Luxi 33
- October 14, 2015
(I) na sunčev pogon
Prvo plovilo novog talijanskog brodogradilišta svoju inauguracijsku turneju imalo je ovog ljeta na Jadranu. Osim što smo imali prilike uživo vidjeti jahtu koja ima puno stila, mogli smo iz prve ruke čuti kako može izgledati nautika na sunčev pogon
Kada smo ovog proljeća dobili obavijest da na svoju jadransku premijeru stiže Luxi 33, nismo bili jedini koji smo se zapitali – Luxi što…? Ubrzo smo saznali da se radi o prvom plovilu novog brodogradilišta sa Sardinije, i o Cantiere Savona smo pisali u prošlom broju. Uz brojne novotarije koje bismo i očekivali od novog subjekta na tržištu, možda pametan način financiranja brodogradilišta o kojem bi mogli puno naučiti i domaći poslovni subjekti, dobro odražava stavove i ideje koje stoje iza samog projekta. U međuvremenu je Luxi predstavljen u Porto Montenegru, Dubrovniku i Hvaru, pa nismo ništa manje očekivali ni od njihovog prvog modela, te smo se iz prve ruke uvjerili o čemu se radi. Na naše zadovoljstvo, ovog ljeta smo testirali plovilo u Hvaru i napravili lijep dnevni izlet na Paklene otoke. Pretpostavljali smo da je hibridna tehnologija, odnosno dizelsko-električni pogon, glavna uzdanica novog plovila, ali ispostavilo se da je to samo jedna od njegovih kvaliteta. U prvom redu nam je u oko upala njegova veličina, niti blizu 33 stope koliko smo mislili da ima do tada ga vidjevši samo na fotografijama, Luxi je puno bliže 40 stopa duljine preko svega. Pred nama se tako našao ‘praviji’ brod od dnevne igračke, plovilo koje u svakom detalju podsjeća na svoje ‘noble’ porijeklo i tipičnu sardinijsku profinjenost. Jahtica ima ogroman kokpit sa sunčalištem/ležištem u krmenom dijelu, udobnim sjedištem u sredini i kormilarnicom u prednjem dijelu kokpita. Na pramcu se nalazi dodatno sunčalište, a pod samim pramcem nalazi se jedina kabina na plovilu sa svojim toaletnim prostorom. Krma je otvorena, a cijelo plovilo natkriveno je tvrdim krovom koje ima i ekstenziju za stvaranje hladovine na samoj krmi. Nedvojbena je namjena novog plovila – uživanje na moru uz moguće društvo većeg broja prijatelja. Bokovi ovog glisera imaju visoke zaštite koje štite kokpit i od valova i od radoznalih pogleda, ali su u centralnom dijelu prekinuti, te ispunjeni staklenom konstrukcijom tako da je pogled na more iz kokpita idealan, a silueta nedirnuta.
Plovilo je opremljeno brojnim ‘finim’ detaljima, a najprije ćete uočiti tkaninu na jastucima koju je za Luxi posebno dizajnirao talijanski dizajner Maras i koja se zaista lijepo slaže s detaljima u tikovu drvu. Općenito, cijela jahta odiše pomalo retro izgledom, što joj još više daje na ekskluzivnosti. Uživanje na moru uz primjetnu dozu luksuza – ima li nešto što bolje oslikava sardinijski način življenja? Međutim, to naravno nije sve. Luxi karakterizira i moderan hibridni pogon koji odražava i pravu ambiciju svojih tvoraca – ekološki prihvatljiva i lijepa plovila. Kako izgleda njihov prvi korak u tom smjeru, uvjerili smo se zaplovivši samo uz pomoć elektromotora. Uživali smo u potpunoj tišini dok smo plovili brzinom od sedam čvorova, dok pokretana samo baterijama ima autonomiju od petnaest milja. S druge strane, pokretana jednim dizelskim motorom jahtica hvata lijepih 18 čvorova brzine. Prema riječima Andrea Colomba, idejnog pokretača brenda i direktora brodogradilišta, kada su prije pet godina počeli s radom, počeli su od ideje da bi u potpunosti iskoristili električnu energiju koju sami možete proizvoditi, ne samo za servisne svrhe, već i za pogon, a predstavljena jahta je prvi korak u tom smjeru. Razvoj tehnologije, u prvom redu u automobilskoj industriji, i te kako pomaže u tome jer već danas, godinu dana nakon porinuća prve jahte u more koja ima litij-ionske baterije ukupnog kapaciteta 10 kw/h, ukupne težine 140 kg, moguće je na tržištu za istu težinu naći baterije čiji je kapacitet četiri puta veći. Mali problem pritom predstavljaju propeleri koji su optimizirani za dizelski pogon i maksimalnu brzinu, pa je pri manjim brzinama potrebna promjena kuta krila propelera (pitch), za što se idealno rješenje još traži. Kako kaže Colombo: ‘Budućnost brenda su potpuno električni brodovi, izazvali smo puno interesa, puno je ljudi došlo vidjeti brod, od kojih mnogi žele hibridnu verziju. S druge strane, dizajn jahte se svima sviđa i jako je bitan za prodaju. Sada radimo drugi primjerak Luxija, ali i dizajniramo za sljedeću sezonu novi model Veloce (brz) koji neće imati hibridni pogon i imat će drugačije korito. Rađa se i limo tender čija će se veličina moći mijenjati. Trenutno razgovaramo s velikim brodogradilištima u Turskoj i Italiji da izgradimo model od 95 stopa.’
Paralelno s razvojem novih modela, brodogradilište radi i na razvoju nove tehnologije, primjenjive na jahte dulje od 30 metara. Riječ je o solarnim ćelijama koje se same prilagođavaju sunčevoj svjetlosti i kada se ugrade u jahte, predstavljat će pravi tehnološki iskorak u budućnost. Četiri do pet puta su efikasnije od postojećih solarnih rješenja na tržištu i u njima brodogradilište vidi veliku budućnost. Opremljen takvom ‘elektranom’, za vrijeme mirovanja brod može i proizvoditi energiju, u zimskim mjesecima primjerice. Tu tehnologiju je moguće i staviti u marine, a moguće je da napredna tehnička rješenja brodogradilište sa Sardinije ponudi i drugim proizvođačima jahti. Sudeći po njima, budućnost nam već kuca na vrata, a Luxi je dokaz da dolazi sa stilom.
TEHNIČKI PODACI
Duljina preko svega: 11,20 m
Širina: 3,29 m
Gaz: 0,8 m
Istisnina: 5.120 kg
Spremnik za gorivo: 320 l
Spremnik za vodu: 90 l
Motori: Hyunday Seasall
Snaga motora: od 170 do 250 KS
Najveća brzina: 23 čv.
Brzina krstarenja: 19 čv.
Električni motori: Amperetta GmbH
Snaga električnih motora: 15 kW @ 3000 rpm
Brzina krstarenja na električni pogon: 5 čv.
Graditelj: Cantiere Savona (Sardinija, Italija)