OY Nautor AB

by Yachts Croatia

Brend Swan jedrilica za krstarenje, s jakim regatnim korijenima i beskompromisnom kvalitetom, ima svoju tvornicu na sjeveru Finske, gdje smo se uvjerili u nevjerojatnu brodograditeljsku priču, koja nas je jednostavno ostavila bez daha

Za ljubitelje jedrenja odlazak u posjet tvornici Nautor Swan jednak je odlasku djece u Disneyland. To se posebno odnosi na djecu rođenu prije digitalnog doba, kada je crtani film u 19.15 bio jedini pogled u ekran namijenjen najmlađima. Nekako u to doba, finski graditelj jedrilica ispisivao je stranice slavne, pedeset dvije godine stare povijesti. Pobjedama na regatama u Engleskoj (to se u prvom redu odnosi na Cowes Week 1968.) tadašnji model Swan 36 stekao je svjetsku popularnost osvojivši u prvom redu srca i novčanike jedriličarskog plemstva, koji je baš u Engleskoj imao svoje najjače uporište. Ovo ipak nije priča o bogatoj povijesti, već o sadašnjosti brenda, ali razlog zbog čega je povijest važna sasvim je jednostavan. Kada dođete u finski Pietarsaari, gdje se danas nalazi proizvodnja Swana, postaje vam jasno zbog čega je prije pet desetljeća jednako kao i danas bilo moguće graditi brodove poput Swana. U malom mjestu samo nekoliko sati udaljenom od arktičkog kruga, vidljiv je stav prema proizvodnji brodova i težnja savršenstvu, što se od početnih koraka brodogradilišta do danas nije promijenilo. Odmah smo shvatili da je pogrešno uspoređivati Swan s drugim brodogradilištima, jer ne postoji ništa što bi se s tim brendom moglo usporediti. Iako postoje graditelji velikih jahti koji svakom detalju posvećuju jednaku pozornost, nismo se nigdje susreli s jednakim pristupom prema jedrilicama od 54 stope! Uvidom u procedure, način rada, kontrole kvalitete i ostale brodograditeljske vještine primijetili smo da se one dovode do svog maksimuma, čuvajući kvalitetu konačnog proizvoda bez obzira na njegovu kompliciranost i cijenu. Jedan prijatelj, koji radi za svjetski poznato brodogradilište, kazao mi je kako su uvidom u procese proizvodnje u Swanu shvatili da im za gradnju cijelog broda treba jednako vremena kao što Swanu treba samo za izradu interijera. Pritom u efikasnost finskih radnika nemojte sumnjati.

Nautor's Swan

Jedrilice Swan obilježile su povijest nautike i jedriličarskog sporta zadnjih pedeset godina

Milimetarska preciznost, maksimalna kvaliteta proizvoda i vrijeme potrebno za izradu nešto su što nećete primijetiti na brodu koji je izišao iz brodogradilišta, ali je nešto što je ugrađeno u DNK svake jedrilice koja izlazi iz njihovih pogona, bez obzira na veličinu. Želja da svako plovilo bude maksimalno prilagođeno svojoj namjeni upravo je nevjerojatna, a upotreba najmodernijih materijala, kao što su karbonska vlakna, Nomex konstrukcija, gumene obloga stijena protiv buke i vibracija na jedrilicama, samo su dio takve filozofije. Za vrijeme našeg posjeta vidjeli smo kalup senzacionalne jedrilice Club Swan 125 koji je završen u karbonu samo radi što bolje preciznosti otiska. Istovremeno, ne znajući hoće li im isti ikada više trebati… Ako volite svijet brodogradnje i jedrilica, u Swanu ćete se nagledati raznih čuda, kao što je nova peć za laminat u kojoj se temperatura u raznim dijelovima materijala kontrolira najvećom preciznošću. Kao što smo rekli, rezultat toga ni najmanje nije vidljiv, osim što će vam idealna kvaliteta gradnje navući osmijeh na lice jednom kada u plovidbi osjetite razliku. Pravo pitanje logično se postavlja, odakle takva, gotovo manijakalna potreba da se jedrilice naprave najbliže što je moguće savršenstvu. Iako je odgovor domaćina taj da se sve radi s razlogom, mi smo odgovor pronašli u kulturi života i brodograđevnoj tradiciji kraja u kojem se nalazi brodogradilište, inače nazvano po finskom nacionalnom simbolu (labud). Finski brodograditelji jednostavno ne znaju drugačije. Iako brzina rada nije nešto što talijanski kolege (brodogradilište ima upravu u Firenci) lako podnose, njegov produkt nema premca u svijetu jedrilica. U automobilima se takav rad može usporediti s Rolls-Royce modelima, u svijetu megajahti ima primjera jednakog pristupa, a isto se može reći i za svijet privatne avijacije. Međutim, ni jedan od tih proizvoda nema tako maleni tržišni udio kao što ima Swan. Stoga smo ostali zaista zadivljeni time što finski ‘meštri’ postižu na dalekom sjeveru. Upornost, vještina i dosljednost nešto su od čega i njihovi hrvatski kolege mogu puno naučiti.

Nautor's Swan

Novi Swan 78

Tijekom našeg posjeta imali smo priliku s dizajnerom Germanom Frersom razgledati upravo porinuti novi model Swan 78, i na njemu zajedriti, što je dio jedne druge priče. Ono što bismo istaknuli jest činjenica kako je Frers jedan od dizajnera koji su obilježili razvoj brenda jer sa Swanom surađuje gotovo četrdeset godina, nakon što su čuvenu dizajnersku epohu obilježili Sparkman & Stephens, po čijim je nacrtima izgrađeno 775 jedrilica, od ukupno 2.000 izgrađenih. Uz najavu Frersa kako će model od 98 stopa biti beskompromisan, zaključili smo kako će samo napraviti još jedan savršeni brod. Jednako bitnu epohu kao i Frers obilježio je Leonardo Ferragamo, koji je već dvadeset godina vlasnik brodogradilišta i koji je prepoznao i nastavio tradiciju brodogradnje na dalekom sjeveru. Jednako dug staž ima i direktor Enrico Chieffi, čuveni talijanski jedriličar koji je ‘prisilno’ postao brodograditelj. Ovaj posao dobio je jedreći s Ferragamom i njegov je prvi zadatak izvan jedrenja bila organizacija Rolex Swan Cupa 1998. Danas on upravlja tvrtkom za koju je obnovio dilersku mrežu u svijetu i podijelio proizvode u tri glavne kategorije: Club Swan (regatne jedrilice), jedrilice do osamdeset i preko osamdeset stopa. U proizvodne pogone uložio je 10 milijuna eura, a anegdota o prodaji najbrže superjahte na svijetu, što će zapravo biti Swan 125, koja se dogodila gotovo ‘na salveti’ na palubi velike motorne jahte, samo nam je potvrdila da ovo brodogradilište ima direktora svjetskog kalibra. A budućnost brodogradilišta je uzbudljiva i bez tog modela, ako zavirite u taman predstavljen Club Swan 36 s C foilovima, čiji je dizajner Juan Kouyoumdjian, ili uživo pogledate novi Swan 78… Naša je preporuka, ako volite jedrilice, da jednom posjetite ovo brodogradilište, koje jednostavno ostavlja bez daha.

Fotografije Nautor’s Swan

Frauscher
Monte Carlo Yachts