Brodski stabilizatori: Tehnologija za miran san

4 MINUTES READ
00:01:28

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper

Nekim nautičarima su valovi zabavni ili čak umirujući, no u većini slučajeva valjanje i poniranje trupa broda, bilo u plovidbi ili na sidru gdje vas iznenade zalutali valovi, ili dok čekate u redu za gorivo ili muring, zadaje glavobolje pa i (morsku) bolest, a da ne govorimo o padanju posuđa i čaša po kokpitu, posrtanju putnika po palubi i ostalim neugodnim situacijama. Premda je valjanje sastavni dio plovidbe, a naročito na brodovima s visokim nadgrađima, rješenje je vrlo jednostavno – ugradnja stabilizatora.

Ovo je fotografija stabilizatora Seakeeper na brodu axopar 28
Axopar 28 na slici opremljen je Seakeeperom 2

Bilo da se radi o žiroskopskim stabilizatorima, aktivnim perajama ili flapsovima, neka vrsta stabilizacije postala je dio opreme koja je dostupna ne samo kao dio standardne opreme prilikom kupnje novog plovila nego i kao dodatna opcija i to u sve manja plovila. Razvoj ove tehnologije, doveo je stabilizacije i na brodove do deset metara, a naročito je tržište malenih ‘fishermen’ brodica u SAD-u profitiralo, pa uređaji poput Seakeeper 1 pogonjeni izvorom napajanja od 12 V postižu stabilizaciju u svega par minuta, a da zauzimaju minimalno mjesta (kubus oko 50 x 50 cm). Opcija ugradnje ovog uređaja sve više liči na dobar potez, čak i ako vam brod služi samo za ribanje ili ronjenje.

Princip rada žiro stabilizatora je vrlo jednostavan. Uređaj stabilizira valjanje, tako da proizvodi energiju vrtnjom zamašnjaka unutar vakuumske komore, a dobivena stabilizirajuća snaga određuje se težinom, promjerom i okretajima zamašnjaka, te se mjeri u Newton metrima. Baš kao i u auto industriji, više okretnog momenta daje veće ubrzanje, što rezultira s više anti-rolling energije za stabilizaciju plovila.

Poput dizajna i drugi trend iz auto industrije – elektronička kontrola kretanja, prebacila se u nautičku industriju, a beneficije su očigledne: anuliranje valjanja (i do 95%), manji zamor putnika i posade, povećanje brzine, ali i cjelokupne sigurnosti plovidbe. Osim toga nautičari često zanemaruju činjenicu da se zbog valjanja gubi i do 15% brzine, a što onda dovodi i do veće potrošnje goriva. Stabilizatori su postali skoro kao klima-uređaj u automobilima – neizbježni.

Ovo je fotografija brodski stabilizatori Seakeeper
Seakeeper navodi kako njegovi stabilizatori smanjuju valjanje plovila za 95 posto

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper. Zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji ove žiro stabilizatore moguće je ugraditi na brodove od 23 do preko 85 stopa, a koji će eliminirati valjanja uzrokovano valovima, bilo da se plovilo nalazi na sidru ili u plovidbi. U desetak godina postojanja ove američke tvrtke, ne samo da je pojačana potražnja za ugradnjom stabilizatora u nova plovila, već je i porastao retrofit na rabljenim plovila, pa tako retrofit čini čak 25% njihove ukupne prodaje.

Kompaktan dizajn ključan je za ugradnju, pogotovo u limitiranim prostorima kao što su brodske strojarnice, a tehnologija koju koristi ovaj proizvođač omogućava i nekoliko spojenih jedinica kao i smještanje izvan linije kobilice. Tvrtka Merk & Merk već tri godine ekskluzivni je zastupnik za Seakeeper za Hrvatsku, pa pokrivaju od Istre do Cavtata, a u posljednje tri godine često su u projektima refita imali zahtjeva za ugradnjom stabilizacijskih sustava.

Ovo je fotografija Julian Merk
Vlasnik tvrtke Merk & Merk – Julian Merk

Premda nije jeftina investicija, ovakvim ‘upgradeom’, osim poboljšanja ugodnosti pa i ekonomičnosti plovidbe, vašem plovilu povećava se i tržišna vrijednost prilikom daljnje prodaje, a upravo je to jedan od najčešćih razloga za ugradnju stabilizatora. Razlike od proizvođača do proizvođača uključuju horizontalnu odnosno vertikalnu os kretanja stabilizacije, prirodnu ili vođenu precesiju, te aktivnu kontrolu kretanja kojom se optimizira okretni moment žiroskopa za najbolje performanse, odnosno pasivnu kontrolu kod koje se uređaj mora isključiti u težim uvjetima plovidbe i pri većim brzinama.

Seakeeper s aktivnom kontrolom, naprednom tehnologijom hlađenja i vrhunskom performansama (9700 rpm), te širokom distributerskom i servisnom mrežom prednjači na svjetskom tržištu. Osim brodova na razonodu, na popisu ‘sretnih’ vlasnika, ujedno su i radni brodovi, poput vatrogasnih i spasilačkih koji dolaze na retrofit ugradnju stabilizacijskih sustava. Julian Merk kaže da zapravo nema broda na koji se ne može ugraditi žiro stabilizator, bilo da je riječ o jednoj ili više konfiguracija, te da za svaku ugradnju postoji rješenje. Prije svega potrebno se dobro posavjetovati, a kako jedinice dolaze iz SAD-a (odgovor u roku od 24 sata), potrebno je oko mjeseca dana za isporuku odabranog modela.

Ovo je fotografija Seakeeper 3
Seakeeper 3 na plovilu Contender 32

Kako u Merk & Merk odmah započinju pripreme unutar roka isporuke, za samu ugradnju kada je jedinica u Hrvatskoj potrebno je oko 10-ak dana, ovisno o tipu plovila i naravno probnoj vožnji, no prije svake ugradnje stručni tim dolazi pregledati brod kako bi se našlo najbolje rješenje. Seakeeper mora biti montiran na strukturu broda, a što je niže pozicioniran uređaj, to bolje eliminira valjanje broda. Važno je istaknuti da se retrofit može ugraditi gotovo u bilo koji trup, no svaki od njih zahtijeva stručno održavanje, jer iz iskustva kaže, puno novih brodova većih od 50 stopa s već ugrađenim Seakeeperima nemaju redovne servisne intervale.

Kako govorimo o uređajima s cijenom od oko 100 do 200 tisuća eura, za koje neodržavanje poput zamjene cinkova može biti od velike štete, redovni servisi spadaju u red sitnih troškova održavanja (ciklusi su oko 1000 sati/ili barem jednom godišnje).

Ekspanzione posude ili akumulatori, sustav cirkulacije mora, cinkovi u hladnjaku važne su komponente za sigurnost i dugotrajnost rada sustava. Svaka jedinica ima drugačiji servisni interval, stoga se najbolje savjetovati sa stručnim timom Merk & Merk. Naime, iako Seakeeper ima dvije godine tvorničke garancije, imali su slučajeva da se na prvi servis dolazi tek u trećoj godini.

Svjedočanstva vlasnika koji plove sa stabilizacijskim sustavima unisona su: nitko se ne vraća na plovila bez stabilizacije, makar im to služilo u najvećoj mjeri kada su na sidru. Jer je miran san bez ljuljanja valova prolazećih brodova ili ‘zalutalih’ valova, jednostavno neprocjenjiv.

Tekst Filip Bubalo
Fotografije & video Seakeeper

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Cranchi E26 Rider u plovidbi Testovi

Cranchi E26 Rider na testu: Talijanski žigolo

Klasične gliserske linije i prekrasna tamnoplava boja s efektom, koju je Christian Grande savršeno spario s tamno crvenim kožnim tapecirungom, čine Cranchi E26 Rider modernim …

Saxdor 320 gto gliser Testovi

Saxdor 320 GTO na testu: Brzina je vrlina

Saxdor 320 GTO zamišljen je da vaš boravak na moru učini dinamičnim i udobnim, vanjski izgled s ‘naopakim’ pramcem i niskom siluetom prati trendove, a …

axopar 45 xc cross cabin Jahting

Axopar 45 XC Cross Cabin: Najuzbudljiviji model dosad

Novi model Axopara, Axopar 45 XC Cross Cabin, impresionirati će i najizbirljivije ljubitelje plovidbe, bez obzira na njihovu viziju savršenog dana na moru Axopar, koji …

Azimut Verve 42 u plovidbi Jahting

Novi odvažni weekender Azimut Verve 42

Nakon uspješnog modela Verve 47, Azimut je predstavio Verve 42, novi model odvažnog dizajna u ekstra kompaktnoj verziji Ovaj model predstavlja začetak novog segmenta weekend, …

motorna jahta Pardo GT52 u plovidbi Jahting

Pardo GT52: Funkiconalnost i udobnost plovidbe

Cantiere del Pardo predstavio je potpuno novi model Pardo GT52 koji se svojim performansama smjestio između modela Walkaround i Endurance Zamišljena za klijente koji žele …

Solaris Power 40 Open vanjske linije Jahting

Revolucionarni Solaris Power 40 Open

Osim već poznatih plovnih vještina tipičnih za cijeli asortiman Solarisa, inovativni 40 Open nudi najduže vanjske linije u svojoj kategoriji, s najvećim prostorom za život …

Putovanja

Blue Kotor Bay Premium Spa Resort: Moć mora

Dignite sidro i uputite se prema marini Blue Kotor Bay i Retreatu De’MAR u čijem je središtu filozofija wellbeinga Vrhunsko spa odmaralište Blue Kotor Bay …

Automobili

Porsche 911 GT3 RS ultimativni je cestovni bolid

Novi Porsche 911 GT3 RS službeno je predstavljen kao ultimativni sportski cestovni automobil, koji je, s 518 konjskih snaga najsnažniji serijski Porsche s atmosferskim motorom …

Franz Schillinger Jahting

Franz Schillinger: Ispunjavanje snova

Austrijski poduzetnik za naš magazin govori o usponu brenda Sanlorenzo u regiji, poslovnoj filozofiji, Frauscherovim brodovima i Hrvatskoj kao ekskluzivnoj destinaciji Sanlorenzo Adria pokazuje znakove …

Hoteli

Prijeko Palace: Dodir renesanse

U srcu grada Dubrovnika, hotel Prijeko Palace i restoran Stara Loza savršeno skladno spajaju prošlost i sadašnjost Ako tražite nezaboravno i drukčije mjesto za odmor …

Cranchi E26 Rider u plovidbi Testovi

Cranchi E26 Rider na testu: Talijanski žigolo

Klasične gliserske linije i prekrasna tamnoplava boja s efektom, koju je Christian Grande savršeno spario s tamno crvenim kožnim tapecirungom, čine Cranchi E26 Rider modernim …

Putovanja

Nikki Beach: Nova destinacija za jahtaše

Doživite ljetnu idilu kompleksa Nikki Beach Montenegro uz nezaboravan spoj zabave, uživanja i gastro–avanture Nikki Beach Montenegro, dio svjetskog lanca luksuznih odmarališta, je restoran i …

Scroll to Top