Kako je nostalgija postala novi simbol luksuza
U svijetu mode i dizajna nostalgija pokreće, a vintage je postao ozbiljan pokret, što zbog autentičnosti, što zbog održivosti, ali i želje za drukčijim, a ne istim i uniformiranim
Ispada da estetiku kontrasta i spajanje autentičnih stilova, gdje važnu ulogu igraju vintage i preloved komadi, obožavaju mnogi – od modnih znalaca i dizajnera interijera do svakodnevnih esteta i bogatih i slavnih. Da li i vi dok putujete svojim gradom, nekim tuđim gradovima, ulicama i lukama, internetom, pomalo sa žudnjom promatrate zanimljive ljude i njihove stilove, barove, restorane, galerije i interijere, stare ograde i zidove, koji okružuju pune terase i vrtove, i koji su artefakti sami po sebi?
Kako uspiju u običnom baloneru i trapericama izgledati tako dobro? Ili je ipak stvar u 'tajnom sastojku' i spoju s genijalnim iznošenim vintage jahaćim čizmama. A ako, pak, govorimo o prostoru, zanimljivo je kako nas uvijek uspije privući stol u niši s francuskim prozorima, gdje upijamo i atmosferu i ljude koji prolaze.
I otkud toliko magije u nekom suvremenom industrijskom prostoru u kojem se svjetlo lustera lomi u predimenzioniranom ogledalu s dugom prošlošću, dok prostor ispunjava zarazni beat synth-popa inspiriran optimizmom 80-ih i zašto nam je čaša vina ovdje posebnija? Ili prigušena atmosfera u caffe baru s retro neonskim natpisom i izduženim 'subway' pločicama kakve su krasile poznate stanice metroa – u kojem je ispijanje kave posebno iskustvo?
Stvar je u autentičnom potpisu. Ili točnije, magnetski nas privlači to što neki ljudi, stvari i prostori imaju zanimljivu priču. Zbog nečijeg stila i kreacije postajemo znatiželjni i zavedeni atmosferom, a u toj slagalici osobnih izbora gdje se cijeni autentičnost, sve važniju ulogu igra – fenomen nostalgija.
Jeste li znali da u modi i dizajnu prostora vintage (originalni komadi s pričom, stariji od 20 godina) i preloved (ranije nošeni/voljeni komadi) scena posljednjih godina dobivaju sve veći zamah. Razloga je mnogo, a kemija je u spoju – želje za individualnim izrazom, ideje održivosti i nostalgije kao kolektivnog sjećanja na neke prošle često idealizirane dekade.
Posebno kod novijih generacija ova formula je postala sinonim za cool. Jer autentični komadi daju zanimljiv potpis nečijem stilu ili prostoru, a povratak određenim dekadama, poput 70-ih, 80-ih ili Y2K, evocira estetiku koja je promišljena, a ne trendovska.
Pojedini vintage komadi, poput skandinavskog namještaja i investicijskih torbi, posebno ikone klasika Hermès Birkin i Kelly ili Chanel 2.55, te manje klasični komadi, poput Celine Phantom, Balenciaga City ili Coach torbi, zatim satovi Rolex i Cartier, kolekcionarske svilene marame i unikatni ručno izrađeni zlatni nakit, s vremenom dobivaju na vrijednosti i pametna su investicija.
No tu su i mnogi dostupniji ili avangardniji komadi, od kolekcionarskih tenisica do klompi Chloé, koji posebno privlače i pripadnike Gen Z. Želite li nešto s pričom, specijalizirane platforme za preprodaju kao: Vestiaire Collective, Fashionphile, Rebag, Farfetch i The RealReal nisu samo 'obične' šoping-destinacije, nego su kurirane i nude selektirane dizajnerske komade i potvrdu o autentičnosti.
Ako želite oplemeniti prostor, provjerite stranice poput Heirloomeda. A za prominentna dizajnerska imena poznata po vrhunskim dekoracijama za interijer i komade globalno inspirirane vintage stilom, svratite na platformu Jayson Home. Ili proučite profile i magazine posvećene dizajnu i sa svake destinacije na koju putujete ponesite nešto posebno s lokalnih buvljaka ili iz vintage trgovina.
Početak kulture uživanja u estetici kontrasta veže se uz subkulture 60-ih i 70-ih. Nešto kasnije, 80-ih i 90-ih, dizajneri poput Jean Paul Gaultiera i Vivienne Westwood počinju reinterpretirati vintage u luksuznoj modi. No spajanje suvremenog koje nosi aktualnost i vintage komada koji nose priču popularizirale su it-djevojke, poput Kate Moss i Chloe Sevigny u 2000-tima, koje su na crvenom tepihu nosile visoku modu i najbolje ulove iz vintage i second-hand dućana.
Slijedio je val street style blogova i kasnije Instagram, koji su poslužili kao prozor u nešto novo i drukčije, a nakon 2010. nastaju platforme za preprodaju vintage i pre-owned komada, koji dobivaju legitimitet u luksuznom segmentu. U potrazi za autentičnim izrazom, vintage su prigrlile i mnoge poznate osobe, poput Emme Watson i Billie Eilish.
Danas, umjesto citiranih lookova iz najnovijih dizajnerskih kolekcija, istinski obožavatelji mode i dizajna postali su opsjednuti estetikom kontrasta, a spajanje stilova uvelike ovisi o vašim osobnim preferencijama i izborima. Po nama, ima li što ljepše od Lamborghini Miure SV iz 1972. koja je dekadama bila skrivena u dvorištu neke stare talijanske vile? S kojom biste rado krstarili otocima u oversized odijelu i nekim hyper tenisicama.
Tekst Vanja Ljubić Prpić
Fotografije Pexels, Unsplash, Riva Yacht & Mille MIglia