Brodski stabilizatori: Tehnologija za miran san

4 MINUTES READ
00:01:28

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper

Nekim nautičarima su valovi zabavni ili čak umirujući, no u većini slučajeva valjanje i poniranje trupa broda, bilo u plovidbi ili na sidru gdje vas iznenade zalutali valovi, ili dok čekate u redu za gorivo ili muring, zadaje glavobolje pa i (morsku) bolest, a da ne govorimo o padanju posuđa i čaša po kokpitu, posrtanju putnika po palubi i ostalim neugodnim situacijama. Premda je valjanje sastavni dio plovidbe, a naročito na brodovima s visokim nadgrađima, rješenje je vrlo jednostavno – ugradnja stabilizatora.

Ovo je fotografija stabilizatora Seakeeper na brodu axopar 28
Axopar 28 na slici opremljen je Seakeeperom 2

Bilo da se radi o žiroskopskim stabilizatorima, aktivnim perajama ili flapsovima, neka vrsta stabilizacije postala je dio opreme koja je dostupna ne samo kao dio standardne opreme prilikom kupnje novog plovila nego i kao dodatna opcija i to u sve manja plovila. Razvoj ove tehnologije, doveo je stabilizacije i na brodove do deset metara, a naročito je tržište malenih ‘fishermen’ brodica u SAD-u profitiralo, pa uređaji poput Seakeeper 1 pogonjeni izvorom napajanja od 12 V postižu stabilizaciju u svega par minuta, a da zauzimaju minimalno mjesta (kubus oko 50 x 50 cm). Opcija ugradnje ovog uređaja sve više liči na dobar potez, čak i ako vam brod služi samo za ribanje ili ronjenje.

Princip rada žiro stabilizatora je vrlo jednostavan. Uređaj stabilizira valjanje, tako da proizvodi energiju vrtnjom zamašnjaka unutar vakuumske komore, a dobivena stabilizirajuća snaga određuje se težinom, promjerom i okretajima zamašnjaka, te se mjeri u Newton metrima. Baš kao i u auto industriji, više okretnog momenta daje veće ubrzanje, što rezultira s više anti-rolling energije za stabilizaciju plovila.

Poput dizajna i drugi trend iz auto industrije – elektronička kontrola kretanja, prebacila se u nautičku industriju, a beneficije su očigledne: anuliranje valjanja (i do 95%), manji zamor putnika i posade, povećanje brzine, ali i cjelokupne sigurnosti plovidbe. Osim toga nautičari često zanemaruju činjenicu da se zbog valjanja gubi i do 15% brzine, a što onda dovodi i do veće potrošnje goriva. Stabilizatori su postali skoro kao klima-uređaj u automobilima – neizbježni.

Ovo je fotografija brodski stabilizatori Seakeeper
Seakeeper navodi kako njegovi stabilizatori smanjuju valjanje plovila za 95 posto

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper. Zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji ove žiro stabilizatore moguće je ugraditi na brodove od 23 do preko 85 stopa, a koji će eliminirati valjanja uzrokovano valovima, bilo da se plovilo nalazi na sidru ili u plovidbi. U desetak godina postojanja ove američke tvrtke, ne samo da je pojačana potražnja za ugradnjom stabilizatora u nova plovila, već je i porastao retrofit na rabljenim plovila, pa tako retrofit čini čak 25% njihove ukupne prodaje.

Kompaktan dizajn ključan je za ugradnju, pogotovo u limitiranim prostorima kao što su brodske strojarnice, a tehnologija koju koristi ovaj proizvođač omogućava i nekoliko spojenih jedinica kao i smještanje izvan linije kobilice. Tvrtka Merk & Merk već tri godine ekskluzivni je zastupnik za Seakeeper za Hrvatsku, pa pokrivaju od Istre do Cavtata, a u posljednje tri godine često su u projektima refita imali zahtjeva za ugradnjom stabilizacijskih sustava.

Ovo je fotografija Julian Merk
Vlasnik tvrtke Merk & Merk – Julian Merk

Premda nije jeftina investicija, ovakvim ‘upgradeom’, osim poboljšanja ugodnosti pa i ekonomičnosti plovidbe, vašem plovilu povećava se i tržišna vrijednost prilikom daljnje prodaje, a upravo je to jedan od najčešćih razloga za ugradnju stabilizatora. Razlike od proizvođača do proizvođača uključuju horizontalnu odnosno vertikalnu os kretanja stabilizacije, prirodnu ili vođenu precesiju, te aktivnu kontrolu kretanja kojom se optimizira okretni moment žiroskopa za najbolje performanse, odnosno pasivnu kontrolu kod koje se uređaj mora isključiti u težim uvjetima plovidbe i pri većim brzinama.

Seakeeper s aktivnom kontrolom, naprednom tehnologijom hlađenja i vrhunskom performansama (9700 rpm), te širokom distributerskom i servisnom mrežom prednjači na svjetskom tržištu. Osim brodova na razonodu, na popisu ‘sretnih’ vlasnika, ujedno su i radni brodovi, poput vatrogasnih i spasilačkih koji dolaze na retrofit ugradnju stabilizacijskih sustava. Julian Merk kaže da zapravo nema broda na koji se ne može ugraditi žiro stabilizator, bilo da je riječ o jednoj ili više konfiguracija, te da za svaku ugradnju postoji rješenje. Prije svega potrebno se dobro posavjetovati, a kako jedinice dolaze iz SAD-a (odgovor u roku od 24 sata), potrebno je oko mjeseca dana za isporuku odabranog modela.

Ovo je fotografija Seakeeper 3
Seakeeper 3 na plovilu Contender 32

Kako u Merk & Merk odmah započinju pripreme unutar roka isporuke, za samu ugradnju kada je jedinica u Hrvatskoj potrebno je oko 10-ak dana, ovisno o tipu plovila i naravno probnoj vožnji, no prije svake ugradnje stručni tim dolazi pregledati brod kako bi se našlo najbolje rješenje. Seakeeper mora biti montiran na strukturu broda, a što je niže pozicioniran uređaj, to bolje eliminira valjanje broda. Važno je istaknuti da se retrofit može ugraditi gotovo u bilo koji trup, no svaki od njih zahtijeva stručno održavanje, jer iz iskustva kaže, puno novih brodova većih od 50 stopa s već ugrađenim Seakeeperima nemaju redovne servisne intervale.

Kako govorimo o uređajima s cijenom od oko 100 do 200 tisuća eura, za koje neodržavanje poput zamjene cinkova može biti od velike štete, redovni servisi spadaju u red sitnih troškova održavanja (ciklusi su oko 1000 sati/ili barem jednom godišnje).

Ekspanzione posude ili akumulatori, sustav cirkulacije mora, cinkovi u hladnjaku važne su komponente za sigurnost i dugotrajnost rada sustava. Svaka jedinica ima drugačiji servisni interval, stoga se najbolje savjetovati sa stručnim timom Merk & Merk. Naime, iako Seakeeper ima dvije godine tvorničke garancije, imali su slučajeva da se na prvi servis dolazi tek u trećoj godini.

Svjedočanstva vlasnika koji plove sa stabilizacijskim sustavima unisona su: nitko se ne vraća na plovila bez stabilizacije, makar im to služilo u najvećoj mjeri kada su na sidru. Jer je miran san bez ljuljanja valova prolazećih brodova ili ‘zalutalih’ valova, jednostavno neprocjenjiv.

Tekst Filip Bubalo
Fotografije & video Seakeeper

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija sportskog trawlera Pardo Endurance 60 Testovi

Pardo Endurance 60 na testu: Sportski trawler

Stilske odrednice uspješnih prethodnika modela Pardo 38, 43 i 50, na Endurance 60 modelu evoluirale su u potpuno novi koncept – jahtu za plovidbu na …

Ovo je fotografija Lomac GranTurismo 11 Jahting

Navis Marine: Tri nova zastupništva

Tvrtka Navis Marine, specijalizirana za ekskluzivnu prodaju, posredovanje i savjetovanje u nautičkoj industriji, svom bogatom portfelju nedavno je dodala tri nova brenda, čime nastavlja sa …

Ovo je fotografija Fiart P54 project Jahting

Fiart P54: Novi projekt s potpisom Stefana Pastrovicha

Fiart P54 je projekt koji obećava nova iskustva u plovidbi i sprema se postati nova ikona internacionalnog nautičkog tržišta Da bi tu filozofiju proveo u …

Ovo je fotografija De Antonio 42 Open cruising Testovi

De Antonio 42 Open na testu: Luksuzan open mediteranskog šarma

De Antonio 42 Open pravi je ‘head turner’, a tirkizna boja presvlaka asocira na ono za što je ovaj snažan brod i namijenjen – brzom …

Ovo je fotografija 58wallypower project Jahting

Projekt 58wallypower: Evolucija dizajna

Tijekom konferencije za novinare Grupe Ferretti na Cannes Yachting Festivalu 2021. predstavljen je novi projekt 58wallypower Revolucionarni dodatak seriji Wallypower predstavlja prvi korak u obnovi …

Jahting

Cannes Yachting Festival 2021.: Traži se brod više

Cannes Yachting Festival, nakon dvije godine pauze održava se svečano i u punom sjaju, od 7. do 12. rujna, kako bi se svijetu predstavilo sve …

Ovo je fotografija viseće kade Hamaca Luksuz

Luksuzno spa iskustvo u vlastitu domu

Stvaranje luksuznog prostora za opuštanje u udobnosti vaše kuće najnoviji je trend u wellnessu Kada Hamaca Najzanimljiviji proizvod serije od karbona kuće Splinter Works je …

Ovo je fotografija Frauscher 1212 Ghost u plovidbi Testovi

Frauscher 1212 Ghost na testu: Odvažan i lijep

Frauscher 1212 Ghost ne ispunjava samo prazninu u pogledu veličine i cijene između 1017 GT i 1414 Demon, već pruža šansu vlasnicima da evoluiraju u …

Putovanja

Goriška brda: Vino je umjetnost

Tri vinska tenora Goriških brda: Edi Simčič, Marjan Simčič i Aleš Kristančič primjer su strasti, posvećenosti i znanja koje donosi svjetski uspjeh ‘Budi svoj’ jedna …

Ovo je fotografija otok svetac jedrenje Hrvatska

Zašto je otok Svetac jadranska ‘ultima Thule’?

Svetac ili Sveti Andrija – pučinski otok u viškom arhipelagu, praktički na kraju jadranskog svijeta, bio je inspiracija brojnim hrvatskim umjetnicima, koje je privukla njegova …

Ovo je fotografija apartmana u hotelu Putovanja

Cheval Blanc: Novi hram za hedoniste

Najveći svjetski koncern luksuza otvorio je hotel s jedinstvenim pogledom na cijeli Pariz, ispunjen umjetninama i ekskluzivnim dizajnerskim kreacijama, te ponudom vrhunskih delicija u četiri …

Luksuz

Diners Club Gold kartica je tek početak priče o sjajnim pogodnostima!

Ako tražite pametnu karticu s kojom ćete uživati i pritom se osjećati sigurno, vrijeme je da upoznate Diners Club Gold karticu. Ona nagrađuje vaše kupnje …

Scroll to Top