Pomislili smo da će se Massimo Perotti možda konačno malo odmoriti nakon što je Sanlorenzo uspješno izašao na milansku burzu, ali on kao da je ubrzao. Nove jahte iz pogona Sanlorenza od ovog proljeća izlaze kao na tekućoj traci, a brodogradilištu ne fali razvojnih planova
Početkom godine na sajmu u Düsseldorfu predstavljen je novi asimetrični model Sanlorenzo SL96, a tvrtka je s nama podijelila emotivne momente emisije dionica na milanskoj burzi. Ubrzo nakon toga porinuti su novi primjerci modela 62Steel i 44Alloy, te je predstavljen projekt SX112.
Povrh svega, Sanlorenzo je i službeno uvršten u šampione talijanske industrije, kao nagradu za rast prihoda postignut u prethodnih šest godina. Izgledalo je da gospodina Perottija ništa ne može ni usporiti, a kamoli zaustaviti, kad se na svijet obrušila pandemija koronavirusa. Prvo što smo upitali gospodina Perottija bilo je baš kako se brodogradilište nosi s trenutnom situacijom.
‘Situaciji s pandemijom smo od prvog dana pristupili odlučno i brzo. Već u ožujku imali smo vlastiti ‘task force’, okupili smo okrugli stol za kojim su se svi dijelovi tvrtke složili oko protokola. Svi potpisnici odlučili su se za najoprezniji pristup, sigurnost kao prioritet i razmišljanje o načinu sigurnog povratka na posao. Sve mjere koje smo poduzeli i naš poslovni model koji predviđa fleksibilnu strukturu troškova, što je uvijek naš adut, kao i lojalnost naših klijenata, omogućit će Sanlorenzu da se s vrlo ograničenim posljedicama oporavi od razdoblja u kojem su sve naše djelatnosti bile obustavljene. Razdoblje pred nama ne bih nazvao problematičnim, nego razdobljem za razmišljanje o novom načinu rada, o dugoročnim promjenama navika. Na primjer, još više ćemo se oslanjati na tehnološke resurse koji nam olakšavaju smanjenje broja poslovnih putovanja, a pritom omogućavaju i nove oblike komunikacije. Moramo izvući najbolje iz ovoga i ne smijemo se dati zastrašiti promjenama,’ pojasnio je Massimo Perotti.
Sanlorenzo je bio prvi brodograditelj koji je u stvaranje jahte uključio poznata imena internacionalnog dizajna – Dordoni Architetti, Antonio Citterio, Patricia Viel, Piero Lissoni, Patricia Urquiola, John Pawson i Christian Liaigre
Svi moramo raditi, ali moramo paziti i na zdravlje. Kako vidite ravnotežu između te dvije potrebe?
Zdravlje je najvažnije jer bez njega nema ni rada. Sve što smo poduzeli od početka ove situacije kao cilj je imalo sigurnost prije svega. Vjerujemo da bi se takav pristup trebao primijeniti ne samo u našim brodogradilištima, nego i na nautičkim sajmovima, zbog sigurnosti svih nas. Nautički sajmovi imaju jednu veliku prednost, održavaju se na otvorenom. Naša prednost je u tome što možemo klijente naručiti da dođu k nama u potpunoj sigurnosti, uz prethodnu najavu.
Što nam možete reći o tri nedavno porinute nove jahte – 62Steel, 44Alloy i SX112?
Međusobno se razlikuju u mnogo toga, ali dijele fokus na ravnotežu unutarnjeg i vanjskog prostora, koji su u sva tri slučaja izuzetno ugodni za boravak. Dijele i odnos prema moru, kao i vrhunska, moderna rješenja koja podižu kvalitetu života na moru, koja smo razvili zahvaljujući kontinuiranom istraživanju i koja predviđaju zahtjeve tržišta. 44Alloy je 44,5 metara dugačka ‘fast displacement’ superjahta izgrađena od aluminija, koja ima vlasničku kabinu površine 145 četvornih metara izvedenu na tri razine, s privatnim prostorom i na palubi, što dosad nije izvedeno na jahti ovih dimenzija. 62Steel je superjahta dugačka 61,5 metara, koja zahvaljujući prostranoj unutrašnjosti, inovativnom rasporedu svih prostorija i naprednim tehnologijama jamči izuzetno ugodan boravak na moru. Konačno, SX112 je 34 metra dugačak crossover model čiji je interijer dizajnirao Piero Lissoni. Ta je jahta nastavak serije započete modelom SX88 i nastavljene modelom SX76, koja je za nas pravi izazov i za koju sa svakim novim modelom predstavimo nešto novo. Ta serija predlaže potpuno nov način uživanja u plovidbi jer su ti modeli otvoreni prema okolišu gotovo bez ‘barijera’ i omogućavaju blizak kontakt s morem.
Jednom ste rekli da je serija SX možda proizvod za djecu vaših klijenata. Postoji li tipičan Sanlorenzov klijent sad kad vaš katalog nudi toliko različitih tipova jahti?
Naravno da postoji! Naša svestranost nam dopušta da zadovoljimo različite potrebe, ali uvijek su to jahte za profinjene poznavaoce koji vole more i koji točno znaju što žele od svog broda. To su tipični Sanlorenzovi klijenti.
Što nedavni izlazak na burzu znači vama osobno, a što kompaniji?
Izlazak na burzu za Sanlorenzo predstavlja važan korak, novu polazišnu točku na putu rasta i razvoja na internacionalnom tržištu. Osobno je ovo veliko postignuće i jako sam ponosan, pogotovo kad shvatim koliko smo se razvili otkako sam 2005. došao u Sanlorenzo. Tada nam je prihod od novih jahti iznosio 40 milijuna, a 2019. čak 455,9 milijuna eura.
Za Sanlorenzo, i umjetnost je dio poslovanja?
Otkako sam 2005. otkupio kompaniju od Giovannija Jannettija, nastojim uvesti inovacije u način života na moru, na brodu; prave inovacije koje će doista promijeniti našu industriju. Jedan vrlo važan korak u tom pravcu bio je pristup svijetu dizajna. Sanlorenzo je bio prvi brodograditelj koji je u stvaranje jahte uključio poznata imena internacionalnog dizajna – s nama su, među ostalim, surađivali Dordoni Architetti, Antonio Citterio, Patricia Viel, Piero Lissoni, Patricia Urquiola, John Pawson i Christian Liaigre. Želja da stvorimo nov način komunikacije s kreativnim disciplinama otvorila je neke neočekivane putove i potaknula me da se povežem i sa svijetom umjetnosti. Sanlorenzo je stoga započeo kreativnu suradnju s uglednim umjetničkim galerijama i kulturnim ustanovama. Godine 2018. smo sklopili ugovor o suradnji s Art Baselom, vodećim sajmom moderne i suvremene umjetnosti, koji se održava u Hong Kongu, Baselu i Miami Beachu; 2020. smo postali pokrovitelj Peggy Guggenheim Collection u Veneciji, najvažnijeg muzeja posvećenog europskoj i američkoj umjetnosti 20. stoljeća koji djeluje u Italiji.
Možete li nam reći kako ocjenjujete tvrtku Sanlorenzo Adria, koja predstavlja Sanlorenzo u našoj regiji?
Sanlorenzo Adria je ključan za razvoj našeg poslovanja u regiji jer je s jedne strane ambasador filozofije i vrijednosti našeg brenda, poput vrhunske izrade, personalizacije, posvećenosti detalju i želji za najvišom kvalitetom, a s druge strane posjeduje dubinsko poznavanje lokalnog tržišta i vrijednosti koje su na njemu ključne.
Planirate li posjetiti Hrvatsku?
Volim Hrvatsku i veselim se ponovnom posjetu što prije budem mogao!
Tekst Darko Šupuk
Fotografije Sanlorenzo Yacht