Povratak Jedija

by Yachts Croatia

Norberto Ferretti

Iako u svojim sedamdesetima, Norberto Ferretti i dalje ima što za kazati u svijetu nautike, zajedno s brodogradilištem Solaris stvorio je novu generaciju lobster jahti od kojih su dvije imale premijeru u Cannesu

Na sajmu u Cannesu imali smo priliku razgovarati s Norbertom Ferrettijem, jednim od najvažnijih ljudi svjetske nautičke scene u posljednjih pedeset godina. Nakon trogodišnjeg izbivanja Norberto se vratio s plovilima koje je osmislio za talijanski Solaris, čiji smo prvijenac Solaris 55 Power predstavili u prošlom broju Yachtsa. Norberto rado dijeli svoje stavove o novim plovilima koja u sebi nose njegovu filozofiju kako bi brodovi današnjice trebali izgledati. O svom pogledu na nautički svijet gospodin Ferretti kaže: ‘Sve je rođeno iz ideje o korištenju plovila koja su sama po sebi vrlo komplicirani proizvodi. Ja dolazim iz svijeta automobila, gdje su pravila jako dobro definirana. Zna se koliko treba biti udaljenost od sjedalice do volana ili papučice gasa, gdje je mjenjač, sve je vrlo točno, među ostalim, stoga što postoje i stroga pravila. Brod je objekt na kojem trebaš živjeti, trebaš ploviti na moru koje nije uvijek najmirnije, trebaš živjeti na nogama, sjediti, spavati, jesti, dijeliti život s mnogim prijateljima, ali i biti u samoći – brod je naš dom u punom smislu reduciran na vrlo malu površinu. Od velike je važnosti da je sve na pravom mjestu i u pravoj funkciji. Istovremeno kada projektirate brod, ne smijete misliti samo na sebe, nego i na tržište. S Giuseppeom Giulianijem imao sam brojne diskusije (vlasnik Solarisa, op.a.) i uvijek sam tvrdio kako ne želim utjecaj klijenta u vrijeme dok razvijamo prototip jer ja razvijam prototip za tržište, a ne prilagođen ideji jednog čovjeka koji će brod prilagoditi samo sebi. Iskustvo mi je pomoglo shvatiti želje većine. Na primjer, Ferretti je bio jedno od prvih brodogradilišta na svijetu koje je pazilo na žensku populaciju. Ako vi svojoj ženi date da izabere između kupnje nove vile na Capriju ili nove jahte, s punom sigurnošću tvrdim da će ona izabrati vilu. Stoga se treba osigurati da baš sve na brodu bude optimalno, treba misliti i na kuhinju i kupaonicu jer, primjerice, mi muškarci od kozmetike imamo uglavnom četkicu za zube, dok žena popuni sav ostali dio… Ovo ističem kao primjer da se nije lako prilagoditi tržištu. Mnogo je modela koji predstavljaju jednu ideju ili čak osobu samog projektanta, ali dobar brod se radi za tržište i nije lako pomiriti sve detalje, poput boja, materijala ili dobrog prolaza na pramac gdje će majka male djece odmah kazati ‘to nije brod za moje dijete’… Solaris 55 je za mene mala kuća na moru, sa svime na svom mjestu i s kojom možete otići gdje god želite. To je moja filozofija.’

Solaris 48 se ipak razlikuje od prethodnog modela?
Jahta Open koju ovdje vidite jest različita, ali je model u lobster izvedbi zapravo samo malo manji model od 55 stopa s jednakim vrijednostima. S istim modelom tako možemo zadovoljiti više zainteresiranih skupina, a filozofija oba proizvoda i dalje se temelji na kvaliteti.

Što mislite pod pojmom kvalitete?
Mi ne predstavljamo brodogradilište koje ima ‘customer service’ na određenoj razini, jer je najbolji takav servis onaj za kojeg nema potrebe. Za inženjera je neki mali problem lagan za riješiti, za vlasnika broda na godišnjem odmoru taj isti problem može biti jako velik. Također, ako svom prijatelju vlasnik objašnjava što na brodu ne radi, to može poprimiti dramatične dimenzije, zato treba raditi na tome da vlasnik na svom brodu ima minimum problema. Danas su brodovi vrlo komplicirani, ja tražim načine za maksimalno pojednostavniti opremu, ne vidim smisla u tome da nautičku kartu baš moramo gledati i na televiziji… Nautičku kartu trebate gledati na ploteru, nepotrebno kompliciranje samo stvara probleme klijentima. Primjerice, imao sam problem sa svojim nećakom koji se zajedno sa mnom utrkivao s gliserima (i osvojili smo svjetsko prvenstvo), i koji promatra brodove kroz prizmu svog iskustva i ocjenjuje koliko su oni laki za upravljanje. Ono što je lako njemu nije i klijentima, a tu se opet vraćamo na tržište, brodovi trebaju biti lako upravljivi za sve. Ako je klijent i sposoban upravljati brodom, on ga najčešće neće vidjeti osam mjeseci. Zato brodove treba graditi što jednostavnije i što manje ‘zamršeno’ jer su potencijalni problemi veliki. Ako vam se pokvari automobil, dobit ćete lako zamjenski, no ako vam usred ljeta stane brod, to brzo postaje tragedija. Stoga je kvaliteta od najvećeg značaja. Pristao sam raditi sa Solarisom koji je malo brodogradilište jer može pružiti takvu kvalitetu s jasno određenim odgovornostima.

Što su vam do sada klijenti rekli o brodu?
Mijenjajući stranu izlaskom iz Ferrettija, nisam vidio svoje klijente dugo godina. Jučer sam, primjerice, izišao na more s klijentom koji kupuje velike Ferrettijeve jahte, ali je kupio vilu i želi imati manji brod. On mi je kazao kako je imao pet Ferrettija, i poslije je prešao na jedan vrlo kvalitetan konkurentski brend, ali da mu je nedostajala funkcionalnost. Danas na Solarisu prepoznaje funkcionalnost kakvu je imao na Ferrettijima. To je feedback.

Norberto Ferretti i Brunello Acampora

Koji je vaš sljedeći korak?
Imamo projekt od osamdeset stopa u razvoju, brodogradilište organizira proizvodnju brodova koje smo predstavili, a naš sljedeći logični korak je razvoj Open modela od 55 stopa na koritu postojećeg lobstera. To će biti još kvalitetniji Open jer je lakše razvijati takav projekt na većoj dimenziji, jer može imati dodatnu kabinu, veću kuhinju vani i malu kuhinju unutra, tako da klijent može provoditi više vremena na moru.
Možete li nam još nešto kazati o vašim novim ‘bebama’?
Mislim da smo s bojom postigli dobar odmak, brodovi imaju pravi ‘family feeling’ jer imaju pogon IPS s rođenim koritima za taj pogon, koji je odličan, ali zahtjevan. Trup treba biti razvijen za taj pogon; Brunello Acampora je razvio korito s posebnim malim tunelom da poboljša oblik dna broda. Druga važna karakteristika je ‘walkround’, hodate plovilom jako nisko, što je lako na brodu koji nema interijer, ali kada imate tu ‘kutiju’ koja ulazi u kabine, to nije jednostavno. Koncept interijera je trebalo uklopiti u ovo rješenje, s ovim dimenzijama to je vrlo teško. Tu su i terase, oblik pramca te sistem za sidrenje koji samostalno izlazi iz pramca. Ja ljeta provodim na Formenteri i gledam koje probleme imaju brodovi s okomitim pramcem, ili, što je još gore, kada vlasnik ili skiper mora otići na pramac da bi izbacio sidro, što može biti pogubno za vaše prste ako dotičete lanac – lanac jede prste kao što ‘svinja jede žireve’ – to sve utječe i na sigurnost broda i sl. Sidro jednostavno morate moći baciti, ako ste sami s vašom pratiljom na brodu, direktno iz trupa. To dolazi iz mog iskustva života na moru.

Imate li ambicije vratiti se u svijet jedrenja?
Jedrilice su moja prošlost, jako je važno krenuti od jedrilica.Ferretti je uvijek davao više životnog prostora od drugih baš zbog toga jer na jedrilici ne smijete izgubiti ni centimetra. Giuseppe Giuliani mi je više puta kazao da dođem jedan dan s njim na jedrilicu i da ću poslije toga sigurno poboljšati iskoristivost prostora. Ali danas je svijet jedrenja predaleko od mene.

Nedostaje li vam vaš ‘stari život’?
Nimalo mi ne nedostaje. Kada sam prodao Ferretti, ostao mi je trogodišnji ugovor koji sam trebao odraditi s njima kao konzultant i nakon šest mjeseci mi je predsjednik uprave kazao kako im nisam potreban… Ne žalim nimalo, imam brojne hobije, mnogo sam na moru, ali mnogo i na skijama u Cortini; četiri puta sam s biciklom otišao na Camino de Santiago i sljedeće ću godine peti, za svoj sedamdeset i peti rođendan.

Tekst Darko Šupuk Fotografije Mario Jelavić & Solaris Power

Luca Bassani
Kroničarka intimnih trenutaka najvećih zvijezda