ju je ‘jedinom stvari koja se u njihovom dućanu ne može posebno kupiti, već je popratni dio svakog paketića’.
Gotovo dva stoljeća ova kuća luksuza svoj uspjeh temelji na filozofiji da si svatko može priuštiti barem nešto iz Tiffanyja. Bila to dijamantna ogrlica, zaručnički prsten, srebrni privjesak ili naprosto zdjelica za kućnog ljubimca, uvijek su jednako aranžirani u svjetlotirkiznu kutijicu s bijelom svilenom vrpcom. Osim za Božić, kada naprave ustupak blagdanima i ukrase je crvenom vrpcom.
Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Tiffany & Co., Shutterstock & Pixabay