SOS Yachting: Porezni aspekti iznajmljivanja jahti



6 min

Stručnjaci iz međunarodne tvrtke s jakim hrvatskim uredom objašnjavaju osnove PDV-a u kontekstu iznajmljivanja jahti u hrvatskim vodama, te odgovaraju na porezna pitanja mnogim vlasnicima jahti koje privlači atraktivna hrvatska obala, a koji žele iznajmljivati svoja plovila i uživati u prirodnim ljepotama

Sir Francis Drake, slavni engleski istraživač najpoznatiji po plovidbi oko svijeta u jednoj ekspediciji između 1577. i 1580., kazao je: ‘Ne smatram život na kopnu lošim, ali život na moru smatram boljim’. Tko bi mu mogao proturječiti? Kada biste mogli birati između tjedan dana u luksuznoj vili ili tjedan dana na jahti istog stila, sigurno biste se odlučili za jahtu – osim ako ne patite od morske bolesti. Tko i ne bi?

Boravak na luksuznoj jahti je, po svojoj prilici, vrhunac odmora prema viđenju mnogih. Ali za organizatore, kapetane, posadu i gotovo sve pružatelje usluga koji ovakvu vrstu odmora čine toliko ugodnom za goste, taj je biznis i uzrok mnogih glavobolja. Kaže se i da kada kupite brod, kupujete problem. U segmentu iznajmljivanja jahti teži se savršenstvu na svakom koraku: vlasnici klijentima ustupaju jednu od svojih najsvetijih stvari, a klijenti (koji taj užitak često plate onoliko koliko prosječan čovjek često ni ne zaradi u životu) očekuju samo najbolje od najboljega.

U čarteru jahti postoji mnogo važnih čimbenika, a SOS Yachting je ponosan što je jedan od njih i što podržava sve aspekte fiskalnog zastupanja, pomažući kolegama iz jahting sektora da iskustvo iznajmljivanja učine nezaboravnim. Ipak, PDV je sigurno posljednja stvar koju želite uzeti u obzir tijekom ljetovanja. Nadamo se da je sve uključeno, zar ne? Paušalna stopa bez obzira na zemlju? Ograničena složenost? Nažalost, ne… ali dopustite SOS Yachtingu da vas vodi kroz proces i kaže vam što morate, a što ne smijete napraviti.

Prekrasno hrvatsko more postaje sve atraktivnije i privlači potencijalne ambiciozne iznajmljivače. St. Tropez će zauvijek biti St. Tropez i nikad neće izgubiti na privlačnosti, ali klijenti su spremni napustiti poznate vode i željni su istraživanja. Ima li boljeg mjesta za istraživanje od Hrvatske, u kojoj čekaju tisuće idiličnih otoka. Ali je li to baš tako lako? Čarter, plovidba i riječ ‘lako’ ne idu uvijek ruku pod ruku, ali Hrvatska itekako napreduje. U siječnju 2023. Hrvatska je postala 20. zemlja koja je prihvatila euro. Osim toga, Hrvatska je sada dio schengenske zone, pa je putovanje postalo još lakše.

Dakle, možemo lako ponijeti eure, možemo lako ući u Hrvatsku, ali možemo li lako unajmiti jahtu u Hrvatskoj? Sve jahte sa zastavom EU-a (komercijalno registrirane) i sve jahte sa zastavama izvan EU-a (komercijalno registrirane) duljine iznad 24 metra mogu se iznajmiti u Hrvatskoj. Razlog za ograničenje duljine je zaštita tržišta. Hrvatska ima jednu od najvećih flota za iznajmljivanje u cijeloj Europi i iako velike superjahte ne predstavljaju prijetnju lokalnoj ponudi, manje jahte jesu.

Koje su tri ključne točke koje treba zapamtiti prilikom najma? Stopa PDV-a u Hrvatskoj je fiksna i iznosi 13 posto. Mnogi u EU-u pitaju se je li ova stopa održiva, budući da je u Španjolskoj 21 posto, u Francuskoj 20 posto, a u Italiji 22 posto. Hrvatska je u prošlosti imala veće stope u odnosu na navedene zemlje, a trenutna stopa od 13 posto ista je kao i stopa za hotelski smještaj – iznajmljivanje jahti je kategorizirano kao ‘smještaj na brodu’, stoga se stopa od 13 posto primjenjuje samo na naknadu za iznajmljivanje. Vlasnici koji su svoje plovilo prijavili za čarter (za komercijalnu uporabu) i koji sami žele koristiti svoje jahte to mogu, ali moraju se pridržavati ugovora o najmu.

Budući da je komercijalno registrirana jahta u vlasništvu kompanije – vlasničke tvrtke – koji se koraci moraju poštovati u iznajmljivanju?

1. Vlasnička tvrtka treba se registrirati za PDV i dobiti lokalni hrvatski PDV broj.

2. Jahte koje plove pod zastavom zemlje izvan EU-a moraju podnijeti zahtjev za dozvolu za kabotažu (čarter), pri čemu je kabotaža definirana kao prijevoz putnika između dva mjesta u istoj zemlji.

3. Vlasnička tvrtka mora registrirati jahtu za čarter koristeći E-Crew aplikaciju.

Pitanje koje često čujemo je kako vlasnička kompanija ima koristi od komercijalne jahte koja je registrirana u sustavu PDV-a u Hrvatskoj? Glavni koncept koji ovdje treba uzeti u obzir jest da vlasnička tvrtka može koristiti svoj hrvatski PDV broj za povrat PDV-a, a ograničenje je da se povrat PDV-a može odnositi samo na fakture izdane od strane hrvatskog dobavljača za određene nabave za obavljanje komercijalnih aktivnosti. Sve mora biti povezano.

Razlog izdavanja hrvatskog PDV broja je komercijalna upotreba jahte. Stoga se kupovina npr. rezervnih dijelova, materijala, goriva, plaćanje pristojba u marinama itd. potrebnih za komercijalne aktivnosti jahti mogu prijaviti za povrat PDV-a. U SOS Yachtingu klijenti ih često pitaju trebaju li im dostaviti sve račune ili samo one iznad određene vrijednosti. Jahta je najskuplja igračka u svakoj kutiji s igračkama, da to tako kažemo. Na svakom popisu impresivne imovine jahta nadmašuje automobil, vilu, helikopter, pa čak i privatni avion – pogotovo zato što su posljednje dvoje samo brža prijevozna sredstva.

Ali jahta je tu da se na njoj provede vrijeme, da se opušta, bježi od gužve i stresa. Sve ovo govori da je nadzor zakonodavca nad sektorom čartera vrlo strog i administracija ima na raspolaganju mnogo metoda koje koriste da natjeraju vlasnike na poštovanje zakona o PDV-u. Njihov savjet klijentima je da im šalju sve fakture: za gorivo, najam vezova, pa čak i za novine i žvakaće gume. U SOS Yachtingu paze na detalje i radije imaju više dokumentacije pri ruci nego manje.

Novi izvršni direktor SOS Yachtinga Frédéric Dormeuil
Novi izvršni direktor SOS Yachtinga Frédéric Dormeuil

A što je s vlasnicima koji su prvi put na tržištu? Što savjetovati uspješnim mladim ljudima današnjice koji su zaradili dovoljno novca za jahtu i žele provoditi više vremena u odmoru na moru? ‘Privatni sam vlasnik, ali ne koristim jahtu svaki dan i želim pokriti neke troškove. Kako da se upustim u čarter?’ To pitanje čujemo često, a o tome kad-tad razmišlja svaki vlasnik jahte. Nažalost, ne postoji jedan odgovor za sve, a najbolji plan podrazumijeva shvaćanje vlastitih želja, ciljeve vlasnika i vrste jahte. Nakon toga valja provjeriti poklapaju li se ciljevi vlasnika s ciljevima potencijalnih klijenata.

Vlasništvo i iznajmljivanje jahti nedvojbeno predstavljaju više izazova nego Airbnb ili booking.com, ali i tim se vodama može ploviti. SOS Yachting je u početku zamišljen kao pomoć i podrška, a iz toga je proizišla usluga koja je s vremenom postajala sve potrebnija. Još od rođenja SOS Yachtinga 2012. godine, nastavili su jačati svoje odnose s lokalnim vlastima, kako bi bili od koristi objema stranama, vlastima i klijentima. Vlasti trebaju PDV, a klijentu mora biti jasno koliko treba platiti.

SOS Yachting sa zadovoljstvom igra ulogu posrednika između to dvoje, a u posljednjem desetljeću poslovanja pomogli su stotinama vlasničkih tvrtki. S obzirom na njihovo poznavanje ovog sektora, njihova je dužnost i pomaganje vlastima da na najjednostavniji način dobiju PDV očekivan od sektora, pogotovo sad kad Hrvatska stupa na tržište i profit od PDV-a će rasti. Najvažnija u ovome, kao i u svemu ostalome, jest ravnoteža – previše komplikacija će potjerati i vlasnike i iznajmljivače jahti u druge vode, a profit od PDV-a bit će manji od očekivanog. S druge strane, ako sve bude prejednostavno, drugi europski igrači će zatražiti akciju za izjednačavanje uvjeta u svim zemljama.

SOS Yachting tim posvećen je bezbrižnoj plovidbi

Usklađenost s PDV-om za komercijalne jahte koje posluju u EU-u može predstavljati značajnu regulatornu prepreku. Dodate li tome strani jezik, obvezu poštovanja administracije i užurbanu čarter sezonu, poteškoće se čine nepremostivima. Tada u pomoć dolazi posvećeni tim SOS Yachtinga. Njihov cilj je samo jedan – otkloniti glavobolju koju stvara birokracija i voditi vas kroz proces. ‘Sve je lakše nego što se čini’, moto je SOS Yachting grupe, koja ima operativne urede u Italiji, Francuskoj, Hrvatskoj i Španjolskoj, upravlja globalnom flotom na Mediteranu s više od 600 vlasničkih tvrtki i obrađuje više od 1300 čartera.

Tvrtka je počela sa samo 49 klijenata kojima je upravljao ured u Viareggiu, a odonda bilježi impresivnu godišnju stopu rasta. Sara, koja je s tvrtkom od početka, kaže da ima dobre uspomene na te godine pune izazova: ‘Bili smo prva i tada jedina grupa specijalizirana za PDV za čarter jahte na Mediteranu, a u talijanskom uredu nas ima samo četvero – Gioia, Nina, Rachele i ja.’ Tijekom 2013., SOS Yachting je otvorio ured za Francusku i Monako u Nici, koji također raste fenomenalno velikom brzinom. Operativna voditeljica za Francusku je Deborah, a kasnije su se uredu pridružili Pembele i Lilit.

U 2014. godini visok broj čartera u Hrvatskoj potaknuo je čelnike SOS Yachtinga da otvore ured u Rijeci. ‘Ured je otvoren u lipnju, kada je sezona već bila počela. Bez obzira na to, prvu sezonu smo zaključili uspješno’, objašnjava Sanja, koja je prva krenula s radom. Nakon nje, uredu se pridružila Iva, koja je i danas neizostavan član tima. Na kraju je došao red na Španjolsku, a Mallorca je odabrana kao savršeno mjesto za ured. Nakon Alessije, Tatiana se pridružila uredu 2020., i već je imala iskustvo u sektoru. U suradnji s Alessijom, povećala je broj kupaca čak i u sezoni nakon pandemije.

Fotografije SOS Yachting

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above