Predvodnici hibridne (r)evolucije

6 MINUTES READ

Iako današnja hibridna plovila kombiniraju motore s unutrašnjim sagorijevanjem i elektromotore, ona omogućuju štedljiviju, tišu i, u svakom slučaju, ekološki puno prihvatljiviju plovidbu od tradicionalnih rješenja

Prije samo pet godina izgledalo je da će hibridna plovila preplaviti tržište. Značajne uštede goriva i mogućnost ekološke plovidbe u tišini činili su se kao izbor koji će mnogi kupci prepoznati kao budućnost nautike, a kriza u nautičkom sektoru poticala je brodograditelje na razvoj modernijih, štedljivijih i ‘pametnijih’ jahta. Ipak do velike revolucije na tom području nije došlo, kupci se opredjeljuju za racionalnije varijante plovila koja uz male uštede postojećih pogonskih sustava zadovoljavaju zahtjeve za manjom potrošnjom, bez radikalnih zahvata po pitanju koncepta plovila. Ipak, posljednjih godina se profiliralo nekoliko proizvođača koji su odlučili smjelo iskoračiti u budućnost i paralelno s razvojem tehnologije prokrčiti svoj put na napučenom nautičkom tržištu. Vidljivi pomaci u autoindustriji značajno smanjuju troškove i povećavaju tehnološke mogućnosti u primjeni novih tehnologija i u pogonskim sustavima za jahte, a to se u prvom redu odnosi na veći kapacitet i smanjenu težinu baterija u kojima se električna energija pohranjuje. Sa stajališta ovoga časopisa slobodni smo primijetiti da je more, zajedno sa svojim prirodnim ljepotama i resursima, glavni izvor svega o čemu pišemo i razlog zbog kojeg postojimo mi, brodograditelji i sva sila profesionalaca koji se oslanjaju na ono što obuhvaća pojam nautika. Po našem mišljenju, glavna je vrijednost novih tehnologija zaštita mora i okoliša, uz ostale prednosti koje one donose. Stoga vam donosimo pregled triju projekata koji su danas aktualni na tržištu, pružajući vam mogućnost da i sami budete dio novog vala plovidbe.

Greenline
Greenline 65 Oceanclass
Jahte Greenline su prave ‘tvornice’ energije: punjenje priključkom s kopna, dizelskim pogonom, preko solarnih panela, na električni pogon

Ako je itko uspješno razvio koncept hibridnih plovila, to je slovenski Greenline. Daleko ispred svog vremena, predstavili su plovila koja mogu imati hibridni pogon i postigli svjetski uspjeh. Podaci o prodanim primjercima sve govore: Greenline 33 – 425 primjeraka, Greenline 39 – 39, Greenline 40 – 124, Greenline 48 – 37 i Greenline 65 – 3 primjerka. Evo kako opisuju svoj sustav:
ZAŠTIĆEN HIBRIDNI (DIZELSKO/ELEKTRIČNI) SUSTAV
Ovaj sustav može pohraniti i koristiti električnu energiju prikupljenu sunčanim kolektorima, uzetu iz izvora na obali ili stvorenu brodskim generatorom, raspolažući u svakom trenutku – na vezu ili u plovidbi – izmjeničnom strujom napona 230 (120) V, te omogućujući plovidbu na električni pogon, bez ispušnih plinova. Troškovi električnog pogona 10 puta su manji nego pri sagorijevanju dizelskog goriva, čemu treba dodati da je korištenje sunčeve energije jednostavno i ne zahtijeva posebno održavanje. Zaštićen hibridni sustav radi u četiri režima, uz jednostavan nadzor i upravljanje – promjena preko sučelja stvar je odabira dugmetom: dizelski ili električni pogon.
Na vezu: brodski sustav priključuje se na izvor izmjenične struje (na obali) napona 230 (120) V, baterije se pune s tim što pretvarač omogućuje i napajanje raznih uređaja na brodu, poput hladnjaka, televizora i sl.
U plovidbi na električni pogon: brod pokreće elektromotor, dok generator proizvodi struju. Tako je moguće isplovljavanje iz marine ili sa sidrišta bez buke, dima i suvišnog opterećenja stroja – napunjene baterije omogućuju da se, brzinom od četiri čvora, preplovi 20 milja.
U plovidbi dizelskim pogonom: dizelski stroj pokreće brod i preko alternatora dopunjava baterije.
Na sidru: solarnim kolektorima baterije se dopunjavaju da bi napajale sve uređaje izmjeničnom strujom napona 230 V preko transformatora. Ako napon u baterijama padne ispod postavljene vrijednosti, pokreće se dizelski motor radi njihova punjenja – vijak je isključen, prijenosni sustav miruje.

Adler

Za razliku od slovenskog proizvođača, koji je do sada prodao više od 600 primjeraka, tvrtka Adler za sada je proizvela samo – jedan. Međutim, radi se o izrazito zanimljivom projektu; švicarsko-talijanskog brodogradilište uložilo je u hibridni pogon sve što je moglo. Osim plovila beskompromisne karbonske konstrukcije, po dizajnu svjetski poznatog studija Nuvolari Lenard, Adler je stvorio i pogonski sustav za koji tvrdi da je najnapredniji na tržištu. Ponos kuće je jahta Adler Suprema, koja može preploviti Atlantski ocean s jednim punjenjem goriva – zahvaljujući sustavu nazvanom hibridna pomorska rješenja (Hybrid Marine Solutions) koji vlasniku njime opremljena broda omogućuje izbor optimalnih performansa u smislu brzine i korištenja goriva.

Hybrid Plovila
Adler kombinira upotrebu dizelskih motora, generatora i asinkroniziranih elektromotora

Sva je kontrola automatska, bilo da jahta plovi na električni, hibridni ili udvojeni pogon. Adler Yacht, sa sjedištem u Švicarskoj i proizvodnim pogonom u Italiji, otkrio je detalje svog tehnološki jedinstvenog pogonskog sistema, te objasnio zašto je Adler Suprema ‘pametna’ jahta bez kompromisa. Ona je, naime, prva hibridna jahta sagrađena u suradnji stručnjaka iz automobilske, zrakoplovne i brodograđevne industrije. HMS se sastoji od dvaju motora Caterpillar od po 1.150 KS, dvaju generatora od po 100 kW i LiPo baterija snage 170 kW. Elektronika kontrolira sve dijelove sustava i prijelaz s jednog na drugi pogon, počevši od dizelskih pogonskih strojeva povezanih s generatorima. Ta sprega omogućuje uštedu goriva od 30 do 50% u usporedbi sa standardnim sustavima. Primjerice, Suprema pri brzini od osam čvorova troši samo 12 litara dizelskog goriva na sat, dok se potrošnja pri 14 čvorova povećava na oko 100 l/h. Ako vlasnici žele tiho ‘prikradanje’ luci ili brz prilaz, jahta im omogućuje svaki odabir. Suprema postiže 11 čvorova pogonjena samo elektromotorima, dok joj je najveća brzina pod dizelskim strojevima 30 čvorova. Oni koji vole uživati u zvucima prirode, odabrat će pogon LiPo baterijama, koje također napajaju sva brodska trošila ne zahtijevajući pokretanje strojeva ili agregata – dakle, plovi se bez buke, vonja ispušnih plinova i vibracija. Važna značajna Supreme je ‘gladak’ prijelaz s jednog režima pogona na drugi; srce transmisije je ATE e-Unit, asinkronizirani električni prijenos koji može raditi kao pogonski stroj ili kao generator, a ugrađen je između Caterpillarovih dizelskih motora i mjenjačke kutije, odvojen spojkama. Tako se ATE može koristiti i kao moćan generator za brzo punjenje baterija – za manje od sat vremena – bez uključivanja vijaka, uz potrošnju od 23 l dizelskog goriva na sat. Philipp Pototschnik, izvršni direktor Adlera, ističe da se e-Unit može i posve isključiti, prepuštajući pogon Caterpillarovim ‘dizelašima’ bez gubitka djelotvornosti sprege. Dakako, sva kontrola pogona ove jahte potpuno je automatska, neovisno o odabranom režimu.

Sanlorenzo Wider
Hybrid Plovila Sanlorenzo 500
Strojarnica 50-metarskog explorer modela s dizelsko-električnim pogonom izgledat će kao tehnološka galerija

Ta dva talijanska brenda nemaju formalne veze, ali je Sanlorenzo nedavno uposlio Tillija Antonellija, osnivača Widera, kao voditelja projekta E Motion, u sklopu kojeg se predviđa gradnja hibridnih i električno pokretanih jahta. S nemjerljivim iskustvom i rezultatom koji se vidi u električno pokretanoj jahti Wider 150, Antonelli je u Sanlorenzo donio vrijedno znanje, ali i dobio mogućnost daljnjeg usavršavanja te tehnologije. Čak je i gospodin Perotti prilikom predstavljanja Antonellija kao člana svog novog tima odao priznanje njegovu dosadašnjem radu i viziji. Sanlorenzo je u tu tržišnu nišu ušao hibridnim modelom SL 106, prije dvije godine, a daljnje modele namjerava nuditi u dvjema izvedbama. Linija E Motion odnosi se na istisninske superjahte građene u čeliku i opremljene dizelsko-električnim pogonom, kao i stakloplastične, trupova visokih performansa, opremljene hibridnim sustavom. Prve dvije stakloplastične jahte bit će porinute ove godine, kao SL86 E Motion, duljine 27 m.
HIBRIDNI PROPULZIJSKI SUSTAV: Oslanja se na dizelske strojeve, kao na glavni pogon, uz uključenje elektromotora radi povećanja ukupne snage. Ugrađuju se dizelski motori skromnije snage, što znači i manje potrošnje, a po želji taj se pogon pojačava ili mijenja generatorima napajanim elektromotorima radi povećanja brzine jahte, ili se oba sustava inteligentno kombiniraju. Generatori se u plovidbi mogu koristiti i zasebno, radi punjenja baterija i opskrbe trošila na brodu.
ELEKTRIČNI PROPULZIJSKI SUSTAV: Vijke pokreću elektromotori napajani strujom iz generatora varijabilne brzine, litijsko-ionskih baterija ili kombinacije tih dvaju izvora. Dizelsko-električni sustav na jahtama kuće Sanlorenzo sastoji se od četiriju ili više generatora (VSG), ovisno o veličini broda i željenim performansama, bez klasičnih elektrogeneratora. Generatori nove generacije značajno su manji, pa zahtijevaju i manju strojarnicu. Tako je na modelu 500Exp E Motion zamišljen ‘višak’ prostora koji je iskorišten za hodnik kao mala tehnološka galerija. Također je dodatni prostor stvoren pozicioniranjem elektromotora bliže vijcima, čime je izbjegnuta potreba za velikom većinom propulzijskog sustava. Električni sustav je tih, djelotvoran i trajniji nego tradicionalni, jednostavnije se ugrađuje i omogućuje prenamjenu dijela unutrašnjosti jahte. Generirana električna energija pohranjuje se u baterije raznih veličina, ovisno o dimenzijama jahte, omogućujući rad brodskih sustava u ‘zero emission’ režimu, primjerice na sidru, pri plovidbi zaštićenim područjima i slično, a opisan sustav također napaja sva trošila na jahti.

Fotografije Greenline Yachts, Adler Yacht & San Lorenzo Yacht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Lidije Lijić Vulić Intervjui

Lidija Lijić Vulić: Posvećenost moru kao stil života

Višestruka svjetska i europska prvakinja u ronjenju, alpinistica, letačica jedrilicom i direktorica hrvatskog ogranka organizacije Sea Shepherd Lidija Lijić Vulić govori zašto je svoje adrenalinske …

Ovo je fotografija Yanmar testiranog broda Jahting

Yanmar nautički sustav pogonskih ćelija

Kuća Yanmar Holdings Co., Ltd. i njihova podružnica Yanmar Power Technology Co., Ltd. izveli su demonstracijski test za nautički sustav pogonskih ćelija. Međunarodna pomorska organizacija …

Ovo je fotografija ronioc pod morem Hrvatska

Kakve će snimke Blucy isporučiti s prve istraživačke misije?

Na konferenciji ‘Inovativna rješenja za održivost Jadranskog mora’ predstavljen je autonomni podvodni dron Blucy koji će u prvo istraživanje krenuti sredinom svibnja u Splitu Sudeći …

Ovo je fotografija Green Sail organizacije o održivosti morskog okoliša Jahting

Green Sail: Internetski tečaj o održivosti mora i morskog okoliša

Green Sail, organizacija koja inicira, razvija i unapređuje ekološke prakse unutar nautičkog sektora s ciljem doprinosa razvoju održivog turizma u Hrvatskoj i Europi, pokrenula je …

Odrzive Kuce Plutajuca Vila 01 Luksuz

Pet održivih kuća iz budućnosti

High-tech, luksuzne i ekološki održive kuće pravi su dokaz kako je budućnost zelena. Zavirite u pet kuća iz budućnosti koje omogućuju jedinstveno iskustvo življenja Bert: …

BMW iX3 Automobili

Novi BMW iX3: Prvi potpuno električni X model

Prvi model BMW X s električnim pogonom spreman je za osvajanje cesta. BMW iX3 spaja užitak vožnje bez štetnih emisija, sportskog duha po kojem je …

Ovo je fotografija Azimut S8 Testovi

Azimut S8 na testu: Savršena sportska jahta

Zanimljiv iz više aspekata, Azimut S8 nudi odlične performanse, velike prostore za boravak na otvorenom i moderan dizajn vanjštine i unutrašnjosti, u skladu s novim …

Heritage hoteli Lopud 1483 Hoteli

Heritage hoteli na Jadranu: 5 palača uz more

Vodimo vas u neke od najljepših heritage hotela na Jadranu, koji pružaju kraljevski odmor i koji su savršena utočišta za opuštanje – u prirodnom okruženju …

Ovo je fotografija bazen Villa Nai 3.3 Hoteli

Villa Nai 3.3: Arhitektonski dragulj

Villa Nai 3.3 može se promatrati kao jedna rezidencija s osam soba ili kao butik hotel s osam soba i suiteva s pogledom na more, …

ovo je fotografija mjesta Rab Destinacije

Otok Rab: Carstvo smaragdnih uvala i pješčanih plaža

Premda ga okolni otoci nadmašuju u površini, otok Rab svoju veličinu vješto nadomješta brojnim smaragdnim uvalama, prebogatom kulturnom baštinom i geološkim diverzitetom te zanimljivim otočnim …

Ovo je fotografija fine dining restoran bowa Gastronomija

Fine dining na dalmatinski način: Bowa, LD i Pelegrini

Predstavljamo tri restorana u Dalmaciji za fine dining koji su popularni među nautičarim LD Restaurant – otok Korčula Chef Marko Gajski dobitnik je nagrade Gault …

Ovo je fotografija maleza modna kuća Moda

Upoznajte slow fashion boutique modne kuće Maleza

Snaga. Moć. Strast. Ženstvenost. Neustrašivost. Hrabrost. Sve su ovo karakteristike žena koja nose Maleza modele Maleza je boutique modna kuća osnovana u vrijeme početka pandemije …

Scroll to Top