Nizar Tagi

by Yachts Croatia

Profesionalac koji je radio za neke od najboljih tvrtki u svijetu jahtinga, kao što su marine Porto Montenegro i OneOcean Port Vell, te Benetti, Ocean Independence i Solidmark

Jedan od najboljih poznavatelja jahtinga na ovim prostorima dolazi iz Libanona. Nizar Tagi rođen je u Bejrutu, odrastao je u Kataru i Zagrebu, po majci je Hrvat, po nacionalnosti Talijan, a u duši kozmopolit i beskrajni zaljubljenik u more, brodove i čistokrvni jahting. Kroz različite poslove gospodin Tagi postao je vrstan poznavatelj brojnih segmenata jahtinga, profesionalni ga život danas veže uz Porto Montenegro, ali i uz osnivanje udruge Adriatic Yachting Association, za koju je jedan od najzaslužnijih članova. Ta asocijacija će novim generacijama ostaviti dio znanja o jahtingu do kojeg je danas gotovo nemoguće doći, a Nizar Tagi ga ima ‘u krvi’, ali ima i veliku ulogu u razvoju i očuvanju cijelog Jadrana. O svojim počecima kaže: ‘Rođen sam na moru i cijeli svoj život proveo sam na moru. Kao klinac sam u Kataru uvijek molio oca da me povede da gledam brodove, dapače tankere… U svakom slučaju, od malena me privlačilo sve što je plovilo.’
Karijeru u jahtingu ste započeli na Azurnoj obali?
Jahting karijeru sam započeo prije nekih 30 godina s George Nicholsonom u kompaniji Solidmark France u Cannesu. To je bilo nevjerojatno iskustvo; u prvoj godini sam prodao deset jahti, ali se pokazalo da je to bio ‘lucky start’, iako sam poslije toga prodao još nekih četrdeset jahti.
Kakav je bio George Nicholson i koliko znate o njegovoj ‘ljubavi’ prema tadašnjoj Jugoslaviji?
George Nicholson bio je i ostao jahting enciklopedija i, ako mogu tako reći, ‘jahting guru’ koji je izgradio stotinjak većih brodova bez puno reklama, s obzirom da tada nije postojao ni internet, ali ni arogancija koju ponekad nalazimo u današnjim brokerskim kućama diljem svijeta. George je obožavao tadašnju Jugoslaviju i krstario je širom Jadrana sa svojim klijentima. Uvijek je govorio da je jadranska obala čarobna, to jest Disneyland što se tiče ljepote prirode i njezine magične privlačnosti. George mi je prenio strast za jahting i naučio me u samo četiri godine, koliko sam radio s njim, ono što mnogima treba cijeli život. George je inače taj koji je doveo Petera Munka da investira u Tivat i Porto Montenegro.
I vi ste sudjelovali u formiranju Porto Montenegra?
Porto Montenegro je beba Petera Munka, kojeg je George Nicholson doveo da pogleda tadašnji arsenal u Tivtu, a sve ostalo je povijest. I mene je George pitao za mišljenje i rekao sam mu tada na engleskom: ‘This is a gold mine’, što je ironično zato što je gospodin Munk imao najveće rudnike zlata u Kanadi!

Nizar Tagi

‘AYA je beba svih nas jahting eksperata na Jadranu. Cilj nam je promovirati, ali u isto vrijeme i sačuvati našu divnu jadransku obalu’

Ni marina OneOcean Port Vell nije vam nepoznata. Tamo ste bili direktor?
OOPV, kako sam navikao da je zovem, s Porto Montenegrom je možda jedna od najboljih marina na svijetu. OOPV je izvanredno locirana u jednom od najzabavnijih gradova na svijetu, s brodogradilištem koje je ‘zalijepljeno’ za marinu, ali moja najdraža marina je ipak Porto Montenegro zato što ima sve karakteristike jedne moderne marine.
Vodili ste i prodaju Benettija u Aziji?
To je bio veliki izazov, ali sam uspio prodati dvije jahte u godinu i pol, jednu u Hong Kongu, a drugu japanskom klijentu, to jest za Tokyo Metropolitan Government što je u stvari Gradsko vijeće Tokija, i brod je sada u izgradnji za Olimpijske igre u Japanu 2020. Iskustvo koje sam u te dvije godine primio je nevjerojatno, zato što je svaka zemlja u Aziji – od Indije to Novog Zelanda – jedinstvena.
Što ste radili u tvrtki Ocean Independence?
U tvrtki Ocean Independence sam surađivao s Nickom Deanom, mojim starim prijateljem i suvlasnikom tvrtke, kojeg sam upoznao u vrijeme mog poslovanja s Georgeom Nicholsonom u Cannesu. Kao broker prodavao sam jahte i zadnja koju smo Nick i ja zajedno prodali je Amelsova jahta ‘Were Dreams’ od 52 metra.
Koja je vaša današnja uloga u Porto Montenegru?
S obzirom na bogato iskustvo u svim segmentima jahting industrije i više od trideset godina staža, u Porto Montenegru sam strateški savjetnik za jahting. Uživam danas u Portu s fantastičnim timom i jednim od najboljih izvršnih direktora s kojima sam ikada radio, gospodinom Davidom Margasonom, s kojim sam odlučio napraviti od Porta treće ‘jahting središte’ (yachting hub) na Mediteranu, s jednom od najljepših marina na svijetu, brodogradilištem u Bijeloj, ali i našom divnom jadranskom obalom od Kopra do Ulcinja!
Adriatic Yachting Association (AYA), koji je nedavno osnovan ima isti cilj, ali to je i vaša ‘beba’?
AYA je beba svih nas jahting eksperata na Jadranu, ja sam samo mali dio ove prominentne asocijacije kojoj je cilj promovirati, ali u isto vrijeme i sačuvati našu divnu jadransku obalu.
Što mislite da je kratkoročno, a što dugoročno realno postići s asocijacijom?
Kratkoročno želimo s AYA-om povezati sve jahting tvrtke i pojedince, kao što su naši kapetani, brokeri, brodogradilišta, i tako izbjeći ono što se događa na zapadu, da radimo kao izolirani otoci i svatko za sebe! A dugoročni cilj je da, kad budemo svi tako dobro povezani, postanemo svi jači na samom Jadranu, ali isto tako i na svjetskoj jahting sceni (kao pojedinci, ali i kao asocijacija). Isto tako, AYA će učiniti sve što je u njezinoj moći da Jadran postane treći, ali i najveći ‘jahting hub’ u Mediteranu.
Na kraju, jedrili ste oko svijeta?
Da, imao sam to zadovoljstvo i sreću dok sam bio mlađi; naš brod je bila klasična njemačka jedrilica, uz supervlasnika i odličnu posadu. Tek onda vidite da je svijet jedna stvarno mala kamenica.

Fotografije Darko Šupuk

Ivan Đikić
German Frers