Rodinova ‘Meditacija’

by Yachts Croatia

U Galeriji Meštrović

Izložba Rodinova ‘Meditacija’ u Splitu, koja će od svibnja do rujna biti otvorena u Meštrovićevoj vili, svjedok je prijateljstva dvojice velikih kipara

Trag koji je Ivan Meštrović ostavio u kulturno naslijeđe svojoj zemlji malo se s čim može usporediti. Svestrani umjetnik, pravi čovjek renesansnog kova čiji je talent iskakao iz okvira jedne discipline pa se tako manifestirao od arhitektonskih, skulptorskih, slikarskih pa sve do literarnih ostvarenja. Njegovu velebnu arhitekturu i skulptorsku virtuoznost javnih spomenika susrećemo u gradovima od juga do sjevera Hrvatske. Skromni počeci od rođenja u slavonskom Vrpolju 1883. i djetinjstva u Otavicama, kraju u Dalmatinskoj zagori, nisu spriječili njegov talent da se razvije do svojih krajnjih potencijala, te postane umjetnik međunarodne reputacije. Oduševljenje njegovim stvaralaštvom ne jenjava, a činjenicu da su Meštrović i njegova umjetnost nepresušno vrelo novih spoznaja potvrđuje i izložba Rodinova ‘Meditacija’, od 8. svibnja do 20. rujna, u Galeriji Meštrović u Splitu. Slijedeći trag njegovog najranijeg oduševljenja velikim kiparom Augusteom Rodinom, s kojim se susreće još na bečkoj Akademiji likovnih umjetnosti, Muzeji Ivana Meštrovića dolaze do jedne jako lijepe i zanimljive suradnje s pariškim Musée Rodin. Hrvatski i francuski kustosi su 2012. godine, u sklopu festivala ‘Croatie, la voici’ priredili izložbu ‘Ivan Meštrović kod Rodina: Hrvatska ekspresija’.

Auguste Rodin 'Poljubac'

Auguste Rodin ‘Poljubac’

U opsežnom katalogu koji je pratio izložbu poseban je značaj pridan korespondenciji između dvaju umjetnika, što je značajno nadopunilo ranije spoznaje o samim pismima, njihovu sadržaju i odnosima između dvojice umjetnika. Upravo se tijekom pariške izložbe Muzejima Ivana Meštrovića ponudila mogućnost otkupiti zagubljeno Rodinovo pismo Meštroviću koje je savršeno dalo odgovor na nekoliko pitanja. Pronađeno pismo, datirano između 1913. i 1914. godine,  svjedoči o prijateljskom odnosu koji je postojao između Rodina i Meštrovića, Rodinovoj naklonosti prema Meštroviću i velikom poštovanju koje dokazuje svojom odlukom da mlađem kolegi pokloni svoju skulpturu Meditacija ili Unutarnji glas, za koju je Meštrović iskazao svoje divljenje i želju da je dobije na poklon. Prvi svjetski rat i Rodinova smrt 1917. ispriječili su se Rodinovoj nakani da Meštroviću pokloni svoju skulpturu, ali  Meštrovićevo živo sjećanje i impresija koju je na njega ostavila Meditacija materijaliziraju se više od desetljeća kasnije kada stvara svoju mramornu Psihu 1927. Ovom izložbom ispunjava se i Meštrovićeva molba i Rodinova nakana da svoju Meditaciju pošalje u dom svojega prijatelja. Danas, kad su više od sto godina od danog obećanja dvije skulpture jedna pored druge, svjedoci smo jednog divnog mementa prijateljstva i osjećaja prenesenih u kamen i broncu, a prije svega vječnosti koja je dio svake velike umjetnosti.

Rodinovo pismo Meštoviću

Rodinovo pismo Meštoviću

57. Venecijanski bijenale