Modni manifest Coco Chanel



5 min
00:02:57
00:02:57

Prva pariška retrospektiva posvećena legendarnoj dizajnerici Coco Chanel, koja je svojim jednostavnim stilom i osebujnim životom obilježila svijet mode, razotkriva veličinu njezine ostavštine

Chanel Suzy Parker 01
Gabrielle Chanel i Suzy Parker u Parizu 1959. na fotografiji Richarda Avedona

Iduće godine kuća Chanel obilježava dvije velike obljetnice: pet desetljeća od smrti legendarne modne dizajnerice i cijelo stoljeće od nastanka njezine mirisne kreacije parfema Chanel No5. Uvod u to velika je izložba ‘Gabrielle Chanel: Modni manifest’ u pariškom muzeju Palais Galliera, a otvorena je do 14. ožujka 2021. Prva je to retrospektiva u Parizu posvećena ženi koja je svojim kreacijama i stilom života obilježila svijet mode i ostavila snažan trag u cijeloj jednoj epohi modnog, društvenog i poslovnog života.

Mala crna haljina

Muzej Palais Galliera preuređivan je posljednje dvije godine, a izložba pod patronatom modne kuće Chanel izabrana je za njegovo ponovno otvaranje. Više od 350 izložaka raspoređenih na 1500 četvornih metara prostora impresivno je svjedočanstvo o ostavštini žene potekle iz siromašne obitelji, koja je prebrodila dva rata, stvorila modno carstvo, redefinirala ženstvenost i u više od šest desetljeća stvaralaštva postala sinonim za bezvremenski stil i eleganciju.

Coco Chanel Visual 01
Coco Chanel je razvila svoju estetiku, a moda i umjetnost bili su njezina svakodnevica

Rođena je 1883. u provincijskom gradiću Maine na rijeci Loire, početkom dvadesetog stoljeća uzdržavala se pjevajući u kavani u Vichyju, a nadimak je dobila prema pjesmi o Coco s Trocadera, koju je često izvodila. Modno putovanje započela je 1909. otvorivši u Parizu dućan za prodaju šešira, a godinu dana kasnije i svoj prvi butik Chanel u ulici Cambon. Kako se posao širio, u njoj je pokupovala dosta kuća, u jednoj je uredila stan za sebe, a u drugu je smjestila modnu kuću Chanel. Prvi dio izložbe o Coco Chanel evocira ranu fazu dvadesetih godina prošlog stoljeća, u kojoj je nastalo nekoliko ključnih komada odjeće, među kojima su mala crna haljina i čuvena mornarska bluza od žerseja.

Kronološkim redoslijedom posjetitelji prate preseljenje iz Pariza u Deauville 1912., potom u Biarritz, pa opet u Pariz, razvoj modnog stila od male crne haljine, sportskih modela iz dvadesetih godina, pa do sofisticiranih haljina iz tridesetih. Jedna soba posvećena je samo mirisu No5 u koji je parfumer Ernest Beaux ugradio više od 80 komponenti rijetkih cvjetova ylanga, jasmina, ruža, začina i drvenastih nota. Upravo na bočici tog parfema prvi je put korišten monogram dvostrukog slova C. Svaki od deset izloženih portreta dizajnerice obilježava jedno poglavlje izložbe i naglašava prijelomne trenutke njezina življenja. Tu su ratne godine kada je modna kuća Chanel bila zatvorena, a u butiku su se prodavali samo modni dodaci i parfemi.

Coco Chanel Umjetnost 01
Coco Chanel bila je pionirka u promicanju napretka žena i njihova mjesta u društvu

Nakon četrnaest godina pauze, 1953., ponovno otvara modnu kuću. U dobi od sedam desetljeća imala je snage i motiva za kreiranje nove kolekcije i redefiniranje svoga prepoznatljivog stila. Drugi dio izložbe u Palais Galliera je tematski i dešifrira njezin dress code: kostim od tvida, odijelo za dame, cipele u dvije boje čiji tamni vrh vizualno skraćuje stopalo, kombinaciju crnog i bež, crveno, bijelo i zlatno, te fini nakit. Od početka karijere pa do kraja života Gabrielle Chanel prkosila je prevladavajućoj modi svog vremena i rušila stereotipe o modernoj ženstvenosti. Nosila je što je sama dizajnirala, u pravilu samo ono što se njoj sviđalo. U mladosti je izgledala poput ženskog dandyja. Svojevoljna žena na biciklu, s cigaretom u ustima, u to se vrijeme nije smatrala ženstvenom.

Kultni parfem No5

No, Coco je usvojila funkcionalnost, suzdržanost i eleganciju muške garderobe, a za izradu odjeće koristila je mekane materijale poput žerseja i tvida. Znala je reći da je za haljinu najvažniji materijal, a ne ukrasi koje joj možeš dodati. Pedesetih godina prošlog stoljeća postala je simbol nove ženstvenosti na svjetskoj modnoj sceni, razvivši svoj prepoznatljiv, bezvremenski stil. Baziran je na principima udobnosti i poštovanja anatomije ženskog tijela, uz uravnoteženi izbor materijala, boja i kroja, s naglašenim komadima nakita nadahnutim drevnim civilizacijama. Coco je dizajnirala modularni nakit koji se lako adaptirao: zvijezda s ogrlice mogla se nositi i kao broš, ali i kao dodatni ukras na narukvici.

Pariz Stan 01

Stan U Parizu 01
Blagovaonica i predstoblje njezina stana u ulici Cambon

Parfem No5 žene su usvojile kao nevidljivi, ali moćan modni dodatak. Kada je novinar magazina Life 1952. glumicu Marylin Monroe pitao što na sebi nosi u krevetu, rekla je: Chanel No5. Parfem je već tada bio najprodavaniji na svijetu, no Merlinkin odgovor donio mu je reklamu kakva se ne može platiti. S druge strane, Chanel je postao i dio tragične povijesti: na dan ubojstva američkog predsjednika Johna. F. Kennedyja u Dallasu 1964. prva dama Jackie Kennedy nosila je Chanelov ružičasti kostim. Scenografi pariške izložbe nadahnuće su crpili iz dizajneričina stana u ulici Cambon: fragmenti ogledala, zasloni, tajni prolazi, triptisi – sve to pojačava doživljaj modnog postava u muzeju. Zapravo, u modnom testamentu Coco Chanel sve puzzle sjednu vam na mjesto tek kada uđete u njezin intimni prostor, krcat darovima umjetnika njezina doba i uspomenama koje je donosila s putovanja. Golema ogledala i kristalni lusteri ukrašeni omiljenim joj cvjetovima kamelija, paravani oslikani cvijećem, kolibrima i lađama, figurice zlatnih lavova – njezina horoskopskog znaka… Sve je u tom stanu onako kako je gospođica ostavila, iako je umrla 1971. u omiljenom joj hotelu Ritz. Cijeli taj rudnik neiscrpno je vrelo za interpretaciju ostavštine Coco Chanel.

Na raskršću mode i umjetničke avangarde

Pokojni Karl Lagerfeld, legendarni kreativni direktor te modne kuće, običavao je navratiti u stan, sjesti u njezine naslonjače i šutke promatrati detalje oko sebe. Svaki put nešto mu je razigralo inspiraciju. Kao što Bruno Pavlovsky, predsjednik Chanela, povodom otvorenja izložbe navodi, cijeli svoj život Coco Chanel bila je na raskršću mode i umjetničke avangarde. Pionirka u promicanju napretka žena i njihova mjesta u društvu, izmislila je izgled istodobno seksi i funkcionalan, elegantan i sportski, jednostavan za nošenje, dizajniran posve u skladu s potrebama moderne žene. Ušla je u kolektivnu svijest kao bezvremenska, a opet uvijek moderna silueta. U tome je snaga i veličina njezina modnog manifesta.

Pariški muzej Palais Galliera ovom se izložbom definitivno pozicionirao kao nezaobilazna modna destinacija. U svojim atraktivnim prostorima ima više od 200.000 izložaka: predmeta, crteža, fotografija i ilustracija, koji odražavaju modna pravila i navike Francuza od 18. stoljeća pa do danas. Impresivno su svjedočanstvo ostavštine nekih od najznačajnijih modnih kolekcija: monografske su Givenchy, Fath, Carven, Castelbajac, Alaia, Lanvin i Margiela, a tematski postavi posvećeni su ‘Povijesti jeansa’, ‘Japonizmu i modi’, ‘Modi i vrtovima’, ‘Pedesetima’…

Tekst Dubravka Tomeković Aralica

Fotografije Chanel / Richard Avedon Foundation, Francois Kollar & Julien T. Hamon

Naslovna fotografija Coco u apartmanu hotela Ritz (Foto: Francois Kollar za Harper’s Bazaar)

Video Chanel

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above