Brodski stabilizatori: Tehnologija za miran san

4 MINUTES READ
00:01:28

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper

Nekim nautičarima su valovi zabavni ili čak umirujući, no u većini slučajeva valjanje i poniranje trupa broda, bilo u plovidbi ili na sidru gdje vas iznenade zalutali valovi, ili dok čekate u redu za gorivo ili muring, zadaje glavobolje pa i (morsku) bolest, a da ne govorimo o padanju posuđa i čaša po kokpitu, posrtanju putnika po palubi i ostalim neugodnim situacijama. Premda je valjanje sastavni dio plovidbe, a naročito na brodovima s visokim nadgrađima, rješenje je vrlo jednostavno – ugradnja stabilizatora.

Ovo je fotografija stabilizatora Seakeeper na brodu axopar 28
Axopar 28 na slici opremljen je Seakeeperom 2

Bilo da se radi o žiroskopskim stabilizatorima, aktivnim perajama ili flapsovima, neka vrsta stabilizacije postala je dio opreme koja je dostupna ne samo kao dio standardne opreme prilikom kupnje novog plovila nego i kao dodatna opcija i to u sve manja plovila.
Razvoj ove tehnologije, doveo je stabilizacije i na brodove do deset metara, a naročito je tržište malenih ‘fishermen’ brodica u SAD-u profitiralo, pa uređaji poput Seakeeper 1 pogonjeni izvorom napajanja od 12 V postižu stabilizaciju u svega par minuta, a da zauzimaju minimalno mjesta (kubus oko 50 x 50 cm). Opcija ugradnje ovog uređaja sve više liči na dobar potez, čak i ako vam brod služi samo za ribanje ili ronjenje.

Princip rada žiro stabilizatora je vrlo jednostavan. Uređaj stabilizira valjanje, tako da proizvodi energiju vrtnjom zamašnjaka unutar vakuumske komore, a dobivena stabilizirajuća snaga određuje se težinom, promjerom i okretajima zamašnjaka, te se mjeri u Newton metrima. Baš kao i u auto industriji, više okretnog momenta daje veće ubrzanje, što rezultira s više anti-rolling energije za stabilizaciju plovila. Poput dizajna i drugi trend iz auto industrije – elektronička kontrola kretanja, prebacila se u nautičku industriju, a beneficije su očigledne: anuliranje valjanja (i do 95%), manji zamor putnika i posade, povećanje brzine, ali i cjelokupne sigurnosti plovidbe. Osim toga nautičari često zanemaruju činjenicu da se zbog valjanja gubi i do 15% brzine, a što onda dovodi i do veće potrošnje goriva. Stabilizatori su postali skoro kao klima-uređaj u automobilima – neizbježni.

Ovo je fotografija brodski stabilizatori Seakeeper
Seakeeper navodi kako njegovi stabilizatori smanjuju valjanje plovila za 95 posto

Svi veliki proizvođači najpoznatijih brendova jahti nude opciju ugradnje žiro stabilizatora prilikom kupnje njihovih brodova i to one najpoznatijeg brenda Seakeeper. Zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji ove žiro stabilizatore moguće je ugraditi na brodove od 23 do preko 85 stopa, a koji će eliminirati valjanja uzrokovano valovima, bilo da se plovilo nalazi na sidru ili u plovidbi. U desetak godina postojanja ove američke tvrtke, ne samo da je pojačana potražnja za ugradnjom stabilizatora u nova plovila, već je i porastao retrofit na rabljenim plovila, pa tako retrofit čini čak 25% njihove ukupne prodaje.

Kompaktan dizajn ključan je za ugradnju, pogotovo u limitiranim prostorima kao što su brodske strojarnice, a tehnologija koju koristi ovaj proizvođač omogućava i nekoliko spojenih jedinica kao i smještanje izvan linije kobilice. Tvrtka Merk & Merk već tri godine ekskluzivni je zastupnik za Seakeeper za Hrvatsku, pa pokrivaju od Istre do Cavtata, a u posljednje tri godine često su u projektima refita imali zahtjeva za ugradnjom stabilizacijskih sustava.

Ovo je fotografija Julian Merk
Vlasnik tvrtke Merk & Merk – Julian Merk

Premda nije jeftina investicija, ovakvim ‘upgradeom’, osim poboljšanja ugodnosti pa i ekonomičnosti plovidbe, vašem plovilu povećava se i tržišna vrijednost prilikom daljnje prodaje, a upravo je to jedan od najčešćih razloga za ugradnju stabilizatora. Razlike od proizvođača do proizvođača uključuju horizontalnu odnosno vertikalnu os kretanja stabilizacije, prirodnu ili vođenu precesiju, te aktivnu kontrolu kretanja kojom se optimizira okretni moment žiroskopa za najbolje performanse, odnosno pasivnu kontrolu kod koje se uređaj mora isključiti u težim uvjetima plovidbe i pri većim brzinama.

Seakeeper s aktivnom kontrolom, naprednom tehnologijom hlađenja i vrhunskom performansama (9700 rpm), te širokom distributerskom i servisnom mrežom prednjači na svjetskom tržištu. Osim brodova na razonodu, na popisu ‘sretnih’ vlasnika, ujedno su i radni brodovi, poput vatrogasnih i spasilačkih koji dolaze na retrofit ugradnju stabilizacijskih sustava. Julian Merk kaže da zapravo nema broda na koji se ne može ugraditi žiro stabilizator, bilo da je riječ o jednoj ili više konfiguracija, te da za svaku ugradnju postoji rješenje. Prije svega potrebno se dobro posavjetovati, a kako jedinice dolaze iz SAD-a (odgovor u roku od 24 sata), potrebno je oko mjeseca dana za isporuku odabranog modela.

Ovo je fotografija Seakeeper 3
Seakeeper 3 na plovilu Contender 32

Kako u Merk & Merk odmah započinju pripreme unutar roka isporuke, za samu ugradnju kada je jedinica u Hrvatskoj potrebno je oko 10-ak dana, ovisno o tipu plovila i naravno probnoj vožnji, no prije svake ugradnje stručni tim dolazi pregledati brod kako bi se našlo najbolje rješenje. Seakeeper mora biti montiran na strukturu broda, a što je niže pozicioniran uređaj, to bolje eliminira valjanje broda. Važno je istaknuti da se retrofit može ugraditi gotovo u bilo koji trup, no svaki od njih zahtijeva stručno održavanje, jer iz iskustva kaže, puno novih brodova većih od 50 stopa s već ugrađenim Seakeeperima nemaju redovne servisne intervale.

Kako govorimo o uređajima s cijenom od oko 100 do 200 tisuća eura, za koje neodržavanje poput zamjene cinkova može biti od velike štete, redovni servisi spadaju u red sitnih troškova održavanja (ciklusi su oko 1000 sati/ili barem jednom godišnje).

Ekspanzione posude ili akumulatori, sustav cirkulacije mora, cinkovi u hladnjaku važne su komponente za sigurnost i dugotrajnost rada sustava. Svaka jedinica ima drugačiji servisni interval, stoga se najbolje savjetovati sa stručnim timom Merk & Merk. Naime, iako Seakeeper ima dvije godine tvorničke garancije, imali su slučajeva da se na prvi servis dolazi tek u trećoj godini.

Svjedočanstva vlasnika koji plove sa stabilizacijskim sustavima unisona su: nitko se ne vraća na plovila bez stabilizacije, makar im to služilo u najvećoj mjeri kada su na sidru. Jer je miran san bez ljuljanja valova prolazećih brodova ili ‘zalutalih’ valova, jednostavno neprocjenjiv.

Tekst Filip Bubalo

Fotografije & video Seakeeper

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Axopar x Jobe Revolve Jahting

Novi Axopar X Jobe Revolve idealan je brod za zabavu na moru

Novi najveći model serije Axopar x Jobe Revolve nosi ime Revolve XXII, nadahnut je modelom Axopar 22 Spyder i predstavlja rezultat dugogodišnjeg rada na dizajnu …

Boot-dusseldorf Jahting

Boot Düsseldorf 2021. je na pravom kursu

Kao najveća svjetska platforma za vodene sportove, organizatori sajma boot Düsseldorf svjesni su svoje odgovornosti prema industriji. Od 23. do 31. siječnja 2021. boot određuje …

Jahting

Marex 330 Scandinavia: Ogledni primjer obiteljske jahtice

Marex 330, prinova u programu graditelja Marex Scandinavia, dizajniran je kao umanjena verzija popularnog modela Marex 375, ali uz bitne izmjene trupa i palube. Da …

Saxdor 200 Sport Test Yachts Croatia Magazine Testovi

Saxdor 200 Sport na testu: Revolucija u malom

Saxdor 200 Sport je dnevni kruzer od šest metara dizajniran za brze ture i usmjeren mlađoj populaciji željnoj zabave na moru Na prvi pogled Saxdor …

Axopar Brabus Jahting

Axopar predstavio novu 37-icu i Brabus Shadow 900

Za manje od četiri godine radikalno inovativan Axopar 37 okrenuo je naglavce tržište glisera s izvanbrodskim motorima u segmentu brodica s kabinom. Nimalo na štetu …

Električni Brodovi Jahting

Električni brodovi: Pet zvijezda Boota

Tiha električna revolucija ulazi na šire tržište plovila, a razmišljanje o održivosti i briga o čistoći mora otvaraju nova poglavlja u jahting industriji Premda ideja …

Ovo je fotografija CRN M/Y 142 Jahting

CRN napreduje u gradnji M/Y 142

Kuća CRN, legendarno brodogradilište koje sad pripada grupi Ferretti, lijepo napreduje u gradnji custom jahte CRN M/Y 142. Ovu aluminijsku megajahtu dizajnirao je tehnički ured …

Ovo je fotografija jedrilice ClubSwan 36 u plovidbi Testovi

ClubSwan 36 na testu: Monoklasa na raketni pogon

ClubSwan 36 iznenadit će vas performansama koje su plod izuzetno pametnih rješenja smišljenih u konstrukciji jedrilice, da bi je prilagodili modernim jedriličarskim trendovima u kojima …

Ovo je fotografija mercedes EQS Automobili

Mercedes EQS prva je električna luksuzna limuzina na svijetu

Model EQS je prva potpuno električna limuzina iz serije Mercedes-EQ. S ovom limuzinom Mercedes-EQ ponovo definira ovaj segment vozila. EQS je također prvi model koji …

Ovo je fotografja rolex satovi explorer Luksuz

Novi Rolex satovi za 2021. godinu

Rolex predstavlja najnovije kreacije koje su oživljene njihovim jedinstvenim urarstvom. Ovi nas satovi vode od najdubljih špilja do najviših planinskih vrhova, od vanjskih dijelova Sunčeva …

Ovo je fotografija Porsche Ladies Day 2021 Automobili

Porsche Ladies Day 2021.: Prvi Porsche event samo za žene

Povodom Dana žena, prvi put u Hrvatskoj organiziran je Porsche Ladies Day 2021., vozački event Porschea samo za žene. Odabrane dame imale su priliku isprobati …

Ovo je fotografija garmin sat Luksuz

Garmin MARQ satovi: Inspirirani strašću

Garmin je predstavio MARQ kolekciju. Serija je to povezivih satova kreiranih u skladu s tradicionalnim urarskim načinom izrade, stvorenih na temelju Garminove dugogodišnje baštine na …

Scroll to Top