Moto Guzzi: Stoljeće slavnog orla
- October 27, 2021
Premda je ova kompanija bila dijelom motoriziranih postrojbi vojske i policije mnogih država, Guzzijeva je povijest prvenstveno vezana uz tehnološke inovacije i njihovu primjenu u utrkama motorkotača
Malo je brendova motocikla koji svojim poklonicima pružaju toliko emocija kao što to već cijelo stoljeće pruža slavna Società Anonima Moto Guzzi. Prije točno stotinu godina Emanuele Vittorio Parodi i Carlo Guzzi u Genovi su osnovali kompaniju Moto Guzzi i za logo su izabrali orla raširenih krila, inače službenu oznaku Talijanske avijacije, te začeli istinski motobrend.
Premda će Moto Guzzi biti dijelom motoriziranih postrojbi vojske i policije mnogih država, Guzzijeva duga povijest prvenstveno je vezana uz tehnološke inovacije i njihovu primjenu u motoutrkama.
Zapravo, već u prvoj godini postojanja kompanija iz Maranella bilježi svoju prvu pobjedu na slavnoj endurance utrci Targa Florio, zatim na Giro Motociclistico d’Italia i na mnogim drugim utrkama, sve do 1957., kada su se službeno povukli iz svih natjecanja s 14 osvojenih GP prvenstava i 11 Tourist Trophiesa.
Legendarni zračni tunel zaslužan je za mnoge inovacije kuće Guzzi
Počevši s modelima C2V, pa C4V, 250, 500, talijanski konstruktori su u prvim desetljećima, uz trkaće modele, nanizali i nekoliko komercijalno uspješnih modela, poput motocikla Normale, Airone 250, Guzzino 65, Galetto, dok su s modelima Guzzi GT 500-Norge (koji je Giuseppe Guzzi vozio do arktičkog kruga), stekli kultni status, naročito u posljednje vrijeme kao cijenjeni kolekcionarski primjerci.
Sredinom prošlog stoljeća, točnije 1950., kompanija Guzzi u Mandello del Lariju započinje novu eru, s prvim testiranjima u tadašnjem ‘state of the art’ zračnom tunelu, pa na krilima novih spoznaja, grupa inženjera na čelu s Giulieom Cesareom Carcanom 1955. osmišljava legendarni Guzzi Otto Cilindri (Osam cilindara), koji s 78 KS i brzinom od 285 km/h ruši sve rekorde. Kult o ‘letećem orlu’ je rođen. ‘Lude šezdesete’ tvornici Moto Guzzi konačno su donijele željenu svjetsku slavu i statusni simbol.
Na temeljima roadstera V7 iz 1967. nastaje V7 Sport – moderni i sportski nastrojen Guzzi, koji je prepoznatljivim i pulsirajućim cilindrima V-twin, te kardanskim pogonom s pet brzina i velikim kočionim sustavom, udario temelj svim budućim motorima s orlovom značkom koji će protutnjati iz hala u Mandellu. Nakon toga, čini se da svaki Moto Guzzi s trake prelazi u legendu, pa će razdoblje 70-ih ostati zapamćeno po amblematskom 850 Le Mans Mk1, a 90-e s kultnim 1000s.
Izlet u segment cestovnih krstarica Moto Guzzi je započeo s modelom California i na tržištu SAD-a, gdje caruje Harley Davidson, Talijani su se uspjeli etablirati s pouzdanim i udobnim ‘big bikes’ modelima Ambassador i Eldorado, čija je kubikaža s vremenom samo rasla, a moćni agregat s 1100 ‘kubika’ ugrađivan u modele Le Mans, Daytona, Nevada i V11 Sport najbolje odražava Guzzijevu strast i posvećenost tradiciji trkaćih motorkotača.
Nakon pripajanja brenda Piaggio grupaciji 2004., Guzzi kreće u novu tržišnu avanturu s modelima V7 i V9 Bobber, koji s prepoznatljivim i poboljšanim V-twin agregatom i ‘cafe racer’ stilom šire krug svojih posvećenih poklonika, dok s novim klasikom – California 1400 – Guzzi osvaja brojne prestižne nagrade, za što je dijelom zaslužna i marketinška kampanja koju je predvodio slavni glumac i predani ‘guzzist’ Ewan McGregor.
Povratak u klasu trail/maxi endura, Moto Guzzi je obilježio fenomenalnim inženjerskim i dizajnerskim V85 TT, koji će s V7 i V9 u posebnoj ‘Centenario’ kombinaciji boja biti u ekskluzivnoj ponudi samo tijekom 2021. Možda je nabava jednog od ovih slavljeničkih modela najbolja pozivnica za Guzzijev fan-klub ‘The Clan’ s više od 25.000 zagriženih poklonika – ‘guzzista’ diljem svijeta, koji će u rujnu 2022. na Guzzi World Days napraviti veliku feštu u Mandello del Lariju, kakvu i zaslužuje ovaj kultni motobrend s neprekinutom tradicijom od stotinu godina.
Tekst Filip Bubalo
Fotografije Moto Guzzi