Preskoči na glavni sadržaj
Kako je nostalgija postala novi simbol luksuza

Kako je nostalgija postala novi simbol luksuza

Datum
Vrijeme čitanja 4 min

U svijetu mode i dizajna nostalgija pokreće, a vintage je postao ozbiljan pokret, što zbog autentičnosti, što zbog održivosti, ali i želje za drukčijim, a ne istim i uniformiranim

Ispada da estetiku kontrasta i spajanje autentičnih stilova, gdje važnu ulogu igraju vintage i preloved komadi, obožavaju mnogi – od modnih znalaca i dizajnera interijera do svakodnevnih esteta i bogatih i slavnih. Da li i vi dok putujete svojim gradom, nekim tuđim gradovima, ulicama i lukama, internetom, pomalo sa žudnjom promatrate zanimljive ljude i njihove stilove, barove, restorane, galerije i interijere, stare ograde i zidove, koji okružuju pune terase i vrtove, i koji su artefakti sami po sebi?

vintage-world-08.jpg

Kako uspiju u običnom baloneru i trapericama izgledati tako dobro? Ili je ipak stvar u 'tajnom sastojku' i spoju s genijalnim iznošenim vintage jahaćim čizmama. A ako, pak, govorimo o prostoru, zanimljivo je kako nas uvijek uspije privući stol u niši s francuskim prozorima, gdje upijamo i atmosferu i ljude koji prolaze. 

I otkud toliko magije u nekom suvremenom industrijskom prostoru u kojem se svjetlo lustera lomi u predimenzioniranom ogledalu s dugom prošlošću, dok prostor ispunjava zarazni beat synth-popa inspiriran optimizmom 80-ih i zašto nam je čaša vina ovdje posebnija? Ili prigušena atmosfera u caffe baru s retro neonskim natpisom i izduženim 'subway' pločicama kakve su krasile poznate stanice metroa – u kojem je ispijanje kave posebno iskustvo?

vintage-world-03.jpg

Stvar je u autentičnom potpisu. Ili točnije, magnetski nas privlači to što neki ljudi, stvari i prostori imaju zanimljivu priču. Zbog nečijeg stila i kreacije postajemo znatiželjni i zavedeni atmosferom, a u toj slagalici osobnih izbora gdje se cijeni autentičnost, sve važniju ulogu igra – fenomen nostalgija.

Jeste li znali da u modi i dizajnu prostora vintage (originalni komadi s pričom, stariji od 20 godina) i preloved (ranije nošeni/voljeni komadi) scena posljednjih godina dobivaju sve veći zamah. Razloga je mnogo, a kemija je u spoju – želje za individualnim izrazom, ideje održivosti i nostalgije kao kolektivnog sjećanja na neke prošle često idealizirane dekade. 

vintage-world-06.jpg

Posebno kod novijih generacija ova formula je postala sinonim za cool. Jer autentični komadi daju zanimljiv potpis nečijem stilu ili prostoru, a povratak određenim dekadama, poput 70-ih, 80-ih ili Y2K, evocira estetiku koja je promišljena, a ne trendovska.

Pojedini vintage komadi, poput skandinavskog namještaja i investicijskih torbi, posebno ikone klasika Hermès Birkin i Kelly ili Chanel 2.55, te manje klasični komadi, poput Celine Phantom, Balenciaga City ili Coach torbi, zatim satovi Rolex i Cartier, kolekcionarske svilene marame i unikatni ručno izrađeni zlatni nakit, s vremenom dobivaju na vrijednosti i pametna su investicija.

vintage-world-02.jpg

No tu su i mnogi dostupniji ili avangardniji komadi, od kolekcionarskih tenisica do klompi Chloé, koji posebno privlače i pripadnike Gen Z. Želite li nešto s pričom, specijalizirane platforme za preprodaju kao: Vestiaire Collective, Fashionphile, Rebag, Farfetch i The RealReal nisu samo 'obične' šoping-destinacije, nego su kurirane i nude selektirane dizajnerske komade i potvrdu o autentičnosti.

Ako želite oplemeniti prostor, provjerite stranice poput Heirloomeda. A za prominentna dizajnerska imena poznata po vrhunskim dekoracijama za interijer i komade globalno inspirirane vintage stilom, svratite na platformu Jayson Home. Ili proučite profile i magazine posvećene dizajnu i sa svake destinacije na koju putujete ponesite nešto posebno s lokalnih buvljaka ili iz vintage trgovina.

riva-aquarama-vintage-world-00.jpg

Početak kulture uživanja u estetici kontrasta veže se uz subkulture 60-ih i 70-ih. Nešto kasnije, 80-ih i 90-ih, dizajneri poput Jean Paul Gaultiera i Vivienne Westwood počinju reinterpretirati vintage u luksuznoj modi. No spajanje suvremenog koje nosi aktualnost i vintage komada koji nose priču popularizirale su it-djevojke, poput Kate Moss i Chloe Sevigny u 2000-tima, koje su na crvenom tepihu nosile visoku modu i najbolje ulove iz vintage i second-hand dućana. 

Slijedio je val street style blogova i kasnije Instagram, koji su poslužili kao prozor u nešto novo i drukčije, a nakon 2010. nastaju platforme za preprodaju vintage i pre-owned komada, koji dobivaju legitimitet u luksuznom segmentu. U potrazi za autentičnim izrazom, vintage su prigrlile i mnoge poznate osobe, poput Emme Watson i Billie Eilish.

vintage-world-05.jpg

Danas, umjesto citiranih lookova iz najnovijih dizajnerskih kolekcija, istinski obožavatelji mode i dizajna postali su opsjednuti estetikom kontrasta, a spajanje stilova uvelike ovisi o vašim osobnim preferencijama i izborima. Po nama, ima li što ljepše od Lamborghini Miure SV iz 1972. koja je dekadama bila skrivena u dvorištu neke stare talijanske vile? S kojom biste rado krstarili otocima u oversized odijelu i nekim hyper tenisicama.

Tekst Vanja Ljubić Prpić 
Fotografije Pexels, Unsplash, Riva Yacht & Mille MIglia